يكشنبه 23 فروردين 1383

پاسخي به نوشته آقاي سماکار پيرامون فعاليت هاي SOAS، نيما مينا

10042004-ff-01.jpg
در نوشته آقاي سماكار اشاره‌‌اي نيز به SOAS شده است كه چون در آن فعاليتهاي ما در اين مؤسسه بازنمونِ تحريف‌آميزي يافته است، من در صدد پاسخگويي به آن برآمده‌ام ... اين پاسخ آميخته است با احترام كامل به آرمان اصيل كانون نويسندگان ايران در دفاع از حقيقت و شأن كلام.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سردبير گرامي سايت گويا،

من، نيما مينا، عضو هيئت علمي دانشكده پژوهشهاي آسيايي و آفريقايي دانشگاه لندن (SOAS) هستم. در سايت شما مقاله‌اي را مشاهده كرده‌ام با عنوان " قاسم سيف، نسيم خاكسار و بقيه قضايا" به قلم آقاي عباس سماكار درباره جشنواره "نزديك دوردست" كه از سوي خانه فرهنگهاي جهان در برلين برگزار شده است. در نوشته آقاي سماكار اشاره‌‌اي نيز به SOAS شده است كه چون در آن فعاليتهاي ما در اين مؤسسه بازنمونِ تحريف‌آميزي يافته است، من در صدد پاسخگويي به آن برآمده‌ام و از شما مي‌خواهم اين پاسخ را در سايت گويا درج كنيد. اين پاسخ آميخته است با احترام كامل به آرمان اصيل كانون نويسندگان ايران در دفاع از حقيقت و شأن كلام.


آقاي سماكار در نوشته‌ مذكور مدعي شده است مداركي وجود دارند كه ثابت مي‌كنند سخنراني آقاي نسيم خاكسار در ماه مه 2001 در لندن به دعوت SOAS با حمايت حكومت اسلامي ايران و آژانس هوايي آن "ايران اير" صورت گرفته است. اين يك دروغ محض است. مدركي كه به ادعاي آقاي سماكار در اين رابطه "رو شد" چيست؟ كه آن را رو كرد؟ كِي و كجا؟

آقاي سماكار در كشوري مي‌زيد كه در آن داوري قانون درباره تهمت و افترا روشن است. ايشان بايد بدانند كه هرگاه ادعايي آنچناني كردند بايد آماده باشند كه حرفشان را طبق موازين قانوني ثابت كنند.

سخنراني آقاي خاكسار در چارچوب مجموعه‌اي از سخنراني‌ها بود در بخش خاورميانه و نزديك SOAS كه با سرپرستي من زير عنوان «گفتمان تبعيد در ادبيات فارسي پس از انقلاب" برگزار شد. نه دانشگاه و نه مركزي ديگر در موضوع دعوت از آقاي خاكسار دخالت مالي داشت. من خود شخصاً عهده‌دار مخارج سفر و اقامت ايشان بوده‌ام.

كسان زير از اعضاي كانون نويسندگان كه مقيم لندن هستند، در برگزاري اين مجموعه سخنراني شركت فعال داشتند: ژاله اصفهاني، شاداب وجدي، زيبا كرباسي، رضا اغنمي، منصور پويان، عليرضا نوريزاده و مهدي فلاحتي. اسماعيل خويي كه من در چهارساله گذشته در SOAS همواره از حمايتش بهره برده‌ام، در ماههاي مه و ژوين 2001 در ايالات متحده امريكا بود و از اين رو در همايش ما شركت نداشت. شاداب وجدي، كه اخيرا از كانون نويسندگان ايران در تبعيد استعفا داده است، از اواخر دهه 1980 در SOAS تدريس مي‌كند. اسماعيل خويي، ژاله اصفهاني و شاداب وجدي هدايت چندين همايش ادبي SOAS را عهده‌دار بوده‌اند.

يكي از همكاران بسيار ارزشمند و مورد احترام من در SOAS رضا غفاري است. او عضو كانون نويسندگان ايران در تبعيد و انجمن قلم (PEN) ايران است. او مدتي استاد مهمان در بخش اقتصاد SOAS بود. دكتر غفاري و من در SOAS ميزگردهايي ترتيب داده‌ايم براي بازخواني و بررسي نوشته‌ها و خاطرات زندانيان سياسي دهه 1980 در ايران.

از سپتامبر 2000 كه من كار خود را در دانشگاه لندن آغاز كردم، كسان زير را براي سخنراني در SOAS دعوت نموده‌ام: عباس ميلاني، احمد كريمي حكاك، رضا براهني، نسرين رحيميه، بتول عزيزپور، ميرزاآقا عسكري، عباس معروفي، مسعود مافان، شهلا شفيق، منيره برادران، ژاله چگني، رضا قاسمي، محمد جلالي چيمه (سحر)، ژاله اصفهاني، شاداب وجدي، قاضي ربيحاوي، پروانه سلطاني، رضا اغنمي، منصور پويان، زيبا كرباسي، مهستي شاهرخي، سودابه اردوان و هادي خرسندي. آقاي خرسندي از جمله كساني است كه چندين بار در همايشهاي SOAS شركت داشته است. سه برنامه به خود او اختصاص داشته است و در دو برنامه به خواهش من جلسه را هدايت كرده است.

موضوع مشترك همه‌ سخنراني‌ها و بحثهاي صورت گرفته با حضور اين مهمانان يا تبعيد بوده است يا ادبيات زندان، بويژه ادبياتي كه يادآور كشتار تابستان 1367 در زندانهاي سياسي ايران بوده‌اند. با وجود اين چگونه ممكن است بسان آقاي سماكار ادعا كرد كه حكومت اسلامي پشتيان برگزاري همايشهاي SOAS بوده است؟
با سپاس
نيما مينا
لندن، ۱۱ آوريل 2004
Dr Nima Mina
University of London
School of Oriental and African Studies
Faculty of Languages & Cultures
Near & Middle East Department
Thornhaugh Street, Russell Square
London WC1H 0XG - United Kingdom
Tel + 44 (0) 20 7898 4315
Fax + 44 (0) 20 7898 4399
http://www.soas.ac.uk
http://www.lon.ac.uk

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6332

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پاسخي به نوشته آقاي سماکار پيرامون فعاليت هاي SOAS، نيما مينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016