جمعه 6 خرداد 1384

گزارشی از نمایشگاه عکس کیارستمی، خوب که فکر می کنم نمی فهمم دلیل این همه سفیدی برف را، فهمیه ابراهیم زاده، سينا

شماره 112 . خیابان فرمانیه. طبقه دوم. گالری راه ابریشم. بعدازظهر پنجم خرداد 1384.
"برف می بارد
برف می بارد
برف می بارد
روز به پایان می رسد
برف می بارد
شب
جای پای عابری در برف
از پی کاری رفته؟
برمی گردد
از همین راه
سفیدی کبوتر"
دیوارهای گالری راه ابریشم در آغاز تابستان، پوشیده از برف شده است؛ سپیدی برف در سیاهی آن چه پیرامونش را پر کرده است.
نزدیک به 50 قطعه عکس از مجموعه برف عباس کیارستمی مشهورترین فیلمساز ایرانی از روز گذشته زمستان را در انتهای بهار به گالری راه ابریشم آورده اند. محور اصلی تابلوها که قطع های یکسان و یکنواختی دارند، برف است. کیارستمی مجموعه اشعاری هم با موضوع برف دارد و این نمایشگاه بر گرفته از همان اشعار است. تمام عکس ها سیاه و سفید و عمدتا مانند فیلم های کیارستمی در فضاهای خارج از شهر در میان جنگل و درختان گرفته شده و در قاب های یک شکل سیاه با پاسپارتو سفید گرد هم آمده اند. سپید برفی ها بدون هیچ توضیحی بر دیوارها قرار گرفته اند؛ تنها.
برروی بعضی از قابها در کنار امضای کیارستمی تاریخ عکس نوشته شده که نشان می دهد خالق خانه دوست کجاست این مجموعه را بین سالهای 83 و 84 تهیه کرده است. امضای کیارستمی در برخی تصاویر برروی عکس و در برخی دیگر بر روی پاسپارتو آن است. عکس هایی که امضا شده هستند به قیمت 1000دلار به فروش می روند.
نام کیارستمی افراد زیادی را به گالری ابریشم کشانده است. از همه قشر و سنی برای بازدید از نمایشگاه آمده اند؛ هنرمندان، دانشجویان و جوانان. بسیاری مهمانان خارجی هم آمده اند؛ سفیر و کاردار فرهنگی سفارت ایتالیا در ایران و چند نفر فرانسوی، آلمانی، انگلیسی و حتی از آسیای شرقی.
"همراه باد آمدم
در نخستین روز تابستان
باد مرا خواهد برد
در آخرین روز پاییز"
کیارستمی که به عنوان رئیس هیات داور شب گذشته از فرانسه و جشنواره کن بازگشته کمی دیرتر از مهمانان و حدود ساعت یک ربع به شش بعدازظهر به نمایشگاه می رسد.با رسیدن او کم کم بر تعداد بازدیدکنندگان افزوده می شود.
کیارستمی با مهمانان سلام و خوش و بش می کند.او توضیحی درباره نمایشگاه نمی دهد شاید موضوع آن قدر واضح است که جایی برای توضیح بیشتر داور جشنواره کن نمی گذارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

این واضحی آن قدر است که حتی نمایشگاه کاتالوگ ندارد.
در وسط سالن گالری چندین کتاب قرار گرفته که یکی از آنها کتاب عکس"تا شقایق هست" فرانکو زیپولی مترجم اشعار کیارستمی با الهام از اشعار سهراب سپهری است و یک کتاب در دو قطع بزرگ و جیبی از مجموعه سفید برفی کیارستمی است که کتاب برخلاف قاب ها در زمینه ای سیاه تصاویر را به نمایش گذاشته است.
بازدیدکنندگان کتاب عکس ها را به قیمت های 4000 و 25000تومان می خرند و کیارستمی با روان نویس سفید صفحه نخست کتاب را امضا می کند.
"کلاغ سیاه
با حیرت به خود می نگرد
در دشت پوشیده از برف
خوب که فکر می کنم
نمی فهمم دلیل این همه سفیدی برف را
شب
طولانی
روز
طولانی
عمر
کوتاه"
بهمن جلالی که یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه است و به همراه همسرش، رعنا جوادی به این نمایشگاه آمده، نظرش درباره عکس های کیارستمی این است:"عکس های کیارستمی و مخصوصا عکس های طبیعت او برای من جذاب است. علت جذابیت عکس ها هم فقط سادگی آنهاست. این سادگی همان چیزی است که در فیلم های او می بینیم که گاهی اوقات حتی به نظرم کمی شاعرانه هم می آید."
جلالی درباره سفیدبرفی ها می گوید:" در تمام این عکس ها برف سوژه اصلی است. او سعی کرده با خطهای سیاه این سفیدی را نشان بدهد.اگر خوب دقت کنید می بینید که جز درخت و برف چیز دیگری در عکس ها نمی بینید. این کار تنها از عهده کیارستمی بر می آید که چنین عکس هایی خلق کند."
جلالی می گوید:"این عکس ها را دوست دارم زیرا وقتی به عکس ها نگاه می کنم، عکاس را نمی بینم. گاهی اوقات وقتی عکسی را نگاه می کنم عکاس را می بینم اما در این عکس ها این سادگی کیارستمی است که باعث می شود ما او را نبینیم. او خودش را از عکس هایش حذف می کند. البته کیارستمی این کار را در فیلم هایش هم انجام می دهد و نقش کارگردانی خودش را حذف می کند."
این نمایشگاه تا 19 خرداد پذیرای علاقه مندان به هنر عکاسی و عباس کیارستمی است.

دنبالک:
http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/23317

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشی از نمایشگاه عکس کیارستمی، خوب که فکر می کنم نمی فهمم دلیل این همه سفیدی برف را، فهمیه ابراهیم زاده، سينا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016