يكشنبه 27 مهر 1382

سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه‌ درباره سفر البرادعي، پرونده سليمانپور و رابطه با آمريکا، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ كشورمان گفت: البرادعي در مذاكراتش اطمينان لازم را داد كه متن پروتكل الحاقي و اجرايش موجب نگراني جمهوري اسلامي ايران نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي تصريح كرد: جمهوري اسلامي در روزهاي اخير دو ابتكار را در دستور كار خود قرار داده است؛ اول اين كه از البرادعي براي ارزيابي همكاري ايران با آژانس و هم اين كه تضمين‌هايي را در خصوص نگراني‌هاي مطرح شده بدهد، دعوت كرديم تا به ايران بيايد و ديگر اين كه از وزيران امور خارجه‌ي سه كشور اروپايي كه پيش از اين برايمان نامه‌اي در خصوص همكاري هسته‌يي فرستاده بودند، دعوت كرديم تا به ايران بيايند.
وي افزود: براي برقراري ديالوگ سازنده از اين وزيران امور خارجه دعوت كرديم. مذاكراتمان با برخي كشورهاي اروپا از چند روز پيش شروع شده و ممكن است به رده‌هاي بالاتر نيز برسد.
آصفي درباره‌ي نتايج مذاكرات ايران با البرادعي تاكيد كرد: وي در خصوص برخي نگراني‌ها تضمين داده و مذاكرات براي برطرف شدن ساير موارد همچنان ادامه دارد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان اظهار داشت: در مذاكرات كارشناسي‌مان با آژانس بر منافع ملي، امنيت ملي و حقوق مشروعمان كه از آنها صرف‌نظر نخواهيم كرد، تاكيد كرديم.
وي تاكيد كرد: در كنار اين مسايل از آنجايي كه وزيران امور خارجه‌ي آلمان، انگليس و فرانسه پيش از اين با ارسال نامه‌اي براي همكاري با ايران ابراز تمايل كرده بودند، برقراري گفت‌وگوي سازنده با كشورهاي اروپايي را طراحي كرديم.
وي ادامه داد: ما از سه وزير امور خارجه‌اي كه قبلا آن نامه را داده بودند دعوت كرديم تا به تبادل نظر بپردازيم. در حال حاضر نيز با كشورهاي اروپايي در حال بررسي جزييات و اجرايي كردن موضوع هستيم.
آصفي بيان كرد: ما به مذاكرات و پيشرفتش خوشبين هستيم. برخي اطمينان‌ها از سوي البرادعي و برخي از كشورهاي اروپايي و غير اروپايي داده شده، اميدواريم براساس امنيت و منافع ملي‌مان به نتايج مطلوب برسيم. دليل استفاده از اين دو كانال آن است كه مي‌خواهيم با كوتاهترين و بهترين مسير اين مساله هر چه زودتر حل‌وفصل شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان تاريخ سفر اين وزيران امور خارجه را مشخص نكرد و افزود: در حال بررسي جزييات هستيم و در صورت توافق طرفين زمان انجام اين سفر نزديك خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا وزارت امور خارجه با توجه به اين كه خودش از وزيران امور خارجه‌ي انگليس، فرانسه و آلمان دعوت كرده به ايران بيايند، خبري درباره‌ي آن منتشر نكرده است، توضيح داد: قرار نبود اين موضوع منتشر شود و از سوي مقام‌هاي رسمي اروپايي نيز اعلام نشده است. زماني كه تاريخ سفر و سطح هيات‌ها تعيين شود، اطلاع‌رساني عمومي مي‌شد.
آصفي درباره‌ي جزييات گفت‌وگوها با البرادعي گفت: وقتي تمام مسايل روشن شود، اطلاع رساني مي‌كنيم. جمهوري اسلامي از ابتدا اعتقاد به همكاري با آژانس داشت و مي‌خواهد اين مساله به گونه‌اي پايان يابد كه هم حقوق مشروع‌مان تامين شود و هم نگراني‌هاي برخي كشورها رفع گردد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به اين سوال كه آيا منظور وي از كوتاهترين مسير در توافق با آژانس، رسيدن به توافق پيش از ضرب‌الاجل تعيين شده از سوي شوراي حكام است؟ اظهار داشت: ما قطعنامه‌ي شوراي حكام را نپذيرفتيم و رد كرديم؛ پس ضرب‌الاجل را هم نپذيرفته‌ايم. توافق ما ممكن است هر لحظه‌اي باشد؛ به محض رفع نگراني‌ها، ما آن را اعلام مي‌كنيم و چندان بر 31 اكتبر تمركز نداريم.
وي در خصوص شايعه‌ي مطرح شده مبني طرح سه فوريتي مجلس شوراي اسلامي براي امضاي پروتكل الحاقي گفت: اين خبرها رسانه‌يي است.
آصفي درباره‌ي ليستي كه از سوي البراعي براي بازديد از پايگاه‌هاي نظامي غير هسته‌يي ارايه شده است، تشريح كرد: وارد جزييات مذاكرات البرادعي و ديگران نمي‌شوم. مذاكرات در فضايي مثبت پايان يافت و در چارچوب مسووليت‌هايمان به نشانه‌ي حسن نيت كه ايران برنامه‌ي مخفي ندارد با البرادعي همكاري كرديم. اين گونه گمانه‌ زني‌ها رسانه‌يي است.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان از سوي ديگر درباره‌ي اظهارات دونالد رامسفلد مبني بر حمايت ايران از القاعده تاكيد كرد: بارها گفته‌ايم كه القاعده در ايران جايي ندارد و برخوردي قاطع با اين گروه‌ها دارد. وزير دفاع آمريكا براي سرپوش گذاشتن به شكست‌هايشان در افغانستان و عراق اين مسايل را مطرح مي‌كند.
وي درباره‌ي پيشرفت پرونده‌ي سليمان‌پور، سفير سابق ايران در آرژانتين گفت: حدود كمتر از يك هفته‌ي ديگر سرنوشت پرونده روشن مي‌شود. اين پرونده به گونه‌اي پيش رفت كه عملا افكار عمومي دنيا، انگليس و آرژانتين مجاب شد كه اين پرونده سياسي و غيرقضايي بوده است، تلاش‌ها براي به سرانجام رسيدن اين پرونده از سوي ما ادامه دارد.
آصفي در خصوص تاييد نشدن قطعنامه‌اي در سازمان كنفرانس اسلامي براي محكوم كردن حمله‌ي رژيم بعث به جمهوري اسلامي ايران گفت: ما تلاش زيادي مي‌كرديم تا اين بند به تصويب برسد. شايد اين براي ما خوشايند نباشد، اما در كنفرانسي كه پنجاه و چند كشور در آن حضور دارند نبايد انتظار داشت تمام خواست‌هاي يك كشور اجرا شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان درباره‌ي تصميم كنگره‌ي آمريكا براي اعمال تحريم عليه سوريه گفت: اين اقدام آمريكا جديد نيست. اين گونه سياست‌هاي غيرواقعي را در گذشته داشته است و آن را محكوم كرده‌ايم. توسل به اين اقدامات يكجانبه نه موثر و نه مقبول جامعه‌ي جهاني خواهد بود.
وي تاكيد كرد: سياست‌هايي را كه در جهت تحت فشار گذاشتن كشورهاي مستقل صورت مي‌گيرد، مردود مي‌دانيم و اين اعمال نشانه‌هايي از اعمال نظر اسراييل در آمريكا است؛ چرا كه مي‌خواهد واقعيات منطقه را منحرف كند. اميدواريم آمريكا اشتباهش در عراق را در سوريه تكرار نكند؛ چرا كه جامعه‌ي اسلامي و جامعه‌ي جهاني آن را نمي‌پذيرد.
وي درباره‌ي مذاكرات جلال طالباني، عضو شوراي حكومت انتقالي عراق با ايران تشريح كرد: با اقشار و گروههاي مختلف عراق رابطه‌ي خوب و ديرينه‌اي داريم. وي در مذاكراتش دنبال بسط روابط سياسي، اقتصادي و بازسازي عراق بود و طبيعي است كه ما نيز برخي نگراني‌هاي طالباني را مورد توجه قرار داديم.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در خصوص اخبار مربوط نفوذ گروه انصار الاسلام به ايران تاكيد كرد: به گروههاي تروريستي اجازه‌ي ورود به ايران را نمي‌دهيم.
وي درباره‌ي اعزام نيروهاي تركيه به عراق گفت: اعزام نيروهاي خارجي به عراق بايد با توجه به سازمان ملل، محوريت اين سازمان و خواست مردم عراق صورت بگيرد؛ چرا كه هر اقدامي خارج از آن به وضع عراق كمك نمي‌كند.
آصفي با مثبت ارزيابي كردن برگزاري و نتايج اجلاس سران كشورهاي اسلامي در مالزي گفت: به پيشنهاد ايران در اين اجلاس، بر حق كشورها براي استفاده‌ي صلح‌آميز از انرژي هسته‌يي صحه گذاشته شد.
وي افزود: ايران اميدوار است در پرتو همگرايي كشورهاي اسلامي ابهامات مطرح شده عليه ايران برطرف شود.
آصفي همچنين از سفر مير ظفرالله خان جمالي در روز 29 مهرماه سال جاري خبر داد و افزود: در سفر چهار روزه‌ي وي، او با مقامات عاليرتبه‌ي ايراني درباره‌ي مسايل منطقه و بين‌المللي به بحث و تبادل نظر مي‌پردازد.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان سياست‌هاي ايران را منافع محور توصيف كرد و درباره‌ي دعوت از وزير امور خارجه‌ي انگليس به ايران گفت: ما انگليس را به عنوان يكي از كشورهايي كه براي ما نامه داده و عضو موثر اتحاديه‌ي اروپاست،درنظر مي‌گيريم، سياست‌هاي جمهوري اسلامي منافع محور است و در جهت منافعمان از تمام امكاناتمان بهره مي‌گيريم به نتيجه رسيدن با اين سه وزير امور خارجه‌ي اروپا به نتيجه‌ رسيدن با تمام اعضاي اتحاديه‌ي اروپا محسوب مي‌شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه‌ي كشورمان در پاسخ به اين سوال يكي از خبرنگاران خارجي كه با توجه به نقش الجزاير در برخي موضوعات بين‌المللي ايران، آيا ايران قصد ندارد از اين كشور به عنوان ميانجي در مشكلاتش با آمريكا بهره بگيرد؟ تصريح كرد: هرچند روابط ايران با الجزاير پيشرفت خوبي دارد و همكاري‌هاي خوبي نيز در مجامع مختلف جهاني با يكديگر داشته‌اند، اما براي حل مشكلاتمان با آمريكا به ميانجي نياز نداريم و حل مشكلات مستلزم آن است كه آمريكا رويكردش را تغيير دهد و در سياست‌هايش نسبت به ايران تجديدنظر كند و اين موضوع را بارها اعلام كرده‌ايم.
وي افزود: در سفر رييس جمهور الجزاير به ايران نيز درباره‌ي مسايل منطقه‌يي و جهاني و ارتباطات دوجانبه بحث مي‌شود.
آصفي در پايان اين جلسه گفت كه مذاكره درباره‌ي موضوع بازگرداني پناهندگان عراقي كه در ايران هستند، همچنان ادامه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/450

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه‌ درباره سفر البرادعي، پرونده سليمانپور و رابطه با آمريکا، ايسنا' لينک داده اند.

دموکراسی و پروتکل الحاقی ( یا چگونه یاد گرفتم که شعار مرگ بر آمریکا سر بدهم و مملکت را به آمریکا بفروشم )
1. با ورود وزاری خارجه انگلیس، آلمان و فرانسه ، آن طور که از «ظواهر» امر بر می آید، ایران خود را برای پذیرش پروتکل الحاقی آماده می کند. این ...
Daghdagheh
October 20, 2003 10:54 PM

Copyright: gooya.com 2016