سه شنبه 6 آبان 1382

كيش شخصيت‏ را رها كنيم! ثريا بهبود

با تشكر و تعجب از دوستان عزيزي كه دربارة نقد من بر نكته‏اي از سخنراني دكتر سروش اظهار نظر كرده بودند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به جز يكي دوتا از اين نقدها، همگي آنها حكم “مرده باد”، “زنده باد” داشتند. در حالي كه من نه خواسته بودم آقاي دكتر سروش از گذشته‏شان اظهار ندامت كنند - زيرا كه فجايعي كه بر دانشگاههاي ايران گذشت و دانشگاهها را تبديل به “شهيد دانشگاه” كرد، دستپخت يك نفر نيود، هر چند هم كه نقش دكتر سروش در اين ميان مهم بوده باشد. و نه قصد داشتم كل انديشه‏هاي دكتر سروش را به چون و چرا بگيرم ـ زيرا كه ايشان را يكي از فرهيخنه‏ترين روشنفكران مذهبي مي‏دانم كه مباحثات ايشان در مورد قبض و بسط شريعت سرآغاز مباحثاتي بسيار لازم و بسيار روشنگرانه در تفكر مذهبي ايران بود. اما آنچه ما در تاريخ ايران از آن زجر بسيار كشيده‏ايم،‌ همين موضوع كيش شخصيت است. چرا وقتي كه آقاي دكتر سروش دارد دربارة تاريخچة گروههاي فشار چنين نحريف آشكاري مي‏كند و آغاز آن را به سال 73 و 74 نسبت مي‏دهد، اشاره به اين نكته كه هر كس با يك دهم معلومات فلسفي دكتر سروش هم توان درك آن را دارد، اين همه انگ و تهمت دربارة تواب‏سازي و درك نكردن عمق معلومات فلسفي و غيره را به دنبال دارد؟ وانگهي، هنوز هم از مجموع گفتارهاي دكتر سروش (به ويژه، آرايشان در بارة روشنفكران غيرمذهبي كه ايشان همة آنها را با يك چوب مي‏رانند و با چند حكم كلي فاتحة آنها را در ايران و جهان مي‏خوانند) چنين بر مي‏آيد كه ايشان همچنان به تدوام اوضاعي كه در آغاز انقلاب سبب تكتازي و شهرت امروزيشان در عرصة دانشگاهها شد علاقه‏مندند.
دوستان عزيز، درست است، قدر امثال دكتر سروش را بايد دانست، اما نبايد به صرف اينكه جهان قدر ايشان را مي‏داند و در ايران براي ايشان محدوديتهايي قايل شده‏اند،‌ در بارة تحريفهاي آشكار و تغافلهاي آگاهانه‏شان سكوت كرد.

مقالات | بازديد 659 | نظر 6 | دنبالک 0 | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالاي صفحه 
دنبالک:
http://207.44.134.168/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/744

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كيش شخصيت‏ را رها كنيم! ثريا بهبود' لينک داده اند.
نظرات
[morteza - August 13, 2004 07:40 PM]

fize roholghodos ar baz madad frmayad digran ham bokonand ancheh masiha mikard

[aria-bahmani - October 29, 2003 07:25 AM]

یک بار دیگر مشفقانه و عاجزانه هشدار می دهم مواظب زهر افکار سروش باشید.او می خواهد کاری را که آخوندها به ضرب گلوله و دشنه با شکنجه و رعب نتوانستند به خورد مردم دهند در خلعت عرفان و طنازی کلام قالب کند.این قبض و بسطی که سروش از آن می گوید قبض و بسط شریعت نیست بلکه قبض و بسط فلاکت بار تاریخی است که روشنفکران خیانت پیشه ای چون خواجه نظام الملک و بسیاری دیگر در تاریخ گذشته و کسانی چون شریعتی و سروش در زمان حال مروج آن بودهاند.هدف سروش وکدیور و امثال آنها قبض دوباره سرنوشت سیاه این ملت و بسط جهالت و بردگی است.عرفان سروش آلاینده ای است که اگر به خردمندی زدوده نشود بازگشت به نقطه صفر سیاهی است.پس هشیار باشید.

[ايرج - October 28, 2003 04:05 PM]

بسيار متشكرم از خانم بهبود براي اينكه با توضيح تكميلي خود نشان دادند نظرات خوانندگان مقالات خويش را مي خوانند و خود را پاسخگوي آنان نيز مي دانند. اين خودش دنيايي مي ارزد. مسئله اين نيست آيا توضيح تكميلي خانم بهبود حرف آخر در اين زمينه هست يا نيست. مسئله آن است كه من خواننده مي دانم صدايم را در خلائ رها نكرده ام.

[مجد - October 28, 2003 02:58 PM]

آقای دکتر سروش شخصيت فرهيخته و متفکريست و لذا قابل احترام. اما متعلق به دوران جديد نيست. ايشان در ظرف کمتر از يک دهه بسياری از افکار و اعتقادات خور را متحول نمودهند و چنانچه اين روند همچنان ادامه يابد در اينده افکار ايشان به روز در خواهد امد. نگاه کردن به مسائل از منظر دين و مذهب ، با هر چيرگی و عمق که باشد ، ديگر سپری شده است.اين نگرش به انواع ممکن ازمايش خود را پس داده است.تحول افکار اقای دکتر سروش هم به نظر من در همين راستاست ، وقتی ايشان ميگويد " بايد حتی در اصول دين هم تجديد نظر اساسی کنيم".
ايکاش الای دکتر سروش با ان قلم وبيان بسيار زيبای خود که انسان از خواندن ان حظ وافر ميبرد هر چه سريعتر از قيد و بند باز دارنده دين و مذهب ازاد ميشدند.
مجد

[مجذوب - October 28, 2003 02:25 PM]

امثال سروش و حجاريان و گنجي و......بودند كه مارا به اين روز انداختند
حالا آزاديخواه و دمكرات مآب شده و فجايعشان كه كوچكترينش انقلاب فرهنگي و....از ياد برده‌اند

[فوآد - October 28, 2003 12:52 PM]

با تشكر از سركار خانم بهبود از توضيح تكميلي .

Copyright: gooya.com 2016