شنبه 24 آبان 1382

آيت الله منتظري در گفتگو با واشنگتن پست: قطع رابطه ميان ايران و آمريكا به ضرر هر دو است، ايلنا

آيت الله العظمي منتظري در گفت و گو با روزنامه آمريكايي واشنگتن پست
حمايت آمريكا از 5 ميليون صهيونيست غاصب موجب فرياد "مرگ بر آمريكا"ي ملتهاست


تهران-خبرگزاري كار ايران
آيت الله العظمي منتظري در مصاحبه‌‏اي با "استيو كل " سردبير "واشنگتن پست " و خبرنگار آن نشريه به پرسش هاي آنان پيرامون مسائل روز كشور و دنيا پاسخ داده و گفت: ملت آمريكا نگذارند تعداد اندكي تحت فشار لابي يهود و صهيونيزم , ‌‏چهره كشور بزرگي چون آمريكا را در دنيا بيش از اين مخدوش نمايند.
آنچه در پي مي آيد مشروح اين مصاحبه است :

*** من اسفند سال گذشته شما را از دور زيارت كردم ,‌‏احساس مي كنم حال شما در حال حاضر بهتر از گذشته است و اين كاملا برايم محسوس است. به عنوان اولين سوال مي‌‏خواستم بدانم مشكلاتي كه اخيرا براي پسران شما و برخي اعضاي دفتر پيش آمد چه بوده است؟ اگر چه اين مشكلات براي شما عادي به نظر مي رسد.

+++ اعوذ بالله من الشيطان الرجيم, ‌‏بسم الله الرحمن الرحيم, ‌‏منزل متصل به دفتر اينجانب كه متعلق به آيت الله آذري قمي بود, ‌‏پس از درگذشت ايشان توسط ورثه آن مرحوم به دختر مرحوم آيت الله رباني املشي _ دادستان اسبق كل كشور _‌‏ كه همسر احمد , پسر اينجانب است فروخته شد و مراحل قانوني براي انتقال اسناد صورت گرفت ,‌‏ولي تا حال كه چهار سال مي گذرد ,‌‏منزل تحت توقيف دادگاه ويژه روحانيت قرار گرفته. در اين مدت وكيل قانوني مالك تلاش بسياري كرد كه اين مشكل حل شود و منزل بازپس داده شود ولي نتيجه نگرفت.
از طرفي با توجه به اينكه حسينيه شهدا نزديك به 6 سال است توقيف شده و نياز مبرم به فضاي بيشتر ,‌‏ درب هاي آن منزل گشوده شد كه توسط نيروهاي امنيتي احمد و سعيد و برخي اعضاي دفتر و كارگران مشغول به كار كه جمعا 11 نفر بودند بازداشت شدند كه تا شب همگي آزاد گشتند و يكي از اعضاي دفتر فرداي آن روز آزاد شد و در مدت كوتاه بازداشت برخوردهاي بدي با دستگيرشدگان صورت گرفت و برخي مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. حال آنكه بايد خرسند باشند كه بدون ايجاد زحمت و هزينه, منزل مورد نظر به صاحب آن بازگشته است.

*** نيروهايي كه در اطراف مشاهده مي شوند آيا هميشه هستند ؟

+++ نيروهاي امنيتي نوعا براي محافظت هستند ولي پس از آن ماجرا نيروهاي سپاه پاسداران رسما در منزل مذكور مستقر شده‌‏اند و قاعدتا نيروي بيشتري از اين لحاظ در اطراف مستقر كرده‌‏اند.

*** نظر شما در رابطه با ارتباطات ايران با اروپا چيست؟ به نظر مي رسد با امضاي پروتكل الحاقي, ‌‏رابطه ايران با غرب, ‌‏گرم‌‏تر مي شود. از سوي ديگر ايران آزمايش موشك هاي شهاب 4 را متوقف كرده است.

+++ همان گونه كه قبلا هم گفته ام دو نكته اساسي در رابطه با امضاي پروتكل حايز اهميت است:
اولا : دبير شوراي عالي امنيت ملي طبق كدام قانون و قاعده با اختيار تام با وزراي سه كشور اروپايي وارد مذاكره مي شود و تصميم مي گيرد؟! در كشوري كه حاكميت از آن مردم است كساني مي توانند قراردادهاي به اين مهمي را امضا كنند كه نماينده نزديك به 70 ميليون جمعيت آن كشور باشند . حال آنكه 290 نماينده مردم در مجلس در اين ماجرا دخالتي نداشته اند و اگر قرار است ايشان نماينده تام الاختيار باشد, ‌‏بايستي او را تاييد نمايد.
ثانيا: وجود سلاح هاي كشتار جمعي پديده‌‏اي است كه بايد از تمام دنيا برچيده شود. در اين جا نمي توان ميان كشورها تبعيض قايل شد ‌‏كه برخي كشورها مانند آمريكا و اسرائيل و برخي كشورهاي ديگر داراي آن باشند ولي بر كشورهاي مسلمان فشار آورده شود كه شما حق نداريد از اين سلاح ها داشته باشيد.
نمي توان در اين جا گفت كشوري چون آمريكا , اسرائيل و ... داراي عقلانيت اند و بيهوده از اين سلاح ها بهره نمي‌‏برند براي اينكه گذشته آمريكا نشان مي دهد كه آنها از بمب هاي اتمي در هيروشيما و ناكازاكي استفاده كردند و هزاران انسان بي گناه را كشتند.
در هر صورت اين خلاف عدالت است كه براي برخي كشورها امتياز قايل شويم و از سوي ديگر يك نفر از ناحيه يك كشور 70 ميليوني تصميم بگيرد بدون اين كه از سوي مردم و نمايندگان آنها تاييد شده باشد. در دنياي امروز يك نفر نمي تواند براي يك كشور تصميم گيرنده باشد و حاكميت فردي با شكست مواجه است.

*** فكر نمي كنيد با توجه به اين كه مبارزات مردم ايران براي ايجاد دموكراسي متوقف شده و يا شكست خورده است, ‌‏پس آنها چاره اي ندارند جز اين كه با همان حاكم فردي به توافق برسند؟ به نظر شما مردم چه راهي را بايد پيشه كنند تا براي ايجاد يك حكومت مردمي پيروز شوند؟

+++ از همان آغاز انقلاب و حركات اعتراضي انجام شده توسط مردم ,‌‏در طول مبارزات شعارهاي اساسي استقلال ,‌‏آزادي و جمهوري اسلامي بود و تا پايان مبارزات شعار همين بود. خود مرحوم آيت الله خميني نام جمهوري اسلامي را بر سر زبانها انداختند . بنابراين حاكميت بايد مردمي و براساس موازين اسلامي باشد ‌‏و مسوولين چاره‌‏اي ندارند جز اينكه به اصلاحات تن دهند ,‌‏اصلاحات مطلب تازه‌‏اي نيست بلكه بازگشت به همان آرمان‌‏هاي اوليه انقلاب است. شعارها متاسفانه از مسير خود منحرف شده است و كسي حق اعتراض و بيان عقيده ندارد و به محض اظهار نظر با او برخورد قضايي مي شود و از آن طرف آقايان مي گويند: ما زنداني سياسي نداريم ! آيا امثال اشكوري ,‌‏عبدي ,‌‏آغاجري و ... دزد و قاتل‌‏اند كه در زندان به سر مي برند, يا براي اظهار نظر مخالف زنداني شده‌‏اند؟ در زمان پيامبر (ص) و حضرت علي (ع ) هيچ زنداني سياسي وجود نداشت. حتي امام علي (ع ) در خطبه 216 نهج البلاغه مي گويند :" از من انتقاد كنيد ,‌‏من اين گونه نيستم كه فوق خطا باشم ."
در قانون اساسي ما آمده است كه محاكمات سياسي بايد علني و با حضور هيات منصفه باشد در صورتي كه اين قانون رعايت نمي شود و اين گونه برخوردها هيچ گاه با حكومت عدل علي (ع ) سازگار نيست.

*** مردم آمريكا و غرب از طريق تصاوير و رسانه ها در مورد برخي از افراد قضاوتهايي مي كنند ؛ براي بهبود روابط ايران و غرب چه بايد كرد؟

+++ بسا نظرها درباره مسايل كشور متفاوت است . من در برخي از مصاحبه هاي اخير گفته ام : اشغال سفارت آمريكا كار درستي نبود و در شرايطي خاص اتفاق افتاد. به نظر من به جز اسراييل كه كشوري غاصب است ايران بايد با ديگر كشورها در تمامي حوزه هاي فرهنگي ,‌‏سياسي ,‌‏اقتصادي و ... رابطه و همكاري متقابل داشته باشد . قطع رابطه ميان ايران و آمريكا به ضرر هر دو است. بر فرض به طور موقت چالش هايي هم بوده , بايد حل شود و اين ديوار جدايي را بايد خراب كرد . به نظر من يهود و صهيونيزم مانع برقراري ارتباط هستند و با ايجاد رابطه مجدد, ‌‏سياست هاي آنهاست كه با شكست مواجه مي شود. لابي‌‏هاي يهود و صهيونيسم جهاني كه اكثريت اقتصاد, فرهنگ و رسانه هاي آمريكا را در اختيار دارند, ‌‏با رابطه ايران و آمريكا مخالف مي باشند و نسبت به آن كارشكني مي كنند.
آيت الله العظمي منتظري در ادامه با اشاره به جنايات اسراييل در فلسطين گفت:
در قرآن كتاب آسماني ما _ كه اخبار غيبي هم در آن وجود دارد _ در سوره اعراف آيه (167 ) آمده است :" و خداوند اعلام كرد كه بر قوم يهود كساني را مبعوث خو اهد كرد كه تا روز قيامت آنها را به زحمت انداخته و موجب اذيت و آزار آنها خواهند شد ." وقتي نسل امروز فلسطين مشاهده كردند اسراييلي ها سرزمين آنان را غصب كرده اند و پدران آنها را كشتند و بسياري را آواره كردند حتما ساكت نخواهند نشست و با هر وسيله اعتراض خود را اعلام خواهند كرد.

*** كساني كه از ايران به عراق رفته اند و بازگشته اند چه تصويري از آنجا دارند ؟

+++ از اينكه شر صدام و صداميان كنده شد ,‌‏همه خوشحال اند و نوعا از رفتار سربازهاي آمريكايي اظهار رضايت مي كنند.
البته عده قليلي يا از طرفداران صدام يا ديگران مخالفت ها و مزاحمت هايي دارند ولي نوع مردم خوشحال اند اما به نفع آمريكايي هاست كه پس از برقراري يك حكومت مردمي ,‌‏عراق را ترك كنند كه بيش از اين تلفات ندهند و مردم آمريكا دچار ضرر بيشتر نشوند. متاسفانه بدترين وضعيت براي يك كشور آن است كه دولت محلي با مردمش كاري بكند كه مردم به دخالت خارجي ها راضي شوند.

*** 24 سال از انقلاب مي گذرد و به وعده هاي داده شده عمل نشده است. به نظر شما چقدر بايد بگذرد تا اهداف اساسي انقلاب پياده شود ؟

+++ تنها راهش رسيدن مردم به بلوغ و شعور سياسي است ,‌‏تا خود مردم نخواهند وضعيت بر همين منوال است. از پيامبر اكرم (ص) نقل شده :" كما تكونوا يولي عليكم " يعني : همان گونه كه هستيد بر شما حكومت خواهد شد.
قرآن هم مي‌‏فرمايد:" خداوند سرنوشت قومي را تغيير نخواهد داد مگر آنكه آنان خود را عوض كنند."

*** ولي مردم خسته و نااميد شده‌‏اند.

+++ اين امر قطعي نيست و مردم هنگامي كه احساس وظيفه كنند از نااميدي دست بر خواهند داشت . ان شاء الله مسولين هم در رفتار خود تجديد نظر نمايند تا مشكلات حل شود.

در پايان اين مصاحبه با توجه به آمريكايي بودن خبرنگار و سردبير روزنامه واشنگتن پست فقيه عاليقدر پيامي براي ملت آمريكا فرستادند:
ملت ايران با ملت آمريكا هيچ دشمني و مخالفتي ندارد, كشور بزرگ آمريكا خدمات زيادي كرده است از جمله حذف صدام يا طالبان, ‌‏مردم آمريكا نوعا مردمي سخت كوش و مذهبي‌‏اند، سزاوار نيست با اين اوصاف مقدرات اين كشور بزرگ به دست تنها 5 ميليون صهيونيست باشد.
كشور پهناور آمريكا با حدود 300 ميليون جمعيت با آن همه امكانات خدادادي چرا بايد اقتصاد, فرهنگ ‌‏و رسانه هايش تحت اختيار تنها يك شصتم جمعيت آن يعني اقليت يهودي آن كشور باشد؟ انتظار مي رود مردم آمريكا به دولت خود اعتراض كنند : چرا بايد تمام حيثيت و آبروي آمريكا در گرو حمايت از 5 ميليون صهيونيست غاصب در اسراييل از دست برود.
دولت آمريكا نزديك به يك ميليارد و سيصد ميليون مسلمانان دنيا را كه از امكانات و ذخاير آنها بهره مي برد رها كرده و براي خوشايند اسراييلي ها آّبروي خود را در ميان ملل جهان و بويژه مسلمانان برده است. آيا مردم آمريكا راضي اند دسترنج آنها، ماليات هايي كه مي دهند و امكانات كشور آنها صرف كشوري شود كه مشروع نيست و هر روز فشارش را بر مردم مظلوم فلسطين بيشتر مي‌‏كند؟ ! آيا اين اقدامات به ضرر كشور و ملت آمريكا نيست ؟ آيا با اين اوصاف اگر ملت ها بگويند " مرگ بر آمريكا " حق ندارند ؟
البته ما با يهود چون ديني آسماني دارند مانند مسيحيت ,‌‏تعارض و جنگي نداريم و سابقا در كنار هم با صلح و صفا زندگي مي كرديم ولي اقليتي از يهود كه همان صهيونيست ها هستند با حمايت انگليسي ها و شخص "بالفور" كم كم كشور فلسطين را اشغال كردند و الان آمريكا از دست پرورده انگليس كه حكومتي پوشالي و غاصب است حمايت مي كنند در حاليكه چنين چيزي قابل توجيه نيست و جز ضرر ,‌‏چيز ديگري عايد ملت آمريكا نخواهد شد.
در پايان آيت الله العظمي منتظري با قرايت روايتي خطاب به خبرنگار آمريكايي و سردبير واشنگتن پست گفت:" ارزش هر انساني به كار خوب است. هر كاري را خوب انجام دهيد كه اين موجب ارزش شما خواهد بود ."
والسلا عليكم و رحمه الله و بركاته

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1290

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت الله منتظري در گفتگو با واشنگتن پست: قطع رابطه ميان ايران و آمريكا به ضرر هر دو است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016