سه شنبه 27 آبان 1382

آرمين: خاتمي آخرين تير تركش نظام است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
محسن آرمين گفت: اگر طوري القا شود كه نظام از درون اصلاح‌پذير نيست، طرح‌هاي آلترناتيو در بيرون از نظام شكل مي‌گيرد.
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در بخشي از گفت‌وگوي تفصيلي خبرگزاري دانشجويان ايران با وي، در پاسخ به برخي ديدگاه‌ها كه معتقد است غرب درصدد ايجاد تغيير در فرماندهي اصلاحات و دادن آن به گروهي خارج از نظام مي‌باشد و اعطاي جايزه‌ي صلح نوبل به شيرين عبادي را در اين راستا مي‌داند، به خبرنگار پارلماني ايسنا گفت: چنين تحليل‌هايي به خصوص در مورد انتخاب خانم شيرين عبادي وجود دارد، اما شخصا با اين تحليل‌ها موافق نيستم و معتقدم كه اين گونه تحليل‌ها هر چند كه تا حدودي ممكن است يك سري دغدغه‌هاي قابل فهم داشته باشد، اما ناشي از بدبيني مفرط و بي‌اعتمادي و سوءظن مفرط نسبت به خارج از كشور است.
وي افزود: اين سوءظن هم دلايل مختلفي دارد؛ يكي بدبيني تاريخي و فرهنگي ما به بيگانگان است، و يك مقدار آن هم ناشي از نگرش توهم توطئه است؛ ذهنيتي كه از رفتار غرب در طول تاريخ پديد آمده اين نگاه را تشديد مي‌كند. اين عوامل دست به دست هم مي‌دهد و چنين تحليل‌هايي را به وجود مي‌آورد.
نماينده‌ي مردم تهران عملكرد و مواضع شيرين عبادي در اين مدت را گواهي بر ادعاي خويش عنوان كرد و گفت: مواضع و عملكرد خانم شيرين عبادي در اين چند وقت، معلوم مي‌كند كه بسياري از نگراني‌ها در اين زمينه غيرموجه و غيرقابل قبول است.
آرمين اظهارات‌ شيرين عبادي در اين مدت را پخته، عاقلانه و همه‌جانبه خواند و در عين حال گفت: البته اين‌كه امكان ايجاد آلترناتيوي براي جريان اصلاحات وجود دارد را به هيچ وجه نمي‌توان منتفي دانست. يعني اگر واقعا جريان اصلاحي در داخل نافرجام بماند و با شكست مواجه شود و ثابت شود كه نظام تحمل پذيرش جرياناتي با رويكردهاي اصلاحي را ندارد، بايد مطمئن بشويم كه بيگانگان براي ما چهره‌ و يا جريان‌ خواهند ساخت.
وي افزود: اين كار هم جديد نيست، ما در سه يا چهار سال اخير بارها اعلام كرده‌ايم كه خاتمي آخرين تير تركش و آخرين امكان نظام براي تثبيت، مقبوليت و استحكام پايه‌هاي خود است. اگر اين جريان شكست بخورد يا اين‌گونه القا شود كه نظام قابليت اصلاح از درون و در چارچوب مباني خود را ندارد، طرح‌هاي آلترناتيوي از بيرون از نظام و با اراده‌هاي خارجي به طور طبيعي شكل مي‌گيرد. يا در حالت خوشبينانه، جريان‌هايي خارج از عرف و نرم‌هاي پذيرفته شده و غيرقابل پذيرش براي نظام شكل خواهد گرفت و جامعه راه‌حل اصلاح را خارج از نظام جست و جو خواهد كرد.
نايب رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در پاسخ به اظهار نظر برخي مبني بر ناكارآمدي عملكرد جريانات مؤثر و رهبري كننده در اصلاحات به ايسنا گفت: نقد عملكرد جريان اصلاحات و گروه‌هاي تاثيرگذار آن امري مطلوب است و ما بايد از آن استقبال كنيم. اشكالي هم ندارد كه عده‌اي معتقد باشند كه جريان اصلاح‌طلب يا مجموعه‌هاي موثرتر در اين جنبش توانايي لازم براي اداره‌ي ‌اين جريان را ندارند. اما با حرف زدن كه مشكل حل نمي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: تحولات سياسي نيازمند عمل و ابتكار است. اگر طرح‌هاي آلترناتيو و مجموعه‌هايي باشند كه بتوانند در چارچوب اصلاح‌طلبي استراتژي‌هاي موفقي ارايه دهند و بتوانند راهگشايي كنند، به طور طبيعي مي‌توانند رهبري جريان اصلاحي را به عهده بگيرند، و قبلي‌ها به صورت طبيعي كنار مي‌روند، همه چيز به داشتن فكر، ايده، راهبري و نظرات و اقدامات ابتكاري بستگي دارد.
لازم به ذكر است كه متن كامل گفت وگوي تفصيلي خبرگزاري دنشجويان با محسن آرمين در روزهاي آينده ارسال خواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1365

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آرمين: خاتمي آخرين تير تركش نظام است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016