سه شنبه 27 آبان 1382

رئيس قوه قضائيه: تجربيات فقه شعيه بايد در دانشگاه هاي خارجي انعكاس يابد، فارس

خبرگزاري فارس: رئيس قوه قضائيه با اشاره به اينكه در هيچ كشور اسلامي مثل ايران قانون مدون و پيشرفته‌اي كه بر اساس فقه اسلامي تدوين شده باشد نداريم، خواستار انعكاس تجربيات فقه شيعه در جوامع و دانشگاههاي معتبر خارجي شد.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از روابط عمومي قوه‌قضائيه، سيد محمد هاشمي شاهرودي امروز در ديدار «ايو دوده» قائم مقام دانشگاه سوربن فرانسه به تجربه نوپاي ايران در مسايل حقوقي اشاره كرد و گفت: با اشاره به اينكه مباني خاص حقوقي ايران براي دنيا تازگي دارد، ولي واقعيت آن بخاطر چالشهاي سياسي كه بعد از انقلاب اسلامي بوجود آمد به دنيا منعكس نشده است.
رئيس قوه قضائيه با اشاره به قدمت تاريخي حقوق و مسايل قضايي اسلامي افزود: مسايل حقوق اسلامي از ميراث گسترده و عميقي برخوردار است و با سعي و تلاش علمي دانشمندان اسلامي حوزه و دانشگاه، نيازهاي جوامع اسلامي را بر طرف مي‌كند.
هاشمي شاهرودي گفت: قانون مدني ما كه با مباني فقهي تطبيق داده شده است، بيش از يك قرن است كه تنظيم شده است.
رئيس قوه قضائيه در بخش ديگري از سخنانش گفت: در 50 سال اخير در جهان اسلام يك نهضت علمي و حقوقي اسلامي شكل گرفته و بسياري از حقوقدانان بحث‌هاي گسترده‌اي در حقوق جزا و حقوق مدني شروع كرده‌اند.
هاشمي شاهرودي با اشاره به اينكه بعد از انقلاب اسلامي ايران دامنه مباني حقوق و تطبيق آن با اسلام گسترش يافته است، گفت: قطع نظر از مسايل اعتقادي و ديني در اثبات دين كه برگرفته از ميراث گرانبهاي فقهي است، اگر اين مباني درست درك و پياده شود، مي‌توانيم ثابت كنيم كه در دستگاه حقوقي ما، تمام حقوق شهروندي، سعادت، عدالت و حقوق بشر را براي انسان تضمين مي‌كند.
وي افزود: ما با توجه به داشتن فقه پويا، مدعي هستيم مي‌توانيم با توجه به بحثهاي دقيق و علمي و فقهي آن را اثبات كنيم.
هاشمي شاهرودي با اشاره به اينكه دانشمندان ما در احياء مردم سالاري ديني سرآمد ساير كشورها هستند، به ريشه فقه شيعه در مباني فقهي اشاره كرد و گفت: ما در هيچ كشوري مثل ايران چنين قانون پيشرفته‌اي كه بر اساس فقه پوياي اسلامي باشد، نداشتيم.
هاشمي شاهرودي با اشاره به اينكه ميراث غني اسلام ناب، ميان ايرانيان و علماي شيعه است، گفت: دقيق‌ترين و عالمانه‌ترين نقد ديالكتيك توسط شيعيان نوشته شده‌است كه اين موضوع را علماي جهان عرب هم اقرار دارند.
در اين ديدار «ايو دوده» قائم مقام دانشگاه سوربن فرانسه با استقبال از سخنان رئيس قوه قضائيه خواستار گسترش همكاريهاي علمي شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1379

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس قوه قضائيه: تجربيات فقه شعيه بايد در دانشگاه هاي خارجي انعكاس يابد، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016