شنبه 1 آذر 1382

نشست 2 روزه‌ي شوراي حكام نشاندهنده‌ي ميزان تاثير همكاري ايران و اروپا در مقابل فشار آمريكا بود، احسان نراقي، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي - خارجي
جريان قطعنامه در خصوص برنامه‌هاي هسته‌يي ايران و نشست دو روزه‌ي شوراي حكام نشان داد كه فعاليت ديپلماسي و همكاري ايران با اروپا در مقابل فشارهاي آمريكا و تحركات اسراييل تا چه ميزان مي‌تواند به نفع كشور ما باشد و به خصوص اين كه بايد فعاليت شارون و مسافرتش به ايتاليا را كه حاكي از فشار شديد اسراييل عليه ايران بود، نيز در نظر گرفته شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دكتر احسان نراقي، در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي- خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: ايراني بايد اين حقيقت را درك كرد كه اگرچه در شوراي حكام بحث بر سر مسايل مربوط به فن‌آوري هسته‌يي است؛ اما آن چه در پس پرده براي اروپا كمتر از مسايل هسته‌يي نيست، بحث حقوق بشر است و به زودي اين موضوع هم در كميسيون حقوق بشر و هم در مذاكره با اتحاديه‌ي اروپا مطرح خواهد شد.
وي با اشاره به فوت زهرا كاظمي افزود: تعلل در معرفي عوامل آن باعث شد كه دولت كانادا كه قبل از اين حادثه تقريبا نقش موافق با ايران داشت، به مخالف سرسخت ايران در مساله‌ي حقوق بشر تبديل شـود.
وي تاكيد كرد: ايران بايد تا قبل از اجلاس روز چهارشنبه، اقداماتي را جهت آرام كردن فضا صورت دهد كه از شدت مخالفت اروپا و كانادا در اين باره بكاهد. در حقيقت مساعد كردن نظر آنها در تصميم‌گيري چهارشنبه اثر خواهد گذاشت.
نراقي با تاكيد بر اين كه «البرادعي، آدم آمريكا» نيست و «اروپا، البرادعي و كانادا همه باهم فرق دارند»، خاطرنشان كرد: آنهايي كه البرادعي را عامل آمريكا مي‌دانستند بايد امروز از اين موضوع كه البرادعي از ايران به طور جدي دفاع مي‌كند، پند بگيرند. در واقع ما اگر در عمل خوب رفتار نكنيم، اين‌ها به دنبال آمريكا مي‌روند.
اين نويسنده ادامه داد: فقط بحث اتم وجود ندارد و پشت پرده بحث حقوق بشر مطرح است. اروپا وقتي به مسايل ايران توجه مي‌كند به همه مسايل مي‌پردازد. دنياي امروز دنياي ثابتي نيست و بايد متوجه تحولات آن بود. مسوولان ايران بايد از اين جريان پند گيرند كه ديپلماسي مهم است و نمي‌توان يك دفعه با تمام دنيا طرف شد و آنها را در جبهه‌ي آمريكا قرار داد. بايد درصدد پيدا كردن همراه و متحد برآييم و با جهان سرآشتي داشته باشيم.
وي در خصوص اجلاس چهارشنبه گفت: پرونده‌ي ايران ولو اين كه به شوراي امنيت ارايه نشود با انتقاد شديد مواجه خواهد شد، براي تخفيف لحن اين قطعنامه ايران بايد اقدامات ديپلماتيك قوي از جمله آزاد كردن زندانيان سياسي رسيدگي به وضعيت روزنامه‌نگاران انجام دهد.
وي در پايان يادآور شد: موافقت سه كشور اروپايي، روسيه، ديگران و البرادعي با ايران ثابت كرد همه‌ي دنيا دشمن ما نيست.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1509

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نشست 2 روزه‌ي شوراي حكام نشاندهنده‌ي ميزان تاثير همكاري ايران و اروپا در مقابل فشار آمريكا بود، احسان نراقي، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016