يكشنبه 16 آذر 1382

بازگويي ميردامادي از اتفاقات روز جمعه، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
محسن ميردامادي رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي كه در پي اتفاقات روز جمعه، دچار جراحاتي شده است، در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به بازگويي حادثه‌ي يزد و نيز علل و عوامل اين قبيل حوادث و تبعات آن پرداخت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ميردامادي در مورد چگونگي رخداد حادثه توضيح داد: قبلا قرار بود آقاي شيرزاد صحبت كند اما از آنجايي كه تهديد كرده بودند در صورت سخنراني وي، درگيري ايجاد خواهد شد. استاندار يزد شب قبل از برنامه با من تماس گرفت و گفت كه با توجه به وضعيت، به جاي آقاي شيرزاد من يا نعيمي‌پور در آنجا صحبت كنيم و با توجه به سخنراني نعيمي‌پور در جاي ديگر، خودم سخنراني در آنجا را پذيرفتم.
وي افزود: آنها از قبل تدارك ديده بودند و آماده‌ي برخورد بودند منتها ابتدا كه ما رفتيم فردي با من صحبت كرد و گفت كه اين افراد سؤال‌هايي دارند و اگر مي‌شود شما به آنها جواب بدهيد كه من چون ارائه‌ي توضيح به آنها را مناسب مي‌دانستم؛ گفتم كه بعد از سخنراني به سوالات آنها پاسخ خواهم گفت. اما چند دقيقه بعد از سخنراني‌ام، آنها با شعار داخل(سالن) آمدند.
رييس كميسين امنيت ملي وسياست خارجي اظهار داشت: حدود 100 نفر بودند كه به داخل سالن آمدند و 40 يا 50 نفري هم به سمت من آمدند و به من حمله كردند. با هر چيزي كه در دستشان بود! مثل ميكروفون، لنت ترمز و يا با موبايل مي‌زدند، اگر هم چيزي نداشتند با مشت و لگد مي‌زدند.
نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: اين افراد چون به طور كامل دور من را گرفته بودند آنهايي كه از نزديك دسترسي داشتند عمدتا به سر و صورت من مي‌زدند و عمده‌ي ضربات به سر من مي‌خورد اگر فرصت هم مي‌كردند لگد به سينه و شكم مي‌زدند.
ميردامادي مدعي شد: در آنجا صداي شليك يك گلوله هم آمد كه ابتدا تصور كردم كه نيروي انتظامي براي آرام كردن فضا شليك كرده است ولي بعدا گفتند كه يكي از حمله كنندگان با كلت شليك كرده است.
وي گفت: ابتدا در يزد(بيمارستان يزد) عكسي گرفتند كه احتمال يك شكستگي دادند ولي در بيمارستان شريعتي(تهران) كه سي تي اسكن كردند گفتند كه چيز خاصي پيش نيامده فقط دو طرف صورت و روي گونه‌ها خون مردگي زير پوست ايجاد شده است ولي چيز خطرناكي نيست و به تدريج از بين مي‌رود.
ميردامادي درباره‌ي عملكرد نيروي انتظامي و تدابير حفاظتي از جلسه گفت: اشكال تدارك كنندگان اين بود كه نيروي انتظامي به اندازه‌ي كافي در محل حضور نداشت، موقعي كه من به سالن مي رفتم تعداد نيروهايي كه از نيروي انتظامي ديدم كمتر از ده نفر بودند و اين نيرو براي جلوگيري از حادثه كفايت نمي كرد؛ به علاوه اين كه طبق تجربه ما حمله كنندگان مقيد به توجه به دستورات نيروي انتظامي نيستند اما به هر حال تعداد نيروي انتظامي كافي نبود. البته شايد كم بودن نيروها به اين دليل بود كه آنها فكر مي‌كردند چون آقاي شيرزاد نيامده، چنين اتفاقي نمي‌افتد.
رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي تصريح كرد: معترضين مي‌دانستند كه من شيرزاد نيستم چون آن فردي كه در ابتدا از من خواست تا به سوالات آنها پاسخ دهم، مرا مي‌شناخت و مرا به نام صدا مي‌كرد به علاوه آن فرد معممي كه جزو تحريك كنندگان بود نيز خبر داشت كه من شيرزاد نيستم. اما بناي آنها ايجاد درگيري بود.
ميردامادي در مورد علل و عوامل اين اتفاقات در كشور گفت: دليل اصلي اين اتفاق‌ها نزديك بودن انتخابات است و اين كه به هر حال فضاي سياسي به لحاظ انتخابات داغ‌تر مي‌شود و رقابت‌هاي انتخاباتي شكل مي‌گيرد. البته ما چنين اتفاقاتي را در قبل از انتخابات رياست جمهوري 76 داشتيم و در انتخابات مجلس ششم نيز شاهد چنين برخوردهايي بوديم اما بعد از انتخابات مجلس ششم مدتي فضا آرام شد و به نظر مي‌رسيد كه استفاده كنندگان از اين افراد فهميده‌اند كه اين كارها نه تنها برايشان نتيجه ندارد، بلكه به ضررشان تمام مي‌شود. به همين دليل ظاهرا حتي درصدد كنترل اين افراد برآمده بودند. ولي در اين مدت اخير با شروع شدن بحث‌هاي انتخاباتي دوباره اين حركت‌ها و برخوردها شروع شده است و پيداست كه جناح مقابل اصلاح‌طلبي يا بخشي از آنها بنا بر تداوم اين برخوردها دارد.
نماينده مردم تهران درباره‌ي راه حل مقابله با اين حوادث گفت: اين‌ها عقبه‌شان به قدرت و كساني است كه در قدرت هستند چرا كه به راحتي اين‌ كارها را انجام مي‌دهند و ديده‌اند كه با آنها برخورد نشده، بلكه گاهي تشويق هم شده‌اند و حتي كارهايشان به غيرت و غيرتمندي تعبير شده است و با اين الفاظ و القاب تشويق شده‌اند و تا وقتي وضع چنين است اين كارها تمام شدني نيست مگر اين كه در قدرت تصميم ديگري اتخاذ شود.
وي درباره‌ي تبعات اين گونه حوادث گفت: اين حوادث در داخل موجب بدبين شدن مردم به كل نظام و دلسرد كردن آنها و از دست دادن اعتمادشان و در خارج هم تصويري از ايران ارائه مي‌كند كه گويا در ايران هيچ نظمي حاكم نيست و يك مشت افرادي كه به هيچ نظمي اعتقاد ندارند و شايد هيچ اطلاعي هم ندارد ابزار دست عده‌اي مي‌شوند كه اجتماعات را بر هم مي‌زنند و كارهايي مي‌كنند كه چيزي جز بدنامي براي كشور نخواهد داشت. اين اقدامات در گذشته در كشور ما و در ديگر كشورها انجام مي‌شده و انعكاسي جز بدنامي ندارد.
ميردامادي در پايان از مسولان و شخصيت‌ها از جمله آيت‌الله موسوي خوئيني‌ها و خرازي، بيطرف و صفدر‌حسيني‌ به ترتيب وزراي امور خارجه، نيرو و كار و امور اجتماعي، ابطحي معاون پارلماني رييس جمهور، برخي از معاونان وزير امور خارجه ازجمله هادي، امين‌زارده و صدر و هادي خانيكي معاون وزير علوم و نيز محمد رضا خاتمي، شكوري‌راد، صفايي فراهاني، نعيمي‌پور و مزروعي به ترتيب نمايندگان تهران و اصفهان و جمعي از روزنامه‌نگاران كه به ديدار و عيادت وي رفته بودند سپاسگذاري كرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/1985

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بازگويي ميردامادي از اتفاقات روز جمعه، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016