شنبه 29 آذر 1382

آجيل شب چله، اميد بهروزى

جشن بلندترين ، طولانى ترين و سياه ترين شب سال، يعنى تولد دوباره ي خورشيد!! بر شما دوستداران حقيقت و نور، مبارك ، ميمون و زاينده ي آفتاب ، حرارت و روشني باد.
يكبار ديگر طبيعت ، اين معلم بزرگ و داناي علم و قوانين غيب ، با زبان بي زبانى خود، زبان بين المللى و همه فهم!؟ شب يلدا را بوجود آورد تا با به صبح رساندنش ، به طريق عينى و ملموس U شب پرستان را هشدار داده باشد كه تسليم سرنوشت خود (شب ، تاريكى ، دخمه و سوراخ ) نشوند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يكبار ديگر دور گردون با صداي بلند ، به بلندي شب 30 آذر و خفقان سرماي آن به گوش دارها ميگويد: گر دو روزى بر مراد شما نرفتم ، دائماً يكسان نباشد حال دوران ، غم مخور!! ميگويد بهتر است به جاي غم خوردن بيهوده ، كمى جلوتر را ديده ، زايش دوباره ي خورشيد را، گرمي و نشاط بهار و تابستان را، توليد ، آباداني ، بركت و شادي و رفاه و سلامت را... ميگويد.بهتر است بلندي طول شب، با همه ي رعب و وحشتش ، ترا از خود بيخود نكرده تا تسليم سرنوشتي شوى كه شب پرستان برايت رقم ميزنند بلكه ، ياد آور، سرنوشت آنان را كه قبل از تو، سرنوشتشان را با شب پرستان گره زده در شب ، گم شدند!! سرنوشت كسانى كه مجبورند با پرداخت هزينه هاي سنگين ، روز روشن را شب تيره كنند بدون اينكه متوجه باشند نور ، بالاخره، از گوشه و كناره ها ، راه خود را پيدا كرده ، آنان را رسوا خواهد كرد!!
و بالاخره ، يكبار ديگر و يه مناسبتى ديگر ، طبيعت لب به سخن گشود تا بگويد: خوشا به حال كساني كه سختى ها و مرارتهاي طول شب را با اميد به دميدن صبح ، تحمل كردند و تن به خواهشهاي پست و زود گذر شب پرستان ، ندادند. خوشا به حال كسانى كه ايوان مدائن را آيينه عبرت دانستند و از سرنوشت شب دوستان و شب سازان عبرت گرفتند..........

ايرانيان خوش سليقه و روشنى دوست نيز ، با روشن دلي و درس گرفتن از معلم بزرگ عالم هستى ، ساليان سال است اجازه ندادند بطور سمبليك ، اين شب طولانى، جشن شب دلان و ستايش كنندگان شب باشد. به همين دليل با برگزاري جشن شب تولد دوباره خورشيد ، دور بزرگترهاى خود، بعنوان منابع نورانى ، جمع ميشوند تا اين تولد زيبا و گرمى بخش را ، تبديل به فرصتى براى مشورت و شنيدن درسهاي تاريخى از زبان آنان ، براي استفاده در امور روز فرداي خود شود ......
ايرانيان قديم ، با زبان سمبليك خود در اين شب ، هندوانه ، با داخلى به رنگ آتش و به ياد روزهاي پر بار ِ بلند تابستان ميگذارند و ميخوردند با اين تعبير كه خوردن آن ، پادزهر ِ زهر ِ شب ِسياه و سرد زمستان است!!.......... يكى ديگر از خوردنيهاي اين شب، آجيل، مخلوطى از ميوه هاي متنوع و خشك كرده به ياد بود بهار و تابستان است. مجموعه اي از ثمرات روزهاي بلند با طعمهاي مختلف براي ارضاي حس تنوع طلبي و احساس شادي بخشيدن بيشتر در اين شب !! شبى كه با ضمير روشن ، ديگر همانند روز شده !!........

من نيز به همين مناسبت ، شب چله ، سعى دارم آجيلى از حرفها و نقلها و نقدها را براي شما فراهم سازم تا با خواندن آن در هر گوشه اى از دنيا كه هستيد ، اين شب را با احساس خوشى و مسئوليت بيشتر در برابر جاروب كردن ابرهاى جلوى خورشيد كشورمان ، به صبح برسانيد.
در خبرهاي سه ، چهار روز پيش شنيدم كه وزير اطلاعات جمهورى اسلامى ، به مناسبت شاد باش غير مستقيم نسبت به دستگيرى صدام ، به شيطان بزرگ ِ بنيانگذار اين جمهورى ، آمريكا ، درس اطلاعاتى داده!!! توصيه كرده اند كه:« با توجه به پيروزى اطلاعاتى و نه نظامى !! دستگيرى صدام ، بهتر است شيطان بزرگ هم از اين به بعد ، سريعاً وزارت خانه ي اطلاعات داير ، سازمان سيا را در آن ادغام كند!!» ( نقل به مضمون) معلمي شيطان بزرگ بر مسئولان بلند پايه در بلندترين شب سال كشورمان مبارك، چشم بنيانگذار جمهورى در اين شب طولانى ، بر اين امر، روشن!!

در كشورها و مخصوصاً كانالهاي خصوصى تلويزيونهاي دنيا، معمولاً كپى بردارى و بومى كردن( يا به دليل ضيق وقت، نكردن آن) ، امر عادى شده است. در همين راستا ، بعد از مسابقات قرائت قرآن در كشورهاي مسلمان ، مسابقات موسيقى پاپ( با پاپ مقام مذهبي مسيحيان فرق دارد) در كشورهاي غربى براي جوانان مد شده ، نگران نباشيد بزودى ، بعد از برگزارى آن در انگلستان ، به كشور ما هم خواهد رسيد!! در يكى از اين مسابقات كه با اسپانسرى كوكاكولا !! در يكى از كانالهاي خصوصي تركيه در حال برگزاريست ، 3000 نفر ثبت نام كرده بودند كه توسط هيئت ژورى (همان شوراي نگهبان خودمان) 12 نفر با بحث هاي جنجالى و عالى ، انتخاب ، يك نفر هم در آخر كار، از رزروها توسط مردم انتخاب شد كه در مجموع ، 13 نفر براي دور پايانى برگزيده شدند.
هيئت چهار نفره ي ژورى ، يكى نظرش به پول سازى فرد متقاضى دور ميزد و به همين خاطر فقط به خوشگل ها راًى ميداد و ديگرى فقط به لباس و طرز آرايش و .... خلاصه بحث هاي قبل از راًى، از حركات و رفتار خود متقاضيان كه همچون فيلم سلام سينما ، حيران استار شدن بودند !! جالبتر و آموزنده تر بود. آنقدر جالب كه آرزو ميكردم كاش بحث هاي شوراي نگهبان ما هم در سالهاي گذشته ، مستقيم پخش ميشد تا ضمن كمك به بودجه ي صدا و سينما !! ما هم از روال و درد آنان در موقع فيلتر كردن كانديدها با خبر ميشديم.
يكى از نكات جالب اين مسابقه كه هنوز هم ادامه دارد اين بود كه : دو ، سه جلسه ي اول مسابقه ، نفر حذف شده توسط ژورى ، يعنى نفر آخر انتخاب شده توسط مردم، نفر اول منتخب مردم ميشد !! تا نشان دهد كه حتي در هيئت تخصصى هم ، راًى مردم چقدر با راًى شوراى تصميم گيرنده ( حتى تخصصى در امر صدا ، اجرا، تسلط ،... در امر موسيقى پاپ ) فرق دارد!! و چقدر از حذف شده ها ، مورد قبول مردم بوده اند و از گردونه خارج شده اند!! تفاوت سليقه اي كه در اثر مخالفت يكى از اعضاي هيئت ژورى با نظر مردم و دفاع مجدد آن عضو از نظر خودش ، با هو كردن عضو ژورى توسط تماشاچيان ، منجر به ترك همراه با گريه ي آن عضو حساس و كم رو هيئت ژورى از سالن مسابقه شد!! به اميد ترك كردن تمام مخالفان نظر مردم از صحنه تصميمگيرها ، حتى پر روها، به همين صورت مدنى!!

آقاي مزروعى نماينده ي اصفهان در مجلس ششم ، سخنگوي فراكسيون اكثريت و عضو حزب مشاركت در اظهار نظر در مورد انتخابات مجلس هفتم ، اداي سالهاي پيش ِ نهضت آزادى ايران را در آورده و گفته اند:« ممكن است حزب مشاركت به اين نتيجه برسد كه ليست ارائه ندهد، اما از ليست ساير اصلاح طلبان حمايت ميكند »( پايان نقل قول)جناب آقاي مزروعي ، ورود به جمع معتقدان شدن ِ شتر سوارى دولا دولا ، بر شما و دوستان فقط در نام مشاركت خواه ، مبارك!! از شما كه ادعا كرده ايد :« البته جبهه مشاركت آن قدر توان و ظرفيت دارد كه بتواند خود را در تلاطم هاي سياسي حفظ كند.» بعيد است با توجه به دانستن علت قهر مردم از صندوقهاي راًى كه خود تصريح كرده ايد :« عدم نقش پذيرى راًى آنان در اصلاح ساختار سياسي كشور» اين خواست دولا دولاسوار ِ شتر شدن ، بعيد است!!.....در خاتمه ، آقاي مزروعى لطفاً قبل از امتحان آزموه شده ي نشدن دولا دولا سوارى از شتر گرفتن ، با رقص معروف شترى و سابقه ي كينه ي شترى ، لطفاً به برشور انتخاباتي خود در چهار سال پيش نگاهى انداخته ، ببينيد آيا ده درصد از آن قولها كه به مردم داده بوديد را ، ادا كرده ايد؟

مدير كل دفتر انتخابات وزارت كشور ( محمد علي مشفق) مردم را بدون دليل فقط بخاطر اسم خود!! تشويق به اعتماد به مسئولان كرده و گفته اند : « در شرايط فعلى ما با بحران مشاركت در انتخابات مواجه هستيم ولى ضرورى است كه هم مجريان و هم ناظران به آحاد مختلف مردم اطمينان دهند كه صرفاً از قانون انتخابات در تائيد و رد صلاحيت داوطلبان استفاده خواهند كرد» جناب آقاى مشفق ، مگر در انتخابات قبلى تائيد و رد صلاحيت داوطلبان از قانون انتخابات پيروى نكرده است؟... پس چرا تا بحال كسي اين بي قانونى را علنى نكرده؟ چرا شما از روي شفقت ، از حقوق رد شده ها دفاع نكرديد؟....
اجازه دهيد فرض كنيم ، فرض محال ، كه از درخواست آقاي خاتمى از رهبر مبنى بر ريز انتخاب نكردن غربال هم پيشتر برويم و رد صلاحيت ها ، اصلاً برداشته شود. جناب آقاى مشفق ، فرض محال كه شوراي نگهبان در يك عقب نشينى تاكتيكى و مصلحتى، همه را قبول كرده و هر كس از طرف مردم راًى آورد، بتواند وارد مجلس هفتم شود و اساس ، بالاخره در جمهورى اسلامى، راًى مردم شود!!! فرض محال كه محال نيست؟ آنوقت اين نماينده آنجا ، در مجلس بنشيند و چه بكند؟ كدام قانون را بدون خواست رهبر در مسير اجرا قرار دهد؟ كدام دادستانى را ، دعوت به دادن توضيح كند؟ كدان پرونده اى را خواهد توانست مطالعه كند؟ كدام دزدى و گرگى را ميتواند پيگيرى كند؟.... مگر حكم حكومتى مرده؟ مگر شوراي نگهبان و شوراي مصلحت نظام مرده؟ اميدوارم آقاي مشفق ، يكبار هم شده از روي شفقت، مشوق مسئولان شده تا مسائل را عميق تر از اين حرفها ديده و در اين شب طولانى ، در سياهى آن مردم را خداي ناكرده ، موجودات گوش بلند تصور نفرمايند!!

نميدانم داستان آن دوازده مرد خبيث را از اعترافات سر دبير روزنامه ي كيهان آقاي حسين شريعتمدارى در روزنامه ي كيهان خوانده ايد يا نه؟ آن دوازده مرد خبيثى كه در اول روز ادعا كردند اساس راًى مردم است و در پايان روز مدافعان آن را به اعدام سپردند !! اگر نخوانده ايد بخوانيد تا افراد خبيث را در طول اين شب بلند بهتر بشناسيد.

با توجه به اينكه مطمئنم اين شب طولانى چه با آجيل و چه بدون آجيل به صبح خواهد رسيد ، بيش از اين مزاحم معده ي شما نميشوم چون:
تنوع طلبى هم حدي داره ،
درد را ، نشناختن هم ، حدى داره ،
اين ديگه ، زندگي را باختنه......

اميد بهروزى
شنبه 30 آذر 1382
Beh_east@yahoo.com

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2358

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آجيل شب چله، اميد بهروزى' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016