جمعه 12 دي 1382

گويا نيوز بي دليل بسته شد، بي دليل باز! سردبير

خبرنامه گويا احتمالا حول و حوش 22 سپتامبر 2003 توسط برخي آي سي پي ها يا آي اس پي ها مسدود شد. در واقع اولين گزارش ها از مسدود شدن خبرنامه توسط پارس آن لاين و يکي دو روز بعد ندا حاکي بود. مسئولين سايت گويا با توجه با فضاي غير شفاف حاکم بر موضوع فيلترينگ، ابتدا طي يک اي ميل از مسئولين پارس آن لاين خواستار توضيح شدند و همزمان با تغيير آي پي امکان دسترسي کاربران را تا يکي دو روز بعد فراهم ساختند. درحاليکه نامه به پارس آن لاين بي پاسخ ماند، 3 روز بعد کاربران خبرنامه، مجددا گزراش هاي مسدود شدن سايت را ارسال کردند. تغيير نام سايت يکي دو بار اتفاق افتاد و برخي از کاربران امکان يافتند از آدرس هايي نظير news2.gooya.com، khabar.gooya.com و در نهايت khabarnameh.gooya.com به سايت دسترسي داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

راه هاي عبور از فيلترينگ در وبلاگ ها دهان به دهان شد، اعتراضات غير رسمي به جايي نرسيد و هيچ مقامي پاسخي نگفت. بحث فيلترينگ اما در ايران نيز توسط سايت ها و خبرگزاري ها دنبال شد. ايسنا مصاحبه هاي متعددي در اين زمينه انجام داد ولي مقامات اصلي مسئول فيلترينگ يعني هيئت 3 نفره شامل نمايندگان وزارت اطلاعات، ارشاد و صدا و سيما پاسخگو نبودند. تنها نماينده پاسخگو، بهمن صالحي نيز در مصاحبه اي اعلام کرد که: ديگر مصاحبه نمي‌كنم، سايرين توضيح دهند.
در همين حال بحث فيلترينگ با آغاز اجلاس جهاني جامعه اطلاعاتي به خارج از مرزها کشيده شد. وبلاگ نويسان اجلاس موضوع فيلترينگ در ايران را با رايزني هاي فعالانه حسين درخشان به بحث اصلي بدل ساختند و در مصاحبه مطبوعاتي محمد خاتمي وي را از اين سوالات بي نصيب نگذاردند. پس از آن نوبت وزير ارتباطات و فنآوري اطلاعات بود که پاسخگوي سانسور بي حساب و کتاب باشد. پاسخ ها متاسفانه حاکي از عزمي براي شفاف سازي و اطلاع رساني نبود با اين حال حضور در جلسه رسمي تري را با وزير به فال نيک گرفتم. در جلسه فوق که شرح آن را قبلا منتشر کرديم، وزير پذيرفت که عدم اطلاع رساني و شفاف سازي روند فيلترينگ بايد برطرف شود و نويد پاسخگو کردن شوراي سه نفره فيلترينگ را داد. وي با مسدود سازي سايت ها مشخصا مخالفت نمود و تکرار نمود که معترضان به مسدود سازي سايت ها، مي توانند کتبا اعتراض کنند. من همانجا طي نامه اي تنها خواهان اعلام دلايل مسدود سازي خبرنامه گويا شدم. نامه اي که هرگز پاسخي نداشت.
به هر حال روز 10 دي از گوشه و کنار خبرهايي حاکي از باز شدن خبرنامه به گوش رسيد. سايت آي تي ايران نيز دو روز بعد ضمن تاييد اين اخبار در مطلبي تحت عنوان "گويا نيوز از فيلتر رد شد" نوشت: "بعيد نيست همين نامه موجبات رهايي گويا نيوز را از فيلترينگ فراهم آورده باشد هر چند معمولا کميته فيلترينگ که از نمايندگان چند نهاد حکومتي تشکيل شده براي فيلترينگ و برداشتن فيلتر هيچ گونه اطلاع رساني نمي کنند."
به رغم آنکه بعنوان مسئول يک سايت اينترنتي نمي توانم از ابراز خشنودي نسبت به رفع سانسور از خبرنامه گويا خودداري کنم، اما متاسفم که اين رفع مسدوديت ظاهرا فقط شامل حال اين سايت شده و مهم تر از آن بدون اعلام دليل صورت گرفته است. اميدواري خبرنگاران در اجلاس اين بود که وزير به قول خود عمل کند و اين هيئت را وادارد تا در مقابل اعمالشان پاسخگو باشند. اگر وزير چنين قدرتي ندارد اميد مي رفت محمد خاتمي به اين مهم توجه نشان دهد و درحاليکه بارها و بارها در اين مورد اطلاعات نادرست به خبرنگاران داده بود، با اطلاع از حقايق، وعده پاسخگو کردن نهاد هاي تحت نظرش را پي مي گرفت!
به هر حال خبرنامه گويا بدون اعلام دليل 4 ماه مسدود شد و اينک که مجددا با بسياري از کاربرانش در ايران مرتبط مي شود روند اطلاع رساني پيرامون اين موضوع را نيز از دستور کارش حذف نخواهد کرد و همچنان پيگير رفع سانسور از اينترنت خواهد ماند. اميدوارم مسئولين سايت هاي اينترنتي ديگري که هنوز توسط هيئت نظارت بر سايت ها مورد سانسور قرار دارند، از حق خود مبني بر اعتراض به سانسور استفاده کرده و با فشار افکار عمومي رفع کامل سانسور از اينترنت را باعث شوند.

تکميل:
- دوست بزرگواري خبرمي دهد که خدمات اينترنتي جام جم متعلق به صدا و سيما بيشتر تر از 4 ماه است خبرنامه گويا را مسدود ساخته است و به رغم رفع مسدوديت توسط مخابرات، همچنان نيز دسترسي به خبرنامه از اين طريق ناممکن است. با توجه به اينکه يکي از اعضاي هيئت 3 نفره فيلترينگ، نماينده صدا و سيما است عملکرد مستقل اين خدمات دهنده اينترنتي قابل تامل است.

در همين زمينه:
- گويا نيوز آزاد شد! وبلاگ دنياي کامپيوتر و ارتباطات

مقالات | بازديد 2426 | نظر 15 | دنبالک 1 | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالاي صفحه 
دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/2864

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گويا نيوز بي دليل بسته شد، بي دليل باز! سردبير' لينک داده اند.

ابتذال در وبلاگستان!
* باران عشق ناصر چشم آذر رو حتما گوش کنين. من ديشب چند بار اين نوار رو که فقط صداي پيانو بود رو گوش دادم و واقعا لذت بردم. * خوش به حال خودم که ا...
زهرا
January 7, 2004 02:18 PM

نظرات
[mm.mm - June 9, 2004 03:58 AM]

aya balal ke mord kasi azan nagoft.

[armin - January 5, 2004 12:56 AM]

بابا الان که مثل آب خوردن میشه این فیلتر ها رو رد کرد.دیگه مشکل چیه؟

[يك شاهد عيني - January 4, 2004 08:32 PM]

من حالا دارم از جام جم مي نويسم و از خدمات اينترنتي جام جم استفاده مي كنم.

[saeed_irani - January 4, 2004 09:55 AM]

با سلام....دو روز ÷یش من در ÷انوشتی اشاره کردم که این باز شدن موقتی است و دلیلش فرصت طلبی مزورانه و طمع کارانه لاشخورهای حکومتی است.امروز ÷یش بینی من به وقوع ÷یوست و سایت گویا دیگر از طریق معمول قابل دسترسی نیست.توصیه کرده بودم که کاربران را برای مقابله با این پدیده و شکستن دیوار فیلتر آموزش دهید.بسیاری از سایتهای آنتی فیلتر هم همه فیلتر شده اند.بلاگ اسکای 3 روز است که بسته است.÷رشن بلاگ دسترسی به سایتهایی را که اخیرا و در رابطه با اطلاع رسانی ثبت می شود بسته است.بنظر می رسد که مافیای اطلاعاتی رزیم هجمه جدیدی را با تمام توان آغاز کرده است.تنها راه مقابله شکستن دیوار سانسور است.باید تمام همت خویش را به کار بندیم تاهدف آنها که کشیدن دیوار مجازی به دور ایران است با شکست مواجه شود.

[زهرا - January 3, 2004 12:09 PM]

اینا برای بستنش هر سایتی یه دلیلی دارن !!!

[تانيش - January 3, 2004 02:19 AM]

گويا چند وقتي است كه به فاشيسم فارسي نزديك شده است ومواضع نژادپرستانه و جانبدارانه از جريانات پان فارسيسم ارائه ميكنداز جمله دلايل زير را نام ميبرم:
*هيچ اشاره اي به جريان گورستان اماميه تبريز در سايت گويا نشد گويي هيچ اتفاقي نيفتاد
*نظرخواهي هاي مربوط به قوميتها با توجه به توهين به قوميتها و حركتهاي هويت جوي قومي بسته ميباشد.

[حامد يوسفي - January 2, 2004 11:44 PM]

والا انتظار پاسخ از آقايون يه چيز دور از دسترسه! خودت و ناراحت نكن!

[saeid - January 2, 2004 11:09 PM]

ba salam
be eteghad man bayad che dar iran va che dar kharej az iran kometeh zede sansor va feltering tashgel shavad ta ba barkhorde manteghe va pegeri modavim che dar iran va che dar kharej az iran in mozal be omid khoda bartaraf shavad
saeid
usa-texas

[داريوش - January 2, 2004 10:43 PM]

مديريتی که به گردانندگی سايت خبر رسانی گويا مشغول است . خارج از ابراز تعارفات معمول . عملکردی را ارايه داده است که در اين آشفته بازار عدم اعتماد و آلوده دامنی بسياری از مدعيان آزادی و دموکراسی و بلند گوهای مدعی دفاع از کيان دموکراسی . توانسته است تا حدود زيادی استقلال و چهار چوب اساسنامه اوليه اعتقادی و بی طرفی خود را به اثبات رساند . تعداد بازديد کنندگان اين سايت خبری خود نمايانگر اين موفقيت نسبی و ارزشمند است . با اينکه تغييرات در پذيرش نوشتارها و يکنواخت بودن و حتی نامناسب بودن تايپ نوشته ها و از جمله محدوديت استفاده از فونت ها . شايد به دلايل فنی و شايد هم به دليل هزينه و غيره تا اندازه ای از کيفييت و زيبايي نوشتار ها کاسته است . با اين همه ارزش استقلال و بی طرفی و سردبيری آگاهانه و در خور تقدير آن چيزی نيست که بتوان از کنار آن به آسانی گذشت . و به وجود چنين سايت فارسی زبان با ارزشی افتخار نکرد .
می شود چنِن برداشت کرد که اين سايت در اوضاع و احوال بغايت حساس امروز برای پرهيز از گرفتار شدن به ( قصه بودن يا نبودن ) بودن را با توجه به حفظ بسياری از ارزشهای مستتر در اسقلال و عدم وابستگی به جريانها .انتخاب نموده است . باز هم به نظر اينجانب تنها می توان گفت که جای اشعار روز با توجه به مشکلات نوشتاری
از آن ارزش هميشگی برخوردار نيست .

[saeed_irani - January 2, 2004 10:26 PM]

با توجه به پیشینه عملکرد نظام مافیایی در ایران پیشنهاد می کنم زیاد به این رفع فیلترینگ دلخوش نباشید.همزمانی رفع فیلترینگ از گویا با زلزله بم به نظر من برای سوء استفاده از احساسات طیف وسیع مخاطبان گویا است که با بذل کمک های انسان دوستانه شان جیب لاشخور های حکومتی را پر کنند.این رفع فیلتر اقدام مزورانه و موقتی است.بنابر این توصیه من به مسئولان سایت گویا این است که به آموزش روشهای عبور از فیلتر بپردازند که دوباره و بزودی بر قرار خواهد شد.

[خُسن آقا - January 2, 2004 10:11 PM]

دست‌اندرکاران جمهوری اسلامی کی پاسخ‌گو بودند که امروز پاسخ‌گو باشند.
فراموش نشود که اینها خود را نماینده و ولی از طرف خدا می‌دانند پس فقط به خدا!!! پاسخ‌گو هستند!! البته آن هم درصورتی است که خدا را قابل بدانند!

[ali - January 2, 2004 07:52 PM]

بسته شدن گويا را ملالي نيست . در ميخانه حقيقت را نميتوان بست . حتي با چماق متحجران رژيم ايران

[علي حيدري - January 2, 2004 07:32 PM]

با سلام
مشت نمونه خروار
در اين چند روزه کساني مخالف تحريم انتخابات هستند , در مقالاتشان عنوان ميکنند که حضور آقاي خاتمي و دار و دسته ايشان کمک بزرگي به آزادي بيان در ايران کرده اند و اگر ايشان نبود از اين بدتر ميشد و اگر دراين نتخابات مردم شرکت نکنند از بدترهم ميشود.
بايد از اين افراد سئوال کرد مگر از اين بدتر هم ميشود, مگر بالاتر از سياهي هم رنگي است . هيچ زماني روزنامه ها به اين صورت کنوني بسته وقلع وقمع نشده اند .
اميد به خاتمي و وزير مخابرات نمايشي او اميد به گرگ و روباه است .
من توصيه ميکنم در صدد راهنمايي خوانندگان باشيم که چگونه از سد فيلتر عبور کنند .
فقط در صورت شکست فيلتر شايد آقايان نظرشان را تغيير بدهند.
نميبينيد که وقتي سمبه (خارجي) پر زور است در همه چيز باز ميشود(لايحه الحاقي).

[aria - January 2, 2004 06:27 PM]

shoma aval khodetoon ehsase masooliat dar pasokhgooie ra yad begirid bad be digaran irad begirid
kam naboodand kasani ke eteraz mikardan ke peyghamhayeshan dar gooya hazf mishe

[lili lu - January 2, 2004 05:18 PM]

فكر كردي ايران اروپا يا امريكا است كه پاسخگوباشه. 30000 هزار نفر را در بم زنده و مرده زير حاك كردند هيچكس پاسخگو نيست.

Copyright: gooya.com 2016