سه شنبه 16 دي 1382

بورقاني: گشادن درها بر روي هيات امدادي آمريكايي به سرپرستي فرد متنفذي چون دال آن هم در بستري انسان‌دوستانه، رفتاري است خردمند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
احمد بورقاني نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي يكي از ناطقان صحن علني امروز مجلس بود.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن كامل اين نطق به اين شرح است:

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

« گرامي باد نام خداوند يكتا كه بخشنده‌ترين است
در بم تنها نخل‌ها ايستاده‌اند اما گريان، آسمان امروز سقف مردم است و ستاره‌ها چراغ بم ويران. هنوز كسي حاضر نيست سر بر زير سقف خانه‌هاي باقيمانده از خشم طبيعت ببرد. همچنان قلبها از نگراني مي‌طپد، همه چيز فروريخته است. گوهر گرانبهاي تاريخ ايران با مردمان نجيب و شريف‌اش سر بر خاك نهاده است. عمق فاجعه آنهم در جايي كه حداقل دو هزار سال زندگي جريان داشته است نه به قلم آيد و نه در تصوير گنجد و نه در ذهن جاي گيرد، چه مي‌گويم مگر كسي توانسته است ويراني و نابودي را به درستي تعريف كند.
ديروز جمعي از اعضاي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي دردمندانه از بم سر بر خاك نهاده ديدن كردند و ديدند كه در دو سوي خيابان سيد طاهرالدين شهر بم عمارتي سر پا نمانده است، كتابفروشي مولوي شكسته و بي‌مشتري مانده و دردمندي در برابر داورخانه دكتر خسروي در نزديكي ميدان فرمانداري، نسخه‌اي در دست نداشت، اصولا آيا براي كسي كه هفتاد تن از اعضاي خانواده‌اش را از دست داده، درماني براي دردش سراغ داريد، به سابقه خبرنگاري‌ام همه ديوار نوشته‌ها و تابلوها را مي‌خواندم، اما چه كنم تنها نوشته‌هاي تلخ به يادم مي‌ماند و چه تلخ بود كه ديدم بر روي ديوارهاي در اطراف ميدان آزادي بم به تازگي نوشته بودند، مرگ بر اين زندگي، خدا چرا خوبان مي‌ميرند. شب سرد بم هنوز گرمي همت‌هاي بلند و دولت را طلب مي‌كند.
مردم بم، مردمي نجيب، شريف، با وقار و غرور و صاحب مكنت هستند. دست نياز به سوي كسي دراز نمي‌كنند، اگر كمكي هست كه فراوان هست بايد تقديم‌شان كرد. ايشان سر در پي چيزي نمي‌گذارند. استاندار صبور و كوشاي كرمان گفت تا روز 15 ديماه 296 فروند هواپيماي خارجي در كنار سيل پايان ناپذير كمكهاي مردمي و داخلي، بار خود را در بم بر زمين نهاده‌اند و از اين ميان عربستان با 25 پرواز، تركيه و آذربايجان هر يك با 23 پرواز و آمريكا با 21 پرواز رديف اول و سوم را به خود اختصاص داده‌اند و به لحاظ تناژ بار عربستان، آمريكا و آلمان درصدرند. حداقل در كوتاه مدت كمبود جدي به نظر نمي‌آيد، مي‌ماند توزيع محترمانه، كريمانه و منصفانه كمك‌ها، كه اميدوارم با تمهيدات تازه‌اي كه فراهم شده بتوان كمترين خدمتي را كه ميسر است براي مردم شريف بم به انجام رساند. مي‌دانيم كه بم بي‌اعتنا به شهرهاي بزرگ شهري «خودپا» بود و به هيچ شهر بزرگي باج نمي‌داده است.
به گزارش ايسنا بورقاني افزود: و اما دو ماه فرصت باقي است تا براي اسكان موقت مردم مصيب‌ديده چاره‌انديشي شود. زندگي در گرماي طاقت فرساي بم در زير چادر، به تصور هيچ‌كس در منطقه نمي‌آيد. اگر امروز مي‌توان شب سرد كوير را در زير چادرها با اشك‌هاي غم‌بار به صبح پرنفس پيوند زد، در گرماي بهار و تابستان كس را ياراي ماندن در چادرها نيست. ظاهرا چاره‌اي جز بر پا كردن اتاقك‌هاي پيش ساخته تا بازسازي كامل شهر وجود ندارد.
بم فرصتي را براي بازسازي در اختيار مديريت كشور قرار داده است تا تدبير، خرد، توانايي و آينده‌نگري خود را متجلي سازد. تاسيس سازماني غيردولتي و عمومي براي احياي خردمندانه‌ي بم خودپا و بهره‌گرفتن از تجارب داخلي و خارجي، پيشنهادي است كه مجلس شوراي اسلامي چشم انتظار بررسي آن است و اميد بسته‌ايم كه دولت در اين فرصت، لايحه مناسب را تهيه و تقديم حوزه قانونگذاري كند.
زلزله عبرت‌ها و درس‌هاي فراواني براي همگان دارد. اكنون بر همه‌ي ماست كه براي سازمان مستقل امداد و دفاع غيرنظامي به طور جدي انديشه كنيم. تجارب تلخ حوادث ناگوار طبيعي اثبات كرده است كه در يك هفته اول حادثه به ويژه ساعتهاي طلايي نخست، عمليات ستادي ره به جاي نمي‌برد، تنها سازمان منضبط امدادي است كه مي‌تواند رهگشا و ناجي باشد.
نماينده مردم تهران ادامه داد: سخن ديگر، اجراي به تعبيري بيرحمانه آيين‌نامه‌ها و مقررات ايمن‌سازي ساختمانهاست. اگر اين مهم در بم رسما ناديده گرفته نمي‌شد امروز ما شاهد بر خاك خوابيدن كامل شهرك ايثارگران بم نبوديم. و هركس از مامور عادي اجرايي گرفته تا مهندسان ناظران در اين مسير كوتاه مي‌كند و به وظايف قانوني خود عمل نكند مردم را به قتلگاه فرستاده است و فردا مسوول است و پاسخگو.
و اما در ميان خيل عظيم كمك‌هاي مردمي و دستگاههاي دولتي به مردم شرافتمند بم و مناطق حومه و تلاش قابل تقدير مسوولان محلي و دولتي، آنچه تحمل فاجعه را تا حدودي مسير مي‌سازد اقدامات و حركتهاي زيباي انسان‌دوستانه كشورها و دولتهاي خارجي است كه با سخاوت و انسان‌دوستي، كمكها و تيم‌هاي امدادي و پزشكي خود را به منطقه اعزام كرده بودند. تيم پزشكي اوكراين در يك هفته گذشته به طور شبانه‌روزي در خدمت مردم بم بوده و تا ديروز يك هزار و سيصد مريض را معاينه، بستري و معالجه و درمان كرده است و بيمارستاني 70 تخت خوابه را در منطقه برپا كرده‌اند و در كنار ايشان ديگر گروههاي پزشكي ژاپن، ترك، عربستاني، اسپانيايي، فرانسوي، ايتاليايي، پاكستاني و خلاصه از شصت كشوري كه گروههاي امدادي و پزشكي به بم گسيل داشتند هنوز 18 كشور فعال‌اند و همين جا در برابر تلاش و زحمت بي‌مزد و مفت همه آنها سر تعظيم فرود مي‌آورم.
و اما در اين ميان اقدام فوري آمريكا در ارسال كمك و اعزام يك تيم مجهز پزشكي به نظر من قابل توجه و تامل است. تيم هشتاد نفره آمريكا ديروز تمام تجهيزات و مجموعه بيمارستاني خود را تحويل صليب سرخ جهاني داد، يعني براي زلزله‌زدگان باقي نهاد و راه بازگشت پيش گرفت. آمريكايي‌ها در مدت اقامت كمتر از يك هفته خود طبق گزارش گروه پزشكان داوطلب ما، آقايان دكتر شادنوش، ذوالرياستين و عاكف، بيش از 777 مريض و بيمار را معاينه و درمان كردند و گويا چندان آماده بازگشت نبودند اما برخي بي‌رسمي‌هاي پنهان ايشان را به بازگشت زود هنگام ترغيب كرد.
بورقاني اظهار داشت: گرچه برخي به عمليات مثبت كمك‌رساني آمريكايي‌ها از منظر ديگري مي‌نگرند اما من آن را هم به لحاظ انساني اقدامي قابل تقديري مي‌دانم و هم به لحاظ برداشته شدن گامي در جهت كاهش تنش ميان دو كشور مثبت ارزيابي مي‌كنم.
همه چيز زلزله كه نبايد مخرب باشد، گاه باشد كه در كنار خسارتي، منفعتي نيز حاصل آيد و البته اين به هوشمندي و جسارت و شجاعت و تيزبيني افراد بازمي‌گردد كه از خسارت نيز منفعت بگيرند و بر همين اساس گشادن درها بر روي هيات امدادي آمريكايي به سرپرستي فرد متنفذي چون خانم اليزابت دال آن هم در بستري انسان‌دوستانه، رفتاري است خردمندانه و دورانديشانه.

Copyright: gooya.com 2016