جمعه 26 دي 1382

تاج‌زاده: اصلاحات اجازه‌ نخواهد داد تحقير به جاي تدبير و گفت‌وگو حرف اول را بزند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
يك عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: انتخاباتي كه طي چند سال اخير برگزار شد پاسخي به تحقيرها بود.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مصطفي تاج‌زاده در گردهمايي هسته‌هاي دانشجويي جبهه‌ي مشاركت ايران اسلامي با اعتقاد بر اين كه در نظام‌هاي دموكراتيك به دوم خرداد به عنوان حادثه‌ي غيرطبيعي نگاه مي‌شود، آن‌چه را كه عدم شور و شوق مردم براي حضور در انتخاباتي ديگر مانند انتخابات دوم خرداد مي‌دانست طبيعي عنوان و خاطرنشان كرد: با گذشتن مدتي از هر نهضت و انقلاب، شور و شوق‌ها فروكش مي‌كند؛ زيرا حاصل سال‌ها تحقير يكباره منفجر شده ولي پس از مدتي اثرات آن فروكش مي‌كند.
وي با تاكيد بر اين كه نبايد از هيچ‌چيز نااميد شويم، خاطرنشان كرد: اگر جرياني بتواند 5 درصد شهروندان تهراني را سازماندهي كند در انتخابات آتي پيروز خواهد بود، 5 درصد سخت است اما غيرممكن نيست.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تاج‌زاده در مقايسه فضاي كشور طي سالهاي گذشته زماني را يادآور شد كه در سال 77 نوع ابراز شادي دانشجويان براي سخنراني خاتمي در دانشگاه تهران مورد انتقاد قرار گرفت و اين انتقاد را توهين به جامعه دانست و ابراز عقيده كرد كه كساني به 2 خرداد راي دادند كه فكر مي‌كردند اگر قدرت توزيع شود امكان تنفس براي همه ايجاد مي‌شود و دموكراسي چيزي بيش از اين نيست.
تاج‌زاده تصريح كرد: حاصل نهضت و انقلاب اين بود كه ما چشم و گوشمان باز شد و هر نهضت و انقلابي مقدس است اما بسياري از مسائل به قوت خود باقي است كه با تلاش خود مي‌توانيم آن را حل كنيم.
وي با يادآوري اين كه جنبش اصلاحات، 3 سال قبل از يازده سپتامبر اتفاق افتاد و آمريكايي‌ها امروز مي‌گويند منطقه به دموكراسي و صلح نياز دارد، تاكيد كرد: ما 6 سال پيش اعلام كرديم راهكار منطقه دموكراسي و صلح است؛ پيام ايران براي ايرانيان در تمام منطقه گسترش يافته و اين جريان سياسي تا امروز با گذشت 5 و 6 سال شعاري مترقي‌تر از ايران براي ايرانيان نداده است.
تاج‌زاده با تاكيد بر شخصيت خاتمي و جايگاه آن ادامه داد: البته چون ملت ما ملتي رشيد و آگاه است امروز خاتمي را براي خود كم و حرف‌هاي آنها را تكراري مي‌بينند، در حالي كه حرفهاي خاتمي حرف‌هاي يك رييس جمهور نيست بلكه رييس جمهور در جهان سوم دستور بگير و ببند مي‌دهد.
وي تاكيد كرد: امروز به جايي رسيده‌ايم كه شعار زنده باد مخالف من سر داده مي‌شود.
وي گفت: شايد در عمل نتوانستيم بسياري مسائل را محقق كنيم اما به ياد داشته باشيد اول خيلي مسائل بايد در اذهان بشكند و زماني كه تابوها شكست، دستاوردها را ارزيابي كرد.
تاج‌زاده با اشاره به اين كه شكست يك نهضت به معناي غلط بودن آن نيست، گفت: حتي با شكست يك نهضت دستاوردهاي آن باقي است. هيچ‌كدام از روشفنكران، حكومت‌ رضان‌خان در مشروطه را حاصل مشروطه نمي‌دانند يا نهضت ملي شدن صنعت نفت را به دليل ساقط شدن دكتر مصدق بدون دستاورد نمي‌بينند، اگر اصلاحات هم شكست بخورد دستاورد‌هاي زيادي داشته است.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي با بيان اين مطلب كه بايد از تجربيات گذشته استفاده كرد و اجازه نداد چراغ اصلاحات خاموش شود، افزود: چراغ اصلاحات در 7 سال اخير خاموش نشد و اگر كمي بجنبيم، خاموش نخواهد شد و اجازه خواهد داد براي اولين بار در تاريخ و جامعه ما جرياني به صورت دموكراتيك گسترش پيدا ‌كند و اجازه‌ نخواهد داد تحقير به جاي تدبير، همدلي و گفت‌وگو حرف اول را بزند و در اين صورت اين جامعه‌ي ما را به سمت پيشرفت خواهد رفت.
وي گفت: در تمام عرصه‌ها شرط اول نقد و ايجاد فضاي گفت‌وگو و انتقادات و ارزيابي شدن است، در حال حاضر در اين فضا قرار داريم و بايد قدرش را بدانيم.
تاج‌زاده خاطرنشان كرد: مجلس ششم تابوهايي را شكست كه براي هميشه در جامعه‌ي ما شكسته شد و اين مجلس قدرت را پاسخگو مي‌كند، بنابراين بايد به آن كمك كرد نه اينكه چون يك روزه به دموكراسي نرسيديم آن را تخريب كنيم؛ امروز حقوق ملت كم كم در عمل به رسميت شناخته مي‌شود اما اين كار زحمت زيادي داشت.
وي با اعتقاد بر اين كه مردم نسبت به اعتصابات بدبين هستند و قسمت اعظم آن را نمايشي مي‌دانند، افزود: از يك طرف خارجيان و از سوي ديگر برخي مطبوعات داخلي اين مساله را تبليغ مي‌كنند.
عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي در ادامه نيروي روشنفكر و پيشتاز را نيرويي دانست كه مي‌تواند يك گام جلوتر از مردم حركت كند.
تاج زاده معتقد است: اصلاحات واقعي زماني نتيجه مي‌دهد كه بتوانيم در كنار قدرت به تدريج فرهنگ عمومي را هم نقد كنيم، اما به دليل ملي نشدن قدرت نتوانسته‌ايم ملت را نقد كنيم و مجلس ما با حركات اخير قدرت را ملي مي‌كند يعني متعلق به مردم مي‌كند و خودسري را از آن مي‌گيرد.
وي با ابراز اين عقيده كه اگر كساني مي‌‌خواهند ملت را از رفتن به پاي صندوق‌هاي راي بازدارند و به جاي آن چيزي بهتر از صندوق راي بگذارند، بروند و اين كار را بكنند، ما مخلصشان هستيم، ادامه داد: اما اگر فقط اين حق را از آن‌ها بگيريد و چيزي جاي آن نگذاريد مثل انجمن حجتيه مي‌شويد كه ظلم را زياد ميكنند تا امام زمان(عج) ظهور كند، هر چقدر آنها نتيجه گرفتند شما هم نتيجه مي‌گيريد.
وي با تاكيد بر اين كه در مجلس ششم آزادي انتخابات داشتيم، گفت: اما بعد از آن به ما توهين شد، جوانان بايد آزادي انتخابات را حفظ كنند و ببينند بعد از انتخابات را كه به ما ندادند چگونه مي‌توانيم بگيريم.
تاج‌زاده گفت: برخي مي‌خواهند كسي در مجلس نباشد تا به آن‌چه اتفاق مي‌افتد اعتراض كنند و آيا در اين صورت اين‌ها دموكراسي ايجاد مي‌‌كنند، اگر چنين تصميمي دارند الان اين كار را انجام دهند.
تاج زاده گفت: ما احتياج نداريم كه دوم خرداد خلق شود تا اصلاحات نميرد، اصلاحات امروز به اين نياز دارد كه اجازه ندهيم محافظه كاران يكدست مجلس را تصاحب كنند؛ اگر اصلاح طلبان در مجلس راي نياورند اما مجلس متكثر باشد امكان نفس كشيدن هست.
به اعتقاد وي: جناح رقيب تحت فشار است و مي‌گويند اگر جوانان جناح راست بازيگردان صحنه نباشند بعد از انتخابات انشعاب مي‌كنيم؛ براي اولين بار راست در جامعه‌ي ما انشعاب مي‌كند، همواره در قدرت بعد از رسيدن به قدرت ائتلاف و انشعاب مي‌كنند اما اين بار آنها در اپوزيسيون هستند و مي‌خواهند انشعاب كنند و اين به خاطر فشار افكار عمومي است.
تاج‌زاده در حال حاضر خانه‌ي ملت را تنها جايگاه مناسب براي برگزاري تحصن عنوان كرد و گفت: در هر جاي ديگري تحصن كنيم دو ساعت بعد مي‌گيرند، تنها جايي كه مي‌توانيم پناهنده شويم مجلس است.
تاج‌زاده با بيان اين كه مردم انتظار بيشتري از اصلاحات داشته‌اند، خاطرنشان كرد كه سرمايه‌گذاري براي اصلاحات در حد انقلاب نبوده، بلكه سرمايه‌گذاري در حد زمينه سازي براي حضور بيشتر مردم در صحنه‌هاي راي بوده است و اگر اين راه ادامه پيدا كند، دستاوردهاي بزرگي به دست مي‌آوريم.
وي گفت: نبايد نگران اين بود كه استفاده‌ي ابزاري از ما مي‌شود زيرا در اين صورت هيچ كاري نمي‌توان كاري انجام داد.
وي هم‌چنين اظهار داشت: قدرت مشخص مي‌كند كه هر كس چقدر توانايي دارد و مرز بين اصولگرايي و غير اصولگرايي، مرز ميان كساني كه حاضرند به خاطر مردم آسيب ببينند با بقيه در آن‌جا مشخص مي‌شود.
تاج‌زاده گفت: شعار ما اين است كه انتخابات بايد آزاد و عادلانه باشد.
وي در پايان اظهار داشت: ما حرف دموكراسي و اصلاحات را زودتر از بقيه در منطقه شروع كرديم و اين حرف حق، بيش از هر زمان ديگري در افكار عمومي و سطح بين المللي هوادار دارد و چون چنين است مي‌توانيم به دستاوردهاي بيشتري اميدوار باشيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3481

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: اصلاحات اجازه‌ نخواهد داد تحقير به جاي تدبير و گفت‌وگو حرف اول را بزند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016