پنجشنبه 2 بهمن 1382

نگراني گزارشگران بدون مرز از بي تحرکي مقامات جمهوری اسلامي در پرونده قتل زهرا کاظمي

نامه گزارشگران بدون مرز به وزرای خارجه کانادا و اتحاديه اروپا

گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه های جداگانه خطاب به بيل گراهام وزير امور خارجه کانادا و پانزده همکارش در اتحاديه اروپا، از بي تحرکي در پرونده ی قتل زهرا کاظمي و عدم اشتياق مقامات مسئول جمهوری اسلامي در اجرای عدالت ابراز نگراني کرد.
روبرت مئنارد دبير اول گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام نمود که " پس از به تعويق افتادن دادگاه فرد مضنون به قتل، به نظر مي رسد که هيچ اقدامي صورت نگرفته است. تقاضای تعويق توسط وکلای خانواده ی قرباني که نتوانسته بودند پرونده را مطالعه و طبعا دفاع خود را آماده کنند، انجام شد. مقامات مسئول اما تاکنون تاريخي را برای از سر گيری محاکمه تعيين نکرده اند و امروز هم ما نمي دانيم که آيا وکلا توانسته اند به همه ی پرونده دسترسي داشته باشند يا نه."
گزارشگران بدون مرز از وزرای امور خارجه کانادا و اتحاديه اروپا مي خواهد که هر آنچه را در توان دارند برای روشن کردن همه ی ابعاد و اجرای عدالت در اين پرونده بکار گيرند. همچنين گزارشگران بدون مرز خواهان آن است که پيکر زهرا کاظمي به کانادا انتقال يابد. پيکر زهرا کاظمي، بر خلاف درخواست پسرش استفان هاشمي که دارای مليت فرانسوی- کانادايي و مقيم کانادا است، چهارشنبه اول مرداد ماه در زادگاهش شيراز به خاک سپرده شد. خانم عزت کاظمي، مادر زهرا کاظمي که در ايران بسر مي برد، نيز خواهان انتفال پيکر دخترش به کانادا بود و در همين رابطه در روز شنبه بيست و هشت تير ماه در سفارت کانادا نامه ای را امضا کرد، مسئولان کانادايي نيز با اين امر موافق بودند، با اين همه زهرا کاظمي با تعجيل در ايران به خاک سپرده شد. و از آن پس درخواست نبش قبر و انتقال پيکر زهرا کاظمي به کانادا مسکوت مانده است. مادر زهرا کاظمي علنا اعلام کرده است که برای خاکسپاری دخترش در ايران از سوی مقامات ايران شديدا تحت فشار قرار گرفته بود.
با استقبال از ابتکار کانادا که منجر به تصويب قعطنامه ی مجمع عمومي سازمان ملل در 12 سپتامبر 2003 در محکوم کردن نقض دائم حقوق بشر در ايران شد. و با توجه به دعوت 15 ژانويه 2004 پارلمان اروپا از شورای اتحاديه اروپا، گزارشگران بدون مرز مصرانه اتحاديه اروپا را برای ارايه طرح قعطنامه ای مشابه در اجلاس آينده ی کميسيون حقوق بشر فرا مي خواند، به ويژه برای قاطعانه محکوم کردن بازداشت های خودسرانه که همچنان در ايران ادامه دارند .

زهرا کاظمي در دوم تير ماه در حين عکسبرداری از تجمع خانواده های زندانيان در مقابل زندان اوين بازداشت شده بود، اين روزنامه نگار در مدت بازداشت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و در اثر ضربات وارده در بيست تير در بيمارستان نظامي بقية الله جان سپرد .

درادامه جنگ قدرت ميان دو جناح رژيم، محافظه کاران و اصلاح طلبان، که يکديگر را به دست داشتن در قتل اين خبرنگار متهم مي کنند. يکي از ماموران وزارت اطلاعات به نام محمدرضا اقدام احمدی که در بازجويي زهرا کاظمي خبرنگار ايراني تبار کانادايي شرکت داشته است به " قتل شبه عمد" متهم و دستگير شد. در تاريخ ١٣ آبان تصميم به تعويق دادگاه گرفته شد. شيرين عبادی جايزه صلح نوبل٢٠٠٣ وکالت خانواده ی زهرا کاظمي را برعهده گرفته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3735

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'نگراني گزارشگران بدون مرز از بي تحرکي مقامات جمهوری اسلامي در پرونده قتل زهرا کاظمي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016