چهارشنبه 8 بهمن 1382

مدير مسؤل ”نسيم صبا“ محاکمه شد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي
مجيد قاسمي فيض‌آبادي، مدير مسوول نسيم صبا صبح امروز(چهارشنبه) در شعبه‌ي ‌١٠٨٣ دادگاه عمومي تهران نسبت به اتهام نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و توهين به دستگاه قضايي طي نامه سازمان مجاهدين انقلاب درباره سيد هاشم آقاجري محاكمه شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين جلسه‌ي محاكمه، نماينده مدعي‌العموم با اشاره به نامه‌ي منتشره در اين روزنامه عنوان كرد كه طي خبر چاپ شده خطاب به متهمي كه اتهام او در دادگاه همچنان در حال رسيدگي است، راي صادره فضاحت‌بار خوانده شده و دستگاه قضايي متهم به نقض بي‌طرفي و پذيراي اعمال نفوذ از طرف باندها‌ي رسوا و سياه شده است. حال آنكه هيچ ادله و مدركي براي اثبات اين مساله ارائه نشده است.
قاضي محمد اسلامي مدير مسوول نسيم صبا را به نشر اكاذيب به قصد تشويش اذهان عمومي و توهين و اهانت به دستگاه قضايي متهم كرد و خواستار دفاع او شد.
مدير مسوول نسيم صبا نيز در اين محاكمه با رد اتهام وارده، با اشاره به چند تيتر مختلف از جمله «اصلاح‌طلبان، فسادطلبان آمريكايي هستند به نقل از امام جمعه‌ي اروميه» و «از خاتمي، كروبي و انصاري گله دارم به نقل از عسگراولادي» در صدر خبر نامه‌ي سازمان مجاهدين انقلاب، در بي‌طرفي روزنامه در اطلاع‌رساني رسانه‌اي تاكيد كرد و گفت: اين مطلب مورد شكايت در دهمين شماره روزنامه چاپ شده است. حال آنكه مي‌بينيم در همين صفحات هم اخبار متنوعي صرفا به قصد اطلاع‌رساني منتشر شده كه اين رسالت مطبوعات است.
قاسمي فيض آبادي اظهار داشت: برابر تبصره‌ي ‌٧ الحاقي ‌٣٠/١/٧٩ قانون مطبوعات، مسووليت مقالات و مطالبي كه در نشريه منتشر مي‌شود به عهده‌ي مدير مسوول است ولي اين مسووليت نافي مسووليت نويسنده و ساير اشخاصي كه در ارتكاب جرم دخالت داشته باشند نخواهد بود. در خصوص درج خبر نامه سازمان مجاهدين انقلاب‌اسلامي در نامه‌اي به دكتر هاشم آقاجري در تاريخ ‌٢٩/١٢/٨١ در ذيل صفحه ‌٣ مبني بر اينكه « حكم شما چنان فضاحت‌بار و رسوا بود كه روسياهان در ميان خلق خدا نيز جز در نهان قادر به دفاع از آن نيستند اكنون عليرغم فشارهاي پنهان باند رسوا نقض شده است ولي مطمئنيم همچون ما از اعمال براي تنفير حكم اعدام و اكنون براي تمديد حكم بازداشت موقت تعجب نخواهي كرد.» خطاب به دادگاه اعلام كرد: با توجه به اينكه به احتمال قوي اصل بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي نيز در محضر دادگاه مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت، ترتيبي اتخاذ فرماييد كه رسيدگي در خصوص پرونده مفتوحه در مورد اين روزنامه به بعد از صدور حكم قطعي براي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي، موكول گردد.
چنانچه صدور چنين بيانيه‌اي از سوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي مورد ترديد باشد، در اينصورت بايستي سازمان مذكور نيز شاكي اينجانب باشد.
فيض‌آبادي تصريح كرد: تحقق جرم منوط به تحقق عناصر سه‌گانه‌ي مادي و معنوي و قانوني جرم است. در خصوص عناصر ثلاثه جرم، به خصوص عنصر مادي و قانوني جرم آنچه از سوي اينجانب بعنوان دفاع از اتهام وارده مطرح شود ممكن است دفاع از بيانيه سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي تلقي شود و اينجانب كمترين بحثي را ندارم اما در خصوص عنصر معنوي جرم كه عبارت از سوء نيت در ارتكاب جرم مي‌باشد يقينا چنين عنصري در اتهام وارده به اين روزنامه، مطلقا به شخصي كه وفادار به نظام رهبري و استمرار ارزشهاي نظام و انقلاب است و از خط نوراني حضرت امام خميني به بيراهه نمي‌رود وجهي ندارد.
مدير مسوول نسيم صبا ادامه داد: اين روزنامه صرفا به انعكاس بخشي بسيار اندكي از بيانيه سازمان مجاهدين بعنوان خبر اقدام كرده و چنانچه اين اقدام موجب كمترين اهانتي به قوه محترم قضاييه تلقي گردد به تلقي ديگران مربوط مي‌شود و اين روزنامه هيچ‌گونه قصد سوئي در ارتباط با ايجاد چنين تلقي نداشته است و دليل همان اختصار تا حد امكان بيانيه مذكور است. اين روزنامه به نظر خود كار اهانت‌آميزي انجام نداده است. در مشي روزنامه نيز چنين اقداماتي پيش‌بيني نشده است و بناي روزنامه نيز چنين چيزي نيست اما واقعا بر خلاف نيت روزنامه چنين نتيجه‌اي انعكاس خلاصه چنين بيانيه‌اي گرفته مي‌شود عليرغم مطالب گفته شده اگر صرف انعكاس چنين خبري، توهين به قوه قضاييه يا دادگاه تلقي شود از هيات منصفه و دادگاه تقاضاي اغماض نسبت به صدور حكم را داريم.
بنا بر اين گزارش ، محاكمه‌ي مدير مسول روزنامه‌ي نسيم صبا در اين پرونده، در انتظار شور هيات منصفه، خاتمه يافت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/3983

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مدير مسؤل ”نسيم صبا“ محاکمه شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016