پنجشنبه 16 بهمن 1382

بيانيه شماره 18 متحصنين: در انتخابات يك اسفند شركت نمي‌‏كنيم، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
نمايندگان متحصن در بيانيه شماره 18 خود با تاكيد بر جمهوريت نظام و دفاع از آرمانهاي امام (س) اعلام كردند كه در انتخابات يك اسفند شركت نخواهند كرد.
به گزارش ايلنا متن كامل اين بيانيه بدين شرح است:
ملت شريف و آگاه ايران
امروز در حالي به استقبال بيست و پنجمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي ايران مي‏رويم كه دستاورد آن يعني استقلال، آزادي و جمهوري اسلامي به مراقبت و حفاظت هوشيارانه همگان نيازمند است و همچنان آموزه‌‏ها و رهنمودهاي رهبر فقيد انقلاب اسلامي امام خميني (ره) و حمايت‌‏ها و پشتيباني‌‏هاي شما ملت ، نياز اصلي براي برون رفت از بحرانهاي پيش روست و تو اي امام، با تو پيمان مي بنديم كه ره رو راهت باشيم.
اماما با تو همراهيم كه با همه اعتقاد خويش، جمهوري اسلامي ايران نه يك كلمه بيش و نه يك كلمه كم را در معرض انتخاب مردم قرار دادي و ميزان را راي ملت دانستي و مجلس را عصارة فضائل ملت.
اماما با تو هم عقيده‌‏ايم كه راي ملت را اصل شمردي و نه زينت؛
اماما با تو هم پيمانيم كه اجازه ندادي جمهوريت نظام را به مسلخ تحجر و ارتجاع برند،
اماما با تو عهد مي بنديم كه اجازه ندهيم ميراث بزرگ‌‏ات يعني انقلاب به دست نااهلان بيفتد.
ملت بزرگ ايران
حذف نظارت استصوابي و اصلاح قانون نظارت بر انتخابات مطابق با اصول قانون اساسي يكي از برنامه هاي اصلاح طلبان در مجلس شوراي اسلامي بود.
نمايندگان شما از دو سال پيش با پيش بيني چالش هاي امروز تلاش خود را براي اصلاح قانون انتخابات در جهت تحقق حق انتخاب آزاد ملت در انتخابات آغاز كردند، اما همه كوشش ها و اقدامات مجلس به رغم تصريح قانون اساسي كه تعيين شرايط انتخاب شوندگان و انتخاب كنندگان را برعهده مجلس نهاده است با موانع عبور ناپذير شوراي نگهبان روبرو شد.
نمايندگان شما از دو سال پيش چالش امروز را به وضوح پيش بيني مي‌‏كردند و همه توان خود را بكار گرفتند تا مخالفان اصلاحات را به رعايت حق مردم رهنمون شوند اما سخن حق ما باز هم با مخالفت سرسختانه اقتدارگرايان روبرو شد.
تصميم جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي تحصن در خانه ملت در ادامه تلاش هاي گذشته و در اعتراض به رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبان نمايندگي مجلس كه نتيجه آن ناديده گرفتن حقوق مردم و سلب حق انتخاب ملت است به رغم همه‌‏ي دشواريها و ناملايمات، اقدامي بود كه در جهت انجام وظايف نمايندگي براي دفاع از حق حاكميت ملت بر سرنوشت خويش انجام گرفت و از آنجا كه امروز ما با اعلام پايان تحصن وارد مرحله تازه‌‏اي از اعتراضهاي قانوني به تضييع حقوق شما مي‌‏شويم ضروري ديديم مطالبي را با شما در مقام صاحبان اصلي كشور در ميان بگذاريم و با تشكر از همه‌‏ي همدلي‌‏ها و حمايتها اعلام كنيم كه همچنان محتاج تداوم حمايت‌‏ها و همراهي شما هستيم.
1-هدف تحصن، اعتراض به رد صلاحيت هاي گسترده و غير قانوني و بازگرداندن شوراي نگهبان به قانون و تجديد نظر اساسي در اين رد صلاحيت ها بود و در اين مسير دو نتيجه احتمالي را پيش بيني كرده بوديم:
الف: تجديد نظر اساسي شوراي نگهبان در عملكرد غير قانوني هيات مركزي نظارت بر انتخابات و در نتيجه احقاق حق تمامي نامزدهاي واجد شرايط قانوني كه در اين صورت مشاركت گسترده مردم در انتخابات را در پي داشت.
ب: تاييد عملكرد غير قانوني هيات مركزي نظارت بر انتخابات توسط شوراي نگهبان و تشكيل مجلس فرمايشي، راهكار ما در اين صورت استعفا از نمايندگي مجلس در اعتراض به اين عمل غير قانوني و اعلام عدم شركت در انتخابات غير قانوني و غير رقابتي بود.
اينك بر همگان روشن شده است كه شوراي نگهبان نه تنها عملكرد ناصواب و غير قانوني هيات مركزي نظارت بر انتخابات را اصلاح نكرد بلكه با افزودن بر اوراق پرونده غير قانوني رد صلاحيت ها و اضافه كردن بر تعداد رد صلاحيت‌‏ هاي غير قانوني آشكارا نشان داد كه به آنچه نمي انديشد حقوق ملت است و ثابت شد كه اين انتخابات آزاد و قانوني نيست.
آنچه پيش روي ماست پاي فشردن شوراي نگهبان بر رد صلاحيت گسترده و غير قانوني داوطلبان است و لذا نمايندگان متحصن در مجلس با استعفا از نمايندگي و اعلام عدم شركت در انتخابات وارد مرحله دوم اعتراض خود شده‌‏اند و در نتيجه تحصن كه بخش اول اعتراضات نمايندگان بود به پايان مي رسد.
اكنون اعلام مي‌‏كنيم كه در صورتي كه انتخابات با ساقط كردن حق انتخاب مردم برگزار شود ما چاره‌‏اي جز كناره‌‏گيري از اين انتخابات فرمايشي و غير قانوني نخواهيم داشت و مسئوليت همه‌‏ي اقدامات غير قانوني و بي‌‏تدبيري‌‏ها بر عهده اقتدارگرايان ضد قانون است.
2-گر چه تحصن نمايندگان شما و تلاش ديگر مسئولين توانست حق تضييع شده حدود يك سوم رد صلاحيت شدگان غير قانوني را به آنها بازگرداند اما اين به معني تحقق همه خواستهاي ما نبوده است و متاسفانه هنوز تا انتخابات آزاد عادلانه و رقابتي فاصله طولاني داريم اما نشستن 26 روزه نمايندگان شما در خانه ملت دستاوردهاي گرانبهايي را به ارمغان آورده است:
الف. تحصن نمايندگان ملت و روشنگريهاي آنها پرده از توطئه اي برداشت كه هدف آن تشكيل مجلسي فرمايشي است. آن هم 25 سال بعد از پيروزي انقلابي كه با تكيه بر دين و معنويت، پاسداشت آزادي و حق انتخاب مردم را يكي از اهداف اصلي خود اعلام كرده است.
در حقيقت نمايندگان شما يك كودتاي پارلماني را كه دو سال براي آن برنامه ريزي شده بود با مقاومت و ايستادگي در برابر بي قانوني افشا كردند و البته ستاد برنامه‌‏ريزي كودتا همچنين اميدوار است با تكيه بر روشهاي شبه قانوني بخشي از سناريوي افشا شده‌‏اش را به هر صورت تحقق بخشد.
تحصن نمايندگان ملت اثبات كرد كه مي‌‏توان با تكيه بر روشهاي قانوني و مسالمت آميز و مدني صداي اعتراض خود را به گوش ملت رساند و مخالفان راي اكثريت را كه حاضر نيستند از پرده برون آيند و صادقانه افكار و انديشه‌‏هاي بسته خود را با مردم در ميان گذارند نزد ملت افشا و بستر تصميم گيري را براي عموم ملت شفاف و سهل كرد.
اقدام قانوني و مسالمت آميز نمايندگان ملت نشان داد كه با ايستادگي بر سخن حق مي توان بي تفاوتي را به دقت نظر مبدل ساخت و اجازه نداد مخالفان راي اكثريت مردم بر مركب بي قانوني بتازند.
اكنون نگاه افكار عمومي متوجه اقدامات نمايندگان مجلس است و همين امر پشتوانه تصميمات و اقدامات بعدي ايشان خواهد بود امري كه محافظه كاران مي‌‏كوشيدند اتفاق نيفتد.
ب. چالش ميان مردم سالاري و اقتدارگرايي در ماجراي رد صلاحيتهاي غير قانوني داوطلبان نمايندگي بيش از پيش براي همگان ملموس و محسوس شد.
تفاوت مقاومت امروز نمايندگان شما در برابر اقدامات آمرانه با سالهاي گذشته اين است كه ديگر هيچيك از دو طرف اين چالش اساسي را انكار نمي‌‏كنند. اگر اصلاح طلبان تاكيد مي‌‏كردند توسعه سياسي و بسط مردم سالاري مسئله اصلي كشور است اما محافظه كاران با متهم كردن اصلاح طلبان به طرح مسائل فرعي سياسي، اصلي‌‏ترين معضلات جامعه را مشكلات اقتصادي بر مي شمردند صف بندي امروز بيش از پيش حقانيت اصلاح طلبان را به اثبات مي رساند.
امروز محافظه‌‏كاران شعار حل مشكلات اقتصادي را به كناري نهاده‌‏اند و همه توان خود را مصروف تهاجم به ديدگاههاي سياسي اصلاح طلبان كرده‌‏اند و به همين علت است كه مهمترين دلايل رد صلاحيت نامزدهاي اصلاح طلب را عدم اعتقاد و التزام عملي به اسلام و جمهوري اسلامي و اصل ولايت فقيه و وابستگي به گروههاي غير قانوني اعلام مي‌‏كنند. پرواضح است كه همه اين اتهامات مضموني كاملا سياسي دارد.
ج.با تحصن نمايندگان ملت همگان دريافتند چه تفكري به جمهوريت نظام اعتقاد دارد و چه تفكري در پي براندازي جمهوريت و در نهايت اسلاميت نظام است. چه تفكري مشاركت مردم را در سرنوشت خويش اصل مي شمارد و چه تفكري با همه‌‏ي توان درصدد حذف مشاركت مردم از عرصه اجتماع و سياست و بردن جامعه به سمت تحقق انديشه هاي پوسيده و رنگ باخته طالباني است و از همه مهمتر اينكه اين تفكرات در كدام بخش از اركان حكومت جاي گرفته است و در حقيقت در پس پرده‌‏هاي پر نقش و رنگ شعارهايي مانند مردم سالاري ديني چه افكاري پنهان شده است.
3-دموكراسي و مردم سالاري در دنياي امروز يكي از مهمترين روشهاي حكمراني است و براي مردم و حاكمان كمترين هزينه ها را دارد وانتخابات آزاد مظهر مردم سالاري است. قلب مفهوم واقعي مردم سالاري در پس الفاظ و عبارات خاص و تلاش براي عرضه نمايشي دموكراسي در عصر انقلاب ارتباطات ره به جايي نمي رود. در دنياي آگاهي تنها سلاح استبداد يعني جهل، ديگر كاربردي ندارد و در برابر دانايي و آگاهي ملتها تنها بايد حق انتخاب ايشان را محترم شمرد.
تحصن نمايندگان مردم در مجلس در دفاع از اين حق انتخاب بود و اينك اعلام مي كنيم حركت نمايندگان شما صرف نظر از دستاوردهاي آن نظير افشاي كودتاگران و ايجاد اميد در مردم كه اصلاحات زنده است، هيمنه اقتدارگرايي در كشور را نيز به طور جدي فرو ريخته است و از همين روست كه متحصنين خارچشم مخالفان اصلاحات شده و از بامداد تا شامگاه آماج حملات تند و فشارهاي ناجوانمردانه و تهديدهاي همه جانبه گرديده‌‏اند.
نمايندگان شما ابزار تسلط طرفداران استبداد را از دست ايشان خارج كرده و تصوير تمام نمايي از ستاد ضد اصلاحات را به افكار عمومي ارايه و نشان داده‌‏اند كه نفوذي‌‏ها در پشت پرده‌‏هاي كدام نهادها عليه راي ملت توطئه مي كنند.
طبيعي است با روندي كه اقتدارگرايان برگزيده‌‏اند مجلسي كه در روز اول اسفند براي نمايندگان آن راي به صندوق ها ريخته خواهد شد نه پشتوانه مردمي قابل ملاحظه‌‏اي خواهد داشت و نه به لحاظ حقوقي و قانوني قابل دفاع خواهد بود و اين هر چند ثمره تلخي براي كشوري است كه پرچم مردم سالاري ديني را برافراشته اما به لحاظ تعيين تكليف اقتدارگرايان در عدم پاي بندي ايشان به بديهي ترين اصول دموكراسي حائز اهميت است. روشن است اين روند نه بر مشروعيت نظام مي افزايد و نه جايگاه جهاني آن را ارتقا مي بخشد و هر چند دود اين اقدامات ناصواب به چشم ملت خواهد رفت ولي بازنده نهايي آن جز طراحان اين سناريو و عوامل آگاه و يا ناآگاه آن نخواهند بود.
به همه كساني كه چشم بر واقعيات مي‌‏بندند و فرزندان صادق و دلسوز ملت را هدف حملات و تهديدهاي خود قرار مي‌‏دهند مشفقانه يادآور مي شويم سنت هاي الهي برگشت ناپذير است و حكومتهاي جدا از مردم هيچگاه ره به جايي نبرده‌‏اند تا دير نشده است پيوندهاي گسسته با مردم را ترميم كنيد و بيش از اين بر سر راه توسعه و استقلال كشور و رفاه مردم و تقويت دين و معنويت ايستادگي نكنيد.
مي دانيد و مي دانيم كه حفظ دستاوردهاي انقلاب از جمله استقلال جز با مشاركت گسترده مردم در ادامه امور جامعه ميسر نمي شود و بر خلاف همه‌‏ي تهمت‌‏ها و افتراها، نمايندگان مردم به اين علت بر محترم شمردن حق راي و انتخاب آزادانه و بي واسطه ايشان تاكيد دارند كه براي استقلال كشور و جلوگيري از مداخله بيگانگان در سرنوشت كشور اهميت ويژه قائل‌‏اند.
حركت اعتراضي نمايندگان شما كه با پايان تحصن وارد مرحله تازه‌‏اي مي شود، موج بيداري و آگاهي وسيعي در افكار عمومي شده و موجب گرديده كه اقتدارگرايان براي پيشبرد پروژه استراتژيك تشكيل مجلس فرمايشي ناچار شوند همه نيروهاي پيدا و پنهان خود را به صحنه آورند اما چه باك كه مردم بر همه اسرار آگاهند.
اعلام مي كنيم با توجه به روند فرسايشي و نمايشي در بررسي رد صلاحيت ها و قرائن و شواهدي كه از عدم تغيير اساسي در اين روند غير قانوني حكايت دارد باكمال تاسف ما در انتخابات مجلس هفتم در يكم اسفند ماه به علت غير قانوني بودن، ناعادلانه بودن و آزاد نبودن آن شركت نمي‌‏كنيم تا شريك جرمي نشويم كه در پيشگاه خداوند ملت و تاريخ پاسخي براي آن نداريم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4311

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه شماره 18 متحصنين: در انتخابات يك اسفند شركت نمي‌‏كنيم، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016