دوشنبه 27 بهمن 1382

بيانيه رييس جمهور درباره انتخابات: به رغم همه ناروايي ها شرکت کنيد! ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
حجت‌الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي رييس جمهور، در آستانه‌ي برگزاري انتخابات هفتمين دوره‌ي مجلس شوراي اسلامي خطاب به ملت ايران، بيانيه‌اي صادر كرد.
به گزارش ايسنا، متن كامل بيانيه بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
ملت شريف ايران
سخن را به نام خداي عزيز با «بث الشكواي» عين القضات آغاز مي‌كنم كه: «هرچه مي‌نويسم پنداري دلم خوش نيست و بيشتر آنچه در اين روزها نبشتم هم آن است كه يقين ندانم كه نبشتنش بهتر است از نانبشتن»
در آستانه‌ي انتخابات هفتم مجلس شوراي اسلامي قرار گرفته ايم. انتخابات مسير استقرار مردم‌سالاري است و در نتيجه به ميزان درستي انتخابات و عادلانه و آزادانه بودن آن مي‌توان به سطح ارتقا و استحكام مردم‌سالاري پي برد، دستاوردي كه به بركت انقلاب اسلامي براي اولين بار در تاريخ پرفراز و نشيب ايران عزيز تجربه مي‌شود.
حضور مردم در انتخابات نشانه‌ي استحكام بنيان نظام و پيوستگي حكومت و مردم نيز هست و هرچه اين حضور مشتاقانه‌تر باشد، اين پيوند مستحكم‌تر و در نتيجه آفت‌ها و تهديد‌هاي دروني و بيروني براي جامعه و كشور كمتر و امنيت و پيشرفت پايدارتر است. پس به ميزاني كه ما مسؤولان اشتياق حضور مردم را با فراهم آوردن زمينه آزادي و دلپسندي انتخابات و نيز خدمت صادقانه به مردم افزون كنيم به انقلاب و مردم و كشور خدمت كرده‌ايم. اكنون چند نكته را در خور تذكر مي‌دانم:
1- گفته شده است كه دولت با ارائه ليست مشخص به شوراي نگهبان درصدد اعمال فشار بر انتخابات بوده است. اين گفته نادرست و دست كم ناشي از سوء تفاهم است. آنچه ما بر آن پافشرديم رقابتي، آزادانه و عادلانه و قانوني بودن انتخابات بود و آنچه ارائه شد، نشان دادن حوزه‌هايي بود كه رقابت مطلوب در آن وجود نداشت و پيشنهادهايي كه براي رقابتي كردن آنها داده شد. از آن پس هم آنچه خواستيم بررسي پرونده‌هايي بود كه به نظر ما صاحبان بسياري از آنها به ناحق رد صلاحيت شده بودند و اعاده حق از دست رفته آنان، كه رهبري نيز موافقت و به شوراي محترم نگهبان توصيه كردند اين نظر تامين شود. ولي همانگونه كه قبلا اعلام شد نظر ما تامين نگرديد و معتقديم چه بسيار افراد شايسته و خدمتگزار كه به خاطر ردصلاحيت از حضور در انتخابات محروم شدند. طرفه اينكه تاييد صلاحيت پاره‌اي از افراد مستند به حكم حكومتي كرده‌اند كه به نظر ما آنچه بوده، توصيه رهبري بوده است. اما آنان كه اين را حكم حكومتي قلمداد كرده‌اند بايد پاسخگو باشند كه چرا طبق آن عمل نكرده‌اند؟
2- نظارت امري لازم است كه بايد همه جانبه و جامع و موثر باشد و فسلفه آن اينكه مبادا مبادي و اركان و اجزا قدرت در انتخابات، بخصوص انتخابات مجلس كه مظهر حاكميت مردم بر سرنوشت خويش است، اعمال نفوذ كنند. نظارت بر اجراي انتخابات آن است كه حقي از كسي ضايع نشود و هيچ كس با رانت و امتياز داده شده از سوي قدرت و براساس سازوكارهاي نادرست به مجلس راه نيابد يا به قدرت نرسد و شرايط و حقوق انتخاب شونده نيز طبق قانون و بدون اعمال سليقه تامين شود. آنچه نگران كننده است اينكه قيموميت جاي نظارت را بگيرد، در حاليكه انقلاب بزرگ اسلامي ملت ايران براي نفي هر گونه قيموميت در داخل و خارج بود و حال مردم بزرگوار مي‌توانند قضاوت كنند كه ارائه لايحه انتخابات، كه متاسفانه مورد تصويب قرار نگرفت،‌دقيقا براي مرزبندي
ميان قيموميت و نظارت بود، امري كه بايد با تمام توان و همه وجود براي نگاهباني از مردم‌سالاري ديني، جمهوري اسلامي و آزادي مردم و حاكميت آنان بر سرنوشت خود پيگيري شود و در حد توان نيز پيگيري خواهد شد.
3- آنچه پيش آمده عده‌اي را خشنود و بسياري را نيز ناخشنود كرده است،اما سخن اينكه اين نارضايتي سبب دلسردي و عدم شركت در انتخاباتي كه حق مسلم مردم است، نشود. مطمئنا كم نيستند كساني كه احساس مي‌كنند در بسياري از حوزه‌ها نامزد مطلوب خود را در صحنه ندارند، ولي مي‌توانند با تسامح كساني را كه به خواست و مطالبات خود نزديك‌تر مي‌بينند انتخاب كنند. از اين گذشته اگر هم نتوانند آنكه را مي‌خواهند به مجلس بفرستند، مي‌توانند با حضور خود به سادگي اجازه ندهند كساني را كه نمي‌پسندند، به مجلس بروند.
مردم ما هوشيار و آگاهند و هيچ‌كس نمي‌تواند آنان را مجبور به پذيرش نظري كند كه آن را باور ندارند. آنان آزادند و خود مي‌دانند چه بكنند، در عين حال اين را نيز نيك دريافته‌اند كه نبايد با عدم حضور، به اصل انتخابات كه مظهر مردم‌سالاري است پشت كنند ولو در مرحله‌اي به آنان، نمايندگان مجلس و نامزدهاي ذي‌صلاح ديگر جفا شده باشد. علاوه بر آن مي‌بينند ممكن است اين عدم حضور باعث شود كه اقليتي بتواند سرنوشت كشور را در دست بگيرد. در حاليكه آنچه مايه قوام و دوام و مصالح آن و جلب منافع و دفع مضار است، اينكه حاكميت در همه اركان آن بايد با پشتوانه اكثريت تحقق يابد.
4- از همه مردم بزرگوار به خصوص نخبگان و انديشمندان و اهل فكر و تعهد و نيز از همه جريان‌هاي سياسي كه در پي عظمت كشور، سربلندي ملت، اعتلاي نظام و انقلاب و تحقق انديشه‌ي امام (ره) هستند، به رغم ناروايي‌ها و تضييقات و با محترم دانستن مواضع و ديدگاه‌ها و انتقادهايشان مي‌خواهم كه با حضور خود و راهنمايي افراد هم براي شركت و هم براي انتخاب اصلح در حد امكان زمينه حداقلي پيمايش راه نيمه پيموده را فراهم كنند.
5- از وزارت كشور و همه دست اندركاران اجرايي مي‌خواهم نهايت دقت و مراقبت را در برگزاري صحيح انتخابات و صيانت از راي مردم بعمل آورند و پيشاپيش از ملت بزرگوار ايران و همه كساني كه ان شاالله در برگزاري انتخابات شركت خواهند كرد، صميمانه سپاسگزاري مي‌كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4719

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه رييس جمهور درباره انتخابات: به رغم همه ناروايي ها شرکت کنيد! ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016