يكشنبه 3 اسفند 1382

بهزاد نبوي: ميزان مشاركت مردم از شش دوره گذشته مجلس پايين‌‏تر است، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي با اشاره نتايج اوليه انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: نتايج انتخابات مجلس هفتم كاملاً بر اساس پيش بيني ما بوده و هيچ اتفاق جديدي رخ نداده است.
بهزاد نبوي در گفت‌‏وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران، ايلنا، با اشاره به سخنان روساي جمهور و مجلس مبني بر اينكه از ابتدا براي 190 كرسي مجلس تصميم گيري شده بود، گفت: به دنبال تجديد نظر و تغييرات بعدي اين رقم تغيير يافت و حدود 160 كرسي مجلس در سراسر كشور بدون رقيب باقي ماند.
نبوي افزود: تحليل ما اين بود كه اين 160 كرسي با برنامه‌‏هاي از پيش تعيين شده در اختيار محافظه كاران قرار مي‏گيرد و نتايجي كه تاكنون از شمارش آراء اعلام شده نشان از صحت پيش بيني ما مي‌‏دهد.
نبوي در خصوص تحليل نتايج انتخابات ابراز عقيده كرد: 133 نفر از ليست محافظه‌‏كاران كه به ليست كودتا مشهور بود وارد مجلس شدند. 17 نفر از افراد مستقل و 39 نفر از افراد اصلاح طلب و غير مستقل و 5 نفر از اقليت‌‏هاي ديني وارد مجلس شدند.
نبوي خاطرنشان كرد: 54 نفر ديگر نيز از 36 حوزه انتخابيه وارد مرحله دوم شدند كه از بين 108 نفر بايد ميان آنها رقابت شود.
نبوي در پاسخ به اين سوال كه با توجه به نتايج به دست آمده آيا پيش بيني اصلاح طلبان از شرايط موجود درست بوده است، گفت: اين آمار نشان مي‌‏دهد كه كاملاً بر اساس همان پيش بيني ما تصميم‌‏گيري‌‏هايي كه براي تصاحب كرسي‌‏هاي مجلس هفتم صورت گرفته بود با اندكي تغيير به مرحله اجرا درآمد.
وي اين اندك تغييرات را در اثر مداخله و حضور عناصر مستقل و اصلاح طلب در انتخابات دانست و گفت: البته اين تغييرات چندان تعيين كننده نيست.
نبوي گفت: اگر ما نيز در انتخابات شركت نكرديم دليلش همان عدم تغيير در نتايج از پيش تعيين شده بود.
نايب رئيس مجلس هفتم در خصوص ميزان مشاركت شهروندان در لنتخابات گفت: متأسفانه پيش بيني ديگر ما در مورد كاهش مشاركت نيز در اين انتخابات به تحقق پيوست و در كل كشور بين 45 تا 50 درصد واجدين شرايط در انتخابات شركت كردند.
نبوي اين ميزان مشاركت مردم در انتخابات مجلس هفتم را كمترين ميزان مشاركت در مقايسه با شش دوره گذشته مجلس دانست و گفت: كمترين ميزان مشاركت مردم در شش مجلس گذشته بيشتر از 52 درصد بوده است.
وي تصريح كرد: البته اين آمار با توجه به 46 ميليون واجدين شرايطي است كه مركز آمار ايران اعلام كرده است،
البته شوراي نگهبان نيز در يك اقدام جديد ميزان واجدين شرايط در 43 ميليون نفر اعلام كرده كه حتي ما اگر بخواهيم اين آمار را در نظر بگيريم- كه البته نبايد در نظر گرفته شود- باز هم ميزان مشاركت مردم در اين دوره در پايين‌‏ترين سطح باقي مانده است.
وي افزود: البته ما از اين واقعه بسيار متأسفيم و كساني كه باني اين كار بودند بايد پاسخگو باشند.
نبوي تصريح كرد: به رغم تلاش گسترده و عجيب صداوسيما كه بعد از رد صلاحيت‌‏هاي گسترده شروع كرده بود، متأسفانه باز هم نتوانستند ميزان مشاركت را به پايين‌‏ترين حدش نسبت به انتخابات مجالس گذشته برسانند.
نبوي در پاسخ به سوالي در خصوص چگونگي تحليل آراء محافظه‌‏كاران در سراسر كشور گفت: پيش بيني ديگر ما اين بود كه آراء محافظه كاران در شهرهاي بزرگ كمتر از 15 درصد خواهد بود.
نبوي با بيان اينكه در شهرهاي كوچك رقابت‌‏هاي قومي و قبيله‌‏اي است و مسائل سياسي به طور مطلق مورد توجه قرار نمي‌‏گيرد، گفت: در شهرهاي بزرگ اكثريت قاطع آراء مردم بر اساس ديدگاه‌‏هاي سياسي آنان است. در تهران ليست 30 نفري محافظه كاران كه بيشترين آراء را به خود اختصاص داد، كماكان كمتر از 10 درصد كل آراء واجدين شرايط را به خود اختصاص داده است.
وي گفت: ممكن است عده‌‏اي بگويند در تهران ميزان مشاركت مردم در مقايسه با انتخابات دوم شوراها افزايش يافته است، اما دليل اين افزايش آن است كه انتخابات مجلس بسيار بيشتر از شوراها براي مردم اهميت دارد.
نبوي گفت: از سوي ديگر تلاش بخش‌‏هايي از اصلاح طلبان از جمله آقايان خاتمي و كروبي كه سعي كردند مردم را به پاي صندوق‌‏ها بياورند تا موازنه‌‏اي كه هدف كودتاي پارلماني بود را بر هم بزند نيز نبايد در افزايش آراء را ناديده گرفته شود.
نائب رئيس مجلس ششم خاطر نشان كرد: آقايان خاتمي و كروبي و برخي اصلاح طلبان تأكيد كردند كه اگر مردم در اين انتخابات حضور نيابند سرنوشت كشور به دست اقليت خواهد افتاد و قطعاً اين مسأله به افزايش ميزان مشاركت نسبت به انتخابات شوراها كمك كرده است.
وي در پاسخ به اين سوال كه چرا اصلاح طلبان در اين افزايش مشاركت كه به آن اشاره كرده‌‏ايد، نتوانستند پيروز انتخابات شوند، گفت: در انتخابات مجلس ششم 2 ميليون و 900 هزار نفر از مردم در انتخابات تهران شركت كردند اما در انتخابات مجلس هفتم اين ميزان يك ميليون و 700 هزار نفر است. بنابراين يك ميليون و 200 هزار نفر اختلاف ميان مشاركت مردم تهران در انتخابات مجلس ششم و هفتم وجود دارد.
بهزاد نبوي در پايان گفت: اگر در تهران ليست جامعي وجود داشت كه اين 1 ميليون و 200 هزار نفر احساس مي‌‏كردند رأي آنها به اين ليست مي‌‏تواند منشأ خير باشد، قطعاً در انتخابات شركت مي‌‏كردند و با اين حضور اصلاح طلبان پيروز انتخابات مي‌‏شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4902

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بهزاد نبوي: ميزان مشاركت مردم از شش دوره گذشته مجلس پايين‌‏تر است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016