سه شنبه 5 اسفند 1382

پاسخ وزارت كشور به شوراي نگهبان درباره واجدين شرايط رأي دهندگان در انتخابات، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
روابط عمومي وزارت كشور با ارسال نمابري به خبرگزاري دانشجويان ايران به موارد مطرح شده از سوي شوراي نگهبان درباره آمار واجدين شرايط رأي دهندگان در هفتمين دوره‌ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي پاسخ داد.
به گزارش ايسنا متن كامل اين نمابر به اين شرح است :
« ‌١ ـ آنچه به عنوان نظرسنجي وزارت كشور مطرح مي‌شود، ناشي از كم‌اطلاعي و يا تغافل نويسنده است و همان طور كه به خوبي مي‌دانيد نظرسنجي‌هاي رسمي‌ وزارت كشور در بولتن‌هاي اين وزارتخانه و حتي در سايت ايسنا و سايت شوراي نگهبان نيز مضبوط است. آنچه كه در بخش نظرسنجي اينترنتي مي‌آيد صرفا ديدگاه و نظر مراجعه كنندگان به سايت مي‌باشد و چون جامعه‌ي آماري منطقي و عمومي را در برنمي‌گيرد، لذا به هيچ وجه قابل استناد نيست و تمسك به اين اعداد حاكي از بهره‌برداري‌هاي تبليغي است كه ضرورتي هم به پاسخ ندارد.
‌٢ ـ مرجع اعلام كننده آمار رسمي و ذيصلاح كشور مركز آمار كشور است و وزارت كشور هم صرفا آمار اعلام شده توسط مركز آمار را اعلام مي‌كند و به هيچ وجه آماري از سوي خود منتشر نمي‌كند و ساير آمارها هم از اعتبار برخوردار نيست.
‌٣ ـ مقايسه آمار واجدان شرايط رأي دادن در انتخابات شوراها با انتخابات مجلس شوراي اسلامي يك قياس مع‌الفاق و كاملا غلط است. زيرا در انتخابات شوراها صرفا شهرها و برخي از روستاها مي‌توانند شركت كنند و ساير نقاط جمعيتي كشور از قبيل عشاير كوچ‌رو، روستاهاي زير ‌١٠٠ نفر جمعيت، نقاط تابع شهري و ... جزو جمعيت رأي دهنده محسوب نمي‌شوند و تفاوت آماري جمعيت واجد شرايط در انتخابات شوراها با مجلس به همين دليل است. لذا اين ادعا كه متولدين سال ‌١٣٦٧ بايد ‌٥.249.849 نفر باشند، ادعايي بي‌اساس و غلط است.
براي روشن شدن اذهان عمومي اين نكته را اضافه مي‌كنيم كه تعداد واجدان شرايط رأي دهنده در انتخابات دوره‌ي ششم مجلس يعني در اسفند سال ‌١٣٧٨ برابر با ‌٣٨.726.431 نفر بوده است و نسبت به اين آمار هم هيچ كس مناقشه نكرده است. اين آمار مربوط به افراد شانزده سال تمام به بالاست و بعد از آن با اصلاح قانون، در انتخابات مجلس هفتم افراد ‌١٥ سال تمام به بالا مي‌توانستند شركت كنند، يعني بايد متولدين پنج سال پياپي به واجدين شرايط مجلس هفتم اضافه شوند و براساس گزارش‌هاي مركز آمار ايران و سازمان ثبت احوال در اين سال‌ها به طور ميانگين سالانه كمي بيش از ‌٥/١ ميليون نفر متولد شده‌اند و بر همين اساس مركز آمار ايران واجدان شرايط رأي دادن در اسفند سال ‌١٣٨٢ را ‌٤٦.351.031 نفر اعلام كرده است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/4989

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'پاسخ وزارت كشور به شوراي نگهبان درباره واجدين شرايط رأي دهندگان در انتخابات، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016