چهارشنبه 6 اسفند 1382

ميزان مشارکت تهراني ها، مجيد دادخواه

در ابتدا بخاطر نوشتن اعداد بصورت انگليسي که بعلت نداشتن فونت مناسب بوده است از خوانندگان پوزش ميطلبم.
آراء تهران دوبرابر شده است. بهمين راحتي. فکر نکنيد يک اشتباه کوچک محاسباتي يا بعبارت ديگر اشتباه لپي رخ داده است. وزارت کشور ابتدا آمار کل راي دهندگان تهراني را حدود يک ميليون و هفتصد هزار اعلام کرد ولي بعد ابتدا شوراي نگهبان و نهادهاي مرتبط و بعد خود وزارت کشور آمار راي دهندگان تهراني را دو ميليون و هفتصد هزار ذکر کرد يعني حدود دو برابرمقدار واقعي. يا دقيقتر بگوييم 80 درصد اضافي.
آمار واقعي راي دهندگان تهراني و در سراسر کشور مشخص نيست بويژه اينکه هيچ بعيد نيست با حکم حکومتي رهبر که روي چشم آقاي خاتمي جاي دارد و مهمتر از آن براي مصلحت و عزت اسلام و براي اينکه تيرهاي بيشتري به قلب جرج بوش زده شده باشد و نمازهاي مردم بالا رود آمار تعداد راي دهندگان را بيشتر اعلام نمايند. و در اين وضعيت هيچ تفاوتي بين محافظه کاران و اصلاح طلبان در جهت حفظ آبروي نظام نيست. مسلما اصلاح طلبان به خوبي از ميزان تقلب در تعداد آراء آگاه بوده و سعي ميکنند از آن به عنوان يک امتياز استفاده نمايند. جناح محافظه کار نيز فعلا آنها را به خويشتنداري و حفظ وحدت دعوت نموده ولي بعد که حربه تقلب اهميت خود را از دست داد با دوستان آنچنانکه شايسته است برخورد مينمايد.
هدف اين نگاره يک تجزيه و تحليل بسيار ساده و جزئي از آمار ارائه شده براي شهر تهران است تا مشخص گردد که ميزان تقلب در آراء بصورت حداقل يک تخمين اوليه چقدر ميباشد.
جدول ارائه شده در انتها تعداد صندوقهاي شمارش شده در شهر تهران و آراء مربوط به آن را تا لحظه تهيه اين متن نشان ميدهد.
ستون A تعداد صندوقهاي شمرده شده در زمانهاي متوالي، ستون B آراء شمارش شده در هر صندوق (با فرض صحت)، ستون C درصد صندوقهاي شمارش شده به تعداد کل صندوقها در تهران بزرگ (3451 صندوق)، ستون D درصد آراء شمارش شده در اين تعداد صندوقها به تعداد راي اعلام شده از طرف شوراي نگهبان يا وزارت کشور، ستون E راي منتخب اول تهران (طبق آراء ريخته شده به صندوقها)، ستون F تعداد متوسط راي در هر صندوق (بطور متوسط) و ستون G درصد راي منتخب اول به آراء موجود در هر صندوق ميباشد. با توجه به ارقام جدول زير:
اگر تعداد کل آراء اعلام شده (2764923) را بر کل تعداد صندوقها (3451) تقسيم نماييم حاصل يا بعبارت ديگر تعداد متوسط آراء در هر صندوق معادل 800 راي ميباشد. اگر تعداد آراي درون هر صندوق را x در نظر بگيريم تعداد 3451 مقدار براي x خواهيم داشت. در يک توزيع آماري نرمال تعدادي از اين مقادير بيش از مقدار متوسط و تعدادي کمتر از اين مقدار متوسط (800) خواهند بود و معمولا نتايج يک راي گيري در قالب يک توزيع نرمال قرار ميگيرد. اگر تعداد آراء شمارش شده را بر تعداد صندوقهاي شمارش شده تقسيم نماييم (1628/748997) مقدار متوسط معادل 460 خواهد شد و اگر تعداد آراء باقيمانده که تا بحال شمارش نشده اند را (748997-2764923) بر تعداد صندوقهاي باقيمانده (1628-3451) تقسيم نماييم تعداد متوسط آراء در صندوقهاي باقيمانده معادل 1100 خواهد بود. مفهوم اين محاسبه اين است که در نيمي از صندوقهاي تهران تعداد متوسط آراء 460 و در نيمي ديگر معادل 1100 يا بيش از دوبرابر ميباشد. پديده اي که به هيچوجه قابل قبول نيست زيرا تعداد آراء در صندوقهاي متفاوت بر حسب مشخصات جمعيتي منطقه حوزه و يا دلايل ديگر ميتواند تنها تغييرات اندکي (در حدود 20%) داشته باشد در حاليکه اين محاسبه تفاوت 200 درصدي را نشان ميدهد. در انتخابات شوراهاي شهر تعداد متوسط آراء هر صندوق معادل 190 بود. با توجه به تمايل تحريم انتخابات از طرف شهروندان براي انتخابات مجلس امکان اينکه تعداد متوسط آراء چهار برابر رشد داشته باشد دروغي است که ساده لوحاني از سنخ محافظه کاران و طرفداران آنها تنها باور ميکنند. در صورتيکه بزرگترين مقدار متوسط در ستون F را براي باقيمانده صندوقهاي تهران با احتساب 15 درصد افزايش در نظر بگيريم تعداد کل آراء در تهران معادل 1713500 خواهد شد که به رقم اعلام شده اوليه توسط وزارت کشور –هفده ميليون- بسيار نزديک است و با رقم اعلام شده بعدي يعني 2700000 در حدود 60 درصد اختلاف دارد. بنابراين رقم واقعي تعداد آراء تهران (با فرض صحت آمار ارائه شده براي صندوقها توسط وزارت کشور) معادل 1713500 ميباشد که با توجه به واجدين شرايط شهر تهران -6250000- درصد مشارکت در تهران حداکثر 28 درصد خواهد بود. نکته تاييد کننده و جالب اين مدعا تعداد آراء منتخب اول ميباشد. از آنجا که منتخب اول چهره اي تقريبا شناخته شده است راي وي ميزان مناسبي از توزيع آراء در صندوقها خواهد بود. همانطور که در ستون G مشاهده ميشود درصد آراي منتخب اول در تمامي صندوقها تقريبا مقدار ثابت 40 درصد بوده است و ميتوان نتيجه گرفت که در باقيمانده تعداد صندوقها نيز اين نسبت ثابت باقي بماند. (لازم بيادآوري است که در تهران تعدادي حوزه يا صندوق مشخص وجود دارد که نتايج آنها با نتايج کل آراء تهران تقريبا يکسان است و با شمارش آنها يک تخمين اوليه و نسبتا دقيق از آراء بدست خواهد آمد يعني اگر درصد منتخب اول در يک حوزه مشخص معادل 40 درصد باشد آراء وي در کل تهران بزرگ نيز در همين حدود با اندکي اختلاف خواهد بود. اين مسئله علاوه بر امکان ارزيابي اوليه و کسب نتايج در لحظات و ساعات اوليه انتخابات ميزان و معياري براي صحت شمارش آراء در بقيه صندوقها نيز ميباشد. حوزه هاي مساجد ميدانهاي رسالت، نارمک، امام حسين، و بلوار آهنگ از اين نوع حوزه هاي شاخص هستند).
مسئله ديگر تنوع ديدگاه راي دهنندگان است. راي دهندگان يا مشارکت کنندگان را ميتوان به دو گروه تقسيم بندي نمود. گروه اول يا مشارکت کنندگان طرفداران جناح راست و گروه ديگر مشارکت کنندگان ملاحظه کار يا محتاط است. گروه اول بدلايل انواع وابستگي به جناح محافظه کار شامل وابستگي اعتقادي، مالي، منافعي و... بوده و گروه دوم کساني هستند که صرفا بخاطر نگرانيهاي آينده ناشي از ارائه شناسنامه بدون مهر راي داده اند و يا درصدي از جوانان راي اولي هستند. از آنجا که منتخب اول تهران متعلق به جناح محافظه کار است راي وي وزن مشارکت راست محافظه کار را مشخص خواهد نمود. درصد راي منتخب اول به آراء ماخوذه حدود 40 درصد و نسبت به کل واجدين شرايط در تهران معادل 10 درصد ميباشد. بنابراين کل توان مشارکت جناح راست معادل 10 درصد مردم تهران است. بعبارت ديگر از هر 10 شهروند تهراني تنها يک نفر دل در گرو انديشه ديني و اسلامي و وابستگيهاي حکومتي دارد. درصد مشارکت ملاحظه کاري يا محتاطين معادل 16 درصد ميباشد که از درصد مشارکت طرفداران جناح راست بيشتر است و اين در حاليستکه درصد عدم مشارکت مردم در حدود 74 درصد ميباشد. بنابراين آقايان محافظه کار و آنانيکه خود را نمايندگان خدا در زمين ميدانند و فکر ميکنند حماسه اي خلق شد و سيلي ديگري به صورت امريکا خورد بدانند تنها 10 درصد جامعه را با خود دارند. در انتخابات دوم خرداد 76 درصد مشارکت مردم 70 درصد بوده و حالا درصد عدم مشارکت مردم 70 درصد شده است. اين نتيجه عملکرد بسيار غلط اصلاح طلبان دولتي و به عقيده نگارنده خيانت آشکار سيد محمد خاتمي و ياران اصلاح طلبش به جنبش بيداري مردم سرزمينمان بوده است. نکته جالب ديگر اينکه جامعه ايران (يا تهران) داراي يک ذخيره 70 درصدي پشتيباني ميباشد که بعلت فقدان آلترناتيوي براي رژيم اسلامي از ظرفيتهاي آن کاملا استفاده نشده است و اين مسئله ضرورت اجراي يک رفراندم جهت تعيين تکليف نظام سياسي ايران را در آينده اي نزديک روشن ميسازد.

مجيد دادخواه majiddadkhahan@yahoo.com

[وبلاگ مجيد دادخواه]

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5057

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ميزان مشارکت تهراني ها، مجيد دادخواه' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016