جمعه 15 اسفند 1382

كولايي: محافظه‌‏كاران حداقل تا زمان انتخابات رياست‌‏جمهوري در مسير بستن فضاي سياسي كشور حركت نمي‌‏كنند، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران
الهه كولايي نماينده تهران گفت: اگر محافظه كاران به ضرورت حفظ قدرت سياسي بها دهند، نبايد در مسير بستن فضاي سياسي جامعه، حداقل تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري آينده، عمل كنند.
عضو فراكسيون جبهه دوم خرداد در مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري كار ايران ،ايلنا ، تصريح كرد: با توجه به تغييراتي كه در شعارهاي انتخاباتي و رفتارهاي تنظيم شده محافظه كاران براي كسب حمايت عمومي ايجاد شده بود، اين اميد را افزايش مي دهد كه واقع گرايان و عمل گرايان در ميان محافظه كاران در تنظيم رفتارهاي آتي آنان نقش مهمي خواهند داشت.
وي افزود : با توجه به شرايط كشور و منطقه بايد اميدوار بود كه گروه‌‏هاي عملگراي درون طيف محافظه كار براساس عقلانيت، بستر فعاليت خود را تنظيم نمايند.
كولايي در ادامه افزود: طرح هايي كه قدرت هاي فرامنطقه اي به ويژه آمريكا در منطقه دنبال مي كنند، اين واقع بيني از سوي محافظه كاران را الزامي مي سازد كه در مسير بسته شدن فضاي سياسي كشور عمل نكنند.
كولايي ادامه داد: از آنجايي كه طيف عملگراي محافظه كاران به خوبي نشان داده كه تغييراتي داخلي و خارجي را درك مي نمايد، تحول در معادلات داخلي كشور و تصدي قدرت توسط آنان در سطح نهاد قانونگذاري و به گونه اي كاهش تعارضات سياسي داخلي مي تواند اين تحليل را قوت بخشد كه محافظه كاران از اين پس در برابر شرايط حساس منطقه و جهان انعطاف بيشتري نشان دهند و براي ارايه تصوير مناسب از ايران به جهان با توجه به پيوند مباحث سياسي و اقتصادي در جهان امروز از اعمال فشار شديد بر اصلاح طلبان خودداري كنند.
وي افزود: البته اين برآورد با فرض قرار دادن عقلاني عمل كردن محافظه كاران و غلبه طيف عقل‌‏گراي آنان امكانپذير خواهد بود.
كولايي همچنين در پاسخ به پرسشي در خصوص چگونگي اجرايي شدن شعارهاي انتخاباتي محافظه كاران در مجلس هفتم، گفت: چون محافظه كاران نيز مانند همه جريان هاي سياسي، نگرش هاي متفاوتي را در خود جاي دادند، لذا در موضع قدرت و عمل اين تعارضات بيشتر خود را نشان خواهد داد كه البته مكانيزم حفظ قدرت و تقويت كه مي تواند از سوي بخش هاي عقلاني اين طيف مورد توجه قرار گيرد، در صدد حل اين تعارض به نفع قدرت حاكم خواهد بود.
عضو فراكسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در پاسخ به پرسشي درخصوص چگونگي برخورد محافظه كاران با اصلاح طلبان در آينده، گفت: امكان اجرايي شدن چند سناريو مي تواند در اين زمينه مطرح باشد.
وي در توضيح اين مساله تصريح كرد: ‌‏در طول سال هاي اخير محافظه كاران همواره به مدل اصلاحات اتحاديه شوروي و مساله فروپاشي اشاره داشتند و در شرايط كنوني نيز آن با تاكيد بر ادامه اصلاحات در كشور به مدل اصلاحات چيني اشاره دارند.
وي ادامه داد : الگوي چيني را اصلاحات اقتصادي، باز كردن فضاي فرهنگي و همزمان بسته نگه داشتن فضاي سياسي تشكيل مي دهد كه اين امر اساسا يك ويژگي غير منطبق با كشور ما دارد و آن كارآمدي نظام اقتصادي و توجه شديد به ملاحظات عقلاني و واقع گرايي در اين مدل توسط سران حزب كمونيست چين بوده و متاسفانه به نظر مي رسد كه در نمونه برداري اخير توسط محافظه كاران مورد غفلت قرار گرفته است.
نماينده تهران گفت : بسته نگه داشتن فضاي سياسي در چين با يك كاركرد بسيار متفاوت و درخشان در عرصه اقتصادي و رشد حيرت انگيز اقتصادي در آن كشور همراه بوده كه بياني از كاهش نقش ايدئولوژي در اين كشور و افزايش محاسبات عقلاني در اين كشور بوده و به نظر مي رسد چندان با شرايط محافظه كاران امروز كشور ما تطابق ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5366

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كولايي: محافظه‌‏كاران حداقل تا زمان انتخابات رياست‌‏جمهوري در مسير بستن فضاي سياسي كشور حركت نمي‌‏كنند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016