جمعه 15 اسفند 1382

بادامچيان: سال 82 يك نقطه‌ي عطف در سطح جهان،‌ منطقه و كشور است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس مركز سياسي حزب موتلفه اسلامي معتقد است كه سال 82،‌ در تاريخ جهان، منطقه و ايران يك نقطه‌ي عطفي به شمار مي‌رود.
اسدالله بادامچيان در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مواجه شدن آمريكا با تنفر شديد جهاني و فراهم شدن زمينه‌هاي سقوط آن، عدم موفقيت آمريكا در عراق و فرو رفتنش در باتلاق عراق را از جمله شگفتي‌هاي اتفاق افتاده در سال 82 دانست و از آن‌ها به عنوان عوامل تبديل شدن اين سال به نقطه‌ي عطف ياد كرد.
وي ادامه داد: در سالي كه گذشت، شاهد بوديم كه اختلافات اروپا و آمريكا آشكار شد و ديديم كه پيمان آتلانتيك نتوانست براي اروپايي‌ها كافي باشد و آن‌ها درصدد تنظيم اتحاديه‌ي مستقل نظامي برآمدند.
به گفته‌ي وي اروپايي‌ها ديگر نمي‌خواهند ضرر سياست‌هاي بوش را بپردازند.
بادامچيان با اشاره به اختلاف منافع اروپا و آمريكا در كشورهي جهان سوم، پيش‌بيني كرد كه اين اختلاف منافع در سال آينده افزايش يابد.
به اعتقاد وي تهديدهاي آمريكا، در سطح جهان اثر چنداني نداشت و اين يك نقطه‌ي عطف در سطح جهاني به شمار مي‌رود.
وي خاطرنشان كرد: حضور و فعاليت گروهك تروريستي مثل طالبان ـ كه آمريكا هم نتوانسته سران آن از جمله بن‌لادن و ملاعمر را دستگير كند ـ نشان داد كه حتي يك گروه كوچك كه محبوبيتي هم بين مردم جهان ندارد، مي‌تواند منافع آمريكا را به خطر بيندازد.
رييس مركز سياسي حزب موتلفه با اشاره به مساله‌ي عراق در سال 82، گفت: حركت اسلامي با رهبري مرجعيت و عملكرد بر اثر آن نيز نشان ديگري مبني بر مثبت بودن و تبديل شدن سال 82 به نقطه عطف در سطح منطقه است.
وي ناموفق بودن اسرائيل در ساخته ديوار حايل كه شبيه ديوار در برلين بود را از ديگر نقط مثبت اين سال خواند و با اشاره به مساله‌ي افغانستان و عراق، تشكيل قانون اساسي اسلامي و دو جمهوري اسلامي در منطقه را مثبت دانست.
بادامچيان عملكرد مدبرانه ايران در برخورد با مساله‌ي دانش هسته‌اي و نيز انتخابات را دو نقطه‌ي تحول در سال 82 براي ايران دانست و افزود: علي‌رغم حمايت علني كشورهاي رغيب و اروپايي و آمريكايي از اصلاح‌طلبان، ديديم كه ايران هيچ كاري بر خلاف وظايف قانوني و مصلحت خود انجام نداد و انتخابات با قدرت و با حضور بيش از 50 درصد مردم برگزار شد.
به اعتقاد وي اين امر نشان داد كه ملت ايران از بيگانگان تهديد‌پذير نيست و ثبات كشور از بين نخواهد رفت.
به گفته‌ي وي در داخل كشور نيز شاهد به شكست انجاميدن تمام طرح‌هاي اغتشاش طلبانه از جمله مسايل خرداد ماه سال 82 بوديم.
بادامچيان در ادامه افزود: فضاي سياسي 82 فضاي بسيار خوبي بود و همه امكان بيان نظرات خود را پيدا كردند و نشان داده شد كه در ايران آزادي بيان و گفت‌وگو و تحركات وجود دارد و حتي شاهد تحصن، استعفا و نامه‌نگاري بوديم.
به گفته‌ي وي اين فضا تحت رهبري ولي فقيه عادل محقق شده است و ما بايد در سال آينده در كاهش نقاط منفي و حفظ نقاط مثبت آن كوشش كنيم.
رييس مركز سياسي حزب موتلفه اسلامي با طرح اين پرسش كه آيا تحريم انتخابات،‌ به جاي تقويت فضاي رقابت انتخاباتي از سوي برخي گروه‌ها، خوب بود يا نه، قضاوت درباره‌ي عملكرد مثبت يا منفي احزاب را به مردم آگاه كشور محول كرد.
وي با تاكيد بر اين كه موفقيت به پذيرفتن يك مسووليت يا منصب نيست، گفت: مساله اين است كه ببينيم چه كسي بهتر توانسته به ارزش‌هاي انساني، ملي و الهي عمل كند و هر كسي بر اين اساس عمل كند، موفق تلقي خواهد شد.
بادامچيان قضاوت مردم را در انتخابات و انتخاب آن‌ها متجلي دانست و افزود: ما در سال آينده در زمينه‌هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي، اجتماعي، احتياج به تحول همه جانبه داريم.
وي تحقق اين امر را منوط به عواملي همچون همراهي مردم، شرايط، نوع مديريت‌ها و مقتضيات منطقه دانست و گفت: در اين راستا نبايد دنبال انتقام‌جويي و برخورد خشن، تخريب و كارشكني با گروه راي آورده در مجلس باشيم، بلكه همه بايد با اين گروه همكاري كنند و به راي اكثريت احترام بگذارند.
به اعتقاد وي رييس‌جمهور در سال‌هايي كه گذشت با فشار شديد از سوي اصلاح‌طلبان مواجه بود و البته در سال آينده و مقارن با روي كار‌ آمدن مجلس هفتم، بهتر و راحت‌تر عمل خواهد كرد.
وي تصريح كرد: اصلاح طلبان تلاش كردند از خاتمي چهره‌اي سمبليك از اصلاح‌طلبان را نشان دهند و نه رياست جمهوري كل مردم. در حالي كه با روي كار آمدن مجلس هفتم خاتمي با چنين فشاري مواجه نخواهد بود.
به اعتقاد وي خاتمي مي‌تواند در يك سال باقي مانده از عمر كاري خود چهره‌اي پركار از خود نشان دهد كه پس از پايان دوره‌ي كاري، از تجربيات وي به عنوان يك شخصيت بسيار موثر در كشور اسلامي استفاده شود.
وي معتقد است: بر اساس راي مردم در انتخابات مجلس هفتم مي‌توان گفت كه انتظار مردمي از آقاي خاتمي اين است كه تغييراتي در سياست‌هاي خود بدهند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5367

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بادامچيان: سال 82 يك نقطه‌ي عطف در سطح جهان،‌ منطقه و كشور است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016