پنجشنبه 6 فروردين 1383

صادق زيبا كلام: همه بخش هاي نظام بايد پاسخگو باشد، فارس

خبرگزاري فارس: يك استاد دانشگاه گفت: پاسخگويي شامل همه مسوولين در همه بخشهاي حاكميت مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

صادق زيبا كلام كه با خبرنگار سياسي فارس گفت و گو مي‌كرد با بيان اينكه اولين و مهمترين لوازم پاسخگويي اينست كه مسؤلين نفس پاسخگو بودن را بپذيرند، افزود: پاسخگويي مساله‌اي نيست كه فقط به بخشهايي از نظام مربوط شود بلكه اساسا يكي از ويژگيها و شروط پايه‌اي و اساسي يك نظام دموكراتيك و مردم سالار، پاسخگو بودن مجموعه نظام كه شامل رهبري، رئيس جمهوري، رئيس قوه قضاييه و كليه سلسله مراكز نظام مي‌شود، است و همه آنها بايد در مقابل عملكرد و سياستهاي خود پاسخگو باشند.
استاد دانشگاه تهران افزود: رهبري در برابر مجلس خبرگان، رئيس جمهوري و قوه مجريه و قضاييه در برابر مجلس و جملگي در برابر مردم كه سمبل آنها نمايندگان و مجلس است بايد پاسخگو باشند.
وي با بيان اينكه متاسفانه در وضعيت فعلي بخشهاي مهمي از نظام در قبال عملكرد خود پاسخگو نيست، تصريح كرد: قوه قضاييه، شوراي نگهبان، صدا و سيما و برخي از نيروهاي نظامي و انتظامي در قبال عملكرد خود پاسخگو نيستند.
زيباكلام با بيان اينكه همواره دولت و قوه مجريه در قبال عملكردشان پاسخگو بودند،ادامه داد: ما نبايد فقط انتظار داشته باشيم كه فقط يك بخش از حاكميت يا همان قوه مجريه پاسخگو باشد.
استاد دانشگاه تهران گفت: مجلس ششم همواره سعي كرده كه پاسخگويي را از قوه مجريه بطلبد ولي متاسفانه بخشهاي ديگر حاكميت در قبال مجلس پاسخگو نبودند و تا زماني كه اين بخشها در برابر مجلس خود را موظف به پاسخگويي ندانند و تا نهادها و ارگانهايي كه مكانيزم پاسخ طلبي بر عهده آنها گذاشته شده از جمله مجلس خبرگان، به اين امر مهم اهتمام نورزند اين مشكل حل نخواهد شد.
وي با اشاره به ضعفها و مشكلات مجلس ششم اظهار داشت: اين مجلس تا آن مقداري كه در عمل ممكن بوده سعي كرده كه پاسخگو باشد در عين حال اين مجلس دست كم نسبت به مجالس قبلي خيلي بيشتر در قبال خواسته‌هاي مردم واكنش نشان داده و خود را بيشتر مسؤول و متعهد دانسته است.
زيبا كلام در پاسخ به اينكه پس چرا مردم از عملكرد مجلس ششم دفاع نمي‌كنند، گفت: انتظارات و توقعات حاميان مجلس ششم زيادتر بوده و آنچه كه اين مجلس انجام داده بود براي حاميان آنها كافي نبود.
استاد دانشگاه تهران با بيان اينكه اگر نظام در قبال مردم پاسخگو نباشد اساسا پيشرفت و ترقي صورت نمي‌گيرد، گفت: پيشرفت هر نظام مردم سالاري در حقيقت مستقيما به ميزان و درجه پاسخگويي به مردم بستگي دارد.
وي با اشاره به اينكه ما دو نوع پاسخگويي داريم، خاطر نشان كرد: يك نوع پاسخگويي توسط دستگاه‌ها و ارگانهايي مثل مجلس شوراي اسلامي و مجلس خبرگان صورت مي‌گيرد كه در قانون اساسي جايگاه آنها مشخص شده است و نوع ديگر نظام پاسخگويي غير رسمي است كه شامل راديو و تلويزيون، رسانه‌هاي جمعي و مطبوعات است كه آنها به شكل ديگري نظام و مسؤولين را در قبال سياستها و تصميمات خود وادار به پاسخگويي مي‌كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/5960

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'صادق زيبا كلام: همه بخش هاي نظام بايد پاسخگو باشد، فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016