سه شنبه 18 فروردين 1383

"نظام اسلامي" اولوپدي، آرتميز دانه كار

در محله قديمي ما يك آقايي زندگي مي كرد به نام نظام الله اسلامي . راننده قطار بود و ترك زبان و بچه هاي محل هم حسابي به او احترام مي گذاشتنند و از چند فرسخي با آقا نظام سلام و عليك مي كردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقا نظام محلهء ما بازنشسته شد و بايد از آن محل مي رفت و رفت. چند سال بعدش هم شنيديم كه از دنيا رفته است، صحت و سقمش را نمي دانم. خانم ترك زبان همسايه ديگري بود كه همه به اسم مادر حجت مي شناختنش در خانهء كناري منزل آقاي اسلامي زندگي مي كرد و سالها بعد از رفتن آقا نظام گهگاه سراغش را مي گرفت و مي گفت ” نمي دانم چرا چند ساليست كه آقاي نظام اسلامي و خانواده اش را در محل نمي بينم“ . هر چه بر و بچه هاي محل بهش مي گفتند ” اقاي نظام اسلامي از اين محل كه رفته هيچ از دنيا هم رفته است“ متوجه نمي شد. آخر دو تا مسئله بود اول اينكه يك كمي گوشش سنگين بود و ديگر اينكه فارسي را خوب متوجه نمي شد. از صدقه سر زندگي در كنار همسايگان آذري زبان من هم مثل بقيه بچه هاي محل يك چيزهايي ياد گرفته بودم . يك روز ديگر كه مادر حجت از من راجع به آقاي نظام اسلامي دوباره پرسيد با اينكه قلبا نمي خواستم اين جوري جوابش را بدم ولي خسته شده بودم از سوال تكراريش. بهش گفتم ” آقا نظام اولوپدي“. وقتي اين را شنيد دو دستي زد تو سرش و گفت ” آي دده“. آن دفعه آخرين بار بود كه مادر حجت از من مي پرسيد كه” از آقا نظام چه خبر“. ولي يادم مي آد وقتي من را مي ديد به ياد آقا نظام مي افتاد و شروع مي كرد به زمزمه كردن كلماتي و من فقط حركت لبهاش را مي ديدم. فكر كنم براي نظام اسلامي فاتحه مي خواند.

استفادهء از اين تعبير ” نظام اسلامي“ ديگر خيلي وقت است كه هم تكراري شده و هم خنده دار. براي نسل جوان خيلي وقته كه كاركردش را از دست داده. كساني كه هنوز اندك مخاطب جوان خود را حفظ كرده اند براي حفظ آن مخاطبان هم كه شده بايد از تكرار اين تعبير بپرهيزند. هر بار كه روي مقالات چپ و راست را كليك مي كنيم چندين مرتبه اين تعبير بي مسما را مي شود ديد. اصلا ديگر خوش آوازهم نيست. البته دو طيف و جناح سياسي متاسفانه از واقعيت تلخ از ميان رفتن ”نظام“ و ”اسلام“ هر دو بي خبرند يا خود را بي خبر مي نمايند ، آن هم درميان نسل جوان، نسلي كه رويش مي شود حساب كرد و به آن اميد داشت. البته بي انصافي است كه بگوييم دو طرف دغدغه حفظ ”نظام اسلامي“ را ندارند آن هم فرا تر از حفظ نسل جوان ، حفظ اخلاق، حفظ حقوق همواره فراموش شده ء زنان در ايران و فراتر از همه ء آنها حفظ حقوق تك تك افراد كه متاسفانه با هر نفسي كه مي كشيم در حال پايمال شدن است و نظام اسلامي هيچ نمي تواند براي اين مشكلات انجام دهد. باور به اين كه احياي حقوق افراد زنده كه دارند نفس مي كشند واجب تر از آن است كه ما نگران حفظ ”نظامي“ باشيم كه طرفدار هاي واقعي اش يا در زير خروارها خاك به اميد بهشت برين در خواب ابدي فرو رفته اند ، يا پشت ميله هاي زندان اند يا بي امان به دادگاه ناعادلانه اسلامي فرا خوانده مي شوند ديگر دشوار است. اين دغدغه ها سالهاست كه فراموش شده اند . انگار ملت ايران و كساني كه سرنوشت شان دست آنهاست با دوزبان متفاوت با هم حرف مي زنند. يا شايد گوش دولتمردان ضعيف است. اصلا فكر كنم آنها چندي است دچار بيماري آلزايمر شده اند. هر وقت كه اين تعبير كه ديگر نا آشناست را مي بينم ياد آقاي نظام الله اسلامي محله مان مي افتم كه ديگر نيست و تنها كاري كه مي شود كرد اين است كه برايش فاتحه خواند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6243

فهرست زير سايت هايي هستند که به '"نظام اسلامي" اولوپدي، آرتميز دانه كار' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016