سه شنبه 18 فروردين 1383

کروبي: اعتراض‌هاي ما به قوت خود باقي است و نسبت به سخنان آقاي جنتي در جلسه خبرگان شبهه‌هايي وجود دارد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس مجلس شوراي اسلامي
رييس مجلس با اعتراض به ابطال نتايج برخي از حوزه‌هاي انتخابيه از سوي شوراي نگهبان گفت: بر اساس تحقيقي كه من كرده‌ام هر چه ابطال شده از يك جريان است، يعني يك جريان و طرفدارانش تخلف كرده‌اند و جريان مقابل هم هيچ كاري نكرده و جزو فرزندان بلافصل يعقوب و اسماعيل و يوسف هستند؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمين مهدي كروبي، در سخنان پيش از دستور جلسه‌ي علني امروز مجلس شوراي اسلامي، به درخواستش براي اظهار نظر خبرگان قانون اساسي در مورد نظارت شوراي نگهبان اشاره كرد و ضمن تشكر از كساني كه پاسخ وي را دادند، گفت: تنها يك نفر از كساني كه پاسخ دادند، نظارت را استصوابي و مطلق دانسته و گفته كه استمرار دارد.
وي در ادامه از مجلس هفتم و تدوين كنندگان قانون اساسي خواست كه براي نظارت شوراي نگهبان چارچوبي تعيين شود و گفت: اگر اين كار صورت نگيرد، عده‌اي كه روزي به دليل سر دادن شعارهاي ضد آمريكايي و ضد استكباري رد شدند، زماني هم به دليل عكس آن رد شوند.
رييس مجلس شوراي اسلامي گفت: كمك خواستم از تدوين كنندگان قانون اساسي كه بفرماييد شما منظورتان از اين نظارت چه بوده است؟ صميمانه تقدير و تشكر مي‌كنم از همه‌ي آنهايي كه نظر دادند. چه آنهايي كه فرمودند نظارت استصوابي بوده چه آنهايي كه فرمودند آن موقع لفظ استصواب نبوده و آن موقع مصطلح نبوده، اما نظر ما اين بوده چه آنهايي كه فرمودند اصلا نظارت بر انتخابات بوده، اصلا نظارت بر منتخب نبوده.
من از همه‌شان صميمانه تشكر مي‌كنم، اما تنها يك نفرشان فرمودند؛ يعني ما از شان خواستيم كه بگوييد اين كاري كه الان انجام مي‌شود مورد نظر شما بوده يا نه، هيچ‌كدام وارد اين بحث نشدند، جز يك نفر كه فرمودند استصواب بوده، ما فرض را مي‌گذاريم بر استصواب، جز يك نفرشان كه فرموده استمرار دارد براي هميشه، باقي همين لفظ استصواب مطلق را فرمودند.
سخن ما اين است، مراجع، تبيين كنندگان، روشنفكران، شمايي كه قانون اساسي را تدوين كرده‌ايد بفرماييد نهاد شوراي نگهبان مقدس، بنده همانند اول انقلاب در رابطه با نهاد شوراي نگهبان همان عقيده را دارم. نهاد شوراي نگهبان كه براي مهار كردن قوانين بر اساس قانون اساسي و شرع، الان هم معتقدم. اما اين شيوه‌ي شوراي نگهبان به اين صورتي كه عمل مي‌كند آيا استصواب است؟ آيا قيموميت است، اين نظارت است يا دخالت كدام است؟ اين كه ديگري دعوا ندارد. فحش و فحش كاري هم ندارد.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به اتمام بحث رد صلاحيت‌ها، درباره ابطال حوزه‌ها و شمارش آرا، گفت: آقاي ذاكري مي‌گويد در حوزه‌اش نفر اول 17 راي براي رسيدن به حد نصاب مي‌خواهد نفر دوم 21 راي، نفر دوم درخواست بازشماري آرا داده كه فرمانداري هم قبول كرده ولي هيات نظارت نمي‌پذيرد. در عين حال در يك حوزه بين نفر اول و دوم 14 هزار فاصله است، آن انتخابات باطل شده است.
كروبي اظهار داشت: بر اساس تحقيقي كه من كرده‌ام هر چه ابطال شده از يك جريان است، يعني يك جريان و طرفدارانش تخلف كرده‌اند و جريان مقابل هم هيچ كاري نكرده و جزو فرزندان بلافصل يعقوب و اسماعيل و يوسف هستند؟
وي با بيان اين نكات خواستار رفع شبهات در اين زمينه شد و افزود: اينها بالاخره مسائلي هستند كه بايد حل شود، شما مي‌توانيد كاري كنيد يا بگوييد كه من حرف نزم، ولي جلوي فهم انسان‌ها را نمي‌توان گرفت.
رييس مجلس شوراي اسلامي، با تاكيد بر وفاداري خود به قانون اساسي به مقايسه رفتار خود و خاتمي با ولايت فقيه با جريان مقابل پرداخت و با اشاره به يكي از نامه‌هاي حضرت امام (ره) در انتخابات مجلس سوم به شوراي نگهبان اشاره نمود و گفت: شوراي نگهبان در پاسخ به امام(ره) كه به تاخير در تاييد صلاحيت‌ها اعتراض كرده بود، تاييد را به گردن امام(ره) مي‌اندازد در حالي كه اگر نامه ما را به مقام معظم رهبري ببينيد ما اعلام كرده‌ايم كه با توجه به نظر موكد شما در برگزاري انتخابات در اول اسفند، اين انتخابات در اول اسفند برگزار مي‌شود كه رهبري هم از نامه ما تشكر كرد.
كروبي، با تاكيد بر اعتقاد خود به ولايت فقيه و عمل به اعتقاد خود گفت: ما با وجود اين كه نظرمان اين نبود ولي به نظر مقام معظم رهبري با طيب خاطر عمل كرديم، در عين حال نه ذوب در ولايت هستيم، نه مي‌گوييم كه اگر رهبر گفت، روز شب است ما مي‌گوييم كه بله شب است، ولايت هم چنين چيزي نمي‌گويد، ما نمي‌گوييم كه علي(ع) آن زمان يك مالك اشتر داشت و اگر 50 مالك اشتر داشتيم وضع‌مان خيلي بهتر بود، ما بزرگان اسلام را كوچك نمي‌شماريم مالك اشتر كسي بود كه حضرت علي(ع) نسبت خود را با او را مانند نسبت موسي به هارون و نسبت پيامبر به خود دانست.
وي در پايان بر اعتراض‌هاي خود نسبت به برگزاري انتخابات تاكيد كرد و گفت: اعتراض‌هاي ما به قوت خود باقي است و نسبت به سخنان آقاي جنتي در جلسه خبرگان شبهه‌هايي وجود دارد و من از هيات رييسه خبرگان مي‌خواهم كه آن سخنان را در اختيار همه و هم‌چنين صدا و سيما براي انتشار بدهد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6246

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کروبي: اعتراض‌هاي ما به قوت خود باقي است و نسبت به سخنان آقاي جنتي در جلسه خبرگان شبهه‌هايي وجود دارد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016