چهارشنبه 19 فروردين 1383

انصافعلی هدايت در داگاه، مصطفي سبطي در زندان، گزارشگران بدون مرز

محاکمه ی انصافعلی هدايت روزنامه نگار مستقل به روز ٢٦فروردين ماه موکول شده است. گزارشگران بدون مرز با ابراز ترديد نسبت به عادلانه بودن دادگاه و رويه ی محاکمه ی اين روزنامه نگار، دستگيری و اعمال فشار بر وی، همچنين زنداني کردن مصطفي سبطي مدير مسئول هفته نامه گرگان و محکوميت اين روزنامه نگار را به سه ماه حبس قطعي و جهار ماه تعليقي را قويا محکوم مي کند.
قوه ی قضاييه ايران روزنامه نگاری را بدون هيچ دليل قانوني دستگير مي کند و سپس به فکر پيدا کردن مدرک برای اين دستگيری مي افتاد تا مضحکه ای به نام دادگاه علم کند. فقط انصافعلی هدايت نيست که در چنين وضعيتي بسر مي برد. اما وی نمونه است از اقدامات نا موجهه نهادهای اطلاعاتي که از هر وسيله ای برای وادار کردن زنداني به "اعتراف به جرم" استفاده مي کنند، تا دستگيری های خودسرانه را موجهه جلوه دهند. آغاز اينگونه ی سال نو در کشوری که بزرگترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است و دوازده روزنامه نگار در زندان دارد، متاسفانه سالي نکو را برای آزادی مطبوعات نويد نمي دهد.
محاکمه ی انصافعلی هدايت که در سه شنبه هجده فروردين آغاز شد به درخواست وکلای ايشان و به علت عدم دسترسي آنها به پرونده ی موکل خود به چهارشنبه ‌٢٦/١/٨٣ موکول شد. اتهامات وی "فعاليت تبليغي گسترده عليه نظام جمهوري اسلامي، اهانت به مقامات ارشد نظام و تحريك مردم به شركت در ناآرامي‌هاي دانشگاه تبريز و درگيري با پليس و شركت در اجتماع ضدامنيتي جمهوري‌خواهان در آلمان" طرح شده است، اما در اصل ايشان را به اتهام جاسوسي دستگير کرده بودند.
سايت های اينترنتي اطلاع رساني در ٦ فروردين ماه نامه ای سرگشاده از انصافعلی هدايت را خطاب به محمد خاتمي منتشر کردند در اين نامه اين روزنامه نگار به وضعيت نامطلوب زندان، سلول انفرادی و اعمال فشار های وزارت اطلاعات بر وی برای اعتراف گيری اعتراض کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انصافعلی هدايت روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب، بعنوان خبرنگار مستقل برای تهيه گزارش از اجلاس اتحاد جمهوری خواهان که از روز ۱۸ تا ۲۰ دي ماه ( ۸ تا ۱۰ ژانويه) در برلين برگزار شد به آلمان رفته بود. جمعه ٢۶ دی ١٣٨٢ چند ساعت پس از بازگشت اش به ايران، به دستور شعبه يک دادگاه انقلاب اسلامي تبريز، توسط ماموران اطلاعاتي در خانه ی خود، و پس از تفتيش منزل اش و به همراه بردن نوشته ها شخصي، ديسک کامپيوتر و... دستگير شد. اين روزنامه نگار پيش از اين نيز در روز دوشنبه ٢٦ خرداد ماه، به هنگام تهيه گزارش از تظاهرات دانشجويان دانشگاه تبريز، دستگير شده بود که پس از بيست و هفت روز بازداشت در سلول انفرادی، شنبه ٢١ تيرماه با سپردن پانصد ميليون ريال وثيقه از زندان آزاد شد. وی پس از آزادی از زندان طي نامه ای سرگشاده به محمد خاتمي رييس جمهور ايران از بدرفتاری و شکنجه توسط ماموران در مدت بازداشتش شکايت کرده بود.
نامي ديگر بر ليست روزنامه نگاران زنداني در ايران اضافه شد: مصطفي سبطي مدير مسئول هفته نامه ی گرگان امروز، در پنجشنبه بيست و هشتم اسفندماه سال ۸۲ زنداني شد. " تخلف مطبوعاتي" اين روزنامه نگار انتشار نامه ای از اهالي يک محله خطاب به مسئولان كشور در اعتراض به تملك زمين هاي جنگلي در شهرك تالار از سوي دادگستري است و قضات همين دادگستری که شاکي روزنامه نگار هستند ايشان را به سه ماه حبس قطعي و جهار ماه تعليقي محکوم کرده اند.

گزارشگران بدون مرز يادآور مي شود :
که ايران " بزرگترين زندان روزنامه نگاران" در خاورميانه است، دوازده روزنامه نگار در پشت ميله های زندان بسر ميبرند.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله چهل و دو رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6285

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'انصافعلی هدايت در داگاه، مصطفي سبطي در زندان، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016