جمعه 21 فروردين 1383

تاج‌زاده: گفتمان ايران براي ايرانيان از جمله شعارهاي اصلاح‌طلبي است كه در منطقه نفوذ كرده است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
تاج‌زاده گفت: اصلاحات يك گفتمان و يك نوع بينش و منش است كه ما را در عرصه‌ي سياست، قدرت و فرهنگ مشاهده مي‌كنيم.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مصطفي تاج‌زاده عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت ايران اسلامي روز پنجشنبه طي سخناني در جلسه‌ي هسته‌ي دانشجويي شاخه‌ي جوانان اين حزب افزود: اين گفتمان شايد در عرصه‌ي انتخابات شكست خورده ولي در جامعه به صورت يك گفتمان پيروز است البته عكس آن را نيز مي‌توان شاهد بود. يعني يك گروه در انتخابات پيروز شود ولي گفتمان آن در جامعه هيچ تاثير و اثري نداشته باشد.
عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت اظهار داشت: اصلاحات شكست نخورده است، حتي اگر اصلاح‌طلبان از صحنه‌ي سياسي كشور به شيوه‌هاي دموكراتيك و غيردموكراتيك حذف شوند.
وي ادامه داد: گفتمان كنوني اصلاحات در ايران و منطقه بي‌بديل است و جوهر‌ه‌ي اصلي اين گفتمان در عرصه سياست ايران، ايران براي تمام ايرانيان است مانند شعار برابري، برادري و آزادي در انقلاب فرانسه.
تاج‌زاده معتقد است: گفتمان ايران براي ايرانيان از جمله شعارهايي است كه محافظه‌كاران جرات نكردند در انتخابات به هيچ وجه به آن نزديك شوند و نمي‌توانند نزديك شوند و اين گفتمان و شعار در عراق و افغانستان نيز نفوذ كرده، مثلا در عراق مي‌گويند "عراق براي تمام عراقيان" و اين از جمله شعارهاي اصلاح‌طلبي است كه در منطقه نفوذ كرده است.
وي ادامه داد: ما در دوره‌ي اصلاحات نمي‌خواستيم كه توي گوش كسي بزنيم چون تو گوش زدن را يك عمل انقلابي مي‌دانستيم و اكنون نيز به معناي واقعي شايد ما ضدانقلاب باشيم چون هزينه‌ي انقلاب بيش از فايده‌ي آن براي ما بوده است.
وي با اشاره به اين امر كه تنها يك انقلاب يعني انقلاب اسلامي در ايران رخ داده است، اظهار داشت: انشاءالله هيچ‌وقت ديگر در ايران انقلاب رخ ندهد. مردم ما اصلاح‌طلب هستند نه انقلابي و مشروطه نيز كه عده‌ايي بيان مي‌كنند انقلاب بوده در اصل يك نوع اصلاح‌طلبي است و انقلاب اسلامي در ايران باعث تغيير كادرها و قوانين شد.
وي با اشاره به اهميت قدرت اظهار داشت: از قدرت در ايران نمي‌شود دور شد. چون قدرت در ايران به علت عدم دموكراتيك بودن فضاي سياسي كشور و نبودن احزاب باعث ايجاد امنيت، كادرسازي و تاثيرگذاري در عرصه‌ي سياسي كشور مي‌شود. البته در كشورهاي دموكراتيك دو عامل اول را يعني امنيت و كادرسازي را احزاب انجام مي‌دهند.
وي با اعتقاد بر اين امر كه ما قدرت را از ديدگاه ماكياولي نگاه نمي‌كنيم و آن را غايت زندگي نمي‌دانيم، گفت: ما اگر در جامعه قدرت و اكثريت را از دست داديم اين از دست دادن داراي اثرات منفي است ولي راه‌حل آن خودكشي از ترس مرگ نيست و اين بدترين راه است و اگر اصلاحات شكست خورده و رقيب به صحنه‌ي سياسي كشور آمده است بايد در جهت بازسازي خود حركت كنيم.
تاج‌زاده با مترادف دانستن گفتمان ياس با استبداد و مرگ و همچنين مترادف دانستن گفتمان دموكراسي با نشاط و شادي و ايجاد احساس مسووليت، اظهار داشت: در جامعه‌ي ما به علت ضعف جامعه‌ي مدني وقتي مردم از لحاظ سياسي احساس پيروزي مي‌كنند به همين اندازه مولفه‌هاي شادي، نشاط و احساس مسووليت رشد مي‌كند ولي به لحاظ اينكه شكستي ايجاد شود هركس سعي مي‌كند گليم خود را از آب بيرون بكشد.
وي با رد اين صحبت كه انقلاب و اصلاحات يك امر تصادفي بوده‌اند، اظهار داشت: اگر ما اين دو پديده را تصادفي بدانيم گذشته‌ي خود را زير سوال برده‌ايم و اكنون نيز در موقعيت انفعال قرار مي‌گيريم و استبداد بيشتر در جامعه رشد مي‌كند. اگر ما بشينيم و منتظر تصادف ديگري مانند دوم خرداد باشيم بيانگر اين موضوع است كه ما از گذشته درس نگرفته‌ايم و تصادفي دانستن حوادث باعث مي‌شود كه ما انباشت تجربه نكنيم و فهم واقع‌بينانه‌اي از مسائل نداشته باشيم مثلا اگر 15 سال شرايط فراهم نشود كه ما به عرصه‌ي سياسي كشور برگرديم بعد از بازگشت به عرصه به علت 15 سال دوري از فضاي قدرت نمي‌توانيم درك درستي از مسائل جامعه داشته باشيم. مثلا بعضي از گروههاي سياسي كه از قدرت دور هستند به جز افراد محدودي نمي‌توانند تحليل درستي از فضاي سياسي كشور ارائه دهند و فقط مي‌توانند براي شما خاطره تعريف كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: اگر اصلاحات را به معناي براندازي جمهوري اسلامي معرفي كرده باشيم، پس اين اصلاحات شكست خورده است. ما تعهد خود را به پاسخگو كردن مسوولان، دفاع از حقوق شهروندي و پاسخگويي به مطالبات مردم قرار داديم.
وي با اشاره به اينكه جامعه‌ي ما به هيچ‌وجه زير بار استبداد مذهبي نمي‌رود، اظهار داشت: نيروهاي آزادي‌خواه و نيروهاي سنتي اجازه نخواهند داد كه استبداد مذهبي در جامعه حكمفرما شود چون اين استبداد پايگاه آنان را تحت فشار قرار مي‌دهد و بدون ترديد آنها ديكتاتوري سكولار را در برابر ديكتاتوري ديني ترجيح مي‌دهند.
وي با رد اين كه اكنون جوانان انزوا طلبي كنند و از صحنه قدرت دور شوند، گفت: اكنون بهترين زمان براي فكر كردن است. البته اين فكر كردن بايد از طريق اجتماعي باشد. بايد در جمع فكر كرد، با ديدگاههاي متضاد روبرو شد و افكار و عقايد خود را به چالش كشيد.
وي با اشاره به برگزاري چهارشنبه سوري امسال در جامعه‌، گفت: ما احتمال مي‌دهيم اگر وضعيت به همين روال ادامه پيدا كند، ما مي‌توانيم روزنامه‌اي با صاحب امتيازي مشاركت كسب كنيم ولي يكسال قبل ما چنين حدسي را نمي‌توانستيم بزنيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6306

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'تاج‌زاده: گفتمان ايران براي ايرانيان از جمله شعارهاي اصلاح‌طلبي است كه در منطقه نفوذ كرده است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016