چهارشنبه 26 فروردين 1383

خاتمي: قول داده‌ام در پايان دولتم بم روي پا ايستاده باشد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رييس‌جمهور شب گذشته پيش از ترك بم گفت: حادثه‌ي سهمگين زلزله بم آنچنان گسترده بود كه به سادگي آثار مادي و معنوي آن جبران نخواهد شد، هنوز ويرانه‌ها، آسيب‌ها، رنج‌ها و دردها را در گوشه گوشه‌ي شهر ويران شده‌ي بم مي‌بينيم، نخل‌هاي سرافراز اين شهرستان عزادار و سوگوار عزيزاني هستند كه براي زندگي تلاش مي‌كردند و امروز در ميان ما نيستند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران، حجت‌الاسلام و المسلمين «سيد محمد خاتمي»، در جمع خبرنگاران خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) و واحد مركزي خبر گفت: از بم سرفراز كه امروز در برابر تقدير الهي سر فرود آورده است، از بم ويرانه، ولي با نمايندگي از دل‌هاي پر از شور و آباداني به شما ملت ايران و به همه‌ي دولت‌مردان و به همه‌ي كساني كه دلشان به آهنگ بم مي‌تپد، سلام عرض مي‌كنم.
خاتمي ادامه داد: سهمگيني حادثه‌ي بم چنان است كه همه‌ي تلاش‌هاي ارزنده‌ي صورت گرفته هنوز نتوانسته است پاسخگوي نيازهاي واقعي مردم باشد. گرچه در جريان حادثه‌ي بم همت و عاطفه‌ي مردم و نيز تلاش مسوولان بسيار كارساز بود، وقتي امروز كه مشغول آواربرداري از خانه‌ها هستيم در جريان آواربرداري به جسدي برنمي‌خوريم. حداقل جسدي مشاهده نمي‌كنيم و اين نشانه‌ي اين است كه امدادگران هلال احمر، نيروهاي مسلح، بهداشت و درمان، استانداري، مردان و زنان فداكارانه كار كردند و كار خود را انجام داده‌اند.
وي افزود: امروز دو ستادي كه تشكيل شده است يكي ستاد حوادث غيرمترقبه زير نظر وزير كشور و يكي ستاد بازسازي و نوسازي زير نظر وزير مسكن و شهرسازي و با مسؤوليت اجرايي بنياد مسكن انقلاب اسلامي؛ كه تلاشهاي گسترده‌اي انجام دادند.
خاتمي خاطرنشان ساخت: ما به مردم قول داديم كه تا نيمه‌ي فروردين بتوانيم مردم را در خانه‌هاي پيش‌ساخته به صورت اسكان موقت جاي دهيم در حالي كه اين وعده تحقق نيافت و اين به دليل كم‌كاري و غفلت و يا تعلل مسؤولان نبود بلكه ما قصد داشتيم اردوگاههاي جمعي درست كنيم كه بخشي از آن آماده شد ولي از سي هزار خانه‌ي موقت به نظر آمد كه حدود 20 هزار آن در محل خانه‌هاي ويران شده احداث شود.
وي ادامه داد: آواربرداري زمين‌ها، تعيين وضع مالكيت آن و آماده كردن زمينه براي ساختن خانه‌ها زمان زيادتري مي‌برد و طبق قول مسؤولان انشاءالله تا پايان ارديبهشت خانه‌هاي موقتي كه از امكانات نيز برخوردار باشد، پايان يافته و در اختيار مردم قرار خواهد گرفت.
وي افزود: طرح بازسازي شهرها و روستاها انجام گرفته است و عمليات زيرسازي در شهر به وضع مناسبي پيش رفته است؛ گرچه حجم حادثه چنان است كه نمي‌توانيم توقع داشته باشيم كه يك شبه مسائل حل شود.
رييس جمهور يادآور شد: من در ميان اين مردم رفتم و آنچه براي من جالب بود اين بود كه گله و شكايت بود اما اعتراض و پرخاش نبود؛ اين مردم دل دريايي دارند و صبور و قانع هستند.
وي از همه‌ي دست‌اندركاران در امر امدادرساني و بازسازي بم تشكر كرد و افزود: اميدوارم با 72 ميليارد تومان و نيز 140 ميليارد توماني كه سال گذشته از سوي دولت تخصيص داده شد، همچنين 230 ميليارد توماني كه به صورت تسهيلات در اختيار بازسازي بم قرار خواهد گرفت و 200 ميليارد توماني كه در بودجه‌ي 83 تصويب شد و با همت كل مسؤولان و مردم بم بتوانيم كار بازسازي را سريعتر به انجام رسانيم و بمي بسازيم در عين سازگاري فرهنگي و هويت تاريخي و اجتماعي، شهري نو، در خور و با لحاظ مساله‌ي توسعه‌ي اقتصادي و اجتماعي.
وي ابراز اميدواري كرد كه دست‌اندركاران امور در ساخت و سازها، مراكز و مجامع ديني، فرهنگي، تفريحي و ورزشي را در اولويت قرار دهند تا عزيزان جوان بمي بهتر و بيشتر با آرامش خاطر كار را انجام دهند.
وي بر لزوم اشتغال مردم بم تاكيد كرد و افزود: با تشكر از همكاري و همدلي دولت‌ها و ملت‌هاي خارجي بايد عرض كنم كه آنچه از كمك‌هاي خارجي به دست ما رسيده است حدود هفت و نيم ميليون دلار بوده است بقيه‌ي كمك‌ها نه به صوت كمك بلاعوض بلكه به صورت تسهيلات بوده كه بايد با توافق خود دولت‌ها انجام گيرد و ما داريم بررسي مي‌كنيم كه اگر به مصلحت ما بود حتما استفاده خواهيم كرد و اگر نبود با تكيه بر امكانات مردم و منابع داخلي خودمان كار را انجام خواهيم داد.
وي افزود: من قول داده‌ام كه در پايان دولتم در تابستان 84 انشاءالله بم روي پا ايستاده را داشته باشيم.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6404

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: قول داده‌ام در پايان دولتم بم روي پا ايستاده باشد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016