پنجشنبه 3 ارديبهشت 1383

ماحصل چرخه خشونت، علي اكرمي

تنها راه چاره كشورهايي نظير ايران و سوريه در حوادث فعلي مراقبت از عدم سقوط خود و گروههاي فلسطيني همسو در بازي طراحي شده توسط استراتژيست هاي صهيونيست است، دور و تسلسل ترور رهبراي فلسطيني و در مقابل عمليات استشهادي فلسطينيان به سيكلي معيوب تبديل شده كه تنها فايده آن نصيب سبد اسرائيل مي گردد

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

aakrami@hotmail.com

چرخه خشونت و ترور هر روز در دنيا قربانيان بيشتري مي گيرد. از 11 سپتامبر تاكنون ده ها اقدام تروريستي در جهان صورت گرفته كه در روزهاي اخير مي توان به وقايع عراق، اسپانيا و ترورهاي دولتي اسرائيل (شيخ ياسين و دكتر رنتيسي) اشاره نمود.
چه پيش آمده؟
اجماع جهاني كه پس از 11 سپتامبر عليه تروريسم به وجود آمده بود متاسفانه با قدرت نمايي هاي تروريست ها متزلزل شده است و حمايت بزرگترين مدعي مبارزه با تروريسم (ايالات متحده) از رسمي ترين ترورها توسط دولت اسرائيل نيز در اصالت و واقعيت وجود چنين مبارزه مقدسي! ترديد به وجود آورده است.
آيا تمام اين حوادث نتيجه قدرت و پيچيدگي شبكه مخوف القاعده و بن لادن افسانه اي است يا به مانند فيلم هاي تخيلي -جنايي دهه 70 كارلوس از داخل زندان تروريست ها را هدايت مي كند و …
واقعيت امر چيست؟ به پايان تاريخ و توحش نزديك ميشويم؟ يا روند كنوني حداقل در برخي جلوه هايش نشاني از يك تاكتيك غير بهداشتي سياسي دارد؟ به نظر نگارنده نمي توان ارتباط زماني و مكاني بسياري از حوادث اخير را ناديده انگاشت و همچنين رويكرد بسياري از خبرگزاري هاي مهم بين المللي را (همان ها كه بر روند اطلاع رساني جرايد و نشريات و بنگاه هاي تاثيري غير قابل انكار دارند) به پوشش داغ خبري اين وقايع در مقايسه با ساده انگاري كشتارهايي كه در آفريقا و يا آمريكاي جنوبي رخ مي دهد، بي دليل دانست.
يك نگاه كلي به اين وقايع نشان مي دهد كه در بازههايي كه جنجال هاي خبري در مورد تروريسم در خاورميانه و علي الخصوص تروريسم متكي بر بنيادگرايي به اوج خود رسيده است دولت اسرائيل نيز با جرقه اي كوچك يا بزرگ به انبار باروت فلسطينيان، اعراب و مسلمانان گروه هاي راديكال آنان را به انجام عمليات تروريستي تشويق مي كند و در اين گير و دار چند شهركي نيز در اراضي فلسطينيان برپا مي كند و يا آن ها را از بخشي ديگر از سرزمين هايشان بيرون مي راند.
در بررسي موردي مسائل اخير همزمان با جلب توجه رسانه ها به سمت مسائل عراق و انفجارهاي متعدد در آن ناگهان نظاميان اسرائيلي در حمله اي شيخ احمد ياسين را به قتل مي رسانند. در همزماني اين مساله با موج اقدامات تروريستي در اسپانيا و در ادامه بحران آفريني افراطيون تحت رهبري مقتدي صدر در عراق، جانشين شيخ ياسين نيز ترور مي شود، قطعات بعدي اين پازل كدام ها خواهند بود؟
آيا به نظر نمي رسد كه در آينده نزديك و همزمان با يك موج خبري ديگر صهيونيست ها حملات ديگري عليه فلسطينيان انجام دهند؟
صلح خاورميانه به فرآيندي ناگزير و ناگريز تبديل شده است از ميان مخالفان اين فرايند ليبي و عراق رسما تحت فشار ايالات متحده از بازي كنار گذارده شده اند، اردن و مصر كه از سال ها پيش سر تسليم فرود آورده اند، عرفات واقع بينانه سلاح را به كنار گذاشته و سياست امتيازگيري را در پيش گرفته، ايران، سوريه و حزب ا.. نيز به ضرورت حصول چنين نتيجه اي پي برده اند و صراحتاً يا در لفافه سخنان ديپلماتيك از تشكيل يك دولت مستقل فلسطيني حمايت نموده اند اكنون اسرائيل تنها مخالف اين روند است.
تقريباً از پس جنگ جهاني دوم تاكنون تنها كشوري كه توانسته از مشخص شدن مرزهاي بين المللي در اطراف خود به انحاي مختلف جلوگيري كند. اسرائيل است .
شايد در دوران جنگ سرد در چهارچوب الزامات آن دوران به قواعد بين المللي چين كاري امكان پذير بود اما در روزگار فعلي با پايان يافتن دوره عمر حاكمان ماجراجو فصل روابط ماجراجويانه حكومت ها با جامعه جهاني نيز به پايان خود مي رسد اسرائيل نيز كه تاكنون با بهره برداري از رانت پسرخواندگي تنها ابرفدرت باقي مانده دنيا تا به حال از تسليم به قوانين بين المللي شانه خالي كرده است اما ديگر شرايط جهاني اجازه ادامه چنين روشي را نمي دهد سال ها ايالات متحده و اسرائيل به منافع كشورهايي چون ايران، سوريه و عراق به جرم مخالفت با روند صلح خاورميانه، حمله مي كردند اما امروزه با موافقت ضمني اين كشورها با روند صلح هيچ بهانه اي براي اسرائيل باقي نمانده است.
در شرايط كنوني اسرائيل مي كوشد تا با بهره گيري از آخرين لحظات باقي مانده و در وضعيتي كه كشورهاي مسلمان اسير جنگ رواني – رسانه اي امپراتوري هاي خبرگزاري دنيا شده اند با تحريك عواطف فلسطينيان تندرو آن ها را به سمت عمليات تروريستي كشانده و با بزرگ نمايي نتايج عمليات استشهادي و … عليه شهروندان اسرائيل سكوت جامعه اروپا و ديگر كشورهاي بزرگ را در برابر پيشروي هاي ارضي خود تضمين نمايد تا در آينده نزديك كه ناچار به پذيرش كامل صلح در برابر زمين شد از اندوخته فربه ي از زمين هاي اشغالي براي چانه زني برخوردار باشد و نيز با خالي نمودن عرصه از مبارزان قديمي فلسطيني در مداكرات نيز از موضع قدرت وارد شود.
تنها راه چاره كشورهايي نظير ايران و سوريه در حوادث فعلي مراقبت از عدم سقوط خود و گروههاي فلسطيني همسو در بازي طراحي شده توسط استراتژيست هاي صهيونيست است، دور و تسلسل ترور رهبراي فلسطيني و در مقابل عمليات استشهادي فلسطينيان به سيكلي معيوب تبديل شده كه تنها فايده آن نصيب سبد اسرائيل مي گردد. اگر طراحان سياست خارجي جمهوري اسلامي از سياست هاي واقع بينانه عرفات در مقابل آرمان گرايي سطحي نگر گروه هاي مسلح فلسطيني حمايت كنند شايد بتوان با متوقف كردن چرخه خشونت در واپسين موقعيت ها به تقويت مواضع فلسطينيان در مذاكره براي تاسيس كشور مستقل فلسطين با شرايطي مناسب تر ياري رساند.


دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6740

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ماحصل چرخه خشونت، علي اكرمي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016