جمعه 4 ارديبهشت 1383

آيت‌الله جنتي: اگراحيانا رد صلاحيت‌شدگان مارا قانع كردندعذرخواهي و اعاده‌ حيثيت مي‌كنيم، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
خطيب نماز جمعه تهران تاكيد كرد: در جامعه همه بايد حرمت قانون را بشناسند و به متخلفان هشدار دهند و نهي از منكر كنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، آيت‌الله «احمد جنتي» امام جمعه‌ي موقت تهران، با اشاره به نزديك بودن مرحله‌ي دوم انتخابات مجلس هفتم گفت: انتخابات اين مرحله سبك‌تر است و در 40 حوزه برگزار مي‌شود. افرادي كه در مرحله‌ي اول راي نداشتند، در مرحله‌ي دوم شركت و با اكثريت نسبي به مجلس مي‌روند.
وي با بيان اين‌كه بايد بپذيريم قانون محترم است، افزود: در زماني كه كسي مي‌خواهد در مجلس قانون‌گذاري كند - و اين وظيفه‌ي اصلي نمايندگان است - اگر قانون به دست او و دوستانش شكسته شود چه اميدي مي‌توان داشت كه اگر به مجلس رفت به قانون عمل كند؟ چگونه مي‌تواند قانون بگذارد و مردم به آن عمل كنند؛ در حالي كه در الفباي قانون مانده است؟
جنتي خريد و فروش آرا، تهديد و تطميع را جرم انتخاباتي دانست و گفت: در قانون جرم‌هاي انتخاباتي شمرده شده و جرايم آن نظير زندان و جريمه‌ي مالي نيز مشخص شده است. كساني كه مي‌خواهند در اين رقابت شركت كنند بايد حرمت قانون را حفظ كنند.
دبير شوراي نگهبان ادامه داد: در جريان انتخابات، شايد جرم‌هايي به صحت انتخابات لطمه نزدند، اما جرم‌هايي اتفاق افتاده است، آيا بايد اين جرم‌ها را رها كرد؟ دستگاه قضايي موظف است به وسيله‌ي ضابطانش با افرادي كه اين جرم‌ها را مرتكب شده‌اند برخورد كند و دستگير شوند. نبايد طوري شود كه رسما آرا در اول صبح 2 هزار تومان و بعد 4 هزار تومان و در آخر به 20 هزار تومان برسد. دستگاه قضايي بايد به اين جرايم رسيدگي كند، در غير اين صورت كوتاهي كرده است. البته در شهرهاي بزرگ مثل تهران اين حرف‌ها نبود، اما در برخي شهرهاي كوچك چنين اتفاقاتي ديده شد.
وي ادامه داد: سر و صداهايي راه افتاده كه دلايل ردصلاحيت‌ها را اعلام عمومي كنيد. مي‌خواهند با يك طنابي شوراي نگهبان را در چاه بيندازند اما اين شورا با اين طناب‌ها به چاه نمي‌افتد؛ معنا ندارد نهادي كه مسووليتي دارد و برطبق آن عملي انجام داده و راي نهايي را اعلام كرده است، با مردم، آدم‌ها و افراد طرف شود.
وي افزود: ولي ما ادله‌ي كلي را گفته‌ايم، باز هم مي‌گوييم، مثل همين خريد و فروش، تهديد و تطميع‌ها، اين البته درباره‌ي اخذ راي است. ولي مسايل ديگر را كه دوستان و سخنگويان ما گفته‌اند، ادله‌ي رد به صورت كلي گفته شده است، ولي اين كه بيايند با افراد در جامعه، رسانه‌يي طرف شوند، آيا واقعا اين پيشنهاد معقولي است؟، كجاي دنيا چنين كاري ميكنند كه بيايند آدم‌ها را مطرح كنند كه مثلا بگويند حسن پسر حسين، مرتكب فحشا شده يا مسائل اخلاقي داشته يا فلان يكي قاچاق فروشي كرده، فلان يكي مسائل امنيتي داشته و كارهاي مشكوك به جاسوسي داشته، فلان يكي با گروهك‌هاي غير قانوني ارتباط داشته، فلان يكي اسناد طبقه بندي مجلس را به جاهايي ديگر منتقل كرده، به منافقين منتقل مي‌كرده، فلان كس مرتكب مسائل مالي شده، افرادي محكوميت داشته‌اند، حكم ابتدايي و تجديد نظرشان صادر شده و منتظر اجراست، چند نفر از اين قبيل هستند، آيا درست است كه حالا ما بيايم جرم و دليل ردشان را يكي يكي بگوييم؟ آيا اين پيشنهاد معقول است؟
وي ادامه داد: افرادي نيز هستند كه كارشان به دادگاه و حكم نرسيده اما مسايلي دارند كه قابل بررسي در دادگاههاست و دستگاه قضايي بايد به آنها رسيدگي كند، اگر دستگاه قضايي بخواهد، ما آنها را معرفي مي‌كنيم كه اگر اين كار را انجام دهند، آنها محكوميت پيدا مي‌كنند؛ مسائل امنيتي، مالي و اخلاقي است و از اين قبيل.
وي افزود: فردي از محل كارش اخراج شود، آيا درست است كه بگويد به مردم بگوييد چرا مرا بيرون كرده‌ايد؟ اگر اين راهها باز شود حد و مرزي ندارد، البته هركس مي‌خواهد بيايد دليل ردصلاحيتش را بپرسد جواب مي‌دهيم، عده‌اي هم آمده‌اند و جواب گرفتند. آن وقت سرمان شلوغ بود، اما خودم گفته‌ام كه هر كه آمد، نوبت بگذاريد و با كمال احترام، به صورت خصوصي ادله‌ي رد را به او بگوييم.
جنتي گفت: اگر احيانا [رد صلاحيت‌شدگان] دلايلي داشتند و ما را قانع كردند ما عذرخواهي و اعاده‌ي حيثيت مي‌كنيم و اگر اشتباه كرده بوديم اقرار مي‌كنيم و به اين اقرار به اشتباهمان افتخار مي‌كنيم و نمي‌خواهيم اين‌طور باشد كه روي اشتباهات خودمان پافشاري كنيم و زير بار نرويم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش ايسنا، آيت‌الله جنتي در بخشي ديگر از خطبه‌هاي نماز جمعه با اشاره به ترور رهبران حماس گفت: ترور كردن سران حماس و سران نهضت اسلامي فلسطين يك فاجعه‌ي عجيب است؛ به طوري كه دنيا از آن اظهار تنفر مي‌كند اما كاري نمي‌كند.
وي افزود: ترور را مشروع مي‌كنند، بوش و شارون به اسرائيل حق ترور مي‌دهند و اين معنايش مشروعيت دادن به ترور است. اما بايد بدانند ترور، ترورزا است. اگر ترور كرديد ديگران نيز شما را ترور مي‌كنند.
جنتي خطاب به سازمان كنفرانس اسلامي گفت: راجع به اين مسايل بررسي كنيد و قدري دقت كنيد. محكوم كردن فايده‌اي ندارد و در حد نفرين است. ساده‌ترين كار اين است كه روابط سياسي و اقتصادي را با اين رژيم غاصب و نامشروع قطع كنند و نمايندگانشان را بيرون كنند.
جنتي هم‌چنين با اشاره به مساله‌ي عراق و نجف گفت: بايد از مردم غيور عراق كه در مقابل آنها ايستاده‌اند تقدير كرد و هم‌چنين از آيت‌الله سيستاني به دليل مواضع مدبرانه و عاقلانه كه آنها را به عقب كشاند تقدير كرد.
وي با طرح اين سوال كه از نجف چه مي‌خواهند؟ گفت: مردم خود شهرشان را اداره و امنيت را تامين كرده‌اند. شما جز آشوب و آدم‌كشي چه كاري كرديد؟
جنتي در ادامه بر حفظ حرمت و حق كارگر در جامعه‌ي اسلامي تاكيد كرد و هم‌چنين با اشاره به نزديك بودن شهادت استاد مطهري، از معلمان خواست مراقب سوءاستفاده‌ها باشند تا ديگران از آنها سوءاستفاده نكنند و به مسوولان خطاب كرد به امور معلمان رسيدگي كنند و اگر در توان آنها نيست آنها را قانع كنند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6762

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت‌الله جنتي: اگراحيانا رد صلاحيت‌شدگان مارا قانع كردندعذرخواهي و اعاده‌ حيثيت مي‌كنيم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016