چهارشنبه 9 ارديبهشت 1383

وزير کشور: آقاي جنتي مكلف است دلايل ردصلاحيت‌ها را بگويد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
وزير كشور درباره اظهارات اخير دبير شوراي نگهبان اظهارداشت: آقاي جنتي، بنده خدا به اندازه كافي پاسخ دريافت كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين سيد عبدالواحد موسوي لاري روز چهارشنبه پس از جلسه هيات دولت و در جمع خبرنگاران افزود: قانون كاملا مشخص است؛ شوراي نگهبان در اينجا مختار نيست و مكلف است كه دلايل ردصلاحيت را به نمايندگان بگويد. تعجب كردم از آقاي جنتي كه اين گونه اظهار نظر كرده است.
وي با اشاره به سالگرد تشكيل شوراها اظهارداشت‌: مسيري كه شوراها طي مي‌كنند مسير خوبي است؛ موانع و مشكلاتي كه پيش روي شوراها بوده برطرف شده البته انتظار ما از شوراي نگهبان اين بود كه اصلاح قانون شوراها را به همان شكلي كه دولت تصويب و مجلس تاييد كرده بود تصويب كنند و اختياراتي كه حق شوراها به عنوان منتخبان بود، به آنها داده شود.
وزير كشور با اشاره به گذشت پنج سال از عمر شوراها خاطرنشان كرد كه هر سال قدمي به جلو برداشته شده و آئين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها و چارچوب كارشان مشخص شده است.
وي افزود: خوشبختانه ناهمگوني و عدم همگراي بين دستگاه اجرايي، شهرداري‌ها و شوراها در ابتدا طبيعي بود و در حال حاضر رفع شده است.
لاري تاكيد كرد: مهم اين است كه كار شوراها در چارچوب وظيفه‌شان - كه پيگيري و نظارت است - پيش برود و بر كاركردها و دخل و خرج شهرداري‌ها نظارت جدي داشته باشند.
وي خاطرنشان كرد: الان در مسيري هستيم كه شوراي شهر تهران و همه شوراها بايد كارنامه خود را در نظارت برفعاليت شهرداري‌ها ارائه كنند.
وزير كشور در مجموع كارنامه شوراها را مثبت دانست و گفت: شوراها در پنجمين سالي كه پش سرگذاشتند موفق‌تر از گذشته عمل كردند و در اين ميان شوراهايي كه توان بيشتري داشتند، موفق‌تر بودند.
لاري درباره‌ي عدم پيگيري كاهش تصدي‌گري دولت و واگذاري امور به شوراها، گفت: ما در زمينه‌ي كار كارشناسي كه بايد سازمان مديريت وزارت كشور و دستگاه‌هاي مسوول انجام دهند قدم‌هاي خوبي برداشتيم؛ پاره‌اي موارد بود كه دستگاه‌ها اعلام آمادگي كردند و براي واگذاري كارها شوراها به دليل هزينه‌بري تقريبا زير بار نرفتند. مواردي هم در دستور كار كميسيون‌هاي دولت است.
لاري در پاسخ به سوالي مبني بر تخطي از اين تصميمات تاكيد كرد: نمي‌توانم بگويم تخطي؛ پيشنهاد دهنده سازمان مديريت و وزارت كشور و تصويب كننده كميسيون‌هاي دولت بودند كه بخشي را دولت تصويب كرد اما شوراها رقبتي به اينكه اين كارها را متصدي شوند از خود نشان ندادند.
وي گفت: بخش ديگري در كميسيون‌هاي دولت است كه ما امروز گله كرديم كه چرا با تاخير انجام شده است و خوب است كه اين كارها سرعت بيشتري بگيرد و به شهرداري‌ها و دهياري واگذار شود.
وزير كشور در پاسخ به سوالي كه از وي درباره‌ي برگزاري مرحله‌ي دوم انتخابات پرسيده شد گفت: مرحله‌ي دوم انتخابات در همه‌ي مراحلي كه مرحله‌ي دوم دارد، 18 ارديبهشت برگزار مي‌شود و آمادگي كامل هست و همه‌ي دستگاه‌هاي مسوول آمادگي دارند؛ تهران بر اساس طرح مصوب مجلس همزمان شد با انتخابات سال آينده‌ي رياست جمهوري بنابراين مرحله‌ي دوم انتخابات تهران همزمان با انتخابات رياست جمهوري در سال آينده برگزار مي‌شود.
از وزير كشور درباره‌ي اظهارات پيشينش در خصوص وجود بحران هر 5 روز يكبار براي دولت سوال شد كه وي گفت: متن صحبت من اين نبود، بحثي كه با همكاران شوراي اداري داشتم اين بود كه همكاران اداري بايد كارهايشان را عليرغم همه‌ي مشكلاتي كه دارند جدي دنبال كنند؛ چند سال گذشته طبق اعلام رييس جمهور كه هر 9 روز بحران داشتند، اينها با موفقيت كارهايشان را انجام دادند، ممكن است در سال جاري وضع از اين هم بدتر شود و مشكلات بيشتري به وجود آيد و اين بحران‌ها به 5 روز يك‌بار هم منتهي شود كه در اين صورت همكاران دولت و دستگاه‌هاي اجرايي بايد مصمم‌تر از گذشته كارشان را پيش ببرند و مطمئن باشند كه مشكلات قابل حل است.
وي خاطرنشان كرد: من پيش بيني نكردم بلكه توصيه‌ام اين بود كه حتي اگر عدد هر 9 روز بحران به هر 5 روز هم برسد، شما كارتان را انجام بدهيد.
خبرنگاري درباره‌ي اعمال فشار بر وزير كشور براي استعفا سوال كرد و لاري پاسخ داد: وقتي همين جا در جمع شما استعفا مطرح شد، گفتم كه اين شايعه همين جا درست شده است و من گفتم كه اين مسايل ريشه‌ي آنچناني ندارد.
وزير كشور گفت: الاايحال با وزارت كشور، وزير كشور، استانداران و فرمانداران ممكن است كساني مشكل داشته باشند و حق دارند كه بنده، وزارت كشور يا جريان فكري دولت را نپسندد؛ ما با كسي دعوا نداريم.
لاري يادآور شد: افتخار وزارت كشور اين است كه از ابتداي شروع كار بر روي دفاع از حقوق شهروندان تكيه داشت اما اينكه در

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مواردي موفق نشد، بايد ديد موانع چه بوده است.
وزير كشور در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره‌ي تهديدات القاعده عليه ايران گفت: طبيعي است جرياناتي كه فضاي عمومي جمهوري اسلامي را نمي‌پسندند، يا مشكلاتي دارند، تهديداتي نيز انجام دهند اما اينكه اين تهديدات از سوي القاعده بوده يا جاي ديگر، دقيقا نمي‌توانم توضيح دهم و ابعاد قضيه نيز به اين شكل نيست كه اقدامي انجام داده باشند.
وي هم‌چنين ورود مقدار قابل توجهي مواد منفجره از طريق مرزهاي غربي كشور را در حد يك شايعه دانست.
وزير كشور در پاسخ به خبرنگاري كه در سوال خود از امكان جايگزيني فرد ديگري به جاي آيت الله جنتي به دليل انتقادات مطرح به دبير شوراي نگهبان پرسيد، گفت: اين دست ما نيست، آقاي جنتي است و نصب كننده‌ي ايشان نيز مقام معظم رهبري هستند و لابد تصميماتي مي‌گيرند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6973

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزير کشور: آقاي جنتي مكلف است دلايل ردصلاحيت‌ها را بگويد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016