پنجشنبه 10 ارديبهشت 1383

خبرهايي حقوقي از ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس فقه و حقوق - حقوق سياسي

احتمال رسيدگي به پرونده‌ي رستگاري جويباري در دادسراي ويژه‌ي روحانيت قم

يك مقام مسوول در دادسراي ويژه‌ي روحانيت تهران از احتمال رسيدگي به پرونده‌ي رستگاري جويباري، نويسنده‌ي كتاب «حقيقت وحدت در دين» در دادسراي ويژه‌ي قم خبر داد.
اين مقام قضايي به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اين پرونده‌ به دادسراي ويژه‌ي روحانيت تهران ارجاع نشده است بلكه احتمالا دادسراي ويژه‌ي روحانيت قم يا دادستاني كل ويژه‌ي روحانيت به آن رسيدگي مي‌كنند.
پيش از اين همسر رستگاري جويباري در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا مدعي شده بود كه «رستگاري جويباري به همراه سه پسرش يكشنبه پس از مراجعت به حرم حضرت معصومه (س) دستگير شدند».
وي گفته بود كه ماموران با ورود به خانه، تمام نوشته‌جات همسرش را جمع‌آوري كرده و برده‌اند.
گفته مي‌شود در كتاب رستگاري جويباري مطالبي درباره‌ي اهل تسنن عنوان شده و اداره‌ي ارشاد قم نيز مسووليت اجازه‌ي انتشار آن را نپذيرفته است.
برخي از پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني پيش از اين خبر داده بودند كه بخش‌هايي از كتاب جويباري مورد اعتراض اهل تسنن قرار گرفته بود.


دادگاه 10 دانشجوي دانشگاه سيستان به تعويق افتاد

جلسه‌ي رسيدگي به اتهامات دانشجويان دانشگاه سيستان و بلوچستان امروز برگزار نشد.
بريماني، عضو انجمن اسلامي دانشگاه سيستان و بلوچستان با اعلام اين خبر به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: اولين جلسه‌ي دادگاه ده‌تن از دانشجويان اين دانشگاه به دليل عدم حضور قاضي به وقت ديگري موكول شد.
وي در ادامه گفت: هنوز زمان معيني براي دادگاه تعيين نشده است.
بريماني دليل محاكمه‌ي اين دانشجويان توسط شعبه‌ي 6 دادگاه انقلاب اسلامي سيستان را توهين به مسوولان و اقدام عليه امنيت ملي عنوان كرد.


از سوي قاضي شعبه‌ي 3 دادگاه عمومي تهران دولت آمريكا به پرداخت مبلغ 600 ميليون دلار محكوم شد

بنا بر حكم شعبه‌ي سوم دادگاه عمومي تهران، دولت آمريكا به پرداخت مبلغ ششصد ميليون دلار محكوم شد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دادگستري كل استان تهران اعلام كرد: در رسيدگي به دعوي تعدادي از جانبازان و مصدومان بمباران شيميايي منطقه سردشت كه در اثر بمباران دولت متجاوز عراق مصدوم شده‌اند، با ارايه‌ي دلايل و مدارك لازم كه حاكي از تشويق و ترغيب دولت متجاوز عراق توسط دولت آمريكا و تجهيز آن به سلاح شيميايي و استفاده از جنگ‌افزارهاي آمريكايي كه بدين منظور در اختيار رژيم عراق گذاشته شده بود، تقاضاي خسارت مادي، معنوي و تنبيهي را كرده‌اند.
بر اساس اين گزارش شعبه‌ي سوم دادگاه عمومي تهران طي دو حكم جداگانه، دولت آمريكا را به دليل تجهيز رژيم بعثي عراق به بمب‌هاي شيميايي و تسهيل در استفاده از آنها عليه مردم بي‌دفاع ايران، ناقض كنوانسيون‌ها و مقررات بين‌المللي دائر بر جلوگيري از توليد و به‌كارگيري سلاح‌هاي شيميايي شناخته و به پرداخت مبلغ ششصد ميليون دلار از باب خسارت وارده بر خواهان‌ها محكوم كرده كه آراء صادره از طريق سفارت سوييس به عنوان حافظ منافع دولت آمريكا در ايران، به آمريكا ابلاغ شد.
تا كنون شعبه‌ي سوم دادگاه عمومي تهران در اين زمينه دولت آمريكا را مجموعا به پرداخت مبلغ يك ميليارد و هشتصد ميليون دلار به نفع اتباع ايران محكوم كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مديرمسوول هفته‌نامه‌ي ”طبرستان“ از مردم ايران عذرخواهي كرد

مديرمسوول هفته‌نامه‌ي «طبرستان» از كليه‌ي كساني كه از درج مطلبي در اين نشريه با عنوان «نقش بز در مراتع» رنجيده‌خاطرشده بودند، عذرخواهي كرد.
مصطفي ناصحي با اشاره به نامه‌اي كه در اين راستا خطاب به سعيد مرتضوي، دادستان عمومي و انقلاب تهران،‌ نگاشته است به خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: با توجه به اين كه چاپ اين مقاله‌ي كوتاه (نامه‌ي وارده) ‌در هفته‌نامه‌ي طبرستان منجر به تشكيل پرونده عليه من و موجب بروز سوءتفاهماتي در ميان بعضي از اقشار جامعه شد و شكاياتي را به دنبال داشت در نامه‌ي خود اعلام كردم كه «چاپ اين نامه‌ي وارده (مقاله‌ي طنز) از روي سهو و سهل‌انگاري صورت پذيرفته و هيچ‌گونه قصد و نيت توهين در كار نبوده است».
مديرمسوول طبرستان با عذرخواهي از مردم ايران و همه‌ي كساني‌كه احيانا از چاپ اين مطلب آزرده‌خاطر شده‌اند، اظهار داشت: شخصا و داوطلبانه قصد جلوگيري از انتشار هفته‌نامه‌ي طبرستان را براي مدتي داشتم كه دستور توقيف موقت قدمي، بازپرس شعبه‌ي 3 دادسراي كاركنان دولت و رسانه‌ها اين خواسته تحقق يافت.


سام گيس و همايي تبرئه شدند

قاضي دادگاه تجديدنظر استان تهران به دنبال اعتراض متهمان پرونده‌ي دو كتاب «زنان موسيقي ايران» و «زنان پرده نشين و مردان جوشن‌پوش» و ارجاع پرونده به اين دادگاه، راي خود را درباره‌ي آنها صادر كرد.
به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) بنابر راي صادره‌، بنفشه سام گيس، روزنامه‌نگار و جعفر همايي، مدير نشر ني، به لحاظ فقدان دليل، تبرئه شدند.
هم‌چنين طبق اين حبس مجيد صيادي، مديركل مراكز و روابط فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد و رييس اداره‌ي كتاب به 3 ميليون تومان جزاي نقدي و محروميت دائم وي از تصدي نظارت بر انتشار كتاب و امور مشابه به يك سال انفصال موقت تبديل شده است.
قاضي دادگاه تجديدنظر توكا ملكي، نويسنده‌ي كتاب «زنان موسيقي ايران» و مليحه مغازه‌اي، مترجم كتاب «زنان پرده‌نشين مردان‌ جوشن پوش» را نيز به ترتيب به پرداخت 1 ميليون تومان و 1 ميليون و پانصد هزار تومان جزاي نقدي محكوم كرده است.
يادآور مي‌شود به دنبال طرح اتهام توهين به مقدسات و صدور حكم صادره‌ي بدوي از سوي شعبه‌ي 1411 دادگاه سابق عمومي تهران، سام‌گيس به دليل معرفي و نشر مطلب و توصيف كتاب زنان موسيقي ايران در شماره 2098 روزنامه‌ي ايران به تحمل يك سال حبس تعزيري، نويسنده‌ي كتاب زنان موسيقي ايران به يك سال حبس تعزيري، مترجم كتاب زنان پرده‌نشين به 18 ماه حبس تعزيري، مدير نشر ني به يك سال حبس تعزيري و رييس اداره‌ي كتاب وزارت ارشاد به يك سال حبس تعزيري و محروميت دائم از تصدي نظارت بر انتشار كتاب و امور فرهنگي مشابه، محكوم شده بودند كه پس از اعتراض آنها به حكم صادره پرونده به دادگاه تجديدنظر استان تهران ارجاع شد‌.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/6999

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خبرهايي حقوقي از ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016