شنبه 12 ارديبهشت 1383

اجرای بخشنامه آيت الله شاهرودی يعني آزادی فوری همه روزنامه نگاران زنداني، گزارشگران بدون مرز

گزارشگران بدون مرز با ابراز خرسندی از انتشار بخشنامه ای از سوی آيت الله شاهرودی رييس قوه ی قضاييه برای به اجرا نهادن قانون وپايان دادن به بي قانوني در زندانها و دادگاه های جمهوری اسلامي و با استناد به اين بخشنامه از مقامات مسئول ايران مي خواهد که ۱٢ روزنامه نگار زنداني را که قرباني زندان و خشنونت غير قانوني شده اند آزاد و از آنها رفع خسارت گردد.

روزنامه های ايران در روز پنجشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۸۳ متن بخشنامه ای را از آيتالله هاشمي شاهرودي خطاب به كليه "مراجع قضايي انتظامي و اطلاعاتي ايران" منتشر کردند. در اين بخشنامه آمده است : " از ايذاي افراد نظير بستن چشم و ساير اعضا تحقير و استخفاف به آنان اجتناب گردد، بازجويان و مأموران تحقيق از پوشاندن صورت و يا نشستن پشت سر متهم يا بردن آنان به اماكن نامعلوم و كلاً اقدامهاي خلاف متعارف خودداري ورزند، هرگونه شكنجه متهم به منظور اخذ اقرار يا اجبار او به امور ديگر ممنوع بوده، محاكم و دادسراها حق دفاع را از متهمان و مشتكي عليهم سلب نكنند و فرصت استفاده از وكيل و كارشناس را براي آنان فراهم نمايند." و از همه اين ارگانها خواسته شده است که قانون را رعايت کنند.

بنا براين بيانيه که به رسميت شناختن رسمي نقض منظم قانون و اعمال شکنجه چون قاعده ای عمومي در ايران است، گزارشگران بدون مرز خواهان آزادی همه ی روزنامه نگاران زنداني است که با استناد به اين بيانيه غير قانوني دستگير شده اند.

رضا عليجانی سردبير محله توقيف شده ايران فردا و برنده دهمين جايزه گزارشگران بدون مرز و بنياد فرانسه در سال 2001 تقی رحمانی روزنامه نگار هفته نامه توقيف شده اميد زنجان و هدی صابر عضو تحريريه ايران فردا در ٢٥خرداد ماه ١٣٨٢ در زندان بازداشت شده اند. اين سه روزنامه نگار از تاريخ دستگيری به مدت سه ماه در سلول انفرادی بسر بردند. تا به امروز وکلای اين روزنامه نگاران موفق به ديدار با آنها نشده اند و به پرونده ی موکلين خود نيز دسترسي ندارند. اتهامات اين روزنامه نگاران که يازده ماه است در "بازداشت موقت" بسر مي برند مشخص نشده است.

انصافعلی هدايت روزنامه نگار مستقل و همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب، جمعه ٢۶ دی ١٣٨٢ چند ساعت پس از بازگشت اش به ايران، به دستور شعبه يک دادگاه انقلاب اسلامي تبريز، توسط ماموران اطلاعاتي در خانه ی خود دستگير شد. چهارشنبه ٢٦ فروردين ماه ٨٣ ١٣ با حکم شعبه يک دادگاه انقلاب اسلامي تبريز، به ١٨ ماه زندان محکوم شد. اين روزنامه نگار به يك سال حبس به خاطر توهين به مقامات ارشد نظام و ٦ ماه حبس به خاطر تبليغ عليه نظام محكوم شده است. با اينکه برای وی قرار وثيقه صادر شده است و تقاضای تجديد نظر کرده است اما هنوز در زندان بسر مي برد.

سيامک پورزند مسئول مجتمع فرهنگی هنری تهران و از روزنامه نگاران پرسابقه ی ايران است. وی در آبان ماه سال ۱٣٨۰ توسط نيروهای امنيتی رژيم به هنگام ترک منزل خواهرش ربوده شد. درمدت دستگيری، محل بازداشت وی مخفی نگاه داشته شد. در سيزده ارديبهشت ۱٣٨١ يک دادگاه « ويژه » سيامک پورزند را به جرم« اقدام بر عليه امنيت کشور و ارتباط با ضد انقلاب در خارج از کشور» به يازده سال زندان محکوم کرد. وی از دی ماه ۱٣٨١ در "مرخصي" بسر برد و سپس در تاريخ ده فروردين ۱٣٨٢، مجددا دستگير گرديد. سيامک پورزند روزنامه نگار هفتاد و پنج ساله در مدت بازداشت و بازجويي شديدا مورد شکنجه و فشار های روحي قرار گرفته است و در زندان از مراقبت های پزشکي لازم محروم بود. دوشنبه ٣١ فروردين و در پي حمله قلبي ديگری در بيمارستان مدرس بستری شد.

عليرضا جباری ٦٠ ساله، روزنامه نگار مجله توقيف شده آدينه و همکار بسياری از روزنامه های مستقل از ٢٦ اسفند ماه ١٣٨١ در زندان است. محکوم به سه سال زندان و ٢٥٣ ضربه شلاق، و از بيمار قلبي نيز رنج مي برد. عليرضا جباری که در بند زندانيان عادی زنداني است، اخيرا در پي انتشار گزارشي از وی بر روی سايت های خبری، در مورد زندان قصر و بدرفتاری های زندانبانان، تنبيه شده است و از زندان قصر به زندان گوهر دشت انتقال يافته است.

حسن يوسفي اشکوری ٥٥ ساله، روزنامه نگار مجله توقيف شده ايران فردا که از ١٤ مرداد ماه ١٣٧٩ در زندان است. از بيماری ديابت رنج مي برد، اخيرا به دليل عوارض ديابت، از ناحيه چشم دچار خونريزی شده و مدتي را در مرخصي بسر برد. اما به نظر پزشکان متخصص وی بايد در محيطي بدور از زندان و به شکل فوری تحت درمان قرار گيرند.

اکبر گنجي روزنامه نگار روزنامه توقيف شده صبح امروز در ٢ ارديبهشت ١٣٧٩ پس از احضار به دادگاه ١٤١٠ معروف به دادگاه مطبوعات دستگير گرديد. وی چندين بار اعلام کرده بود که در زندان تحت شکنجه قرار گرفته است. در دی ماه١٣٧٩ طی حکمی به ده سال زندان و پنج سال تبعيد محکوم گرديد، در ارديبهشت ١٣٨٠ دادگاه تجديدنظر حکم را به شش ماه کاهش داد ولی در ٢٤ تير ماه، ديوان عالی کشور بلا فاصله رای دادگاه تجديدنظر را مردود اعلام و گنجی را به شش سال زندان محکوم نمود .

ايرج جمشيدی ٥٦ ساله، سر دبير روزنامه ی آسيا که از ١٦ تير ماه ١٣٨٢ در زندان است. از تاريخ دستگيری در "بازداشت موقت" و در سلول انفرادی بسر مي برد. ايرج جمشيدی يک روز پيش از بازديد آقای ليگابو گزارشگر کميسيون حقوق بشر سازمان ملل از زندان، به بند عمومي انتقال يافت و در فردای سفر آقای ليگابو دوباره به سلول انفرادی بازگردانده شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حسين قاضيان و عباس عبدی که در مهر و آبان ١٣٨١ دستگير شده بودند، در دادگاه تجديد نظر به چهار سال و نيم زندان محکوم گرديدند. اين دو روزنامه نگار به اتهام "همكاري با دولت خارجي متخاصم" به چهار سال و نيز اتهام "تبليغ عليه نظام" به شش ماه زندان محکوم شده اند. حسین قاضیان، مدیر موسسه نظرسنجی آینده و روزنامه نگار روزنامه ی (توقیف شده) نوروز در ٩ مهر و عباس عبدی سر دبير روزنامه ی توقيف شده ی سلام، عضو شورای سردبيری بسياری از روزنامه های توقيف شده ی اصلاح طلب و عضو هيئت مديره ی موسسه نظرسنجی آینده در ١٣ آبان دستگير شده اند. در دی ماه ١٣٨١ و در دادگاه بدوی توسط قاضي مرتضوی محاکمه و به هشت و نه سال زندان محکوم شده بودند. با اينکه بخشي از "اتهامات" آنها توسط ديوان عالي لغو شده است اما پرونده آنها همچنان راکد مانده است.

مصطفي سبطي مدير مسئول هفته نامه ی گرگان امروز، در پنجشنبه بيست و هشتم اسفندماه سال ۸۲ زنداني شد. " تخلف مطبوعاتي" اين روزنامه نگار انتشار نامه ای از اهالي يک محله خطاب به مسئولان كشور در اعتراض به تملك زمين هاي جنگلي در شهرك تالار از سوي دادگستري است و قضات همين دادگستری که شاکي روزنامه نگار هستند ايشان را به سه ماه حبس قطعي و جهار ماه تعليقي محکوم کرده اند. اين مورد را مي توان همان چيزی ناميد که آقای شاهرودی به آن " بازداشتهاي اضافي و بدون ضرورت " گفته اند.

بيانيه رييس قوه ی قضاييه ايران تقريبا تاييد همه مواردی است که دو گزارشگر گروه های کاری سازمان ملل در باره ی دستگيری های خودسرانه و آزادی بيان و مطبوعات، آقايان لويي ژوانه و آمبي ليگابو در پي ديدارشان از ايران در سال گذشته ، در گزارشات خود به مقامات ايران توصيه کرده بودند. بدون شک اعمال فشار های بين المللي برای رعايت حقوق بشر بر ايران در اين تغيير جهت ناگهاني جمهوری اسلامي موثر بوده است. حال بايد منتظر اجرای اين بخشنامه ماند.

گزارشگران بدون مرز يادآور مي شود :
ايران " بزرگترين زندان روزنامه نگاران" در خاورميانه است، دوازده روزنامه نگار در پشت ميله های زندان بسر ميبرند.

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله چهل و دو رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/7077

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اجرای بخشنامه آيت الله شاهرودی يعني آزادی فوری همه روزنامه نگاران زنداني، گزارشگران بدون مرز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016