جمعه 8 خرداد 1383

علي لاريجاني: دانشجويان اجازه ايجادحركت سايه روشن رادرجامعه ندهند، ايسنا

لاريجاني تاكيد كرد كه قصد كانديداتوري براي انتخابات رياست جمهوري آينده را ندارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي لاريجاني مشاور عالي مقام معظم رهبري طي سخناني در جلسه‌ي جامعه‌ي اسلامي دانشجويان با بيان اين كه در جامعه شاهد حركت سايه روشن هستيم، افزود: در اين حركت افراد شعارهايي را سر مي‌دهند ولي عملكردشان متفاوت با آن شعارهاست. در سطح بين‌الملل نيز شاهد اين امر هستيم، آمريكا خود را طرفدار حقوق بشر جلوه مي‌دهد ولي بعدا عكس‌هايي از زندان‌هاي عراق بيرون مي‌آيد كه بسيار فاجعه‌آميز است.
وي گفت: اين را مي‌توان يك حركت سايه روشن دانست. اين حركت سايه روشن در تمام مسائل ديده مي‌شود و يك نوع شيوه‌ي بازي با افكار عمومي است.
وي با تاكيد بر اين كه بايد به آرمانها و اهداف انقلاب يك رنسانس با تمام نيروها انجام دهيم، گفت: هدف انقلاب، هدفي متعالي بود و در چند سال اخير عده‌اي تفكر ايدئولوژيك در مسائل سياسي - خارجي را قبيح دانستند، ما كه اسلام را وسيله‌ي نجات بشريت مي‌دانيم چرا بايد تفكر ايدئولوژيك را قبح كنيم. در اهداف انقلاب اسلامي دموكراسي نيز نهفته است، البته دموكراسي ما نقص‌هايي را كه در دموكراسي غربي وجود دارد را نفي مي‌كند.
لاريجاني يكي از اهداف انقلاب را ايجاد عدالت دانست و خاطرنشان كرد: ما در عمل‌گرايي كمي از اين اصل گذر كرده‌ايم. بايد عدالت را تعريف كنيم. هرچند در بعضي از امور آن را اجرا كرده‌ايم اما در بعضي امور عدم اجراي عدالت باعث ايجاد فاصله‌ي طبقاتي شده است.
وي ادامه داد: متاسفانه به علت عدم تعريف درست از واژه‌ها، با بعضي از آنها بازي و معناي آنها تحريف شده است، مثلا برخي وقتي مي‌خواهند جهاد را تعريف كنند، آن را مساوي با خشونت مي‌دانند.
مشاور عالي مقام معظم رهبري در مورد نقش دانشجويان در اين مقطع زماني اظهار داشت: دانشجو بايد پرچم‌دار امور باشد و اجازه ندهد كه حركت سايه روشن در جامعه ايجاد شود.
وي در ادامه با بيان اين كه مثلا عده‌اي از آقايان مي‌گويند روشنفكر ديني نداريم يا اينكه دموكراسي با ولايت همخواني ندارد، گفت: چرا روشنفكر ديني نداريم و چرا تعريف خود را به نحوي ارائه مي‌دهيم كه روشنفكري با دين همخواني نداشته باشد. دانشجويان بايد تكليف اين مسائل را مشخص كنند، اينها همه سايه روشن است. چرا ولايت فقيه را با ديكتاتوري توصيف مي‌كنند. آيا واقعا در كشور ما ديكتاتوري وجود دارد؟ خودشان نيز مي‌دانند كه چنين چيزي نيست. مطلقه بودن ولايت فقيه در قانون اساسي را با ديكتاتوري توصيف مي‌كنند و در همين امور است كه من مي‌گويم جنبش دانشجويي نبايد اجازه دهد كه حركت سايه روشن در جامعه ايجاد شود و در مورد اين مسائل بحث و گفت‌وگو كنند.
لاريجاني با تاكيد بر اين كه دانشجو نبايد به مسائل جزئي بپردازد، در اين باره گفت: پرداختن دانشجو به امور جزئي او را هوراكش مي‌كند و اين چيزي است كه احزاب مي‌خواهند. دانشجو بايد كلي‌نگر باشد، مطالبه‌گر باشد و از قوه‌ي قضاييه، مقننه و مجريه بپرسد شما چه كار كرديد؟ با طرح بحث مبارزه با فساد عده‌اي مطرح كردند كه اين معلول است بايد به علت رسيدگي شود. شما بايد بپرسيد كه اين مبارزه با فساد چه شد؟ كدام قانون را در مورد مبارزه با فساد نوشتيد؟
وي ادامه داد: دانشجويان بايد فضا را به سوي مطالبات اصلي و اصيل برگردانند. دانشجويان بايد به حوادث مهمي كه در جهان در حال رخ دادن است توجه كنند و در اظهار نظر در مورد مسائلي كه در جهان اسلام رخ مي‌دهد سردمدار باشد.متاسفانه دانشجويان ما نسبت به فجايعي كه آمريكا در عراق ايجاد كرد، چندان قوي و منسجم اعتراض نكردند، اين در حالي است كه دانشجويان ما بايد سردمدار باشند.
وي خاطرنشان كرد: بعد از 11 سپتامبر حوادث زيادي رخ داد كه ضررهايي براي منطقه و كشورهاي اسلامي داشت و البته فوايدي را نيز دارا بود كه بايد از آن استفاده كرد. بعد از اين حادثه و حمله‌ي آمريكا به افغانستان و عراق نفرت عمومي نسبت به اين كشور افزايش پيدا كرد و بايد دانشجويان از اين نفرت عمومي به نحو احسن استفاده مي‌كردند.
لاريجاني با اشاره به پرونده‌ي انرژي اتمي ايران، گفت: آنها پرونده‌ي انرژي اتمي ايران را در حال حاضر جالب‌ترين سوژه براي ايجاد دردسر براي ايرانيان مي‌دانند. البته خودشان نيز مي‌دانند كه ايران بمب اتم ندارد و زماني اين ماجرا را رها مي‌كنند كه بدانند ايرانيان نسبت به اين قضيه بي‌تفاوت نيستند و از حق خودشان نمي‌گذرند.
وي ادامه داد: در قضيه‌ي انتخابات اول اسفند فكر مي‌كردند كه مردم شركت نمي‌كنند و مي‌توانند از آن به عنوان اهرمي براي فشار استفاده كنند وقتي كه ديدند مردم شركت گسترده‌اي داشتند نظريه‌پردازان آنها گفتند كه نومحافظه‌كاران و دانشگاهيان و افراد باسواد در ايران بر سر كار آمده‌اند و اينها قدرتمند هستند و بايد مدل رفتاري خود را با آنها عوض كنيم.
لاريجاني ادامه داد: تشكيلات دانشجويي بايد هدفدار و به طور سيستمي عمل و مطالبات اصلي را پيگيري كند. با مجلس هفتم بحث و گفت‌وگو كند و از آنها بپرسد كه چگونه مي‌خواهند عدالت را در جامعه ايجاد و چگونه مي‌خواهند با تهاجم فرهنگي مقابله كنند؟ البته دانشجويان براي رسيدن به اين اهداف به توسعه‌ي تشكيلاتي نياز دارند، آنها بايد توجه كنند كه دانشگاه محل بحث و گفت‌وگوست و جاي بيانيه‌ دادن نيست.
وي در پاسخ به سوالي مبني بر كانديداتوري خود در انتخابات رياست جمهوري، گفت: من چنين قصدي ندارم و اين كه گفته مي‌شود از رياست سازمان صدا و سيما براي انتخابات رياست جمهوري كناره‌گيري كرده‌ام، اشتباه است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

لاريجاني در پاسخ به سوالي در مورد مبارزه با فساد در كشور، گفت: فساد در تمام كشورها وجود دارد. مثلا عده‌اي فكر مي‌كنند در چين فساد وجود ندارد، اين در حالي است كه به علت دولتي بودن سيستم، فسادهاي زيادي وجود دارد ولي آنها با چند مورد عمده از فساد برخورد جدي مي‌كنند تا ديگران نيز حساب كار خودشان را بكنند. فساد در كشورهاي اروپايي نيز وجود دارد و به طور كلي مي‌توان گفت در بروكراسي دنيا وجود دارد. در كشور ما نيز تا حدي وجود دارد.
وي در مورد اقتصاد اسلامي، گفت: ما اقتصاد اسلامي داريم. نمي‌توان گفت دين اسلام كامل است، ولي اقتصاد ندارد. بايد با كار تئوريك اين اقتصاد را پرورش دهيم، اگر در نوشته‌هاي اسلامي دقت كنيم نمونه‌هايي مي‌توان از اقتصاد اسلامي را شاهد بود.
لاريجاني در مورد سيستم امنيتي ايران، گفت: امنيت ملي جمهوري اسلامي ايران و سياست خارجي آن بدون استراتژي نيست. تحولات زيادي در منطقه و جهان رخ مي‌دهد و بايد متناسب با اين تحولات استراتژي‌هاي مناسب اتخاذ كرد. مثلا ما هميشه از جنبش‌هاي اسلامي حمايت مي‌كنيم ولي اين نوع حمايت ما متفاوت است، پس نبايد بگوييم استراتژي نداريم، البته در بعضي از موارد اين استراتژي بايد به صورت پنهان باشد و در بعضي از موارد روشن. البته من نمي‌گوييم در استراتژيمان نقص نداشته‌ايم، بله نقص داشته‌ايم ولي توجه داشته باشيم ما كشوري با 25 سال سابقه‌ي حكومت اسلام هستيم، ولي در آمريكا 200 سال است كه دموكراسي نهادينه شده است پس ما قابل مقايسه با آمريكا نيستيم و نبايد در مورد چنين موضوعاتي به مقايسه بپردازيم. ما در طي اين 25 سال نيز گرفتاريهاي زيادي مانند جنگ داشتيم و اين باعث ايجاد اختلال شد. در حوزه‌ي استراتژي، شوراي امنيت ملي و رهبري در امور بين‌المللي وقوف كامل دارند و در مورد اتخاذ استراتژي توجه دقيق مي‌كنند و البته من قبول دارم كه نقص داشته‌ايم ولي اين نقص‌ها نسبت به امور ديگر كمتر است. در مورد درياي خزر نيز استراتژي ما ناكارآمد نبود و در مورد افغانستان نيز استراتژي ما مبني بر عدم پذيرفتن طالبان، استراتژي كاملا درستي بود. درست تشخيص داديم كه نبايد طالبان را پذيرفت، استراتژي ما در مورد عراق نيز تاكنون درست بوده است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8255

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي لاريجاني: دانشجويان اجازه ايجادحركت سايه روشن رادرجامعه ندهند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016