جمعه 8 خرداد 1383

زلزله تهران و 7 استان ديگر ايران را لرزاند و ده ها كشته و زخمي بر جاي نهاد، شهروند

شهروند: زمين لرزه اي به قدرت بيش از 5 / 5 درجه ريشتر شهر تهران، و شهرهاي ديگر اين استان و 7 استان ديگر ايران را امروز جمعه لرزاند و زيانهاي مالي و جاني بسيار به بار آورد. آنچه ميخوانيد گزارش برخي خبرگزاريهاي داخلي و يكي دو منبع خارجي از زمين لرزه ي امروز ايران است.
يكي از كارشناسان موسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران گفت: «اطلاعات حاصله نشان ميدهد مركز اين زمين لرزه در عرض ٦/٣٥ و طول ٥١/٦٢ جغرافيايي ــ منطقه اي در جنوب غربي ساري ــ بوده است.»
بر اساس اين گزارش زمين لرزه مذكور كه ساعت ١٧:10 به وقت تهران رخ داد علاوه بر تهران در استانهاي گلستان، قم، زنجان، گيلان، مركزي، ايلام و مازندران نيز به وقوع پيوست.
اين زمين لرزه همچنين در استانهاي آذربايجان شرقي و اردبيل نيز احساس شده است.
بنابر گزارشهاي رسيده شدت زمين لرزه در غرب تهران بيش از ساير مناطق احساس شده است.
همچنين جهانبخشي رئيس ستاد حوادث غيرمترقبه استان تهران به خبرنگار ايسنا گفته است، « تاكنون اطلاعاتي درباره خسارات احتمالي دريافت نشده، اما در محور چالوس به دليل ريزش ارتفاعات اختلال در رفت و آمد ايجاد شده و محور نيمه بسته است.»
حسن زاده، مديركل سياسي انتظامي استانداري مازندران در اين خصوص به ايسنا گفت: «اين زمين لرزه در ساعت ١٧:08 در اين استان مازندران رخ داد.»
وي افزود: «تاكنون هيچگونه گزارشي از خسارات احتمالي اين زلزله گزارش نشده است و اين مسئله در حال بررسي است.»
گزارش خبرنگاران ايسنا از قم نيز حاكيست به دنبال وقوع اين زمين لرزه شماري از مردم قم منازل خود را ترك كرده و به خيابانها آمدند. استاندار مازندران مركز زمين لرزه ي بعدازظهر امروز را منطقه اي بين كوجور، يوش و بلده كه در جنوب غربي نوشهر و چالوس قرار دارند، اعلام كرد. محمدعلي پنجه فولادگران در گفت و گو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام اين خبر افزود: شدت اوليه ي زلزله حدود 7/5 در مقياس ريشتر اعلام شده و تاكنون بر اساس گزارشهاي دريافتي، اين زلزله در اين مناطق كه كانونهاي اصلي آن به شمار ميآيند، خسارات جاني به دنبال نداشته است.

زلزله در مازندران تلفاتي بر جا گذاشت
به گزارش ايرنا از نوشهر و ساري، زمين لرزه در شهرستان نور استان مازندران بر اساس گزارش منابع بيمارستاني حدود20 مجروح و پنج کشته بر جا گذاشته است.
"مجيد حاجي زاده" مسئول اورژانس بيمارستان نور به خبرنگار ايرنا گفته است: "پس از زلزله امروز پنج کشته و10 مجروح به اين بيمارستان منتقل شده است."
وي گفت: "بيمارستانها و مراکز درماني منطقه در حال آماده باش به سر مي برند."
هنوز به درستي مشخص نيست که کشته شدگان ياد شده بر اثر تخريب اماکن مسکوني جان خود را از دست داده اند يا بر اثر تصادفات رانندگي ناشي از زلزله .
همچنين به گفته منابع مردمي چند نفر که روي داربست ساختمانهاي در دست ساخت مشغول کار بوده اند، به زمين افتاده و کشته شده اند.
"مجيد محمدي " يک کاردان آزمايشگاه بيمارستان بلده در تماس تلفني به خبرنگار ايرنا گفته است: "تاکنون 10 مجروح به بيمارستان بلده منتقل شده اند."
وي افزود: "تعدادي خانه قديمي در منطقه کاملا تخريب شده است."
اخبار رسيده از منطقه بلده که کانون زمين لرزه امروز بود، حاکي است که جاده بلده به تهران بر اثر ريزش کوه خسارت زيادي ديده است.
استاندار مازندران در پايان گفت: به واسطه ي آن كه ارتباطمان با منطقه ي كوجور قطع شده است، نيروهايي را جهت مشخص كردن خسارتهاي احتمالي به اين منطقه گسيل كردهايم.
مؤسسه ژئوفيزيك دانشگاه تهران شمار زلزله هاي امروز ايران را تاكنون سه مورد اعلام كرد
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مختصات جغرافيايي اين زمين لرزه ٣٥/٣٦ درجه عرض جغرافيايي و ٦٢/٥١ درجه طول جغرافيايي بوده است.

تاريخچه زمين لرزه هاي بزرگ در ايران به روايت ايرنا:
هشتم خرداد1383 برابر با 28 مي 2004
ايران به عنوان کشوري لرزه خيز، روي يکي از دو کمربند بزرگ لرزه خيزي جهان موسوم به "آلپا" قرار دارد و هر از گاهي زمين لرزه هاي بزرگي در آن به وقوع مي پيوندد.
از سال1340 تاکنون زمين لرزه هاي مختلف و در مواقعي ويران کننده مناطق مختلف ايران را با خسارات و تلفات سنگيني روبه رو کرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

شديدترين زمين لرزه اي که در سالهاي اخير در ايران به وقوع پيوسته مربوط به 31 خرداد 1369 در استانهاي گيلان و زنجان با قدرت 3/7 در مقياس ريشتر بود.
دانشمندان گفته اند که دليل اين پديده در بستر اقيانوسها که نشانه هاي حرکت شبه قاره هند به سمت قاره هاي آسيا و اروپا را آشکار مي سازد، نهفته است .
قاره هند از30 ميليون سال گذشته با سرعتي معادل10 سانتيمتر در سال به سمت قاره هاي اروپا و آسيا حرکت کرده است و در زمان حاضر اين سرعت به پنج سانتيمتر در سال کاهش يافته است .
فهرستي از زمان و ميزان قربانيان زمين لرزه هاي به وقوع پيوسته در ايران به طور خلاصه ارائه مي شود :
آوريل سال1960 (فروردين / ارديبهشت 1339 )450 تن در شهر لار، واقع در جنوب ايران کشته شدند.
سپتامبر1962 (شهريور/ مهر 1341)11 هزار تن کشته و200 روستا در غرب تهران ويران شد.
اوت 1968 (مرداد/ شهريور1347) حدود10 هزار تن در استان خراسان جان سپردند.
آوريل1972 (فروردين / ارديبهشت 1351) پنج هزار و44 تن در جنوب ايران کشته شدند.
آوريل1977 (فروردين / اردبيشت 1356 ) حدود900 تن در منطقه اصفهان جان باختند.
سپتامبر1978 (شهريور/ مهر 1357)25 هزار تن در شرق ايران کشته شدند.
نوامبر1979 (آبان / آذر 1358)600 تن در شمال شرقي ايران جان سپردند.
ژوئن 1981 (خرداد/ تير1360 )، يکهزار و28 تن در استان کرمان کشته شدند.
ژوئيه 1981 (تير/ مرداد1360) يکهزار و300 تن در استان کرمان جان باختند.
21 ژوئن 1990 (31 خرداد 1369) حدود40 هزار تن در شهر رودبار در شمال ايران در اثر سنگين ترين زمين لرزه کشته شدند.
28 فوريه 1997 (10 اسفند 1375 ) حدود يکهزار و100 تن در اردبيل کشته شدند، بزرگي اين زمين لرزه ، 5 / 5 درجه در مقياس ريشتر بود.
10مه 1997 (20 ارديبهشت 1375 ) يکهزار و613 تن در بيرجند بر اثر زمين لرزه با بزرگي 1 / 7 درجه در مقياس ريشتر، جان باختند.
5 دي ماه 1382 (26 دسامبر2003 ) زمين لرزه شديدي با بزرگي 3 / 6 درجه در مقياس ريشتر در بم بيش از40 هزار نفر را کشت و هزاران نفر را زخمي کرد.
8 خرداد1383 (28 مي ) زمين لرزه اي با بزرگي 5 / 5 درجه ريشتر شمال ايران و از جمله تهران را به شدت لرزاند ]و خسارات جاني و مالي بسياري به بار آورد[.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/8287

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زلزله تهران و 7 استان ديگر ايران را لرزاند و ده ها كشته و زخمي بر جاي نهاد، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016