چهارشنبه 27 خرداد 1383

گزارش ايلنا از مصاحبه سيدمحمد خاتمي در جمع خبرنگاران؛ «ذره‌‏اي از آن نظراتم عقب نشيني نکرده‌‏ام»، ايلنا

Khatami.jpg

رييس جمهوري تاکيد کرد: برنامه فن‌‏آوري هسته‌‏اي براي غني سازي اورانيوم جهت تهيه سوخت نيروگاههاي اتمي داشته‌‏ايم، داريم و خواهيم داشت.
به گزارش خبرنگار" ايلنا" سيدمحمد خاتمي امروز پس از جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران تاکيد کرد: ايران مصمم است صاحب فن‌‏آوري در مسير صلح‌‏آميز باشد.
وي افزود: ما توقع زيادي نداريم و هيچ چيز غيرقانوني نمي‌‏خواهيم اما اين توقع را داريم که چيزي که خلاف قوانين، پروتکلها و ضوابطي که دنيا آن را قبول کرد و ما آن را پذيرفته ايم از ما نخواهند.
رئيس جمهوري تصريح کرد: مساله هسته اي ايران پيش از اين که جنبه فني داشته باشد، سياسي است و يک اراده سياسي پشت قضيه وجود دارد و به هر دليل بهانه‌‏گيري مي‌‏کند تا از حق ايران براي دستيابي به فن‌‏آوري هسته‌‏اي جلوگيري کند.
رييس جمهوري ادامه داد: يک مورد از فن‌‏آوري هسته اي که مراحل بسيار پيچيده‌‏اي هم دارد، مربوط به سلاح هسته‌‏اي است، اما ما قصد آن را نداريم و بيش از 5/3 درصد غني سازي را اصولاٌ نمي‌‏خواهيم و در دکترين نظامي و دفاعي ما سلاح هسته‌‏اي ابدا جايي ندارد.
وي افزود: همواره گفته‌‏ايم که خواستار؛ اولا منطقه عاري از سلاح هسته‌‏اي و دوماٌ خواستار محو سلاح هسته‌‏اي در همه دنيا هستيم و در مجامعي که در اين زمينه‌‏ها وجود دارد، ايران جزو پيشتازان هست.
خاتمي با بيان اينکه فن آوري هسته‌‏اي فوايد و نتايج فوق العاده‌‏اي دارد که هيچ کشور در حال توسعه از آن دست بر نمي‌‏دارد، گفت: حتي اگر ما نيروگاه اتمي نداشتيم نيازمند فن‌‏آوري هسته‌‏اي در مسير صلح‌‏آميز بوديم و ملتي که تصميم گرفته است توسعه پيدا کند و علم و تکنولوژي داشته باشد، خود آن کشور است که تصميم مي‌‏گيرد ‌‏چه نوع تکنولوژي داشته باشد و چگونه آن را تامين کند؟ بنابراين هيچ چيز خارج از حدود و ضوابط نيست.
رييس جمهوري افزود: ما عضو NPT هستيم و قبل از تصويب پروتکل الحاقي براي نشان دادن حسن نيت خود اجراي آن را پذيرفتيم و اکنون نيز آن را اجرا مي‌‏کنيم و بر روي تعهداتي که اخلاقاٌ نسبت به امضاي پروتکل و نيز مسايل ديگر که بوده است، ايستاده ايم و در چهارچوب NPT عمل مي‌‏کنيم.
رييس جمهوري با بيان اينکه براساس NPT حق مسلم کشورهاي عضو است که به تکنولوژي صلح آميز هسته اي دست يابند، گفت: تاکي مي‌‏خواهند ما را از اين حق محروم کنند؟ قطعنامه اي که بخواهد ما را از حق مسلم خود محروم کند نه ضمانت اجرايي دارد و نه ما مجبوريم که آن را اجرا کنيم.
وي با اشاره به مذاکرات ايران با کشورهاي اروپايي گفت: مسير مذاکرات ايران و اروپا مسير مناسبي بود و ما هنوز هم نمي‌‏خواهيم بگوييم که به موقعيتي رسيده ايم که با اروپايي‌‏ها و جامعه جهاني همکاري نخواهيم کرد. بلکه همکاري ما ادامه خواهد يافت.
خاتمي افزود: مابراي حسن نيت هم پروتکل را اجرايي کرديم و هم داوطلبانه فرآيند غني سازي را متوقف کرديم، نظر ما اين بود و تاييد شفاهي آقاي البرادعي را داشتيم که غني سازي يعني بازدهي به دستگاه سانتريفوژ.
وي افزود: قطعه سازي و مونتاژ و مسايل ديگر جزو غني سازي نبود اما بعداٌ بهانه‌‏گيري کردند يا نظرشان عوض شد و غني سازي را تعميم دادند و ما با حسن نيت آن را پذيرفتيم و به آن عمل کرديم.
خاتمي تصريح کرد: اين مسير پيگيري شد و حتي به آنها اجازه داديم که از تشکيلات نظامي بازديد کنند. من فکر نمي‌‏کنم که بيش از اين بتوان حسن نيت نشان داد. در مقابل نيز اروپايي ها تعهد داشتند که در زمينه انتقال تکنولوژي و همکاريهاي گسترده هم در زمينه منطقه اي و هم دو جانبه اي با ما داشته باشد، آنها در اين مسير حرکت نکردند.
وي افزود: ما با بحث‌‏هايي که در بروکسل داشتيم، پروژه ايران در اجلاسي ژوئن عادي شود و از فوق‌‏العاده بودن درآيد.
وي افزود: ما معتقد بوديم که دوستان اروپايي به اين مساله متعهدند اما نه تنها اين اتفاق نيفتاد بلکه گزارش هاي آقاي البرادعي و پيش نويس قطعنامه اي که تهيه شده است، تناقض هايي با دريافت ها و گزارش هاي بازرسان انرژي اتمي دارد.
خاتمي تصريح کرد: البته جنبه‌‏هاي مثبتي نيز در گزارش البرادعي بود اما مسايلي است که به نظرما غيرمتوقع بود ، به خصوص اينکه اروپايي ها قطعنامه‌‏اي صادر کردند که واقعا قابل قبول نيست.
رييس جمهوري با بيان اينکه در قطعنامه اروپايي ها مسايلي وارد شده است که اصلا حق ورود به آن را نداشته‌‏اند، گفت: مساله غني سازي هيچ نسبتي با مساله آب سنگين اراک يا UCF که در اصفهان هست ندارد، حتي قرار بود طرح افتتاح UCF سال گذشته با حضور خود آقاي دبيرکل باشد.
وي افزود: در نامه اي که به روساي سه کشور نوشته ام، آورده‌‏ام که ما خواستار همکاري هستيم و قصد نداريم که همکاري را قطع کنيم اما کاري که شما انجام داده ايد اين گمان را در ما ايجاد کرده است که شما به تعهدات خود پاي‌‏بند نيستيد و اين بدان معناست که تعهد يک طرفه نيست.
وي افزود: ما اخلاقا تعهداتي داريم و داوطلبانه مسايلي را پذيرفته ايم اما اخلاق تا آنجايي به ما حکم مي‌‏کند که طرف مقابل هم به آن پاي‌‏بند باشد، بنابراين روندي که اکنون ادامه پيدا مي‌‏کند ديگر براي ما هيچ گونه تعهد اخلاقي وجود ندارد که روند غني‌‏سازي را متوقف کنيم و آن را به صورتي که گفته‌‏ايم تعليق کنيم.
رييس جمهوري گفت: الان اعلام نمي کنيم که مي خواهيم کاري انجام دهيم اما وقتي تعهد از يک طرف زير پا نهاده شود طرف ديگر هم نمي‌‏تواند به آن پاي‌‏بند باشد.
وي افزود: اين به معناي خروج از NPT نيست و به معني اجرايي کردن پروتکل الحاق که پيشي از اين به آن عمل مي کرديم هم نيست اما در مورد تصويب اين پروتکل کسي نمي‌‏تواند به دولت و به مجلس ما دستور بدهد و اين لايحه مراحل خود را طي خواهد کرد البته اگر فضا مناسب‌‏تر باشد، بهانه هاي سياسي کمتر و جنبه هاي فني قضيه بيشتر مورد توجه باشد، زمينه براي به انجام رسيدن اين مساله فراهم‌‏تر مي شود و همکاري مي تواند بيشتر صورت بگيرد.
وي قطعنامه اروپايي ما را بسيار بد خواند و گفت: اين قطعنامه هم برخلاف تعهدات آنهاست، هم عبور از چارچوب هاي حقوقي است و هم نقض کننده حقوق مسلم کشورماست و اگر بخواهد به اين صورت تصويب شود در آينده براي همکاري هاي ما مشکلات بيشتري پيش خواهد آمد.
رئيس شوراي عالي امنيت ملي افزود: ما ارايه اين قطعنامه را به معني عدم پاي‌‏بندي اروپا به تعهداتش مي دانيم که در نتيجه نمي‌‏توان انتظار داشت که ايران يک طرفه به تعهدات خود پاي‌‏بند باشد.
خاتمي افزود: در حال حاضر تلاش ها در حال انجام است و به دنبال نامه‌‏اي که به کشورهاي اروپايي نوشتم،تعديلاتي انجام شده است اما اين تعديلات به هيچ وجه جوابگوي خواست بنده نيست.
رييس جمهوري گفت: اميدوارم قبل از آنکه قطعنامه مطرح شود کشورها بتوانند با يک روشي منطقي به نتيجه برسيم.
وي افزود: ما براي اروپا احترام قايل هستيم اما چگونه است که يک دفعه وقتي اين بزرگان به سياتل آمريکا تشريف مي برند به دنبال اطلاعيه نادرستي که گروه "دي8" دادند که جنبه هاي سياسي در آن کاملا معلوم است اين قطعنامه را صادر مي‌‏کنند.
رئيس جمهوري افزود: اميدارم اروپايي ها تلاش کنند که علاوه بر پاي‌‏بندي به تعهداتشان، استقلال خود را نسبت به ديگران بيشتر نشان دهند.
خاتمي تاکيد کرد: ما هيچ قطعنامه اي که طبق ضوابط قانوني نباشد و بخواهد حقوق ما را نقض کند، نمي‌‏پذيريم اما اميدواريم که چنين قطعنامه اي صادر نشود، به خصوص که گروههاي غيرمتعهد و خودمان نيز در اين زمينه تلاش مي کنيم.
وي افزود: به هرحال بايد منتظر نتيجه نشست شوراي حکام بمانيم.
رييس جمهوري گفت: ما فعلا بنا نداريم که اجرا را رها کنيم و از NPT خارج شويم، اگر آنهايي که در قبال ما تعهدي را گردن گرفتند، تعهدي نداشته باشند ما هم تعهدي نخواهيم داشت.
رئيس جمهوري در خصوص حمله ناوهاي امارات و قطر به لنج‌‏هاي ايراني گفت: ممکن است هميشه بهانه‌‏هايي براي اين کارها وجود داشته باشد و لنج‌‏ها وارد آبهاي کشورهاي ديگر شده باشند اما سئوال اين است که مگر اين اتفاقات قبلاً‌ رخ نمي‌‏داد؟
وي افزود: اينکه چرا اين بار به اين صورت برخورد شده است, براي ما مورد سئوال است و حسابي از آنها باز خواست کرده‌‏ايم.
خاتمي با بيان اينکه اين وضع براي ما مورد قبول و تحمل نيست, گفت: اميدواريم که دوستان ما اين مساله را جبران کنند و اين مساله سوءتفاهمي بيش نباشد، چرا که براي منطقه ما مناسب نيست و ما بايد با تفاهم ثبات و امنيت منطقه را حفظ کنيم.
رئيس جمهوري در خصوص بازگشايي فرودگاه امام گفت: فرودگاه امام (ره)حتماً‌ باز خواهد شد و اميدوارم که در زماني نه چندان دور بازگشايي شود.
وي افزود: هفته آينده نشستي براي بررسي آخرين وضعيت فرودگاه خواهيم داشت و اميدوارم در اولين فرصت فرودگاه بازگشايي شود.
رئيس جمهوري در مورد لايحه برنامه چهارم توسعه گفت: نظر شخصي بنده اين است که برنامه چهارم توسعه, برنامه بسيار خوبي است و انصافاً مجلس ششم وقت زيادي براي آن گذاشت.
وي افزود: علاوه بر آن در ادامه اين لايحه از نظر همه کارشناسان و صاحبنظران استفاده کرده‌‏ايم و اعضاي دولت در اين زمينه بسيار فعال بوده‌‏اند و مجلس نيز کار خوبي روي آن انجام داد, اما اينکه از نظر حقوقي به چه نحوي بايد باشد, بايد در مجمع تشخيص مصلحت نظام مورد بررسي قرار گيرد.
وي افزود: براساس بررسي که من کرده‌‏ام, هيچ گونه تخلف از قانون اساسي در آن وجود ندارد و روز گذشته در آخرين گزارش که دوستان ما در هيات نظارت و پيگيري قانون اساسي ارائه کردند, در همه آنچه در اين زمينه اتفاق است, تخلف از قانون اساسي وجود نداشته است.
وي افزود: اختلاف نظر موجود در مورد قانون عادي است اما بنده معتقدم که بايد به تفاهمي برسيم تا اين برنامه زودتر به تصويب برسد و جا و زماني براي اينکه يک تجديد نظر اساسي در برنامه صورت بگيرد, نداريم.
خاتمي تصريح کرد: تجديد نظر اساسي در لايحه به معني اين است که کشور يکي دو سال بدون برنامه باشد اما بايد بر اين اساس پيش برويم.
وي افزود: فکر نمي‌‏کنم که مشکل عمده‌‏اي در اين زمينه وجود نداشته باشد اما صحبت به سر اين است که اگر مجلس هم بخواهد, لايحه را برگردانند, جز در مواردي که اعلام ابهام يا مخالفت با شروع و قانون اساسي شده است, نمي‌‏تواند نظر بدهد.
خاتمي تصريح کرد: درصد بالايي از ابهامها, اشکالهاي شکلي‌‏ست که اميدوارم به گونه‌‏اي پيش برود که دولت جمهوري اسلامي بتواند بخشنامه بودجه خود را براساس برنامه چهارم توسعه باشد.
رئيس جمهوري افزود: ما براي مجمع, مجلس و دولت احترام قائليم و مطمئنيم که هيچ کس نمي‌‏خواهد کار کشور لنگ بماند.
رئيس جمهوري در مورد احتمال استيضاح وزراي راه کشور و آموزش و پرورش در مجلس گفت: مجلس حق دارد که سئوال و استيضاح کند اما در عين حال که اين حق وجود دارد, استيضاح را به صلاح نمي‌‏دانم.
وي با بيان اينکه اگر مسائلي وجود داشته باشد، مي‌‏تواند به صورت دوستانه حل شود, گفت: من از وزراي خود دفاع مي‌‏کنم و اميدوارم که بتوانيم با تفاهم و منطق نگذاريم که به امور مملکت لطمه‌‏اي وارد شود.
رئيس جمهوري در خصوص مساله قاچاق دختران به کشورهاي عربي گفت: آنچه به صورت وسيع مطرح شد, نبوده است اما موارد تخلفي وجود داشته است.
وي افزود: براساس گزارش‌‏هايي که از وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي دريافت کردم, متاسفانه برخي موارد بد وجود داشته است اما اين موارد استثنايي است و يک جريان به حساب نمي‌‏آيد.
وي افزود: ما به شدت با آنها برخورد مي‌‏کنيم و اميدواريم که جلوي اين پديده هرچند که خيلي وسيع نيست اما با استحکام گرفته شود.
خاتمي در خصوص مساله گراني گفت: گراني واقعاً در جامعه وجود دارد و ممکن است بخش‌‏هايي از آن نيز مربوط به دولت باشد اما اگر تخلفي مشاهده شود, با آن برخورد مي‌‏کنيم.
وي افزود:‌‏ با وجود اينکه حق داشتيم قيمت کالاهاي در اختيار دولت را 10 درصد افزايش دهيم, اما پيشنهاد ما اين بود که اصلاً اضافه نشود و در صورت لزوم نيز 5 درصد بيشتر اضافه نشود.
خاتمي گفت: ممکن است مواردي باشد که از اين نظر عبور کرده باشند اما مساله گراني پيچيده‌‏تر از اين مسائل است و همه آن در دست دولت نيست.
وي افزود: با گراني بايد به صورت جامع برخورد کرده به خصوص که طبقات پايين جامعه دچار اشکال مي‌‏شوند, به اين ترتيب که مجلس سقف يارانه ما را ثابت نگه مي‌‏دارد و از طرف ديگر قيمت‌‏ها بالا مي‌‏رود.
وي تصريح کرد: سال گذشته دولت 400 ميليارد تومان اضافه بر آنچه تعهد داشت, از منابع خود يارانه پرداخت کرد تا قيمت‌‏ها در حد پايين بماند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس جمهوري سفر هيات‌‏هاي حقوق بشر به ايران را يک روند عادي عنوان کرد و گفت: در مور حقوق بشر بيش از آنکه نگاهمان به خارج باشد, بايد به خودمان باشد.
وي افزود: اگر وضعيت حقوق بشر را در ايران با کشورهاي نظير خودمان مقايسه کنيم, انصاف اين است که حتي با معيارهاي بين‌‏المللي وضع ما بهتر است اما ما يک انقلاب اسلامي انجام داده‌‏ايم و مي‌‏خواهيم براساس معيارهاي اسلامي و انساني يک الگو ارائه دهيم بنابراين اگر حتي يک مورد هم نقض وجود داشته باشد، بايد آن را جبران کنيم.
وي افزود: بنده در مواردي که نقصي وجود داشته اعتراف کرده‌‏ام و فکر مي‌‏کنيم با روندي که اخيراً با جهت‌‏گيري‌‏هاي آقاي شاهرودي, رياست محترم قوه قضائيه ايجاد شده است, اميدواريم نقص‌‏هايي که احياناً وجود داشته, مرتفع شود.
خاتمي تصريح کرد: سفر هيات حقوق بشر اروپا, توافقي است بين قوه قضائيه, وزارت خارجه و تشکيلات حقوق بشر که اميدوارم براي دو طرف مفيد واقع شود و بتوانيم هم از نظر افکار عمومي و هم از نظر واقعيت وضعيت بهتري داشته باشيم.
رئيس جمهوري در خصوص احضار فرمانداران گفت: اين مسائل بعد از انتخابات طبيعي است اما اين تقاضا کرده‌‏ام با آن سياسي برخورد نشود.
وي افزود: البته تشخيص من اين است که وقتي انتخابات تمام شد, بايد مساله را خاتمه يافته تلقي کرد وگرنه ما هم خيلي حرف و حديث در مورد انتخابات داريم.
خاتمي تصريح کرد: اميدوارم با حسن نظري که رئيس قوه قضائيه در اين زمينه دارد, مشکلي در اين زمينه نداشته باشيم.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي در خصوص ارسال نامه‌‏اي از سوي سازمان بازرسي کل کشور به وي در مورد مسائل مطرح شده پيرامون هزينه‌‏هاي دکوراسيون اتاق وزير راه گفت: بنده نامه‌‏اي دريافت نکرده‌‏ام, البته اين نامه‌‏ها اول در سايت‌‏ها مي‌آيد, بعد در روزنامه‌‏هاي شما مي‌‏آيد و بعد از آن به دست ما مي‌‏رسد.
وي افزود: البته در اين زمينه آقاي خرم در جلسه امروز گزارش خوبي دادند. اين ساختمان متعلق به سالهاي قبل است که انجام شده است و ايشان معتقدند که؛ هزينه‌‏هاي ذکر شده درست نيست و قرار است که ايشان گزارشي در اين زمينه به دولت بدهند.
وي با بيان اينکه ريخت و پاش از سوي هر کس که باشد, خوب نيست, گفت: ‌‏ما تلاش کرده‌‏ايم که اينگونه نباشد و از دوستان مي‌‏خواهم که از دفتر من هم بازديدي داشته باشند.
رئيس جمهوري در ادامه از اختلافهاي پيش آمده در درون جبهه خرداد اظهار تاسف کرد و گفت: بنده اصلاً در جريان اين مسائل نيستيم اما اين محکوم کردن‌‏ها را به اين صورت که مطرح مي‌‏شود, اصلاً نمي‌‏پسندم.
وي افزود: اگر انتقادي هست, به همه وارد است و يک بخشي از دوم خرداد نمي‌‏تواند, بخشي ديگري را محکوم کند و خود را بري از عيب بداند.
خاتمي با بيان اينکه همه ما اعم از راست, چپ, اصلاح‌‏طلب و غير اصلاح‌‏طلب عيب داريم, گفت: مهم اين است که انسان در تجربيات خود نگاه کند و خود را اصلاح کند.
وي افزود: وقتي سخني از جبهه مي‌‏شود يعني اينکه گرايش‌‏هاي مختلف در آن وجود دارد و هيچ کس نبايد سليقه‌‏هاي خود را محور و مدار قرار دهد.
خاتمي تصريح کرد: اگر کسي به ديگري نقد مي‌‏کند بايد اين آمادگي را داشته باشد که نقدهاي ديگران را نيز بپذيرد.
وي افزود:‌‏ اميدوارم اين بحثها مقدماتي باشد که در جبهه دوم خرداد يک بازنگري و نقد اصول صورت گيرد که در عين حفظ معيارهاي اصلي اصلاح‌‏طلبي که ملت ما را اميدوار کرد, بعضي موانعي که ايجاد شد و بعضي اشتباهاتي که خود اصلاح‌‏طلبان کردند و لطمه روحي آن به مردم وارد آمد, جبران شود.
خاتمي تصريح کرد: اگر حاصل دوم خرداد که اکنون ديگر داستاني مربوط به گذشته است, راي مردم به من بود, بنده نظراتم را اعلام کرده‌‏ام و ذره‌‏اي از آن نظرها عقب نشيني نکرده‌‏ام, نه اينکه تعصب داشته باشم اما معتقدم همان حرفهايي که گفته‌‏ام, به نفع کشور و مملکت است, هرچند که در مقام عمل نتوانستم جامه عمل به آنها بپوشانيم.
وي افزود: دليل عملي نشدن حرفها, برخي به خاطر کمبود امکانات برخي به خاطر موانع و برخي نيز به خاطر عدم توان و برنامه صحيح ما در اين زمينه بوده است اما دستاوردهاي بسيار خوبي نيز داشت که در برنامه خود به مردم نيز به آن اشاره کرده‌‏ام.
وي با بيان اينکه توقع مردم بيش از آن بود که ما توانستيم انجام دهيم, گفت: يکي از اشتباهات جبهه دوم خرداد اين بود که بدون توجه به امکانات به توقعات فزاينده مردم دامن زدند و در ذهن جامعه, به خصوص ذهن نسل جوان ما چنين تصوري ايجاد شد که در مدت کوتاهي مي‌‏تواند به تصويري خاصي برسد.
وي افزود: اين تصوير تحقق پيدا نکرد چون امکان نداشت, بنابراين در مردم و به خصوص نسل جوان دلسردي به وجود آمد.
خاتمي تصريح کرد: بحث، نقد و گفت و گو بسيار خوب است اما انصاف نيز بايد رعايت شود و همه کساني که خود را در جبهه دوم خرداد مي‌‏دانستند مورد احترامند، همچنانکه منتقدان نيز براي من مورد احترام هستند.
وي تاکيد کرد: نبايد کسي از موقعيت‌‏ها سوءاستفاده کند و اين به معناي آن نباشد که يک سليقه حق است و سليقه‌‏هاي ديگر باطل.
خاتمي افزود: همه ما قابل نقد هستيم و اميدوارم نقد جامعي نسبت به همه انجام بگيرد و اين مساله مقدمه‌‏اي باشد براي اميد و برنامه‌‏ريزي درست براي آينده.
رئيس جمهوري در خصوص اعطاي وام 400 هزار دلاري براي تاسيس يک شبکه تلويزيوني در خارج از کشور گفت: نمي‌‏خواهم وارد مسائلي شوم که يکي از بد اخلاقي‌‏هاي موجود در جامعه ماست. البته اين مساله مربوط به روزنامه‌‏ها نيست و در سايت‌‏ها, وبلاگ‌‏ها و قبل از آن در تريبون‌‏هاي رسمي و مقدس هم, مسائل ساده را به مسائلي تبديل مي‌‏کنند که انرژي‌‏هاي بي‌‏خودي صرف آن مي‌‏شود به خصوص اينکه برخي از آنها درست و صحيح نيست.
وي افزود: ايرانيان بسياري در خارج از کشور هستند که شهروندان ما محسوب مي‌‏شوند و ما نسبت به آنها مسوول هستيم و ارتباط آنها با زبان, فرهنگ و آدابشان بسيار مهم است, به همين منظور اينکه فرستنده‌‏اي داشته باشيم که بتواند مطالب را به خصوص به ايرانيان خارج کشور منتقل کند, کار بسيار خوبي است, من اين را تاييد کرده‌‏ام و اينجا هم تاييد مي‌‏کنم.
وي افزود: دوم اينکه اين مساله بايد قانوني باشد و سوم اينکه بايد معلوم باشد چه کساني گرداننده, برنامه‌‏ريزي کننده و نظارت کننده هستند.
خاتمي تصريح کرد: اگر مراحل قانوني طي شود و وزارت فرهنگ و ارشاد که مساله را به وزارت ارتباطات ارجاع داده است, اساس ‌‏نامه را تاييد کند, اين مساله اشکال ندارد اما اين مساله نه تحقق پيدا کرده است و نه فکر مي‌‏کنم که با اين شرايط که بنده گفته‌‏ام تحقق پيدا کند.
وي افزود: بنده خودم سعي مي‌‏کنم که نسبت به امور بيت‌‏المال دقت بيشري بکنم.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوالي در مورد انتخابات رئيس سازمان جديد تامين اجتماعي گفت: هنوز اين لايحه به من ابلاغ نشده است و هر وقت که ابلاغ شود ما يک مدت قانوني دارم که بايد در آن مدت ابلاغ کنم.
وي افزود: تامين اجتماعي بسيار مساله مهم است و اگر اقتصاد ما دو رکن داشته باشد, يک رکن آن توسعه, رشد, سرمايه‌‏گذاري و توليد است و رکن ديگر عدالت و توزيع درست است.
خاتمي با بيان اينکه عدالت و توزيع راه‌‏هاي مختلف دارد, گفت: به نظر من نهادينه‌‏ترين و مطمئن‌‏ترين وضع تامين عدالت اجتماعي, گسترش تامين اجتماعي و امنيت دادن به جامعه در زمينه زندگي, مسکن, دارو و درمان است.
وي افزود: تامين اجتماعي فقط مساله اين نيست که دوا و درمان مردم باشد بلکه تامين کننده زندگي است و بخش مکمل اقتصاد پيشرو و توسعه يافته ماست، بنابراين در اين زمينه نگاه اقتصادي, توسعه‌‏اي و عدالت نسبت به جامعه مورد توجه ماست.
خاتمي با بيان اينکه ادغام تامين اجتماعي در سازمان‌‏هاي ديگر نبايد مانع خدمت رساني فعلي تامين اجتماعي شود, گفت: تامين اجتماعي ما نقص‌‏هايي دارد اما الان خدمات بسياري ارائه مي‌‏کند, کسي که بايد در راس اين سازمان باشد, بايد آشنا به مساله باشد و به بنده تضميني بدهد که وضع تامين اجتماعي نه تنها از وضع موجود بدتر نمي‌‏شود بلکه بهتر هم مي‌‏شود و در عين حال بتواند انرژي لازم را براي صرف در دو زمينه ادغام شده داشته باشد.
وي افزود: هنوز کسي را براي اين سازمان تعيين نکرده‌‏ام.
رئيس جمهوري در پاسخ به سئوال در مورد امکان تحقق رقم ارائه شده براي خصوصي سازي گفت: من هم معتقدم که رقم اعلام شده, رقم بالايي است اما در جلسه‌‏اي که داشتيم, گفتيم که بايد تمام تلاش خود را براي نزديک شدن به آن داشته باشيم.
وي افزود: اگر فرضاً در برنامه به ما گفته شود که فلان تعداد اتومبيل وارد کنيد و فلان قدر سود بازرگاني بگيريد, ما نمي‌‏توانيم با تشخيص خود آن را کنار بگذاريم، بنابراين به وزارت اقتصادي و بازرگاني گفته‌‏ايم که اين منابع را تامين کنند.
خاتمي يکي از راههاي تامين منابع مالي را خصوصي سازي عنوان کرد و گفت: در عين حال که در خصوصي سازي کارهاي خوبي شده است اما در اين زمينه موفق نبوده‌‏ايم, در حال حاضر با دوست عزيزي که دکتر صفدر حسيني آورده‌‏اند و با برنامه‌‏هايي که دارند, مساله را در دولت پيگيري مي‌‏کنيم و اميدوارم که معضل بزرگ خصوصي که دامن همه دولتها را گرفته است, در سال آخر دولت بهتر حل شود.
وي در خصوص مسائل پيش آمده براي قرض‌‏الحسنه‌‏ها گفت: بدون آنکه دولت در اين زمينه تعهدي داشته باشد, همه کمک‌‏هاي خود را انجام مي‌‏دهد تا امنيت لازم را به سپرده‌‏گذاران بدهد چرا که نگراني مردم از دست دادن سپرده‌‏هايشان است.
وي افزود: ما تضمين مي‌‏دهيم که اين سپرده‌‏ها از بين نخواهد رفت و بايد با مردم به تفاهم برسيم که در يک زمان‌‏بندي معقول, بتوانيم منافع مردم را تامين کنيم.
خاتمي تصريح کرد: 80 درصد صندوقهاي قرض‌‏الحسنه خوب کار کرده‌‏اند اما 15 درصد اعتبارات را در اختيار داشته‌‏اند اما 20 درصدي که خوب کار نکرده‌‏اند 85 درصد اعتبارات را در اختيار داشته‌‏اند, يعني تعداد قرض‌‏الحسنه‌‏هاي متخلف زياد نيست اما موارد تخلف بالايي دارند.
وي افزود: اين صندوق‌‏ها به هيچ وجه حاضر نبودند که تحت نظارت دولت باشند اما از اين پس صندوق‌‏هاي قرض‌‏الحسنه‌‏اي که راه درست را مي‌‏روند با تقويت بيشتر و البته با نظارت به کار خود ادامه مي‌‏دهند و با متخلفين به شدت برخورد خواهد شد.
رئيس جمهوري در خصوص محاکمه صدام حسين و وضعيت کنوني عراق گفت: ما جزو اين کشورهايي بوديم که "شوراي حکم" را پذيرفتيم و اکنون نيز حتي اگر در مواردي مانند کانون موقت و برخي تصميمات داشته باشيم, بناي ما بر همکاري است و آنچه براي ما مهم است, تلاشي براي برگزاري يک انتخابات درست است که مردم عراق حاکم بر سرنوشت‌‏شان باشد.
وي افزود: هر گامي که در جهت واگذاري امور عراق به مردم عراق باشد, مورد تاييد ماست و اميدواريم که دولت موقت بتواند, توان و شايستگي خود را براي طي کردن سريعتر اين منطق يعني پايان اشغال و حاکميت مردم بر سرنوشت خود نشان دهد که هر چه در اين زمينه موفق‌‏تر باشد, بيشتر مورد تاييد ماست.
خاتمي تصريح کرد: صدام بزرگترين فشار و ستم را نسبت به مردم عراق و کل منطقه انجام داد و ما هم به عنوان قربانيان ستم صدام مطالباتي داريم که از طريق قانوني آنها را منتقل خواهيم کرد و اميدواريم يک محاکمه عادلانه و عراق در مورد او انجام گيرد و ستمکار به جزاي کار خود برسد.
وي افزود: گرچه براي ستمکار هم بايد ترحم کرد براي اينکه هيچ بدبختي‌‏اي بالاتر از اين نيست که خداوند انسان را ستمکار قرار دهد, اما بايد ستمکار جواب ستمي را که کرده است در اين دنيا و دنياي ديگر بدهد.
رئيس جمهوري در مورد اظهارات مطرح شده در روزهاي اخير در مورد جزاير سه‌‏گانه گفت: هم کساني که مي‌‏گويند بحرين مال ايران است, بي‌‏ربط مي‌‏کند و هم کساني که خيال مي‌‏کنند جزاير مال ايران نيست, بي‌‏ربط مي‌‏گويند.
وي افزود: جزاير ملک مسلم ماست و اميدوارم که بتوانيم سوءتفاهم‌‏هاي موجود را با همسايه‌‏ها برطرف کنيم، ما قصد تجاوز به هيچ کسي را نداريم. برخي محافل رسانه‌‏اي پيش از اين بحرين و قطر را جزئي از خاک ايران دانسته بودند.
رئيس جمهوري در خصوص احضار دانشجويان به دادگاه‌‏ها گفت: ما نمي‌‏گوييم با کسي که جرم کرد نبايد برخورد کرد اما با دانشجويان بايد به گونه‌ ديگري رفتار کرد. اولاً بسياري از مواردي که الان جرم تلقي مي‌‏شود, جرم نيست و لازمه حرکت جنبش دانشجويي است ثانياً اگر جرمي باشد, دانشگاه بهتر مي‌‏تواند با مسائل دانشجويي برخورد کند، بنابراين حتي‌‏الامکان نبايد بگذاريم که مسائل دانشجويي به قوه قضائيه برسد.

گزارش خبرنگار" ايلنا" از حاشيه جلسه امروز هيات دولت

سيد محمد خاتمي؛ رئيس جمهوري امروز پس از جلسه هيات دولت در محوطه ساختمان هيات دولت در سعدآباد با خبرنگاران عکس يادگاري گرفت.
به گزارش خبرنگار" ايلنا", رئيس جمهوري امروز در حالي براي گرفتن عکس يادگاري در کنار خبرنگاران ايستاد که پيش از آن در مورد برنامه‌‏هاي آينده‌‏اش مورد سئوال قرار گرفته بود.
خاتمي در مورد دوران پس از رياست‌‏جمهوري‌‏اش گفت: من فردي مي‌‏شوم مثل شما، البته خبرنگاري از ما گذشته است.
وي افزود: اميدوارم بتوانم در زمينه" گفت و گوي تمدنها" در عرصه بين‌‏المللي به گونه‌‏اي که دلم مي‌‏خواهم, کار کنم.
رئيس جمهوري افزود: ممکن است فعاليت‌‏هايم به جنبه‌‏هاي مختلف بين‌‏المللي گسترش يابد اما در ايران خواهم ماند.
همچنين در حالي‌‏که سخنان خاتمي توجه همه خبرنگاران را به خود جلب کرده بود, وزراي کابينه بدون اينکه مورد سئوال واقع شوند، ساختمان دولت را ترک کردند و تنها وزير امور خارجه بود که قبل از رئيس جمهوري در ميان خبرنگاران حاضر شد و به پرسش‌‏هاي آنها پاسخ داد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9002

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش ايلنا از مصاحبه سيدمحمد خاتمي در جمع خبرنگاران؛ «ذره‌‏اي از آن نظراتم عقب نشيني نکرده‌‏ام»، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016