پنجشنبه 11 تير 1383

استقبال گرم مجلس هفتم از قاليباف، گفت وشنود نمايندگان با فرمانده نيروی انتظامی، روزنامه ايران

محمدباقر قاليباف فرمانده نيروی انتظامی ديروز ميهمان ويژه مجلس هفتمی ها بود.
قاليباف در سالروز ۱۰ تيرماه ۱۳۷۹چهارمين سال تصدی پست فرماندهی نيروی انتظامی، درحالی با فرماندهان حوزه ستادی خود به سمت مجلس حرکت کرد که حداد عادل و محمدرضا باهنر در «هيأت رئيسه» گرم ترين استقبال را از او به جا آوردند.
پس از حسن روحانی، قاليباف دومين مقام امنيتی است که در جمع نمايندگان جديد و صحن مجلس حاضر می شود.
اعضای فراکسيون اکثريت مجلس، با در اولويت گذاشتن برنامه حضور قاليباف، توجه ويژه خود را به مديريت انتظامی ابراز کردند.
طيف آبادگران در مصاحبه ها و سخنرانيهای خود از قاليباف به عنوان الگوی مطلوب خود در مديريت امور ياد می کنند. پيش از تشکيل مجلس هفتم، برخی از آبادگران، فرماندهی نيروی انتظامی و شهردار تهران را دو نمونه الگوی مديريت ارزشی خوانده بودند.
بنابراين، ديدار قاليباف با مجلسيان متفاوت از همه ملاقاتها بود. اين ديدار به گفته ناظران پارلمانی، حکم تجديد الفتی را داشت که فراکسيون اکثريت با آنچه نيروهای ارزشی بسيج، سپاه و نيروی انتظامی می خوانند احساس می کنند.
افزون بر اين، منابع پارلمانی در توصيف اهميت ديدار ديروز گفتند که آبادگران برنامه ها و طرحهايی برای تغيير فضای اجتماعی در ذهن دارند که اميدوارند با دست و بازوی شهرداری و نيروی انتظامی جامه عمل بپوشد.
به اين ترتيب، قاليباف ديروز درحالی پشت تريبون مجلس هفتم قرار گرفت که نمايندگان آبادگر مجلس بخش زيادی از نطقهای پارلمانی خود را به بحث ناهنجاريهای اجتماعی، وضع پارکها و پوشش افراد اختصاص داده اند.
بنابراين، انتخاب زمان حضور قاليباف ـ آغاز فصل تابستان ـ هم می توانست معنای ويژه ای داشته باشد، فصلی که در آن توصيه ها و تلاشها برای کنترل فضای جامعه اوج می گيرد و جامعه ايران، فضای حساسی به خود می گيرد.
>بدون حضور طلايی
قاليباف درحالی در حلقه مديران خود به مجلس رفت که عضو ثابت و مؤثر کادر مديريتی او ـ سردار طلايی فرمانده انتظامی تهران بزرگ ـ غايب بود.
طلايی سال گذشته در چنين روزهايی وظيفه مديريت بحران در سطح شهر تهران را برعهده گرفت.
قاليباف در صحن علنی مجلس به ارائه گزارشی از اقدامات و فعاليتهای چهارساله خود در نيروی انتظامی پرداخت. بخش عمده سخنان او بازگويی مسائلی بود که در حوزه مديريت مشترکش با طلايی به انجام رسيده است.
>کاميابيها و ناکاميهای نيروی انتظامی
قاليباف در بخشی از سخنان خود به مسأله پليس زن اشاره کرد و گفت: در اين حوزه اقداماتی انجام داديم که در ابتدا مراجع و علما نگرانيهايی داشتند.
فرمانده نيروی انتظامی افزود: ما پليس زن به شيوه غرب را نه قبول داريم و نه اجرا می کنيم، اما ايجاد اين پليس را ضروری می دانيم، زيرا مردم ما غيرت دينی دارند و حضور پليس زن و کارشناسانی در اين زمينه در برخی صحنه های جرم بسيار ضروری است.
قاليباف اظهار داشت: نمی خواهيم افسر زن سر چهارراه بگذاريم، اما می خواهيم در آموزش راهنمايی و رانندگی به بانوان جامعه، پليس زن به تعداد کافی داشته باشيم.
قاليباف در ادامه به بهبود وضع معيشت پليس و منزلت آن اشاره کرد و گفت: ما در اين نيرو با پنج هزار و ۵۰۰ نفر از متخلفين خود در نيرو که ۹۶۰ مورد در ارتباط با رشوه بود، برخورد کرده و آنان را از ناجا اخراج کرديم.
وی در عين حال افزود: متأسفانه در حوزه مواد مخدر، تصادفات جاده ای و مسائل غير اخلاقی، کارنامه قابل ارائه ای به مجلس نداريم.
قاليباف اظهار داشت: مثلاً در مسأله ترافيک ۱۴ سازمان و دستگاه دخيل هستند و در مسأله مواد مخدر آنقدر معتاد دستگير کرده ايم که دستگاههای تحويل گيرنده به ما می گويند ديگر نگيريد.
فرمانده نيروی انتظامی گفت: به عبارت ديگر، کژکاريهای حوزه های سياسی، اقتصادی و اجتماعی روی سر ما ريخته است.
>اولين درخواستها و توصيه های مجلس به ناجا
مجلس برای برگزاری مراسم پرسش و پاسخ در حضور فرمانده نيروی انتظامی پس از سخنان علنی قاليباف وارد جلسه غيرعلنی شد.
در اين جلسه، نمايندگان پرسشها و مطالبی را درباره «امنيت مرزها و بازارچه های مرزی»، «توزيع مواد مخدر»، «تعامل پليس و نخبگان»، «تلاش بيشتر برای کنترل توزيع مواد مخدر»، «نظارت بيشتر بر فعاليت اداره آگاهی»، «مبارزه جدی تر با اسکله های غيرمجاز»، «تقويت نظام تشويق و تنبيه پرسنل ناجا»، «تأکيد بر تلاش بيشتر برای حفظ امنيت شرق کشور»، «تجديدنظر در شيوه ايست و بازرسی جاده ها»، «تقويت پليس های تخصصی بويژه در مسائل زنان» و «تغيير شکل لباس نيروهای ويژه انتظامی» درسطح شهر طرح کردند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در جلسه غيرعلنی ديروز يکی از نمايندگان خطاب به قاليباف گفت: «يگان های ويژه ای که مدتی است در سطح تهران فعال اند بايد لباس های متحدالشکل جامعه پسندتری داشته باشند و با آموزش لازم نحوه تعامل اين نيروها با مردم اصلاح شود.»
قاليباف در برابر اين انتقاد و پيشنهاد از نمايندگان در توجه ويژه به اين مسأله تشکر کرد.
يکی ديگر از محورهای پرسش نمايندگان در جلسه غيرعلنی ديروز نحوه برخورد نيروی انتظامی با مجرمين بود.
>به جای زندان و شلاق، مجازات ديگری اعمال شود
بنا به گفته برخی نمايندگان، قاليباف در اين جلسه گفته که معتقد است بايد در مجازات ها تغيير ايجاد شود و مثلاً به جای زندان و شلاق در برخی جرايم، محروميت های اجتماعی مانند محروميت از داشتن گذرنامه و گواهينامه جايگزين شود.
بحث مواد مخدر يکی ديگر از موضوعات جدی جلسه ديروز بود. بر اساس آمار سود قاچاق مواد مخدر در جهان ۴۷۰ ميليارد دلار است که از اين مبلغ تنها ۲۰ ميليارد دلار آن به افغانستان می رسد. اين در حالی است که ۶۳ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان توليد می شود.
آمار نشان می دهد که باندهای بين المللی نقش اصلی را در تجارت مواد مخدر دارند. قاليباف در اين مورد اظهار اميدواری کرد که با افزايش امکانات نيروی انتظامی بتواند با عرضه مواد مخدر به طور جدی مبارزه کند.
بنا به گفته نمايندگان بيشتر مباحث جلسه غيرعلنی ديروز راجع به تصادفات جاده ای، ترافيک و موارد مشابه بوده است به طوری که يک نماينده مجلس نسبت به اين موضوع معترض شده است. تيمور علی عسگری، نماينده مردم مشهد گفت: در اين جلسه بيشتر از بحث حفظ ارزش ها در محيط شهری، به مسأله ترافيک پرداخته شد.
>تيرماه و بحث امنيت عمومی
قاليباف در انتهای اين جلسه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره حضور محسوس نيروی انتظامی در ميادين و معابر شهر گفت: «تا زمانی که انضباط در جامعه نهادينه شود، نيروهای انتظامی حضور خواهد داشت. نيروی انتظامی فقط با افرادی برخورد می کند که چارچوب ها و ضوابط قانونی را رعايت نکنند.»وی گفت: «ما مسؤول برقراری امنيت عمومی هستيم، مهمترين بستر امنيت عمومی هم انضباط است و تا زمانی که انضباط برقرار شود حضور نيروی انتظامی محسوس خواهد بود.»
قاليباف در پاسخ به سؤالی، هر گونه ارتباط اين حضور محسوس نيروی انتظامی با ۱۸ تير را رد کرد و گفت: «ما هيچ برنامه ای برای ۱۸ تير نداريم، چرا که هيچ اتفاقی در ۱۸ تير نخواهد افتاد.»

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9582

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'استقبال گرم مجلس هفتم از قاليباف، گفت وشنود نمايندگان با فرمانده نيروی انتظامی، روزنامه ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016