پنجشنبه 11 تير 1383

وزیر دفاع بریتانیا نیروی دریائی سپاه پاسداران را متهم کرد 8 ملوان بریتانیائی را به زور به حریم آبهای ایران وارد کرده بود، راديو فردا

جف هون ، وزیر دفاع بریتانیا، در بیانیه ای اعلام کرد 8 ملوان نیروی دریائی اين کشور که هفته گذشته به دست نيروهاي نظامي ايران بازداشت شدند، به زور و با همراهی افراد ایران وادار به ورود به حريم آبهاي ايران شده بودند. جمهوري اسلامي گفته بود که سه قايق بريتانيا پس از نقض حريم آبهاي ايران بازداشت شدند. انتشار بيانيه Geoff Hoon روابط دشوار ايران و بريتانيا را به مرحله دشوار جديدي کشانید. سه تن از ملواناني که هفته پبش در ايران دستگير شده بودند اکنون به بريتانيا بازگشتند و درباره چگونگي واقعه دستگیری خود، اطلاعات جديدي در اختيار وزارت دفاع بریتانیا گذاشتند.

شيرين فاميلي (راديو فردا) : با توقيف شناورهاي بريتانيايي و بازداشت 8 خدمه نيروي دريايي بريتانيا در هفته گذشته در آبهاي شط العرب، روابط ايران و بريتانيا رو به سردي گذالشت. 4 روز بعد افراد بازداشت شده آزاد شدند و به کشورشان بازگشتند. عصر چهارشنبه ديروز 10 تير، جف هون وزير دفاع بريتانيا در بيانيه اي اعلام کرد ملواناني که دوشنبه هفته پيش از سوي نيروي دريايي ايران بازداشت شدند مي گويند با توسل به زور و با همراهي افراد ايران وارد آبهاي اين کشور شدند.

شهران طبري (راديو فردا): انتشار بيانيه وزارت دفاع بريتانيا مبني بر اين که ملوانان بريتانيايي به زور به آبهاي ايران برده شدند، به گفته بسياري از صاحبنظران در لندن، روابط دشوار ايران و بريتانيا را به مرحله دشوار جديدي کشانده است.

شهران طبري (rm) صدا | (wma) صدا [ 3:35 mins ]

سه تن از ملواناني که هفته پبش در ايران دستگير شده بودند، اکنون به بريتانيا بازگشتند و درباره چگونگي واقعه دستگريشان اطلاعات جديدي در اختيار وزارت دفاع کشور گذاشتند. اين اطلاعات نقض اخباري است که از رسانه هاي ايران و به خصوص تلويزيون عرب زبان العالم پخش شد. در آنجا پرسنل دريايي بريتانيا گفته بودند به اشتباه وارد آبهاي ايران شدند و از مقامات ايران براي اين واقعه عذر خواهي کردند.

علاوه بر اين واقعه صبح روز گذشته نيز روزنامه هاي بريتانيا خبري در مورد ايران منتشر کردند مبني بر اين که ژنرال سانچز فرمانده نيروهاي ائتلاف در عراق، به نيروهاي بريتانيايي در جنوب اين کشور دستور داده است به نيروهاي ايران که در خاک عراق پيشروي کرده اند، حمله کنند.

جک استراو وزير امور خارجه بريتانيا پيش از انتشار بيانيه وزارت دفاع در مورد واقعه توقيف سه قايق بريتانيايي، به رسانه هاي اين کشور گفته بود: «اگرچه روابط ما با ايران پيچيده است، اما ما روابط ديپلماتيک موثري با ايران داريم و من با همتاي ايراني خود کمال خرازي رابطه بسيار نزديکي دارم و مي توانيم مشکلات را از راه ديپلماتيک حل کنيم، همانطور که در گذشته کرديم.»

اما صاحبمظران مي گويند اکنون بيانيه وزارت دفاع، گفت و گوهاي پشت پرده را به صحنه علني کشانده است. بيانيه وزارت دفاع اگرچه هنوز نمي گويد به طور قطع چه اتفاقي افتاده، اما از قول ملوانان آزاد شده مي گويد آنها در آبهاي عراق بودند و نيروهاي ايراني آنها را به زور به سمت آبهاي ايران کشاندند وسپس تحت فشار از آنها اقرار گرفتند و مجبورشان کردند عذر خواهي کنند.

به هر حال بيانيه وزارت دفاع به صراحت نمي گويد که اين عين واقعه است و بعد مي گويد اين روايتي است که ملوانان و پرسنل دريايي نقل کرده اند و آنها مي کوشند که از طريق وسايل ماهواره اي جهت ياب در قايقها پي ببرند که اصل ماجرا چه بوده است؟

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بيانيه وزارت دفاع همچنين مي گويد مهلت استرداد سه قايق توقيف شده بريتانيايي که در مذاکرات بين دو کشور مورد توافق قرار گرفت، اکنون سپري شده و بريتانيا خواهان تحويل هر چه زودتر آنهاست. چه فقط به آن ترتيب مي توان به دقت ثابت کرد که آيا ملوانان وارد آبهاي ايران شده بودند يا نه؟ تحليلگران مي گويند با توجه به شرايط ايران و با وجودي که جک استراو با همتاي ايراني خود روابط خوبي دارد، جناحهاي ديگري هستند که مي توانند از هر بهانه اي براي ايجاد تنش بهره گيرند. اکنون بايد منتظر شد و ديد که آيا تنشي که با اين بيانيه وزارت دفاع بريتانيا بين دو کشور ايجاد شده، مي تواند با مذاکرات ديپلماتيک پشت سر گذاشته شود؟

Copyright: gooya.com 2016