شنبه 13 تير 1383

گزارش برگزاری همایش اعتراضی ایرانیان نروژ بمناسبت 18 تیر، گزارش از رحمان ساکی

به منظور دفاع از جنبش دانشجویی در ایران و اعتراض به ادامه حاکمیت استبدادی جمهوری اسلامی، روز شنبه 3 جولای ساعت 2 بعد از ظهرهمایشی در مقابل پارلمان نروژ برگزار گردید. در این همایش جمع وسیعی از ایرانیان اسلو و حومه شرکت نمودند. تعدادی از هموطنان ایرانی برای همبستگی با جنبش آزاد یخواهانه و برابری طلبانه دانشجویان ، از شهرستانهای دیگر نروژ به اسلو آمده بودند. همزمان با این تجمع، در مقابل پارلمان نروژ نمایشگاه عکسی از جنایات جمهوری اسلامی برگزار شد و مورد استقبال فراوان مردم نروژ قرار گرفت.
گردهمایی اسلو، توسط " کمیته برگزاری 18 تیر" برگزارشد. این کمیته از نمایندگان احزاب وسازمانهای سیاسی با گرایشات مختلف تشکیل شد. 8 حزب و سازمان سیاسی، 3 تشکل سیاسی – دمکراتیک ، یک تشکل صنفی از این همایش حمایت و پشتیبانی نمودند. حرکت اعتراضی ایرانیان نروژ، مورد حمایت و پشتیبانی دو حزب سیاسی نروژ و پارلمان دانشجویان این کشور قرار گرفت. دبیردوم، پارلمان دانشجویی نروژ روز گذشته در نامه ای که برای کمیته برگزارکننده همایش ارسال نمود، پشیتبانی خود را از مبارزات دانشجویان ایرانی برای صلح ، دمکراسی و عدالت اعلام کرد. حزب سوسیالیستهای چپ و حزب " اتحاد انتخاباتی سرخ " طی بیانیه هایی جداگانه، پشتیبانی خود را از مبارزات آزادیخواهانه و برابری طلبانه دانشجویان و مردم ایران اعلام کرده بودند.
در هفته گذاشته، کمیته برگزار کننده همایش 18 تیر، بیانیه ای مطبوعاتی پیرامون وضعیت سیاسی ایران و جنبش دانشجویی منتشر نمود و آن را برای کمیته خارجی پارلمان نروژ ، وزارت امور خارجه ، کلیه احزاب و سازمانهای سیاسی و حقوق بشری نروژ ، پارلمان دانشجویی این کشوروهمچنین سازمان عفو بین الملل ارسال نمود. این کمیته از تمامی دریافت کننده گان این بیانیه تقاضا نمود که از خواسته های آنان پشتیبانی کرده وصدای اعتراض آنها را به گوش جمهوری اسلامی برسانند. خواسته های برگزار کنندگان عبارت بودند از: آزادی کلیه زندانیان سیاسی در ایران بویژه دانشجویان در بند. تامین آزادی های بی قید و شرط بیان، عقیده و تجمع، لغو مجازات اعدام، شکنجه ، تشکیل یک دادگاه بین المللی برای رسیدگی به جنایات سران حکومت اسلامی و اعتراض به نقض آشکار حقوق بشر، توسط رژیم جمهوری اسلامی در ایران.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مسئول بین المللی حزب سوسیالیستهای چپ نروژ در این همایش شرکت نمود. این حزب در حال حاضر دومین حزب سیاسی نروژ می باشد. مسئول بین المللی این حزب قعطنامه ای جداگانه حزبش را در مورد وضعیت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران قرائت کرد و در سخنان خود به شدت جمهوری اسلامی را محکوم و از کلیه خواسته های دمکراتیک مردم ایران حمایت و پشتیبانی نمود. دراین همایش آقای جعفر زرین (کوروش) نماینده اتحادیه ملی دانشجویان و فارغ التحصیلان در اسکاندیناویا پیام حمایت این تشکل را قرائت نمود و بخاطر گرامیداشت ، جانباخته 18 تیر، عزت ابراهیم نژاد یک دقیقه سکوت اعلام کرد و در پایان شعری را از زنده یاد عزت ابراهیم نژاد برای حاضرین قرائت کرد.
همایش در ساعت 4 بعد از ظهر به پایان رسید ولی به دلیل استقبال فراوان از نمایشگاه عکس جنایات رژیم اسلامی ، مدت زمان نمایشگاه تا ساعت 6 بعد از ظهرتمدید شد.
برای تهیه گزارش و فیلمبرداری از این حرکت اعتراضی و انعکاس آن در رسانه های جمعی نروژ، تلویزیون سراسری نروژ کانال 2 و خبرگزاری رسمی نروژNTB ، در محل حضور یافتند.

گزارش از:
رحمان ساکی

اسلو - نروژ
03.07.2004

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9666

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش برگزاری همایش اعتراضی ایرانیان نروژ بمناسبت 18 تیر، گزارش از رحمان ساکی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016