يكشنبه 21 تير 1383

گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از سالگرد 18 تير در تهران

روزنامه جمهوري اسلامي عنوان در گزارشي تحت عنوان: رسوايي پادوهاي آمريكا در سالگرد فتنه 18 تير نوشت، سالگشت فتنه 18 تير , با هوشياري مردم و دانشجويان و حضور خردمندانه نيروي انتظامي , به روز رسوايي تاريخي دشمنان انقلاب و پادوهاي آنها تبديل شد.
با وجود تبليغات گسترده و تحريك كننده ماهواره ها , رسانه هاي بيگانه . سايتهاي اينترنتي و عوامل ضدانقلاب در چند روز گذشته براي ايجاد ناآرامي در سالگرد حادثه كوي دانشگاه تهران , روز پنج شنبه تهران خصوصا خيابانهاي اطراف دانشگاه تهران و كوي . روز آرامي را پشت سر گذاشت و هيچ حركت خاصي مشاهده نشد.
به گزارش خبرنگاران ما , دانشگاه تهران به خاطر پايان يافتن فصل امتحانات ديروز تعطيل بود اما عبور و مرور در آن به صورت عادي جريان داشت و هيچ مراسمي در داخل دانشگاه برگزار نشد. برخلاف سالهاي گذشته كه يگانهاي ويژه نيروي انتظامي در مقابل دانشگاه تهران مستقر مي شدند. امسال حتي يك نيروي يگان ويژه هم در اطراف دانشگاه تهران و خيابانهاي همجوار حضور نداشت .
گزارش يكي از خبرنگاران ما از كوي دانشگاه تهران و خيابان كارگر و منطقه اميرآباد حاكيست كه دانشجويان در داخل كوي بدون توجه به سالگرد 18 تير مشغول استراحت , مطالعه , عبادت و برنامه هاي ورزشي بودند و حتي يك نيروي انتظامي در كوي و اطراف آن حضور نداشت . مسئولان كوي نيز از داوطلبان براي شركت در برنامه هاي تابستاني كوي ثبت نام مي كردند.
پارك لاله , پارك دانشجو , بلوار كشاورز و خيابان كارگر كه هر سال در سالگرد 18 تير ناآرام و پرتنش بودند , 18 تير امسال آرام ترين روز خود را گذراندند و در پارك لاله خانواده ها با امنيت كامل حضور داشتند و بازارچه اين پارك نيز داير و فعال بود.
گزارش خبرنگار ديگر ما از ميدان و خيابان انقلاب حاكيست كه همانند هر روز عبور و مرور وسائط نقليه در اين خيابان آزاد و عادي بود و مغازه ها مانند هميشه تاشب به فعاليت خود ادامه دادند. در حاليكه هر سال در 18 تير خيابان انقلاب مسدود و مغازه ها تعطيل مي شدند.
تلاش ماهواره ها و رسانه هاي بيگانه با انتشار اخبار كذب و دروغ براي كشاندن مردم به خيابانها در پنج شنبه شب نيز كارساز نشد و مردم توجهي به شايعات آنها نكردند و خيابانهاي تهران در پنج شنبه شب وضعيت عادي داشت .
سردار « مرتضي طلايي » فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ نيز پنج شنبه شب در گفتگو با خبرنگاران وضعيت شهر تهران در روز 18 تير را كاملا عادي اعلام كرد و گفت : برخورد هوشمندانه , خردمندانه و منطقي دانشجويان مردم و پليس در سالگرد حادثه تلخ 18 تير , تلاش شبانه روزي رسانه هاي بيگانه و عوامل ضدانقلاب . در چند روز گذشته را بي نتيجه گذاشت .
وي با اشاره به تلاش گسترده دشمنان اسلام و انقلاب براي ايجاد بي نظمي و قانون شكني در جامعه افزود : در 18 تير امسال , دانشجويان به واسطه پيوند عميق شان با انقلاب اسلامي , فعاليت دشمنان عليه آرامش و آسايش مردم را تبديل به ياس و نااميدي كردند.
سردار طلايي اظهار داشت : در 18 تير سالهاي گذشته . شاهد حضور و فعاليت تعدادي افراد بي انضباط براي سو استفاده از نام دانشجو بوديم اما امسال با هوشياري مردم , دانشجويان و پليس , همين تعداد معدود هم جرات هيچ گونه فعاليتي در سطح شهر تهران را پيدا نكردند.
فرمانده نيروي انتظامي تهران بزرگ حادثه 18 تير را نتيجه برخي چالشهاي داخلي دانست و تاكيد كرد : 18 تير بايد فراموش شود .
در حاشيه مراسم ...
امسال برخلاف سالهاي گذشته , هيچ مراسم دانشجويي توسط تشكلهاي مربوط به دانشجويان برگزار نشد.
برخي نمايندگان مجلس ششم كه داعيه طرفداري از دانشجويان را داشتند و سالهاي گذشته در آستانه 18 تير با استفاده از مصونيت سياسي نمايندگان مجلس , مصاحبه ها و اظهارنظرهاي تحريك كننده اي انجام مي دادند , امسال كه توسط مردم از اين مصونيت سياسي خلع شدند , در قبال 18 تير سكوت اختيار كرده و جرات اظهارنظر پيدا نكردند البته بسياري از صاحب نظران تغيير در ساختار سياسي مجلس را يكي از عوامل مهم و موثر در آرامش فضاي سياسي جامعه مي دانند.
از ساعت حدود 19 تا 22 روز پنج شنبه , رفت و آمد برخي جوانان با تيپ هاي مبتذل غربي و معدودي از زنان و دختران بدحجاب به صورت پراكنده در پياده روهاي خيابان انقلاب مشاهده شد اما به واسطه حضور نيروهاي انتظامي و حزب اللهي . هيچ گاه مجال خودنمايي پيدا نكردند.
يك گروه اندك از اراذل و اوباش و افراد فرصت طلب كه به ظاهر قصد ايجاد ناآرامي در خيابان انقلاب داشتند , قبل از هرگونه اقدامي توسط نيروي انتظامي بازداشت شدند. در ميان بازداشت شدگان چند زن و تعدادي افراد خارجي تبعه يكي از كشورهاي عربي كه ظاهرا به خاطر نداشتن اوراق هويت بازداشت شدند , مشاهده مي شد.
در حوالي ميدان انقلاب , گداي كوري كه از طريق فلوت زني گدايي مي كرد به تحريك برخي عوامل آشوب طلب , آهنگ « اي ايران » را نواخت كه چند نفر از افراد كنار او نيز به صورت آهسته شروع به همخواني سرود « اي ايران » كردند اما با مشاهده نيروي انتظامي , اين همخواني در ابيات اوليه سرود , در حلقوم آنها باقي ماند.
از ساعت 17 تا 22 ترافيك نسبتا سنگيني در خيابان انقلاب ايجاد شد كه از ظاهر سرنشينان آنها پيدا بود براي مشاهده آشوب و ناآرامي به آنجا آمده بودند اما دست خالي برگشتند. بر خلاف سالهاي گذشته كه برخي خودروها با بوق زدن با آشوب طلبان همراهي مي كردند امسال هيچ صدايي از اين خودروها و سرنشينان آنها بيرون نيامد! با افزايش ترافيك خيابان انقلاب نيروي انتظامي نيز از پلاك خودروها فيلمبرداري كرد.
در روز 18 تير امسال , برخلاف توصيه هاي رسانه هاي بيگانه , هيچ شعاري داده نشد و هيچ اطلاعيه اي هم توزيع نگرديد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/9915

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از سالگرد 18 تير در تهران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016