چهارشنبه 24 تير 1383

خاتمي پس ازجلسه دولت: رهبري نيز ازحكم سب‌النبي در مورد آقاجري ناراضي بودند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي

حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي امروز در حالي بعد از جلسه‌ي هيات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد كه همزمان مجلس شوراي اسلامي نسبت به دادن راي اعتماد به وزير رفاه و تامين اجتماعي كابينه وي تصميم‌گيري كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، روز چهارشنبه درست زماني كه مجلس ميزان آراي كسب‌شده‌ي وزير پيشنهادي رييس جمهور براي تصدي وزارت رفاه و تامين اجتماعي را اعلام مي‌كرد، خبرنگاران حاضر در محوطه‌ي دولت از خاتمي خواستند تا براي شنيدن نتيجه‌ي راي‌گيري مجلس از راديو، همراه خبرنگاران باشد و زمانيكه از تريبون مجلس اعلام شد كه شريف‌زادگان با 132 راي سفيد، 113 راي كبود و 14 راي زرد به عنوان وزير رفاه و تامين اجتماعي انتخاب شد، رييس جمهور اعلام كرد: همين جا از مجلس شوراي اسلامي تشكر مي‌كنم، چه موافقان و چه مخالفان؛ بخصوص از هيات رييسه كه با اقتدار و متانت اين جلسه را اداره كرد و اميدوارم اين انتخاب آغاز يك تفاهم و تعامل خوبي ميان مجلس و دولت باشد.

سپس رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي درباره‌ي آغاز ازسرگيري مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي(آلمان، انگليس، فرانسه)، با وجود عمل نكردن اين كشورها به تعهداتشان، گفت: ما در نشستي كه با اين كشورها در تهران داشتيم به يك سلسله توافقات و تعهدات رسيديم و فكر مي‌كنم هنوز هيچ‌كدام از آن تعهدات را نقض نكرده‌ايم. گرچه معتقديم دوستان اروپايي ما كند عمل كردند اما نقض تعهد نشد.

وي در ادامه با يادآوري نشست بروكسل در فوريه گفت: در اين نشست نمايندگان دولت حضور داشتند.اين كه گفته‌اند دكتر روحاني در آن نشست حضور داشته، بي‌خود است و ايشان در بروكسل حضور نداشت. علاوه بر اين، آقاي روحاني نماينده‌ي بند و نماينده‌ي كل نظام در پيگيري مسائل هسته‌يي هستند و كاري كه ايشان مي‌كند نيز بر اساس مصوباتي است كه در نظام پيگيري مي‌شود.

خاتمي اظهار داشت: برخي انتقاداتي كه مطرح مي‌شود به خاطر كم اطلاعي نسبت به روند مسائل است و هرچند آقاي روحاني نماينده‌ي من و نماينده‌ي كل نظام در پيگيري مسائل هسته‌يي هستند، ايشان معتقد است كه در قبول اين مسووليت گذشت كرده است. ايشان به اصرار ما و با توافق كل نظام اين مسووليت را پذيرفته و بسيار خوب و خستگي‌ناپذير در اين زمينه كار كرده است.

رييس‌جمهور با بيان اينكه در نشست بروكسل نمايندگان ما و سه كشور اروپايي و سفرا بحث كردند، اظهار داشت: آنجا تفاهم بيشتر شد و آنها از ما خواستند بيش از آن‌چه در تهران توافق كرديم - يعني توقف داوطلبانه غني‌سازي - را توسعه دهيم و نيز گفتند كه تلاش خواهند كرد در ژوئن پرونده‌ي ايران بسته شود.

وي ادامه داد: متاسفانه پرونده بسته نشد، دوستان اروپايي قطعنامه‌اي ارائه كردند كه بر خلاف ظاهرش - كه كمي مشكل‌آفرين بود و مي‌شد عبارات بهتري به كار رود -‌ تعهدي براي ما ايجاد نكرد، توقع داشتيم حال كه معلوم شد جمهوري اسلامي درصدد دستيابي به سلاح هسته‌يي نيست و با ýآغوش باز همه‌ي تشكيلاتش را به روي بازرسان باز كرده است، اگرهم اشكالاتي بوده تا الان بسياري از آن حل شده است، - در كشوري كه 8 سال در جنگ و 20 سال گرفتار مسائلي بوده، ممكن است نكاتي مبهم و يا غيرمعقول باشد اين مربوط به 20 يا 18 سال پيش مي‌شود و واقعا ممكن است ما اطلاع نداشته باشيم، مي‌رويم و تلاش مي‌كنيم و اطلاعات را مي‌دهيم - و تقريبا تمامي اطلاعاتي كه آنها مي‌خواستند داده شد و تنها يكي، دو مورد باقي مانده است كه به نظر من از نظر فني مشكل است و از نظر حقوقي دارند پيگيري مي‌كنند كه حل شود.

رييس‌جمهور گفت: البته يكسري فشارهاي سياسي وجود دارد براي اينكه بهانه گرفته شود و نگذارند مشكل ايران به صورت عادي حل شود. ما معتقديم كه اين پرونده واقعا مشكلي ندارد كه بخواهد به صورت فوق‌العاده مطرح باشد.

خاتمي اظهار داشت: ما معتقديم كه دوستان اروپايي ما به تعهدي كه انجام داده‌اند، عمل نكرده‌اند و ما هم گفتيم به تعهدات بروكسل ديگر پايبند نيستيم و اين مساله را نيز تكرار كرده و مي‌كنيم كه غني‌سازي اورانيوم، استفاده‌ي آن در مسير صلح‌آميز حق مسلم، قانوني، بين‌المللي، طبيعي و منطبق با غرور ملي است و امكان اينكه از اين حق بگذرد نيست البته مي‌توان در نحوه‌ي اعمال اين حق تفاهم كرد و زمانبندي كرد و آن را به تعويق انداخت اما اگر اين روند براي اين است كه ايران را از تكنولوژي صلح‌آميز هسته‌يي محروم كنند مطمئن باشند اگر ما هم بخواهيم‌، ملت ما قبول نمي‌كند.

خاتمي بار ديگر بر اين اصل كه ايران به سوي سلاح اتمي نخواهد رفت تاكيد و خاطرنشان كرد كه در چارچوب قوانين بين‌المللي براي نظارت بر اين امر و براي اينكه جهان مطمئن شود ما به آن سمت نمي‌رويم، هرگونه همكاري و هماهنگي لازم را انجام مي‌دهيم.

رييس‌جمهور تصريح كرد: همكاري ما با اروپاييان و آژانس وجود دارد و هيچ‌وقت نگفته‌ايم كه با اروپاييان مذاكره نمي‌كنيم. بنابراين هر وقت و در هرجا كه بناي مذاكره باشد، مذاكره خواهيم كرد و هنوز هم معتقديم كه با دوستان اروپايي‌مان و با آژانس مي‌توان همفكري و همكاري كرد و به اين كار ادامه مي‌دهيم.

از رييس‌جمهور درباره‌ي تهيه‌ي كيفرخواست از سوي ايران در دادگاه صدام و اظهارات مسوولان قضايي مبني بر اينكه دولت در تهيه‌ي كيفرخواست تعلل كرد، سوال شد. خاتمي پاسخ داد: مساله‌ي صدام مساله‌ي روشني است و اتفاقا چون مساله بسيار مهم است يك شوراي سياستگذاري درباره‌ي مسائل عراق داريم كه قوه‌ي قضاييه نيز جزو آن شوراست. مساله فراتر از اين است كه يك وزارتخانه‌ي دولتي بتواند كار كند.

رييس جمهور اظهار داشت: از ابتدا از سوي شوراي عالي امنيت ملي و از سوي دولت، وزارت امور خارجه موظف شد اسناد و مدارك حقوقي براي ادعاهايي كه ما عليه صدام داريم و آن طرح دعوي را جمع‌آوري كند و پيشرفت بسيار خوبي هم داشته است.

خاتمي گفت: اينكه قوه‌ي محترم قضاييه چه گفته است را نمي‌دانم ولي هيچ‌گونه تعللي در اين زمينه نبوده و كار هم در حل انجام است. در موقع خودش - كه ديرهم نشده است - ما نظرات خودمان را مي‌گوييم و معتقديم كه صدام خسارت‌هاي بزرگي به ملت و سرزمين ما زده است و حتما در دادگاهي كه اميدوارم بي‌طرفانه، منصفانه و شجاعانه اتهامات صدام را بررسي كند، ما يكي از مدعيان بزرگ وي هستيم.

در ادامه خبرنگاري درباره‌ي وضعيت قايق‌هاي انگليسي و مسائل پيش‌آمده سوال كرد كه خاتمي در پاسخ گفت: طبق اسناد و مدارك و امضاي مسوولان رسمي و اقرار و گفته‌ها و نامه‌هايي كه بريتانيايي‌ها دارند و در دست ماست قايق‌ها وارد چارچوب آبهاي ايران شده‌اند و اين طبيعي است كه اگر كساني به حريم ما تجاوز كنند طبق مقررات با آنها برخورد مي‌شود و وقتي هم كه آنها را گرفتند، ما براي حسن‌نيت بسيار زود تصويب كرديم كه اينها آزاد شوند و الان هم گفته‌ايم كه قايق‌ها هم بايد آزاد شود و در موقع خود آزاد مي‌شود.

خاتمي با اشاره به ادعاهايي كه از سوي انگليسي‌ها مطرح شده، گفت: ما فرض بر اين داريم كه سوءتفاهم و اشتباه شده و همان حرفي كه آقاي جك‌استراو و وزير امور خارجه‌ي آن‌ها و مسوولان رسمي آن‌ها زدند و حتي از ايران عذرخواهي كردند، درست است.

وي اظهارنظر متفاوت يك مقام مسوول انگليسي در اين زمينه را به علت وجود تناقض‌هايي كه بين مسوولان بريتانيايي وجود دارد، دانست و تاكيد كرد كه ما از آبهاي‌ كشورمان دفاع مي‌كنيم و قصد تجاوز به ديگران را نداريم. رفتارمان طبق قوانين بين‌المللي بوده است و در عين‌حال خيلي زود دستگيرشدگان را آزاد كرديم، از نظر ما به صورت اصولي قايق‌ها به انگلستان برخواهد گشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي رييس‌جهور روز چهارشنبه در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي درباره‌ي زير پوشش قرار گرفتن نهادهاي مختلف زير نظر وزارت رفاه و تامين اجتماعي، ‌گفت: اگر به قانوني كه نوشته شده، رجوع كنيد، اصلا اين وزارتخانه قصد توسعه‌ي تصدي‌گري امر امداد و تامين اجتماعي و بيمه را ندارد و فقط 22 هزار ميليارد توماني كه هزينه و پراكنده مي‌شود را سازماندهي، برنامه‌ريزي، هماهنگي و پشتيباني مي‌كند و به تصدي تشكيلاتي مثل بهزيستي، كميته‌ي امداد و ساير دستگاههاي موجود نه ‌تنها لطمه نمي‌خورد بلكه حتي مي‌توانند پشتوانه‌ي محكم‌تري داشته باشند و بر اساس عملكرد بهتر امكانات بيشتري به آنها داده شود.

وي با بيان اين كه سازمان مورد اشاره يك سازمان سياستگذار و برنامه‌ريز است، ادامه داد: البته تامين اجتماعي بخشهايي از تصدي را هم دارد. ما معتقديم اگر بتوانيم تصدي را از دولت برداريم و به بخش‌هاي عمومي و خصوصي بدهيم از اين هم موفق‌تر خواهيم بود. هيچ نگراني در اين زمينه نيست.

وي افزود: در برنامه‌ريزي تعيين اين مسائل كل سازمانهايي كه خدمات تامين اجتماعي و امدادي مي‌دهند از طريق وزارتخانه‌ي رفاه با دولت ارتباط خواهند داشت، همچنانكه امروز از طريق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است.

از رييس‌جمهور درباره‌ي بازگرداندن يكي از رهبران القاعده به عربستان سوال شد. خاتمي در پاسخ با بيان اينكه دقيقا نمي‌دانم اين مساله چيست، اظهار داشت: علي‌الظاهر بنا بود يك فرد عربستاني - كه خود آن‌ها شناسايي كرده بودند و احتمالا از خارج هم با توافق خود آنها وارد ايران شده بود - به عربستان بازگردد كه بين عربستان و آن‌ها تفاهم شده، از طريق ايران و آگاهي ما برود، عربستاني‌ها به ما اعلام كردند ما هم گفتيم اشكال ندارد.

سوال شد؛ پس بحث دستگيري مطرح نبوده است؟ رييس جمهور پاسخ داد: فكر نمي‌كنم كه موضوع اين طور باشد كه مي‌گوييد.

خاتمي همچنين در پاسخ به سوالي درباره‌ي حضور قريب‌الوقوع سه وزير خارجه‌ي اروپايي در ايران، اظهار داشت كه چنين قراري مطرح نشده است.

در ادامه درباره‌ي بازگشايي فرودگاه امام(ره) سوال شد كه خاتمي پاسخ داد: فرودگاه امام(ره) مشكل اساسي ندارد؛ با بررسي‌هايي كه كرديم طبق قانون مرحله‌ي دوم ساخت فرودگاه كه به صورت BOT خواهد بود، قراردادش بسته و مراحل آن طي شده است البته ما علاقه‌منديم كه ايراني‌ها مشاركت بيشتري در اين شركت داشته باشند.

وي با بيان اينكه «من نمي‌خواهم كسي را متهم كنم» يادآور شد كه آنچه در اين مرحله فرودگاه امام(ره) پيش آمد شايسته نبود. الان هم برخي مشكلات فني و حقوقي وجود داشت كه رفع شده است.

خاتمي ادامه داد: در نحوه‌ي خدمات فرودگاهي توافقي شده است تا حضور ايراني‌ها در اين مرحله بيشتر و موثرتري باشد. فكر مي‌كنم مشكل عمده‌اي در راه گشايش فرودگاه امام(ره) نباشد و اميدوارم به زوي گشايش يابد.

رييس‌جمهور در ادامه درباره‌ي رابطه‌ي بين ايران و مصر، اظهار داشت: مشكلاتي در زمينه روابط سياسي بين مصر و ايران وجود دارد، در عين‌حال ما مصر را كشوري مهم و نزديكي بين جمهوري اسلامي ايران و مصر را به نفع دنياي عرب و دنياي اسلام مي‌دانيم.

وي توضيح داد: البته اختلاف‌نظرهايي وجود داشته و دارد و ارتباط با يك كشور نيز به معني حل همه‌ي اختلاف‌نظرها نيست بلكه با حفظ مواضع مي‌توان بر اصول مشترك كه بسيار زياد هم هست تكيه كنيم؛ به ويژه نزديكي و ارتباطي كه بين دو تمدن و ملت و فرهنگ وجود دارد و نقشي كه ايران و مصر در تاسيس و بسط تمدن داشتند و امروز اين نزديكي فراوان است.

خاتمي با بيان اين كه اين موضوع مسيرش را طي مي‌كند، ابراز اميدواري كرد كه با غلبه‌ي بر مشكلات اين روابط را گسترش دهيم.

وي با اشاره به مذاكرات انجام‌شده با حسني مبارك در مكالمه‌ي اخيري كه با هم داشتند، يادآور شد: طبعا در زمينه‌ي همكاري و نزديكي دو كشور براي مقابله با مشكلات بزرگي كه دنياي عرب و اسلام با آن روبروست و پيدا كردن راه‌حل‌هايي براي كم كردن مصيبت مردم منطقه و ايجاد يك نوع ثبات متناسب با مصالح منطقه چه در عراق و چه در فلسطين صحبت شد و صحبت‌هاي خوبي بود.

در ادامه از رييس‌جمهور درباره‌ي وابسته بودن شركت تركيه‌اي طرف قرارداد با ايران در پروژه‌ي فرودگاه امام(ره) به رژيم اسرائيل سوال شد و خاتمي با بيان اينكه اين موضوع اصلا ثابت نشده و وجود ندارد، يادآور شد: اينكه ما حتي‌الامكان بتوانيم خودمان امور و مسائل را اداره كنيم به نفع ماست. اين شركت ترك است و از نظر من مشكلي ندارد. توافقاتي انجام داده‌ايم تا همكاري بيشتري بشود و سازمان هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران هما و ساير تشكيلات ايراني بيشتر و بهتر بتوانند آن خدمات را ارائه دهند و از كمك‌هاي آنها هم استفاده كنيم.

از خاتمي درباره‌ي كنترل قيمت سوال شد، رييس جمهور گفت: الان در مقايسه با سال گذشته روند نرخ تورم متناسب‌تر است، يعني بيشتر مهار شده است. از ياد نبريد كه از سال 81 در حالي به 82 آمديم كه نقدينگي ما حدود 30 درصد اضافه شده بود و با تلاش پيگيري كه دوستان ما داشتند، سال گذشته با 40 درصد كاهش اين رشد و با 26 درصد وارد سال 82 شديم كه در مقايسه با وضعيت تورم در سال گذشته، سال 82 بهتر بود.

وي يادآور شد: من در دولت مطرح كرده بودم كه هيچ بخش دولتي حق افزايش قيمت‌ها را ندارد مگر اينكه در ستاد خاصي زير نظر معاون اول تشكيل مي‌شود.

رييس جمهور گفت: تلاش ما اين بود كه اولا قيمتها را افزايش ندهيم ثانيا بيش از 5 درصد افزايش نباشد با وجود اينكه ما حق 10 درصد افزايش را داريم مگر موارد استثنايي كه بايد با نظر ستاد باشد.

خاتمي ادامه داد: شايد در برخي موارد اين رعايت نشد كه ما برخورد كرديم و برگرداندد و آثار آن نيز بعدها مشخص خواهد شد.

وي همچنين موضوع عرضه‌ي مرغ و تخم‌مرغ را مساله‌ي مهمي دانست و با اشاره به اين كه گراني اين اقلام به خاطر گران كردن دولت نبوده و مسائل ديگري دخالت داشته است، خاطرنشان كرد كه ما سعي در مهار تورم داشتيم و اگر اين مهار نبود، روند تورم و گراني سرعت بيشتري پيدا مي‌كرد.

خاتمي اظهار داشت: اگر ما قيمتها را محدود مي‌كنيم و از دستگاههايمان خواهش مي‌كنيم كه زيرقيمت تمام‌شده بفروشند،‌ دولت حتما بايد منابعي را تامين كند تا به توليدكنندگان يارانه بدهد.

رييس‌جمهور گفت: سال گذشته دولت 400 ميليارد تومان اضافه بر حد مصوب براي يارانه‌ها گذاشت تا قيمت را كنترل كند، هنوز هم نتوانستيم اين را بپردازيم و بدهي دولت است.

وي گفت: ما براي حل مشكل اساسي مطالبي را در جلسه‌ي سران سه قوه مطرح خواهيم كرد و يك تصميم كلي نظام در اين زمينه مي‌گيريم.

در ادامه‌ي گفت‌وگوي خبرنگاران با رييس‌جمهور، خبرنگار ايسنا نظر خاتمي را در خصوص روند پرونده‌ي آقاجري جويا شد. رييس‌جمهور در اين زمينه با بيان اينكه اين پرونده در حال حاضر مسير قانوني خود را طي مي‌كند،‌ اظهار داشت: ما هم آرزو مي‌كرديم و گفتيم كه از اول اين مسير را طي كند، ما هزينه‌ي زيادي در اين زمينه نپردازيم و اميدوارم كه طبق عدل و قانون و آنطور كه عدالت، حق و قانون اجازه مي‌دهد مساله حل شود.

خاتمي اينكه مساله ارتداد و سب‌النبي و اعدام منتفي شد را مثبت ارزيابي كرد و گفت: معلوم بود كه اين مسائل منتفي مي‌شود. اينجا بگويم كه {در زمينه اين پرونده} بيش از همه با رهبري صحبت كرديم و ايشان هم از اين حكم ناراضي بودند. فكر مي‌كنم تمام افرادي كه كمي عميق‌تر فكر مي‌كنند و موازين دست آنهاست، از اول مي‌دانستند كه اين حكم، حكم متناسبي نيست.

وي تاكيد كرد: خوشوقتيم كه در نهايت اين مساله حل شد و اميدوارم كه با منطق، عدالت و رعايت حق مساله پيش برود.

از خاتمي درباره‌ي برخورد دوگانه‌ي نيروي انتظامي در مواجهه با تجمعات غيرقانوني از جمله تجمع عده‌اي مقابل دادگاه آقاجري سوال شد.خاتمي در اين زمينه پاسخ داد: يكي از مشكلات ما تجمعات غيرقانوني و فشارهاي بي‌خودي بوده است كه از ناحيه برخي وارد مي‌شود، اين فشارها از سوي هركس و هرگرايشي كه بخواهد باشد، ضدانقلابي‌ترين موازين مردمسالاري است و بدترين شكل مخالفت با آزادي افكار و گردش آزاد اطلاعات است، از سوي هركسي كه باشد.

رييس جمهور گفت: بناي ما بر اين بوده است كه نيروي انتظامي با شدت با اين مسائل برخورد كند؛ اگر برخورد نكرده باشد، قصور كرده و اميدوارم كه باهركس و با هرگرايشي برخورد كند مگر اينكه افراد براي تجمعات و فعاليت خود اجازه‌ي رسمي داشته باشند.

خاتمي اظهار داشت: كساني‌كه اين كار را مي‌كنند علي‌الظاهر جمهوري اسلامي را قبول ندارند كه حاضر نيستند در چارچوب قوانين آن كار كنند؛ به كسي كه جمهوري اسلامي را قبول ندارد، چه مي‌توانيم بگوييم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيد محمد خاتمي رييس‌جهور روز چهارشنبه در ادامه‌ي گفت‌وگوي خود با خبرنگاران درباره‌ي مطرح شدن بحث خارج شدن 140 هزار نفر از پوشش تامين اجتماعي، اظهار داشت: مطمئن باشيد اولويت ما مسايلي نظير بهزيستي و تامين اجتماعي است و قبلا هم به دوستان گفتم كه مطمئن باشيد، چنين نخواهد شد كه به علت نپرداختن حق بيمه، دهها هزار نفر از عزيزترين بخش‌هاي جامعه‌ي ما و مستحق‌ترين افراد مشكل پيدا كنند. انشاء الله مشكلي پيش نخواهد آمد.

در ادامه از خاتمي سوالي مبني بر خريد قطعاتي از سوي ايران - كه براي استفاده‌ي صلح آميز نيست - پرسيده شد، رييس جمهور گفت: بي‌خود مي‌گويند؛ متاسفانه يكي از مشكلاتي كه ما داريم همين است. نه تنها آژانس و اروپاييان بلكه تمام اعضاي آژانس موظف هستند به اعضاي ديگر براي دستيابي ارزان‌تر، مطمئن‌تر و آسان‌تر به تكنولوژي هسته‌يي صلح آميز كمك كنند. آن ها نه تنها هيچ كمكي به ما نكردند حتي بسياري از دستگاه‌هايي كه به نظر آنها كاربرد دو گانه دارند و در صنعت احتياج داريم به ما نمي‌دهند.

وي با تاكيد بر اين كه ما هيچ‌گونه كار خلافي نكرده‌ايم، ادامه داد: به خصوص از زماني كه همكاري را گسترش داديم سعي كرديم تمام فعاليتمان زير نظر و با رعايت موازين باشد و [خريد قطعات] به هيچ وجه صحت ندارد و فكر مي‌كنم اين هم زمينه‌اي براي جوسازي و بهانه‌گيري باشد كه در آستانه‌ي برگزاري جلسه‌ي سپتامبر بتوانند روي ايران فشار وارد كنند.

از خاتمي درباره‌ي ارايه‌ي لوايح مختلف از سوي دولت به مجلس شوراي اسلامي سوال شد و اينكه سرنوشت اين لوايح چه خواهد شد؟ رييس جمهور گفت: نمي‌دانم؛ اگر دولت تشخيص داد كه بايد لايحه‌اي را بدهد، مي‌دهد و فكر مي‌كنم در وراي گرايش‌هاي سياسي و انگيزه‌هاي سياسي اگر به صورت كارشناسي و منطقي اين مسايل را بررسي كنيم، مشكل عمده‌اي نخواهد بود. ما لايحه را مي‌دهيم و تعامل هم مي‌كنيم و اميدواريم آنچه مصلحت است انجام شود.

يكي از خبرنگاران از خاتمي دليل كم‌تر شدن برگزاري ديدارهاي صميمي وي با مردم را در سال پاياني دوره‌ي رياست جمهوري‌اش سوال كرد. خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نيز دليل عدم حضور چند ساله‌ي خاتمي در جمع دانشجويان را جويا شد. رييس جمهور با كمي مكث و تامل پاسخ داد: بله، دانشجويان يك ديدار درست و حسابي از ما طلب دارند كه براي جبران عقب ماندگي در اين زمينه اميدوارم در سال آخر مسووليتم و با اعلام اينكه به دانشجويان و دانشگاه ارادت دارم، بتوانيم يك نشست خوب، وسيع و آزاد را با عزيزان دانشجو داشته باشيم. من اين حق را به دانشجويان مي‌دهم.

وي ادامه داد: من در دوره‌ي رياست جمهوري‌ام چون تقريبا به همه‌ي شهرها و استان‌ها رفته بودم در اين دوره گفتم به جاي اينكه مزاحم مردم شويم، سفرهاي من سفرهاي پروژه‌اي باشد. مي‌دانيد كه من كلنگ نمي‌زنم و براي شروع يك پروژه‌ي جديد نمي‌آيم - گرچه بايد پروژه‌ها شروع شوند تا به انجام برسند - بناي من اين بود كه پروژه‌هاي مهم به نتيجه برسد كه اين كار را كرده‌ايم.

خاتمي گفت: ما حدود 9 هزار پروژه‌ي نيمه تمام ملي و حدود 45 هزار پروژه‌ي نيمه تمام استاني داشتيم كه طبق گزارش ارايه شده 36 هزار پروژه‌ي استاني به نتيجه رسيده است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي هم‌چنين درباره‌ي حذف برخي از مواد برنامه‌ي چهارم توسعه، اظهار داشت: ما از دوستانمان در مجمع تشخيص تقاضا كرديم و گفتيم كه اين برنامه يك روحي دارد. تغييرات تا جايي كه به روح لطمه نزند ما كمال همكاري را با دوستانمان داريم ولي اگر آن روح و آن مباني به هم بخورد و بر اساس يك مباني بخواهيم نتايجي بگيريم كه بخشي از آن نتايج تازه و بخشي نتايج اين برنامه بوده است، برنامه‌ي از هم گسسته‌اي خواهد شد كه به نفع كشور نخواهد بود.

رييس‌جمهور گفت: خوشبختانه در اين زمينه با مجلس تعامل داشتيم و در دولت نيز مطرح شد. بعضي موارد مورد نظر مجلس است، ما موافق نيستيم؛ برخي مورد نظر ماست و مجلس موافق نيست. حتي در بسياري موارد با هم موافقيم. حتي در جاهايي اختلاف وجود دارد كه فكر مي‌كنم مي‌توانيم به تفاهم برسيم. البته ممكن است اگر ملاك حل مشكلات شوراي نگهبان باشد، ما به تفاهم صد در صد نرسيم، اما در بسياري مسايل مي‌توانيم با مجلس تفاهم كنيم. در عين حال اگر مخالف نظر شوراي محترم نگهبان باشد دوباره هر دو بايد موافقت كنيم به مجمع تشخيص برود.

وي با بيان اين كه روند، روند بدي نيست و همكاري بين دولت و مجلس نيز وجود دارد، ادامه داد: در آينده‌ي نزديك نيز با اعضاي شوراي تلفيق و هيات رييسه ديدار خواهيم داشت و تفاهم بيشتري در اين زمينه خواهيم كرد و اميدواريم تا پايان شهريور برنامه‌اي داشته باشيم كه بتوانيم بر اساس آن بودجه‌ي سال 84 را تنظيم كنيم.

در ادامه سوال شد كه چرا نماينده‌ي حقوقي دولت در دادگاه پرونده‌ي مرگ زهرا كاظمي حضور ندارد و آيا از نظر وي متهم اصلي پرونده در دادگاه محاكمه مي‌شود؟ خاتمي با طرح اين سوال كه مگر نماينده دولت بايد در اين دادگاه حضور داشته باشد، اظهار داشت: من قاضي نيستم كه حكم كنم. من بر اساس گزارش‌هاي مبسوطي كه داشتم در خصوص اتهامي كه به آن دوستمان در وزارت اطلاعات زده شد، معتقدم كه ايشان متهم نيست و اميدوارم كه اين دادگاه بتواند با دقت و شجاعت، كسي را كه مرتكب جرم شده، شناسايي و مجازات كند.

از خاتمي سوال شد كه آيا بين دولت و دستگاه قضايي توافقي بر سر اين پرونده صورت گرفته است، كه رييس جمهور پاسخ داد: من توافق نكرده‌ام ديگران را نمي‌دانم. هياتي كه ما تعيين كرديم موضوع را بررسي كرد و من هنوز بر نظريه‌اي كه هيات ما داد پا بر جا هستم و بر اساس آن به دستگاه قضايي تاكيد كرديم كه پيگيري كند.

خبرنگاري در ادامه از خاتمي درباره‌ي افزايش قيمت بنزين سوال كرد. رييس‌جمهور گفت: يكي از مشكلات ما، مشكل بنزين است. ما حدود يارانه‌ي 140 يا 150 توماني براي بنزين مي‌دهيم براي اينكه 40 درصد جامعه از آن استفاده كنند.

وي با تاكيد بر اينكه بايد در زمينه‌ي مشكلات بنزين يك فكر اساسي كرد، اظهار داشت: تفاوت قيمت‌هاي دروني و بيروني ما يكي از عوامل مهم قاچاق مواد سوختي به خارج از كشور است.

وي يادآور شد: در سال 78 طرحي داشتيم كه بنزين را در سطحي مجاني و با قيمت بسيار ارزان در اختيار همه قرار دهيم. بقيه‌اش را به قيمت عادلانه‌اي كه هست بفروشيم و پول آن را به صورت درآمد دولت استفاده نكنيم بلكه آن را صرف بهبود وضعيت عوامل سوخت در كشور - مثل ماشين‌ها - و بخش عمده‌اي از آن را براي طبقات ضعيف جامعه منبع جبراني قرار دهيم.

خاتمي با بيان اين كه طرح مورد اشاره به مجلس ارائه شد ولي به تصويب نرسيد، گفت: فقط چند درصد بنزين را گران كردند.

رييس‌جمهور ادامه داد: سال گذشته مجبور شديم مقداري بنزين، يعني فرآورده وارد كنيم و اگر امسال نيز اين روند ادامه داشته باشد متاسفانه ناچاريم پول بدهيم، مصرف كنيم و هوا را آلوده كنيم.

خاتمي درباره‌ي اظهارات اخير جان كري عليه ايران با بيان اينكه بيشتر اين مسايل تبليغات انتخاباتي آنهاست، اظهار داشت: من تهديد فوق‌العاده‌اي نمي‌دانم البته فشار روي ايران زياد و متاسفانه خيلي هم غيرواقع بينانه و بر اساس تحليل‌هاي غلط است.

وي با اشاره به اين كه ايران با نفوذترين و در عين حال دلسوزترين كشور منطقه براي امنيت و ثبات عراق است، خاطرنشان كرد كه كساني كه دشمن ما هستند نمي‌توانند اين را بپذيرند و خيال مي‌كنند ما دخالت بي‌جا مي‌كنيم.

وي تصريح كرد: ما اصلا دخالت نمي‌كنيم، هر جايي هم دخالتي بوده در جهت ثبات و امنيت منطقه بوده است. در عين حال كه ما گفته‌ايم با اشغال عراق مخالفيم، بوديم و هستيم. ادامه‌ي اشغال به زيان خود اشغالگران، به زيان مردم عراق و مردم منطقه است اما همواره در جهت امنيت و روند دموكراسي در عراق و تقويت نهادهاي عراقي همكاري مي‌كنيم. ما الان با دولت موقت هم كار مي‌كنيم، متاسفانه اين را نمي‌توانند ببينند و فكر مي‌كنند ما با فعاليت خاصي اين امور را انجام مي‌دهيم. به جاي شناخت واقعيت و كنار آمدن با ايران و استفاده از اين استعداد و توان فوق‌العاده و هم‌چنين شناخت حق مردم عراق، و دست به دست هم براي ايجاد ثبات و امنيت و سازندگي در عراق دادن، به بهانه‌هاي مختلف براي توجيه اشغال و ناآرامي‌هايي كه خودشان دامن زده‌اند، بهانه‌جويي مي‌كنند و طبيعي است كه ايران نيز مورد فشار قرار مي‌گيرد.

رييس‌جمهور اظهار داشت: ما توجه چنداني به اين موضوع نداريم، مصلحت خود را در مبارزه با تروريسم و خشونت، تلاش براي ايجاد ثبات و امنيت به كار مي‌بريم.

خاتمي گفت: براي عاري شدن خاورميانه از سلاح‌هاي هسته‌اي تلاش مي‌كنيم ولو اين‌كه متهم به انواع اتهامات شويم. بايد هوشيار و بيدار از منافعمان دفاع كنيم و طبعا بهانه هم به ديگران ندهيم.

به گزارش ايسنا، در ادامه از رييس جمهور در مورد صحت از سرگيري غني‌سازي از سوي ايران سوال شد؛ وي با بيان اينكه ما غني سازي را داوطلبانه تعليق كرده بوديم، تاكيد كرد كه هنوز هم غني‌سازي را از سر نگرفته‌ايم. تفاهم دوستانه‌ي ما در بروكسل توسعه‌ي غني‌سازي بود كه به علت عدم تقيد دوستانمان به تعهداتشان مانيز متعهد به آن نيستيم.

در ادامه از خاتمي درباره‌ي برخورد با مفاسد اقتصادي سوال شد كه وي با اشاره به نمايشگاه برگزار شده از سوي وزارت اطلاعات در زمينه‌ي مبارزه با مفاسد اقتصادي گفت: دولت در زمينه‌ي مفاسد اقتصادي ريشه‌اي، بي سر و صدا و اساسي كار كرد و بسياري از پرونده‌هاي موجود در قوه‌ي قضاييه با همكاري دولت انجام گرفته است. از بسياري موارد بدون سر و صدا جلوگيري كرديم و مشكل را به صورتي حل كرديم كه هم فساد از بين برود هم آبروي افراد ريخته نشود.

خبرنگاران به خاتمي گفتند كه چرا برخورد نمي‌كنيد؟ رييس‌جمهور نيز پاسخ داد كه ما كه اهل برخورد نيستيم، برخورد وظيفه‌ي دستگاه قضايي است.

رييس‌جمهور در پاسخ به سوالي كه اقدام دولت ايران و كانادا را در دو پرونده‌ي كيوان تابش و زهرا كاظمي مقايسه مي‌كرد، گفت: ما هرچه مصلحتمان باشد انجام مي‌دهيم. اگر صلاح ديديم كه كسي در دادگاه باشد مي‌گوييم برود و اگر مصلحت نبود مي‌گوييم بيايد. راجع به كيوان تابش ما پي‌گيري شديد كرديم.

خاتمي زماني كه مي‌خواست نتيجه‌ي پي‌گيري‌هاي انجام شده راجع به پرونده‌ي كيوان تابش را توضيح دهد، مكثي كرد و در اين فاصله خبرنگاران گفتند نتيجه‌ي آن همانند خيلي چيزها مثل پرونده‌ي زهرا كاظمي بود؟ خاتمي از اين ابرازنظر به شدت خنديد و جمله خود را كامل نكرد.

در ادامه از رييس‌جمهور درباره‌ي راي ديوان لاهه درباره‌ي ديوار حائل و پذيرفته نشدن اين راي از سوي اسرائيل و حمايت آمريكا از اسرائيل در اين قضيه سوال شد. خاتمي گفت: اسرائيل تا حالا چه چيزي را پذيرفته كه اين يكي را بپذيرد. اسرائيل هيچ‌يك از بيانيه‌ها و قطعنامه‌ها را نپذيرفته است. اسرائيل با غصب به وجود آمده و به سركوب ادامه مي‌دهد و نه تنها سعي مي‌كند كه متكي به ايالات متحده آمريكا باشد بلكه در سياست‌هاي بزرگ‌ترين قدرت سياسي نظامي و اقتصادي دنيا تاثيرگذار باشد.

خاتمي به پيام چند سال پيش خود به ملت آمريكا اشاره كرد و گفت: من گفتم كه ملت آمريكا ملت بزرگي است و كاري كه در آزادي آمريكا انجام شد مساله‌ي مهمي است و هنوز قانون اساسي آمريكا يكي از منابع مهم آزادي و دموكراسي در دنياست و اتفاقا مردم آمريكا گرايش معنوي و ديني‌اشان از اروپا بيشتر است و بنيان‌گذاران آمريكا كساني بودند كه نوعي آزادي و دين‌داري با هم توام باشد و اين براي ملت آمريكا با اين عظمت و دستاوردي كه دارد كسر شان است كه حكومت‌هايشان اين استعداد و اين توان را صرف مسايلي كنند كه به مصلحت خود آمريكا نيست. گفتم براي آمريكايي‌ها در درون آمريكا پايتخت آمريكا واشنگتن است اما متاسفانه واقعيت‌ها چنين است كه در عرصه‌ي بين‌المللي پايتخت آمريكا تل‌آويو است و در واقع اين صهيونيست‌ها و آن لابي بسيار قدرتمند صهيونيست‌ها هستند كه به سياست‌هاي آمريكا مسلط مي‌شوند و همه‌ي منافع و امكانات آمريكا را در مصالح خاص نژادپرستانه‌ي خود به كار مي‌گيرند و اين دون شان ملت آمريكاست.

رييس‌جمهور گفت: ملت آمريكا بايد در مقابل اين قيام كند. الان هم اسرائيل با اتكا به آمريكا و بدون هيچ ملاحظه‌اي همه‌ي خواست‌هاي جهاني و افكار عمومي را پشت پا مي‌گذارد. از جمله راي دادگاه لاهه؛ جاي اميدواري است كه هنوز جايي در دنيا وجود دارد كه نسبت به برخي از مسايل واقعيت‌ها را مي‌بيند.

خاتمي با بيان اين‌كه اگرچه صدور اين راي مثبت بود، رد آن از سوي اسرائيل را غيرمنتظره ندانست و گفت كه جز اين انتظار نبود و به همين دليل است كه ملت مظلوم فلسطين به اين نتيجه رسيده كه راه‌حلي جز ايستادگي در مقابل اين رژيم وجود ندارد و به راه‌حل‌هاي ملايم بين‌المللي كه هيچ‌گاه مورد قبول اسرائيل نبوده، ديگر اميدي ندارد.

در حاشيه‌ي جلسه‌ي هيات دولت:

* به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) جلسه‌ي مصاحبه با رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت امروز پس از گذشت سه هفته بار ديگر با حضور حدود 50 خبرنگار داخلي و خارجي برگزار شد.

* خبرنگاران ساعت 10:30 در نهاد رياست جمهوري حضور يافتند و پس از گذشت يك ساعت و نيم (ساعت 12) اجازه‌ي حضور به محوطه‌ي دولت را يافتند.

* رييس‌جمهور پس از سخنراني براي معرفي وزير رفاه و تامين اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي براي گرفتن راي اعتماد، در جلسه‌ي هيات دولت حضور يافت.

* خاتمي زماني كه قصد سوار شدن بر اتومبيل خود را داشت، عكاسان از وي خواستند كه دستش را بالا ببرد، رييس‌جمهور به آنان گفت: اينها آخرين دست بلند كردن‌هاي من است، بگيريد.

* در خلال صحبت‌هاي رييس‌جمهور، خبرنگاران كه از سمت چپ و راست وي پرسش‌هاي خود را مطرح مي‌كردند، خاتمي خطاب به آنان گفت: دو نفر از راست يكي از چپ سوال كند و خطاب به خبرنگار ديگري كه به خاتمي گفت: چپ‌ها بايد بيشتر بپرسند، شما كه چپ هستيد، گفت: دوران چپ تمام شد.

* ساير وزيران زماني كه تعداد زيادي از خبرنگاران مشغول گفت‌وگو با رييس‌جمهور بودند طبق روال گذشته محوطه‌ي دولت را ترك گفتند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10036

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي پس ازجلسه دولت: رهبري نيز ازحكم سب‌النبي در مورد آقاجري ناراضي بودند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016