چهارشنبه 14 مرداد 1383

فناوري هسته اي با پشتوانه ملي؛ خصومت انگليس،فرانسه وآلمان عليه ما،در طول تاريخ 25 ساله اخير، ثابت و محرز است، جمهوري اسلامي

بسم الله الرحمن الرحيم
دور جديد مذاکرات مربوط به پرونده اتمي جمهوري اسلامي ايران با 3 کشور اروپائي (فرانسه , آلمان و انگليس ) در پاريس که تحت عنوان « مذاکرات هسته اي » برگزار شد , حاوي نکات قابل تاملي است . اگرچه محور اصلي اين مذاکرات , فعاليتهاي هسته اي صلح آميز جمهوري اسلامي ايران عنوان شده , اما نمايندگان سه کشور اروپائي ياد شده در اين مذاکرات درصدد تحميل خواسته هاي آمريکا برايران در زمينه فعاليت هاي هسته اي بودند و در واقع همه تلاش ها اين بود که ايران از داشتن فناوري هسته اي محروم شود و خود نيز اين محروميت را بپذيرد!
ديپلماتهاي اروپائي در پايان مذاکرات , با اظهار تاسف خاطرنشان کرده اند که مذاکرات پاريس مايوس کننده بوده و هيچگونه پيشرفتي بدست نيامده لکن اضافه مي کنند که در واقع هيچکس هم توقع پيشرفت در مذاکرات را نداشته است . مذاکره کنندگان اروپائي افزوده اند : « ما از ايران مي خواهيم کار چرخه سوخت اتمي را متوقف کند اما ايران تعليق غني سازي اورانيوم را يک اقدام موقت مي داند و از اين رو هيچ پيشرفتي حاصل نشده است . زيرا در مذاکرات پاريس , طرف ايراني بر پيشبرد امور همچون غني سازي اورانيوم تاکيد کرد و در ضمن از متوقف کردن بخش ديگري از کار چرخه سوخت هسته اي خودداري کرده اند. کار چرخه سوخت شامل ساخت دستگاه سانتريفيوژ براي غني سازي اورانيوم ساخت راکتور آب سنگين در اراک و تاسيسات تبديل اورانيوم در اصفهان مي شود. »
اگرچه هيچ يک از مقامات رسمي کشور خود را موظف به تبيين مسائل براي روشن شدن افکار عمومي نمي دانند تا مردم از روند تحولات و از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران آگاه شوند لکن ديپلماتهاي اروپائي سعي کرده اند از سکوت طرف ايراني , بيشترين سواستفاده ممکن را بعمل آورند و نقطه نظرات و محورهاي تبليغاتي خود را بعنوان يگانه اطلاعات موجود در زمينه پرونده هسته اي ايران در اختيار رسانه ها قرار دهند و از جمله ادعا کرده اند : « پرونده هسته اي ايران هنوز براي بسته شدن راه درازي را در پيش دارد اما هنوز زود است بگوئيم که در مسير ارجاع به شوراي امنيت سازمان ملل حرکت مي کند. زيرا هنوز بسياري از مسائل منوط به گزارش مديرکل سازمان بين المللي انرژي اتمي است »
واقعيت اينست که جمهوري اسلامي ايران در چارچوب توافقات تهران و بروکسل , تعليق موقت غني سازي اورانيوم را پذيرفت و به بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي اجازه داد از مراکز هسته اي کشور بازديد کنند. درعين حال ساخت و مونتاژ قطعات سانتريفيوژ را بحال تعليق موقت در آورد. سه کشور اروپائي در مقابل متعهد شدند پرونده هسته اي ايران را در اجلاس خرداد ماه (ژوئن ) شوراي حکام آژانس بين المللي انرژي هسته اي مختومه اعلام کنند لکن عليرغم اين تعهدات , نه تنها پرونده هسته اي ايران مختومه نشد , بلکه همين 3 کشور اروپائي (انگليس , فرانسه و آلمان ) مشترکا پيش نويس قطعنامه اي ضدايراني را به شوراي حکام توصيه کردند که بوي خصومت از سطر سطر آن به مشام مي رسيد و نهايتا پس از دخل و تصرفات جزئي که تغييرات محسوسي را در محتواي قطعنامه پيشنهادي ايجاد نمي کرد , نهايتا به تصويب شوراي حکام رسيد. طبعا بدنبال تخطي کشورهاي اروپائي از تعهدات خود , جمهوري اسلامي ايران هم اعلام کرد که درخصوص تعليق توليد و مونتاژ دستگاه سانتريفيوژ و غني سازي اورانيوم تعهدي ندارد و فعاليت در اين زمينه را از سر مي گيرد.
نکته مهم در اين ميان آنست که انگليس , فرانسه و آلمان سعي دارند تعهدات خود را به فراموشي بسپارند و موکدا و مستمرا , جمهوري اسلامي ايران را به دروغ , به نقض تعهدات و پنهانکاري متهم سازند. سخنگوي سفارت انگليس در اين زمينه خاطرنشان کرده است : « ما از مذاکرات با ايران نااميد شده ايم و هدف ايران از اين اقدام را درک نمي کنيم » . البته انتظار و آرزوي همه دنيا اينست که انگليسي هاي شرور حتي از زندگي هم نااميد بشوند و دست از شرارت بردارند ولي تا آنجا که به جمهوري اسلامي ايران مربوط مي شود , پيشنهاد صرفنظر کردن از چرخه سوخت و وابسته شدن به سوخت وارداتي هسته اي براي جمهوري اسلامي ايران , اساسا قابل بحث و مذاکره نبوده و طبعا پذيرش آن , پيشاپيش منتفي بوده است . به اين نکته ديپلماتهاي اروپائي نيز اعتراف کرده اند که : « در واقع هيچکس هم توقع پيشرفت در مذاکرات پاريس را نداشت » . اين نشان مي دهد که از ديدگاه مخاطبين اروپائي , مذاکرات پاريس , يک « تست » براي ايران بوده که ميزان تحکم پذيري هيئت ايراني مذاکره کننده , ارزيابي شود و در صورت امکان , توافقاتي نيز بدست آيد که طبعا همانند توافقات تهران و بروکسل , اين فقط طرف ايراني است که بايستي متعهد شود و طرفهاي اروپائي هم بر تعهدات ايراني صحه بگذارند و چنين وانمود کنند که گويا آنها متعهد به انجام هيچ کاري نشده اند! وفقط ايران است که تعهدات يکطرفه اي را پذيرفته است ! در اينکه انگليس , فرانسه و آلمان حسن نيت ندارند و حتي از حسن نيت جمهوري اسلامي ايران هم سواستفاده کرده اند , ترديدي نيست . خصومت اين هر 3 کشور عليه ما , البته با تفاوتهائي که در ابعاد و نحوه اعمال آن وجود داشته و دارد , نکته اي است که در طول تاريخ 25 ساله اخير , بارها و بارها ثابت و محرز شده است . به همين دليل , مسئولان پرونده اتمي کشورمان و اعضا هيئت ايراني مذاکره کننده , همواره بايد اين امتيازهاي منفي را در مذاکرات به حساب سه کشور اروپائي بگذارند و آنها را به خاطر عمل نکردن به تعهداتشان مورد بازخواست قرار دهند. اينکه هيئت مذاکره کننده ايراني در مذاکرات پاريس حاضر به پذيرش خواسته هاي غيرقانوني اروپائي ها , که در واقع خواسته آمريکاست , نشد , قابل تحسين است , اما مسئولان امر بايد مردم ايران را در جريان جزئيات مسائل قرار دهند تا مردم انگيزه بيشتري براي حمايت از مسئولين داشته باشند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موضوع فناوري هسته اي يک موضوع مهم است که با منافع ملي کشور گره خورده و همه مردم ايران خواهان برخورداري کشور از اين فناوري هستند. اين , چيزي نيست که مردم حاضر به چشم پوشي از آن باشند. ملت ايران , براي رهائي خود از چنگال استعمار هزينه هاي زيادي پرداخته و براي قطع نفوذ بيگانگان , فداکاري هاي زيادي از خود نشان داده است . اکنون نيز اين ملت بزرگ و سرفراز براي آنکه با زياده خواهي هاي قدرتهاي استکباري مقابله کند آمادگي کامل دارد و به هيچ قيمتي حاضر به محروم شدن از فناوري هسته اي نيست . مسئولان بايد با دلگرمي به پشتوانه ملت از منافع ملي دفاع کنند و در هيچ زمينه اي کوتاه نيايند.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10672

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'فناوري هسته اي با پشتوانه ملي؛ خصومت انگليس،فرانسه وآلمان عليه ما،در طول تاريخ 25 ساله اخير، ثابت و محرز است، جمهوري اسلامي' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016