چهارشنبه 21 مرداد 1383

علي دهقان: كارد به استخوان روزنامه نگاران رسيده است، چه كنيم اگر اعتراض نكنيم؟ خسرو شمیرانی، شهروند

تحصن و اعتصاب غذاي روزنامه نگاران كه در ساعت يك بعدازظهر روز شنبه 16 مرداد، روز خبرنگار آغاز شده بود به درخواست هاشم آقاجري ساعت 8 شب پايان يافت.
در اين تحصن كه از سوي بسياري از گروههاي دانشجويي حمايت شده بود چهره هاي مطبوعاتي و اصلاح طلب حضور يافته و سخناني ايراد كردند. از جمله چهره هاي حاضر در مراسم ميتوان از لطف الله ميثمي، محسن كديور، انصاري راد، عماد باقي، پيمان، ابراهيم يزدي و . . . نام برد. عيسي سحرخيز و شمس الواعظين همچون هفته هاي گذشته، اين هفته نيز پس از بازگشت از جشنواره مطبوعات اداره مراسم "سوگواري مطبوعات" را به عهده گرفتند.
علي دهقان از فعالان تحصن و عضو "شوراي صنفي وقايع اتفاقيه" در رابطه با اين روز به شهروند‌ گفت:
"برگزاري تحصن و اعتصاب غذا در روز خبرنگار ادامه اعتراضات ما روزنامه نگاران بود كه از دو هفته پيش آغاز شده است. با ناميدن سوگواره مطبوعات براي حركت خود، ما ميخواستيم بگوييم در چنين شرايطي كه هر روز، روزنامه اي به مسلخ برده ميشود جشنواره مطبوعات حركت مضحكي بيش نيست. در اين جو استبدادي كه راه تنفس را بر اهل مطبوعات بسته است ما بايد‌ به عزاداري ميپرداختيم. از سوي ديگر البته جا دارد‌ به آقاياني كه با توقيف بيش از 100 نشريه در چند سال اخير ركوردي بر جاي گذاشتند تبريك گفت. واقعيت اين است كه چنين برخوردي در عصر اينترنت و آزادي جريان اطلاعات در جهان واقعا جسارت ميطلبد."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

علي دهقان در رابطه با تعداد حاضران در تحصن به شهروند گفت:
"بسياري از چهره هاي سياسي و مطبوعاتي در اين نشست حضور داشته و سخنراني كردند، همه آنها بر ادامه مقاومت و پايداري براي احقاق حق آزادي مطبوعات تاكيد داشتند."
اين روزنامه نگار جوان افزود: "البته حالا كه كارد به استخوان ما رسيده است بايد مقاومت كرد و چاره ديگري نيست."
او سپس چنين ادامه داد: "تعداد شركت كنندگان به دلايل مختلف متفاوت بود اما كمترين تعداد يقينا پايين تر از صد و پنجاه نفر نبود. در حالي كه در مواقعي به بيش از پانصد نفر هم رسيد."
اين روزنامه نگار بخش اقتصادي "وقايع اتفاقيه" درباره دلايل نوسان تعداد شركت كنندگان گفت: "هنگامي كه تحصن آغاز شد هنوز بسياري از همكاران در "جشنواره" شركت داشتند، پس از آن نيز از آنجا كه برنامه ما همزمان با كار نشريات بود بسياري دوستان براي انجام كارهاي نشرياتي كه در آن كار ميكردند محل را ترك ميكردند و برخي پس از انجام كارهايشان دوباره بازميگشتند."
علي دهقان كه با 30 سال سن نزديك به 6 سال سابقه مطبوعاتي دارد در پاسخ به اين پرسش كه تا چه حد خواسته خود مبني بر "حذف مجازات توقيف از قانون مطبوعات" را عملي ميبيند گفت: "قانوني كه قوه قضائيه در مقابله با مطبوعات از آن استفاده ميكند توسط‌ نيروهاي راستگرا در مجلس پنجم تصويب شد. اين قانون به صورتي تنظيم شده بود تا بتوانند با فعاليتهاي مطبوعاتي اصلاح طلبان برخورد كنند. در حال حاضر نيز من امكان تغيير آن را نميبينم."
او در توضيح اينكه خواسته اي كه امكان تحقق ندارد به چه دليل مطرح شده است گفت: "اصولا شعار ما در اين روز اين بود كه ما براي خواسته هايي اعتراض ميكنيم كه ميدانيم گوش شنوايي براي آنها وجود ندارد."
اين روزنامه نگار معترض در رابطه با تداوم اعتراضات گفت: "البته كه اعتراضات ما تداوم خواهد داشت و همانطور كه قبلا هم گفتم آنها ميخواهند حق كار كردن را از اساس از ما روزنامه نگاران بگيرند. كارد‌ به استخوان مان رسيده است اعتراض نكنيم، چه كنيم؟
ما با انجمن صنفي و انجمن دفاع از مطبوعات هم صحبت كرده ايم و حتما براي هر يك از نشريات توقيف شده يك روز اعتراضي خواهيم داشت.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10837

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'علي دهقان: كارد به استخوان روزنامه نگاران رسيده است، چه كنيم اگر اعتراض نكنيم؟ خسرو شمیرانی، شهروند' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016