يكشنبه 25 مرداد 1383

آتش فتنه، الف.يوسفی

جمعه 23 مردادماه 1383
AlefYousefi@yahoo.com


آتش فتنه بار ديگر نجف را و شيعه عراق را در خود فرو می کشد. علت شروع مجدد درگيری ها چيست؟ و خواسته شبه نظاميان صدر چه می باشد؟ اين پرسشی است که پاسخی برای آن نمی يابيم.
1- سياستمداران به همزمانی دو اتفاق مرتبط شک می کنند حال آن که در عراق پنج اتفاق با هم رخ می دهد:
‌أ. شکست مذاکرات پاريس ميان ايران و سه کشور اروپايی بر سر پرونده اتمی ايران
‌ب. خروج آيت الله سيستانی از عراق
‌ج. بازگشت احمد چلبی از ايران به عراق
‌د. آغاز مجدد درگيری ها در نجف و ساير شهرهای شيعه
‌ه. فضاسازی و تبليغات تشديد شده ايران عليه امريکا از جمله راهپيمايی های بعد از نماز جمعه (23 مرداد 83)
2- اين بار نيز چون مرتبه پيش، نجف و شيعه عراق در هنگامه ای تقدس و موضوعيت پيدا می کند که قضايای اتمی ايران گره می خورد و مذاکرا ت پاريس به بن بست می رسد و اروپا با امريکا در فشار بر ايران برای علنی کردن و توقف فعاليت هايش هم نظر می شود.
3- آيت الله آقای سيد علی سيستانی دست کم يک هفته در نجف تحت نظر پزشکان بود شايد برای معالجه به خروج از عراق ناچار نشود. دستگاه های ايران از اين ماجرا البته بی خبر نبودند.
4- سيستانی تنها کسی بود که توانست امريکا و دولت موقت عراق را متقاعد به آتش بس و مذاکره با مليشيای صدر نمايد. در هنگامه درگيری های گذشته اگر تدبير و ميانجی گری های ايشان نبود نه امريکا و دولت موقت به مذاکره راضی می شدند و نه موضع گيريهای حزب الدعوه يا رايزنی های احمد چلبی به نتيجه می رسيد.
5- مقتدی صدر متهم است که در قتل سيد مجيد خويی و حيدر کليد دار که به شکلی فجيع و غير انسانی در حرم مطهر حضرت اميرالمومنين عليه السلام صورت گرفت نقش داشته است. اين ماجرا نهايت بی احترامی به اين حرم مطهر بود چنان که حيدر کليد دار را که مظنون به همکاری با رژيم بعثی در ترور سيد محمد صدر (پدر مقتدی) بود تکه تکه کردند.
6- دولت موقت عراق و مقتدی توافق کرده بودند که ميليشيای صدر از نجف خارج شود، در عوض پرونده در خصوص مقتدی مسکوت بماند.
7- چندی پيش بين مقتدی صدر و اطرافيان نزديکش، که اعضای دفتر او و هيات رهبری "جيش المهدی" ناميده می شوند، درگيری رخ داد. علت، چنان که بعدا اعلام شد، تماس های مستقيم مقتدی صدر با دولت موقت عراق بوده است. اين تماس ها در راستای توافق ذکر شده و برای تغيير شکل فعاليت طرفداران صدر از حالت نظامی به سياسی بوده است. اطرافيان او که شديدا مظنون به ارتباط و دستور گرفتن و تامين شدن از عوامل نظامی – امنيتی ايران می باشند او را تهديد به مرگ کرده بودند. در اين درگيری مقتدی با چاقو زخمی شد.
8- اين بار نيز ايران با تحريک ميليشياها و عناصر مزدور و کمک رساندن به آن ها نجف و شهرهای شيعه عراق را به آشوب کشاند با اين هدف که شايد امريکا را در فشار تبليغاتی حاصله به مذاکره و معامله راضی کند.
9- سردرگمی مقتدی صدر از سخنانش کاملا مشهود است. از يک طرف خواستار پا در ميانی و برقراری آتش بس است، از سوی ديگر می گويد که تا آخرين قدم می ايستد. طرفه آنست که او هیچ خواسته مشخصی ندارد و فقط کلی گويی می کند. "مقتدي صدر روحاني ضدآمريكايي طي بيانيه‌اي به هواداران خود گفت:«حتي در صورت زنداني شدن يا شهادت من به نبرد خود ادامه دهيد و به لطف خدا شما پيروز خواهيد شد.» وي در بيانيه خود گفت كه خواهان عراق متحد است و از كساني كه سعي مي‌كنند بحران را به طرق صلح‌آميز حل كنند متشكر است." (رويداد، چهارشنبه 21 مرداد 1383)
10- حزب الدعوه نيز همچون برخی بزرگوارانی که سابقه سال ها مجاهده و مبارزه دارند به گرداب بازی های دستگاه های ايران افتاده است. ابراهيم جعفري: دولت موقت بايد پل سياسي بين صدر و دولت را باز بگذارد. ( رويداد، چهارشنبه 21 مرداد 1383)
11- به هشدار رسمي ايالات متحده به ايران در مورد دخالت در اوضاع عراق نيز توجه نماييد: سخنگوي وزارت امور خارجه ايالات متحده ، آدام آرلي:«به نظر ما ايران به عنوان همسايه عراق بايد از نفوذ خود استفاده كند و از هر اقدامي كه به بي ثباتي و ضربه به اتحاد عراق منجر شود، پرهيز كند.» (رويداد ، چهارشنبه 21 مرداد 1383)
12- و اما سرمقاله خواندنی نماينده ولی فقيه در کيهان را ببينيد. چند نکته را برای نمونه در اين جا می آورم:
‌أ. القای بی ربط بودن خروج آيت الله سيستانی از عراق و آغاز دوبارهء در گيری ها: " ... خروج حضرت آيت الله سيستاني از عراق و بستري شدن ايشان در يك بيمارستان تخصصي قلب در انگليس اگر چه مي تواند رخدادي بي ارتباط با ماجراي چند روز اخير عراق باشد ..."
‌ب. القای آن که دستگاه های ايران و دوستان نماينده ولی فقيه از حاد شدن بيماری و سفر آيت الله بی خبر بوده اند : " ... ابهامات ناشي از اين سفر كه غيرمنتظره تلقي مي شود، ... "
‌ج. اين امريکا و انگليس بوده اند که سوء استفاده کرده اند : "... سوءاستفاده آمريكا و انگليس از غيبت ايشان ..." و لابد بايد نتيجه بگيريم که آقايان مشغول حسن استفاده اند!
من ساير نکات جالب اين متن سراسر خواندنی را برای بعد نگاه می دارم.
13- در انتها به سه نکته جداگانه اشاره می کنم:
‌أ. بنابر اطلاعات آگاهان به مسائل شيعيان؛ آيت الله سيد علی سيستانی، بی ترديد بيشترين مقلد را در سراسر جهان شيعه دارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اکنون به عبارتی که با تاکيد، در پيام آقای خامنه ای به ايشان به کار برده شده است، نظری می افکنيم: " آن وجود محترم ... تكيه گاه معنوي ملت عراق مي باشد " و " ... جنابعالي ... پشتيبان استوار معنوي و روحي براي آن ملت مظلوم بوده ايد ...".
دقت نماييد که نامه بی عنوان است. به عبارت ديگر آقای سيستانی نه مرجع عالی شيعيان است، نه حافظ حوزه هزار ساله نجف، نه فقيه برجسته و سياستمدار دقيق و اميد جهان تشيع و نه هيچ چيز ديگر. در نظر آقای خامنه ای او تنها " تكيه گاه معنوي ملت عراق مي باشد ".
‌ب. آيا شايسته نيست که با تاسف، نگاه دوباره ای به اظهارات وزير دفاع دولت انتقالی عراق – حازم الشعلان- بيندازيم که ايران را دشمن درجه يک عراق خواند؟ و بنگريم که حکومت گران ما چه آينده ای را بنا می کنند؟
‌ج. و پرسشی که ذهن مرا می آزارد: پنج شنبه 27 فروردين 1383‏ شخصي به عنوان ديپلمات سفارت ايران در بغداد ترور شد. چرا ايران کوچک ترين اقدامی برای يافتن قاتل او ننمود؟ چرا همه چيز به فراموشی سپرده شد؟ چرا هيچ کدام از آبادگران راه يافته به مجلس در اين خصوص از وزير خارجه سوالی نمی کنند؟

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10908

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آتش فتنه، الف.يوسفی' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016