دوشنبه 26 مرداد 1383

رهبر انقلاب: روح و جوهره‌ي سياست خارجي نظام اسلامي،‌ به هيچ وجه تغيير نكرده و نخواهد كرد، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
رهبر معظم انقلاب اسلامي، عصر ديروز در ديدار مسوولان وزارت امور خارجه و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور، تاكيد كردند: اهداف راهبردي و چارچوب كلي سياست خارجي ايران، همان اهدافي است كه 25 سال پيش از درون پديده‌ي عظيم، عميق و ماندگار انقلاب اسلامي پديدار شد و تا به امروز در عرصه‌ي ديپلماسي جهاني و منطقه‌اي دنبال شده است.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مخالفت با سلطه‌گري و سلطه‌پذيري، دفاع از مسلمانان و ملت‌هاي مظلوم و طرفداران از اسلام را از جمله اصول مستحكم سياست خارجي ايران برشمردند و خاطرنشان كردند: ممكن است در مقاطعي، اهداف تاكتيكي و استفاده از ابزارهاي تاكتيكي در عرصه‌ي سياست خارجي مورد توجه قرار گيرد، اما روح و جوهره‌ي سياست خارجي نظام اسلامي،‌ به هيچ وجه تغيير نكرده و نخواهد كرد.
ايشان، با اشاره به پيشرفت‌هاي انكارناپذير ملت ايران در عرصه‌هاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، علمي و ديگر عرصه‌ها افزودند: دشمنان ملت ايران نيز به افزايش قدرت جمهوري اسلامي معترفند، ضمن آن كه بيداري اسلامي، فروريختن ترس ملت‌ها از ابرقدرت‌ها و احساس هويت توده‌هاي مسلمان، از آثار گران‌قدر انقلاب اسلامي و پايدار ملت ايران است.
رهبر معظم انقلاب، با اشاره به تغييرات اساسي كه در هندسه‌ي معرفتي و هندسه سياسي جهان ايجاد شده است،‌ افزودند: امروز ليبرال دموكراسي غرب، در افكار عمومي ملت‌ها با مخالفت‌هاي روزافزون مواجه شده است و با افزايش نفرت جهاني از آمريكا، دولت اين كشور، در حضيض شكست سياسي قرار دارد و در دنيا عملا منزوي شده است.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با تاكيد بر پرهيز مطلق ايران در گذشته، حال و آينده از استفاده از ابزارهايي همچون تروريسم، خاطرنشان كردند: اسلامي كه ما طرفدار و مروج آن هستيم بر سه اصل معنويت، عقلانيت و عدالت استوار است و با اسلام متحجر و يا ليبرال، كاملا متفاوت است.
ايشان، معنويت را روح و جوهره‌ي اسلامي واقعي و عقلانيت را مهم‌ترين روش و ابزار جمهوري اسلامي برشمردند و افزودند: اسلام ما، اسلامي است كه حكمت و تدبير را مبناي كارها مي‌داند و بر پيگيري عدالت، به عنوان اساسي‌ترين هدف، تاكيد مي‌كند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، با اشاره به مخالفت اسلام واقعي با اسلام طالباني و نيز اسلام آغشته به تفكرات غربي خاطرنشان كردند: نهضت اسلامي ملت ايران، از همان آغاز، نهضت اصيل روشنفكري و عقلاني بود و اين تفكر روزبه‌روز تقويت شده است.
رهبر معظم انقلاب، اعلام مواضع صريح و مستحكم جمهوري اسلامي را باعث اعتبار و عزت بيشتر كشور دانستند و با اشاره به دو نگرش افراطي و تفريطي درباره‌ي معادلات جهاني، افزودند: ما معادلات جهاني را كلا نفي نمي‌كنيم و آن‌ها را به طور كامل نيز قبول نداريم، بلكه معتقديم اين معادلات تجزيه‌پذير است و مي‌توان بدون كوتاه‌آمدن از اصول سياست خارجي،‌ اهداف نظام را به پيش برد.
ايشان، استفاده‌ي كارگزاران سياست خارجي از همه‌ي ظرفيت‌ها، امكانات و توانمندي‌ها براي پيشبرد اهداف سياست خارجي كشور را ضروري برشمردند و خاطرنشان كردند: بايد انضباط و نظمي قوي در محيط سياست خارجي حاكم باشد.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، با تشكر از فعاليت‌هاي مخلصانه و خوب دستگاه سياست خارجي، افزودند: بايد در عرصه‌ي ارتباطات دوجانبه و منطقه‌اي و مجامع جهاني، حضوري كاملا فعال داشته باشيم و با شناخت مؤلفه‌هاي قدرت نظام اسلامي، اهدافمان را دنبال كنيم.
ايشان، مواضع جمهوري اسلامي را در موضوعات و مسائل مختلف، موضعي منطقي توصيف كردند و افزودند: در مسائلي همچون حقوق بشر، حقوق اقليت‌ها، مبارزه با تروريزم، حقوق زنان، ممنوعيت استفاده از سلاح‌هاي كشتار جمعي، برابري دولت‌ها و انرژي هسته‌اي، ما بايد مدعي باشيم نه غربي‌ها؛ چرا كه مواضع ما كاملا بحق است و بايد در همه مجامع و مراودات، با اعتقاد به نفس كامل، و از موضعي تهاجمي و فعال، اين مواضع اصولي را بطور مستمر بيان كرد و سلطه‌گران را با چالش‌هايي جدي روبرو كرد.
ايشان، با تأكيد بر حق ملت ايران در استفاده از انرژي هسته‌اي خاطرنشان كردند: حرف قابل قبول در مباحث فعاليت‌هاي هسته‌اي، ضرورت اعتمادسازي است كه ما نيز از سال گذشته، ضمن تعامل با آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي، اين هدف را دنبال مي‌كنيم، اما جلب اطمينان بايد از راه‌هاي معقول صورت گيرد.
رهبر معظم انقلاب در همين زمينه افزودند: غربي‌ها معتقدند ما براي اعتمادسازي بايد دور مسأله‌ي استفاده از انرژي هسته‌اي را به طور كلي خط بكشيم، اما اين حرف كاملا غيرمنطقي و غيرقابل قبول است.
ايشان، با اشاره به جنجال ماه‌هاي گذشته‌ي غربي‌ها درباره فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران افزودند: آنها اكنون اين جنجال را درباره‌ي ساخت قطعات سانتريفوژ براه مي‌اندازند، در حالي‌كه اين كار مخالف هيچ قراردادي نيست، اما آنها درصددند كار را بجايي برسانند كه ما حق نداشته باشيم حتي اسم تكنولوژي هسته‌اي را بياوريم كه البته جمهوري اسلامي بي‌اعتنا به اين جنجال‌ها، هدف منطقي استفاده از فناوري هسته‌اي را دنبال مي‌كند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، كارگزاران سياست خارجي را به تلاش مستمر براي تبيين مواضع ايران در ميان نخبگان جهان توصيه كردند و افزودند: نخبگان حرف حق و مواضع منطقي ايران را مي‌فهمند و مي‌پذيرند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، در بخش ديگري از سخنانشان، استحكام عقيده، اعتقاد به صحيح بودن راه و اعتماد به نفس را از ويژگي‌هاي لازم دست‌اندركاران سياست خارجي خواندند و كارگزاران ديپلماسي كشور را به تقوا و تقويت ارتباط با پرودگار توصيه كردند.
در ابتداي اين ديدار، وزير امور خارجه، در گزارشي از همايش رؤساي نمايندگي‌هاي ايران در خارج اعلام كرد: فرصت‌ها و چالش‌هاي فراواني در پيش روي كشور قرار دارد و مجموعه دست‌اندركاران سياست خارجي با اعتماد به نفس و عقلانيت راه تحقق اهداف انقلاب اسلامي را دنبال خواهند كرد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/10938

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رهبر انقلاب: روح و جوهره‌ي سياست خارجي نظام اسلامي،‌ به هيچ وجه تغيير نكرده و نخواهد كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016