پنجشنبه 29 مرداد 1383

گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از نمايش آزادانه لباسهاي زير زنان در ملاعام

چشمها را بايد بست بر روي بي حيائي ها كه دل غيرتمندان و دينداران را به درد مي آورد. چشمها را بايد شست از بي شرمي ها كه قلم از نوشتن آن شرم دارد , اما چه كنيم كه بايد اين شرم را كنار بگذاريم و صريح و بي پرده , درد دردمندان را بنويسيم .
خانواده هاي ايراني براي « شرم و حيا » و « عفت و پاكدامني » اهميت زيادي قائلند و به هيچ قيمتي حاضر به خدشه دار شدن آبروي خود نيستند لذا براي حفظ آن هزينه هاي سنگيني نيز مي پردازند و سختي محدوديت ها و محروميت ها را به لذت زودگذر مظاهر فريبنده مادي ترجيح مي دهند.
متاسفانه دامنه مظاهر فساد و بي بند وباري و لاابالي گري روز به روز در جامعه در حال گسترش است و علاوه بر خيابانها و پاركها , بازار و تجارت را نيز آلوده ساخته است . بسيار جاي تاسف دارد كه به خاطر سود و منفعت , بي شرمي در تجارت نيز باب شود , آنهم در بازار كه سابقه درخشاني در مبارزات اسلامي و انقلابي دارد و يا مركز فعاليتهاي مذهبي و اخلاقي و يا شريك در انجام اين فعاليت هاست . لذا در مرحله اول , خود بازاريان و كسبه مسئولند كه ننگ اين بي شرمي و انحراف را از دامن تجارت پاك كنند.
فروشگاههاي بزرگ نظير رفاه , شهروند , اتكا و... مكان تفكيك شده اي براي عرضه و فروش لباسهاي زير زنان اختصاص داده اند كه فروشنده آن خانم و ورود آقايان به اين مكان نيز ممنوع است و زنان براحتي و بدون دغدغه و اضطراب خريد موردنياز خود را انجام مي دهند اما در برخي پاساژهاي شمال شهر , كوچه برلن و بازار تهران حدفاصل بازار حراج و بازار مانتوفروشها , تعدادي از مغازه ها كه اغلب فروشندگان آن مرد هستند با آويزان كردن لباسهاي زير زنان اقدام به فروش اين لباسها مي كنند كه هم از لحاظ شرع و عرف و هم از لحاظ قانون خلاف است و جرم محسوب مي شود اما كسي با اين متخلفان برخورد نمي كند.
در پي تماس تعدادي از مردم با روزنامه و اعتراض آنها به اين وضعيت , خبرنگار و عكاس روزنامه از وضعيت كوچه برلن گزارشي تهيه كرده كه آن را با هم مي خوانيم .
« كوچه برلن » از بازارهاي قديمي تهران است كه مركز خريد و فروش لوازم و پوشاك زنان محسوب مي شود. وجود مغازه هاي بزرگ آينه و شمعدان فروشي و لوازم ضروري اول زندگي موجب شده كه عروس و دامادهاي زيادي , بخشي از خريد خود را از اين بازار انجام دهند.
در اين بازار چند بازارچه و پاساژ وجود دارد كه لوازم اختصاصي زنان همچون لوازم آرايشي و لباسهاي زير زنان را عرضه مي كنند اما هيچ محدوديت و يا مانعي براي ورود آقايان به اين بازارچه ها نيست و جالب اينكه تعدادي از فروشندگان مغازه هاي آن نيز مردان خصوصا جوانان مجرد هستند. لباسهاي زير زنان كه در اين مغازه ها آويخته و به نمايش گذاشته شده , بسيار زننده و تحريك كننده است و اساسا تعدادي از آنها مخصوص زنان كاباره اي و روسپي مي باشد.
شورت و كورست هاي نازك , توري و باريك با رنگ هاي زننده بر ديوارهاي مغازه ها و ويترين آنها در ملا عام به نمايش گذاشته شده كه بدتر از همه نمايش برخي شورت هاي نازك و باريك است كه داخل ميله هاي دايره اي شكل قرار گرفته و به ديوار نصب شده است .
اين در حالي است كه بسياري از خانواده ها از آويزان و يا پهن كردن لباسهاي زير زنان بر روي طناب حياط و يا بالكن خانه ها كه در انظار قرار دارد خودداري مي كنند و حتي آنها را براي خشك شدن در اتاقهاي مخصوص دختران كه از ديد ساير اعضا خانواده به دور باشد , آويزان مي كنند. شرم و حياي خانواده هاي ايراني به اين اندازه است كه متاسفانه برخي بازاريان به خاطر سود بيشتر , بي شرمي را از حد گذرانده اند.

مغازه دارهاي بازار « كوچه برلن » تا خبرنگار و عكاس ما را مي بينند و متوجه موضوع گزارش مي شوند با هشدار يكي از مغازه دارها كه مي گويد « اماكن آمد » پارچه هائي كه از قبل زير ميز قرار داده بودند را روي لباسهاي زير زنان مي كشند. البته آنها كمي دير دست به كار شدند چرا كه عكاس ما عكسهاي خود را گرفته بود. اين موضوع نشان مي دهد كه از ديد اماكن , نمايش لباسهاي زير زنان در ملاعام ممنوع است اما متاسفانه مانند برخورد ضعيف با ساير مفاسد خياباني و اخلاقي , با اين وضعيت نيز برخورد قاطعي وجود ندارد و سطحي برخورد مي شود.
در اين بازار , برخي دست فروشان نيز بر روي زمين يا ميزي در وسط بازار , اقدام به فروش لباسهاي زير زنان مي كنند كه همگي فروشندگان دستفروش , مرد هستند و جالب اينكه به دليل ارزان بودن اجناس آنها , مشتري بيشتري دارند. تصور كنيد صحنه اي كه فروشنده مرد , لباس زير زنان را با دستان خود بلند كند و به مشتريان نمايش دهد و آنرا جلوي آنها بگذارد , آيا شرم آور نيست ! ما كه با ديدن چنين صحنه اي , عرق شرم بر پيشاني مان نشست .
وقتي با تعدادي از فروشندگان زن و مرد اين بازارچه ها به گفتگو پرداختيم , همگي آنها پيشنهاد دادند كه يكي از بازارچه ها مخصوص فروش لباسهاي زير زنان شود و ورود آقايان هم به آن ممنوع باشد.
يكي از فروشندگان مرد اين بازارچه مدعي شد : ما فروشنده زن داريم كه امروز نيامده است ! و به ناچار خود من اينجا آمده ام . البته ممنوعيتي هم در اين زمينه وجود ندارد! وي افزود : اگر يكي از بازارچه هاي اينجا به زنان اختصاص يابد ما نيز استقبال مي كنيم چرا كه زنان بيشتري خواهند آمد و فروش ما زياد خواهد شد.
وي پذيرفت لباسهائي كه در مغازه خود آويزان كرده , زننده و تحريك آميز و فروش آن توسط يك مرد نيز شرم آور است .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

يك فروشنده زن بازارچه مهران نيز به خبرنگار ما گفت : ما بارها از اتحاديه و اماكن نيروي انتظامي درخواست كرده ايم كه محلي را به صورت اختصاصي براي عرضه لباسهاي زير زنان درنظر بگيرند اما آنها توجهي به درخواست ما نكردند.
وي اظهار داشت : مشكل اينجا فقط نمايش لباسهاي زير زنانه نيست بلكه شوخي هاي مسخره و توهين آميز برخي فروشندگان مرد با اين لباسها علاوه بر شرم آوري , رنج آور نيز هست .
وي افزود : زنان به خاطر وضعيت اين بازارچه , تمايل به خريد ندارند و ترجيح مي دهد از اماكن اختصاصي خريد كنند. متاسفانه به دليل كوتاهي هاي نيروي انتظامي در برخورد با مظاهر فساد و جامعه , زمينه سواستفاده برخي افراد از اين وضعيت فراهم شده و علاوه بر اينكه لباسهاي زير زنان آزادانه در معرض ديد عموم قرار مي گيرد , برخي از زنان نيز مانتوهاي بسيار نازك مي پوشند كه لباسهاي زير آنها كاملا مشخص است . متاسفانه شمار اين مانتوها در حال افزايش است و نيروي انتظامي هيچ برنامه اي براي برخورد با آنها ندارد.
كسبه توجه داشته باشند بر اساس آموزه هاي دين مبين اسلام و عرف جامعه , بايد « اخلاق تجارت » را رعايت كنند و براي كسب سود , حيا و شرم را زيرپا نگذارند , چرا كه در غيراينصورت ننگ بدنامي دامن آنها را خواهد گرفت .
در حاليكه بسياري از خانواده ها از پهن كردن لباسهاي شسته شده زير زنان بر روي طناب حياط و يا بالكن منازل خودداري مي كنند متاسفانه برخي كسبه تهران , شرم و حياي جامعه را زير پاگذاشته و آزادانه زننده ترين و تحريك كننده ترين لباسهاي زير زنان را براي فروش در ديد انظار عموم قرار مي دهند
تصور صحنه اي كه فروشنده مرد , لباس زير زنان را با دستان خود بلند كند وبه مشتريان نمايش دهد و او را تشويق به خريد نمايد , آيا شرم آور نيست !
كسبه بازار « كوچه برلن » با انتقاد از نيروي انتظامي و اتحاديه صنفي آنها پيشنهاد دادند كه يكي از بازارچه هاي اين محل , مخصوص فروش لباسهاي زير زنان شود و ورود آقايان هم به آنجا ممنوع باشد.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11046

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش روزنامه جمهوري اسلامي از نمايش آزادانه لباسهاي زير زنان در ملاعام' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016