پنجشنبه 29 مرداد 1383

اعتراض مجلس هفتم به رئيس جمهور به خاطر افشاي قتلهاي زنجيره‌اي، رويداد

اظهارات «علاءالدين بروجردي» رئيس كميسيون سياست خارجي و امنيت ملي مجلس هفتم در جلسه مشترك دولت و مجلس كه روز چهارشنبه 28 مردادماه برگزار شد، واكنش فعالان سياسي را برانگيخته است.


بروجردي در اين جلسه بشدت از «سيدمحمد خاتمي» رئيس جمهوري به خاطر افشاي قتلهاي زنجيره‌اي انتقاد كرده و گفته بود كه هيچ دستگاه اطلاعاتي در سطح دنيا چنين اقدامي را انجام نمي‌دهد. اين اظهارات در حالي بيان مي‌شود كه در زمان قتلهاي زنجيره‌اي در سال 77، جناح محافظه‌كار با بري دانستن خود از اين اقدامات، صهيونيستها و حتي اصلاح‌طلبان را متهم مي‌كرد و خواستار افشاي آنها شده بود.

انصاري‌راد: رئيس جمهور به وظيفه خود عمل كرده است

در واكنش به اين اظهارات، «حسين انصاري راد» رئيس كميسيون اصل 90 در مجلس ششم رئيس جمهور را شايسته‌ترين و مهم‌ترين فردي دانست كه بايد به عنوان رئيس قوه مجريه در برابر تجاوز به حقوق شهروندان به خصوص اگر از ناحيه وزارتخانه‌اي كه مسؤول حفظ امنيت كشور است باشد، ايستادگي كند.

انصاري راد روز پنج‌شنبه 29 مردادماه در گفت‌وگو با خبرنگار «رويداد» وقايع قتل‌هاي زنجيره‌اي را يادآور شد و گفت:«در موضوع قتل‌هاي زنجيره‌اي كه شهرونداني از بخش فعالان سياسي و مخصوصاً يكي از شخصيت‌هاي معروف سياسي كشور كه در تاريخ قبل از انقلاب هم نقش‌‌هايي را ايفا كرده و در آغاز انقلاب هم به عنوان يكي از وزرا در اداره كشور حضور داشتند به وسيله افرادي از وزارتخانه‌اي كه مسؤول حفظ امنيت كشور و شهروندان است به طرز فجيع و فوق‌العاده‌ موثر و وحشتناكي به قتل رسيد كه در نهايت به صورت يك مسأله اساسي براي مديريت كشور تبديل شد.»

وي افزود:«وزارتخانه‌اي كه مسؤول انجام چنين فجايعي بود، زير مجموعه رئيس جمهور قرار دارد و رئيس جمهور به طور غيرمستقيم مسؤول عملكرد وزارتخانه و پرسنلي است كه در آن انجام وظيفه مي‌كنند و علاوه بر اين مسؤول اجراي قانون اساسي و پاسداري از حقوق شهروندان و تأمين امنيت كشور است.»

انصاري راد با ابراز تعجب از اظهارات «علاءالدين بروجردي» در نشست مشترك دولت و مجلس كه به بيان قتل‌هاي زنجيره‌اي از طرف رئيس جمهور انتقاد كرده بود، تصريح كرد:«وقتي پرسنلي كه در زيرمجموعه رئيس جمهور قرار دارد و مأمور حفظ شهروندان و امنيت كشور است مرتكب جنايتي سنگين و خطرناك شود، و در مقابل آن رئيس جمهور ويا وزارتخانه‌اي كه مسؤول حفظ حقوق شهروندان است نسبت به حقوق شهروندان بي توجه باشند، ديگر چه جاي امن و اماني در كشور براي ملت و شهروندان باقي مي‌ماند.

انصاري راد تأكيد كرد: بدون شك خاتمي به مسؤوليت قطعي و مسلم خودش عمل كرده است و نقشي را ايفا كرد كه در پاكسازي زيرمجموعه وزارت اطلاعات مؤثر بود.

وي خاطرنشان ساخت: جوهره تعليم ديانت و قرآن مجيد حفظ حقوق مردم و اجراي عدالت است و در جمهوري اسلامي كه مسؤولان برآمده از رأي و اراده مردم هستند و مسؤول حفظ جان، مال و ناموس و حقوق سياسي و اجتماعي مردمند.

رئيس كميسيون اصل 90 در مجلس ششم در پايان تأكيد كرد: رئيس جمهور نقش خودش را ايفا كرده و اين كمترين حقي است كه ملت و شهروندان بر عهده مسؤولانشان مخصوصاً رئيس قوه مجريه گذاشته‌اند.

اعلمي: اظهارات بروجردي، وهن مجلس است

همچنين «اكبر اعلمي» از اعضاي فراكسيون اقليت مجلس هفتم روز چهارشنبه 28 مردادماه طي تذكري به سخنان بروجردي اعتراض كرد.

وي در انتهاي جلسه علني عصر چهارشنبه خطاب به «غلامعلي حداد عادل» متذكر شد: تذكر من درباره دفاع از حقوق و جايگاه نماينده است. در ابتدا مي خواستم از سعه‌صدر خاتمي و نقد مشفقانه برخي دوستان در اين جلسه تشكر مي‌كنم.

وي كه عضو كميسيون امنيت ملي است در ادامه تذكر خود خطاب به رييس جلسه گفت: شما مي‌دانيد كه در اين دوره مجلس، مشرب و سليقه‌هاي متفاوت سياسي وجود دارد، همچنان كه در دوره قبل هم وجود داشت با اين تفاوت كه در دوره‌هاي قبل صاحبان مشرب و سليقه‌هاي مختلف سياسي كه اقليت ناميده مي‌شدند در چنين جلساتي يعني جلسات مشترك دولت و مجلس ، از طرف هيأت رييسه ، براي اعلام مواضع خود ، تعيين مي‌شدند و آزادانه مواضع خود را در اين جلسات مطرح مي‌كردند. از جمله چندين بار شما ، و آقاي عبداللهي كه رييس كميسيون اقتصادي و از اعضاي فراكسيون اقليت بودند، در ميان نمايندگاني بودند كه آزادانه مواضع خود را بيان مي كردند

اعلمي در ادامه گفت: البته در اين جا بنده به هيچ وجه قصد ندارم كه نمايندگان موجود را به اقليت و اكثريت تقسيم كنم اما بدون ترديد در بين نمايندگان فعلي و حتي در جمع نمايندگاني كه فعلا اكثريت ناميده مي‌شوند سليقه‌ها و مشرب سياسي يكسان نيست و چه بسا داراي ديدگاه‌هاي متفاوتي در عرصه‌هاي مختلف باشند. اما متأسفانه مشخص نيست كساني كه در نشست امروز سخنراني كردند بر پايه انتخاب تعيين شده‌اند يا بر پايه انتصاب.

وي تصريح كرد: چون در كميسيون امنيت ملي انتخابي صورت نگرفت حداقل در اين مورد مي توانم مدعي شوم ، دوست و همكارم آقاي بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي به صورت انتصابي سخنراني كرد و مطمئنا مواضع ايشان شخصي بوده و نبايد آن را به كميسيون نسبت داد. خصوصا آن قسمت از سخنان ايشان كه در رابطه با قتل‌هاي زنجيره‌اي بود به هيچ وجه مورد تأييد ما نيست.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهارات بروجردي را وهن كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي دانست و گفت: اين اظهارات اين شائبه را ايجاد مي كند كه نمايندگان مجلس هفتم جزء مدافعين قتل‌هاي زنجيره‌اي بوده‌اند در حالي كه قطعا چنين نيست.

وي خطاب به هيأت رييسه گفت: به همين اعتبار ، جا داشت هيأت رييسه، در دفاع از جايگاه و حقوق نمايندگان، يا به شيوه انتخابي عمل مي‌كرد و يا اگر مقرر شده بود كه به روش انتصابي عمل كند، نمايندگاني را كه داراي مشرب سياسي و اقتصادي متفاوتي با سخنرانان اين جلسه بودند را نيز تعيين مي‌كردند و فرصتي به آنها داده مي شد تا آنها نيز مواضع خود را اعلام كنند.

اعلمي در انتهاي تذكر خود گفت: بنده رسما اعلام مي‌كنم كه برخورد با عناصري كه قتل‌هاي زنجيره‌اي را به وجود آورده‌اند و به اين اعتبار چهره نظام را در بين افكار عمومي مخدوش كردند، از افتخارات جناب آقاي خاتمي، و فراتر از آن از افتخارات نظام جمهوري اسلامي است و مورد تأييد ماست و مواضع رييس كميسيون امنيت ملي و سياست در اين مورد به هيچ وجه مورد تأييد ما نمي باشد.

حدادعادل ضمن وارد دانستن تذكر اعلمي در پاسخ گفت: درباره اين‌كه در جلسه مشترك مجلس و دولت چه كساني و چگونه سخنراني كنند، ما در آيين‌نامه ماده‌اي نداريم. به نظر ما اگر از هر كميسيوني يك نفر سخن بگويد طيف زيادي از مسايل مطرح مي‌شود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

حدادعادل با بيان اين‌كه جلسه خوبي بود و خاتمي هم چند صفحه يادداشت از سخنان نمايندگان برداشت و هركس مسايل كميسيون خود را بيان كرد، گفت: به هر حال اين تصميم گرفته شده بود. اگر ديديم روش بهتري وجود دارد، آن را در جلسات بعد اعمال مي‌كنيم.

رييس مجلس درباره سخنان بروجردي گفت: آن‌چه آقاي بروجردي گفتند قدري ممكن است منشأ سوءتفاهم شود. شايد بروجردي به خاطر تنگي وقت مسايلي را گفتند و گفتند كه چرا خاتمي اين موضوع را اعلام كرده است در حالي كه دستگاههاي اطلاعاتي دنيا معمولا چنين مسايلي را مطرح نمي‌كنند.

وي افزود: اما با توجه به شناختي كه من از بروجردي دارم نظر ايشان اين نبود كه نظام نبايد به قتل‌هاي زنجيره‌اي رسيدگي مي‌كرد، بلكه بحث بر سر هياهويي بود كه بعد از افشاي جريان ايجاد شده بود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11064

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اعتراض مجلس هفتم به رئيس جمهور به خاطر افشاي قتلهاي زنجيره‌اي، رويداد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016