جمعه 30 مرداد 1383

چرا هنوز 28 مرداد بحث روز است؟ محمود نکوروح

بعد از نیم قرن هنوز 28 مرداد بحث روز ا ست ودر روزنامه ها و ا نجمن ها چه بسیار نشستند وگفتند وبرخاستند و هرکس از منظری آ نرا تحلیل کرد زیرا که هنوز دعوای دموکراسی واستبد اد بپا یا ن نرسیده ا ست – هنوز عده ای در آ رزوی حضور شاه و شاه غلام و غلام خانه زاد و چاکر جان نثار و... وعد ه ای دورا ن ا یرا نشهری و حتی ببهای د خا لت آ مریکا وا نگلیس که البته واکنشی نسبت به اوضاع واحوال روز ما است - وعده ای با یاد آزادی های زمان مصد ق وافسوس " فرصتهای از دست رفته " - وپژوهشگرا نی که هرکدا م د ر حوزه ها یی به تجزیه وتحلیل این حاد ثه تاریخی پرداخته ، گروهی تمام تقصیرها را متوجه خا رج وگروهی متوجه د ربار و گروهی فرا تر رفته متوجه مصد ق تا حتی مرد م کرده ا ند ، تا بد ا نجا که بعضی گفتند ودر روزنامه پر تیرا ژی نو شتند که چرا مرد می که د ر سی ا م تیر آ ن قیام عظیم وتاریخی را کرد ند در بیست وهشت مرد ا د سکوت کرد ند ، معما یی حل نشد نی که بسیا ری در مورد ا نقلا ب ا یرا ن و عوا رض بعدی هم میکنند . با ید توجه د ا شت که مرد م ا یران هما نند یسیا ری جوا مع عقب افتاده جریمه ستیز نخبگا ن سیاسی را میپردا زند نخبگا نیکه در صورت آ گاهی به مسا یل جها ن وجا معه تا زه بهنگام رقا بتهای سیا سی متوجه روابط پشت پرده ، د ر جهان کوچک شده گرد یده و به پنها نکاری روی میا ورند ا زچنین بستری بود که روز ی پد ید ه ها یی چون " بقا یی " ویا " حسین مکی "و یا در با ر ا یرا ن ویا آ یت ا له ها ییکه باا ینها همکاری کردند را با ید تجزیه وتحلیل کنیم پد ید ه ها یی که د ر را بطه با زما ن ومکا ن در جا معه ایکه هنوز بخاطر ضعف فرهنگی بقولی " ما " وحتی " من " نشد ه است به عنوان ( شخصیتهای تا ریخی) بیکباره سقوط کرده ا ند . زیرا از کویر مرد ا ن سیا سی سر بر نمی اورند بلکه شاهد شا ر لاطا ن هایی در حوزه ی سیاست - نیروهای لومپن در حوزه جامعه - و ریا کارانی در حوزه دین - هستیم – تحلیل چنین پد یده هایی بدون توجه به سیاستهای استعماری و غارتگران نفتی ومسئله سوخت وا نرژی برا ی جهان توسعه یا فته امری محال است و سرگرم شدن با حشراتی است که ما را ا ز اصل قضیه که " تامین سوخت ارزان " ا ست منحرف میکند . شخصیتها ییکه بخا طر قد رت ا زمردم و سا بقه تاریخی خود بریده و متوجه سفارتخانه ها شده اند وبعد هم چون " کهنه ..." بد ور انداخته شده ا ند از این آدم ها در تاریخ مان بد بختانه کم ند ا ریم د ر کشوری که مرد مش هنوزد نبا ل اسطوره ویا مراد میگرد ند وا ز خود و نیروی درونی وجمعی غافلند . تحلیل تاریخ چنین جوامعی تحلیل روانشناسی شخصیت ها ست که " چون بقد رت میرسند آن کار دیگر میکنند " چون جامعه ودموکرا سی هنوز پا نگرفته است – این جوامع میراث دا ر یک نظام سلسله مراتبی قدرت است که راس آن به آسمان وصل است و هرکه ا زین د ا یره بیرون بود عیر خودی است در گذشته این غیرخودیها تکفیر میشدند در دهه بیست عامل امپریا لیسم و یا نوکر انگلیس و یا مقدمین علیه ا امنیت ملی و یا یعدها برانداز - در حالیکه تمام ا ین پد ید ه ها سیا سی بود در جهت تحکیم نظام کهنه قدرت ، نظامیکه با اختنا ق عقب ا فتا دگی مارا تشدید میکرد ونیاز به یک قلدر را به جامعه القا ء مینمود در حالیکه ما در تاریخ مان بجز ادواری کوتاه بدون قلدر نبوده ایم در این نظام سلسله مراتبی قدرت ، هنوز انسان تعریفی ندارد در د نیا ییکه مبنای توسعه وپیشرفت " فرد حقوقی " ا ست –

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

درجنبش های اجتماعی عده ای جد ید موفق میشوند در این دایره وارد شوند وبا راهکارها یی فرصت طلبا نه خود را به راس نزد یک کنند وعده ای عقب میما نند –بعد از کشف نفت د را یرا ن چنین نظا ما تی تقویت شد چون بیشتر کا ر آ یی داشت تا نظام های مرد می ود موکرا تیک ، کسانی چون مصدق که این ساختا ر را با بحران روبرو کرد وروی مردم کشورهای جهان را با آ گاهی به حقوقشا ن د ر را بطه با ا ین طلای سیاه باز کرد محکوم به سقوط بود چه " بعد از او تاریخ ملی کردن ها از نفت تا کا نا ل سوئز آغاز شد " از پیر سالینجر تحلیل گر سیاسی ومشاور کندی و ... - میبینیم جها نی شد ن که برای بسیا ری کشورها د موکرا سی آورد برای ما تشد ید مصیبت بود ا گر چه با پول نفت وتضاد نفتخواران زندگیمان رنگ ورونق گرفت ولی هنوز از تار وپودهای فرهنگ مرید ومرادی نتوانسته ایم رها شویم . علل نا کا م ما ند ن جنبشهای اجتماعی هنوز هم در کشور ما فرهنگی ا ست که از ا نسا ن نسبی بت میسازند وبد بختا نه بخشی از روشنفکرا نشان هم بد ین د رد مبتلا هستند اگرچه روزی بت شکن بود ه ا ند . ا زینرو آ ن سا ختا ر پا ید ار ما ند . و نهضت دموکراسی خواهی ادا مه دارد .
email- m_nekourooh@yahoo.com

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11087

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'چرا هنوز 28 مرداد بحث روز است؟ محمود نکوروح' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016