جمعه 30 مرداد 1383

عبدالله مومني: اصلاح‌طلبان هدف حضور در انتخابات و برنامه‌ي دقيق خود را اعلام كنند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) گفت: در زماني كه بالاترين مقام اجرايي كشور هيچ گونه اختيار كافي براي دفاع از حقوق شهروندان نداشته باشد چه طور مي‌توانيم از او طلب پاسخ كنيم؟
«عبد الله مومني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:‌ در قانون اساسي براي هر مسئول اختياراتي پيش بيني شده و آن فرد بايد در برابر آن پاسخگو باشد و براي اجراي صحيح آن ضمانت اجرايي متناسب با مسووليت بايد وجود داشته باشد. ما نمي‌توانيم از بالاترين مقام اجرايي كشور بدون در اختيار داشتن ابزار كافي انتظار برطرف كردن مطالبات مردم را داشته باشيم.
وي گفت: تمام بي تفاوتي مردم نسبت به مسائل سياسي كشور ناشي از عدم برگزاري انتخابات آزاد نيست بلكه از نبود اختيارات كافي منتخبان، براي وصول مطالبات مردمي است.
وي تصريح كرد: تا زماني كه قانون اساسي به ايجاد امكانات يكساني براي اشخاص نپردازد نمي‌توان اميدوار بود كه از طريق يك انتخابات آزاد به نهادهاي مدني، حقوق شهروندان، دانشجويان و مخالفان رسيد.
اين فعال دانشجويي ادامه داد: رييس‌جمهور فاقد امكانات و اختيارات لازم براي دست يابي به خواسته‌هاي شهروندان است، اختياراتي كه براي رئيس‌جمهور در نظر گرفته شده اساسا در پيشبرد مسووليت خطير او ناكافي است. يكي ديگر از مشكلات رئيس‌جمهور اين است كه برخي از ارگان‌ها هيچ جايگاهي براي شخص وي قائل نيستند و نمونه‌ي آن عدم وجود اختيارات رييس‌جمهور در مقابل مشكلات به وجود آمده در انتخابات مجلس هفتم است.
مومني گفت: در صورتي امكان مشاركت واقعي و حقيقي مردم به وجود مي‌آيد كه شرايط را به سمتي ببريم كه مردم از حضورشان چه در عرصه‌ي انتخابات و چه در تامين خواسته‌هايشان اطمينان پيدا كنند. تا هنگامي كه جامعه اين اعتماد را پيدا كند حضور واقعي مردم را در انتخابات شاهد نخواهيم بود.
وي با تاكيد بر دوري كامل از فعاليت‌هاي معطوف به قدرت از سوي جنبش دانشجويي گفت: حتي اگر جريان دانشجويي به انتخابات آزاد نظر مثبت داشته باشد وارد مباحثي مثل معرفي كانديداري رياست جمهوري يا حمايت از شخص خاصي نمي‌شود.
وي در ادامه گفت: دانشجويان در چند سال گذشته بيشترين هزينه را براي انتخابات پرداخت كرده‌اند، در حالي كه كمترين نتيجه را نسبت به اهدافشان دريافت كرده‌اند.
وي حضور جريان دانشجويي را در عرصه‌ي جامعه مدني مثبت ارزيابي كرد و گفت: ‌معقتد هستيم كه جريان دانشجويي بايد در عرصه‌ي جامعه‌ي مدني پاي بگذارد و از ورود به گروه‌هاي سياسي بپرهيزد.
وي حضور در عرصه جريان‌هاي سياسي را براي دانشجويان در طي چند سال گذشته تجربه‌اي ناموفق خواند.
وي گفت: برگزاري انتخاباتي كه هيچ گونه توجهي به انتخاب شوندگان و انتخاب كنندگان و افراد براي گزينش كانديداي مورد نظر ندارد و همچنين ابزار لازم در اختيار انتخاب شوندگان براي عمل كردن به خواست‌هاي موكلشان قرار نمي‌دهد را حركتي به سوي دموكراسي ندانست.
وي حضور جنبش دانشجويي را در انتخابات آينده تنها در صورت وجود انتخابات آزاد، مفيد دانست.
وي ادامه داد: تنها ‌در اين حالت است كه منبع قدرت جايگاهي براي مردم قائل شده است.
وي درباره‌ي بحث يكدست شدن قوا از سوي يك جريان گفت: ما معتقد هستيم كه جريان راست در فكر يكدست سازي حكومت و گرفتن پست و رياست جمهوري به نفع خودش است.
وي با بيان اين كه «حضور مجدد اصلاح‌طلبان در عرصه‌ي قدرت با روند فعلي توان برطرف كردن خواست‌هاي مردمي را ندارد» پيش‌بيني كرد: ‌با توجه به اين كه جريان محافظه‌كار بر اساس استراتژي‌اي كه در پيش گرفته پست رياست جمهوري را هم تصاحب خواهد كرد، اما به علت اينكه سرمايه‌هاي اجتماعي در حاكميت وجود ندارد در مقابل خواست‌هاي مردم عقب نشيني خواهد كرد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در ادامه گفت: عدم حضور نيروهاي اجتماعي مشروعيت دهنده و كاهش مشروعيت و همين طور به وجود آمدن روش‌هاي غير دمكراتيك و قانوني كه از نظر افكار عمومي فاقد وجاهت هستند، زمينه ساز اصلاح و تقويت جنبش اجتماعي مي‌شود.
وي با انتقاد به عملكرد گذشته‌ي جنبش دانشجويي گفت: حضور در مجادلات سياسي و احزاب سياسي باعث شد جنبش دانشجوي از تحليل در مسائل اقتصادي و اجتماعي فرهنگي غافل بماند.
وي ابراز عقيده كرد: مردم نسبت به نخبگان سياسي جامعه بي اعتماد هستند در حالي كه اين مساله شامل دانشجويان نمي‌شود و دانشجويان مي‌توانند به دفاع از اين مسائل در جامعه بپردازند. آنها مي‌توانند پلوراليزم واقعي (تكثر گرايي) در عرصه‌ي سياسي و مخالفت با آرايش و شكل بندي‌هاي تصنعي كه وجود دارد مانند دفاع از حق مخالف، دفاع از حق دگرانديش، دفاع از حق شهروندي كه بيرون از دايره‌ي گروه‌هاي سياسي رسمي هستند، دفاع از انتخابات سالم و موثر همچنين به وجود آوردن فضايي كه مردم اعتماد به تاثير گذاري حضورشان در اداره‌ي امور و همچنين به وجود آمدن فضاي اطمينان بخش براي منتخبان مردم را شكل عملي دهند. فقط دراين صورت است كه افراد جامعه احساس شهروندي خواهند كرد.
وي به فضاي بي اعتمادي مردم اشاره كرد و گفت: ‌ايجاد اعتماد در كوتاه مدت ايجاد نخواهد شد؛ با شعار و طرح‌هايي كه جنبه‌ي غير عملي دارند نمي‌توان اميدوار به حضور مردم بود.
وي درباره‌ي مواضع اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان اول بايد هدفشان از حضور درانتخابات را اعلام كنند. اگر هدف از حضورشان ادامه‌ي روند دمكراتيزسيون جامعه است، ساز و كاري كه مي‌خواهند با توجه به ناكامي اين دوره‌ي اصلاحات و به بن‌بست رسيدن برنامه‌هايشان در دروه‌ي بعدي پيش بگيرند را ارائه دهند. آنها بايد اعلام كنند با چه برنامه‌اي مي‌خواهند به تقويت دمكراسي در حاكيمت بپردازند؟
اين فعال دانشجويي در ادامه گفت:‌ اگر اصلاح‌طلبان برنامه‌ي دقيقي براي هدفشان ارائه دادند مي‌توانند اميدوار باشند كه بخشي از اعتمادشان و بخشي از سرمايه‌ي اجتماعي اصلاحات را به عنوان عقبه‌ي اجتماعي اصلاحات به همراه خودشان داشته باشند.
وي گفت: ولي اگر هدفشان حفظ قدرت و ماندگاري در قدرت براي تثبيت وجود خودشان و بازگشت به قدرت باشد نبايد انتظاري از افكار عمومي داشته باشند.
عبد الله مومني بحث تكثرگرايي در انتخابات را بسيار مهم ارزيابي كرد و گفت:‌ اگر دو جريان عمده‌ي كشور در انتخابات آينده وارد عرصه‌ي انتخاباتي شوند بدون اينكه حاضرشوند از حقوق ديگران در عرصه‌ي انتخابات حمايت كنند هيچ تضميني وجود نخواهد داشت كه سپس از اين افراد دفاع كنند؟
مومني گفت: اميدواريم صرفا دو جريان عمده كه سكان‌دار كشور بودند در انتخابات آينده حضور نداشته باشند. يكي از ويژگي‌هاي انتخابات آزاد و رقابتي اين است كه افراد با گرايش‌هاي مختلف در صحنه‌ي انتخابات حاضر شوند كه اين امر باعث حضور بيشتر راي‌دهندگان در انتخابات مي‌شود. در انتخاباتي كه فقط با حضور دو گرايش برگزار شود نمي‌توان از انتخابات آزاد و دمكراتيك سخن گفت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) تعدد كانديداها را در هر دو جريان سياسي كشور مناسب دانست و گفت:‌ تعدد كانديدا در راستاي شفافيت مواضع و آرايش گروه‌هاي اصلاح‌طلب و محافظه‌كار منجر به ايجاد فضايي با دايره‌ي انتخابي وسيع شود. حتما در اين حالت رقابتي مدني‌تر و دموكراتيك‌تر خواهيم داشت. البته توجه به برنامه‌ي گروه‌هاي سياسي براي شركت در انتخابات آتي مهمتر از توجه به اشخاص است.
مومني نقد مداوم قدرت را راهي به سوي ايجاد آزادي و دمكراسي عنوان كرد.
وي اظهار نظر شفاف در مسائل سياسي كنش و واكنش‌هاي گروه‌هاي سياسي را امري مثبت دانست و گفت: اگر غير شفاف درباره‌ي مسائل اظهارنظر شود با مشكل روبرو مي‌شويم. عدم شفافيت يكي معضلات چند ساله‌ي اصلاح‌طلبان بود.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11094

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'عبدالله مومني: اصلاح‌طلبان هدف حضور در انتخابات و برنامه‌ي دقيق خود را اعلام كنند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016