يكشنبه 1 شهريور 1383

مجيد حاجي‌‏بابايي (تحکيم وحدت): اصلاحات بيشترين ضربه را از كساني خورد كه تفكر دموكراسي‌‏خواهانه نداشتند، ايلنا

بحث جريان دانشجويي بر سركارآمدي انتخابات است


تهران-خبرگزاري كار ايران
مسئول دفتر مطالعات ، تحقيقات و آموزش تحكيم وحدت ، گفت : معتقديم تقسيم بندي‌‏هاي گذشته تحت عنوان‌‏هاي ؛ اقتدارگرا و اصلاح‌‏طلب ، راست و چپ و... از كارآيي لازم برخوردار نيست ، نيازمند تقسيم‌‏بندي جديدي در فضاي سياسي كشور هستيم كه اين تقسيم بندي بايد نكات جديدي را داشته باشد كه تناقض ايجاد نكند .
به گزارش خبرنگار سياسي "ايلنا" ، مجيد حاجي‌‏بابايي ، در نشست خبري صبح امروز اعضاي شوراي مركزي تشكيلات دفتر تحكيم وحدت ضمن اشاره به تقسيم‌‏بندي موجود در عرصه‌‏ سياسي كشور ، گفت : بسياري از نيروها در گذر زمان اصلاحات ، ميزان خلوص و اعتقاد خود را به برخي مفاهيم نشان دادند ، در سال 75 كه به خرداد 76 منتهي شد ؛ اگر برخي نيروها را اصلاح‌‏طلب و دموكرات مي‌‏دانستيم ، حالا فهميديم آنها بيش از پاي‌‏بندي به اين ارزش‌‏ها ، در جهت رسيدن به اهداف قدرت‌‏طلبانه خود حركت مي‌‏كردند .
حاجي‌‏بابايي با طرح اين مطلب كه " اصلاحات بيشترين ضربه را از كساني كه تغيير و تلون را با گذر زمان در خود بوجود آوردند ، خورده است "، تاكيد كرد : اين افراد در عمق نظر خود ، تفكرات دموكراسي‌‏خواهانه را نداشتند ، اين بحث دليلي براي ناكارآمدي تقسيم بندي‌‏هاي قبلي بود .
وي حضور نيروهاي جديد و كارآمد در عرصه سياسي كشور را دليل ديگر ناكارآمدي تقسيم‌‏بندي موجود در عرصه سياسي كشور دانست و افزود : اصلاحات عليرغم شكست و ناكامي‌‏ها ، كاميابي‌‏هايي هم داشت كه نمونه آن شناخت نيروهاي جديد در جامعه ما بود . تقسيم بندي‌‏هاي گذشته اصلاً معطوف به نيروهاي خارج از چارچوب حاكميت نبود ، لذا نكته ديگري كه به تقسيم‌‏بندي جديد كمك خواهد كرد ، پيدايش تكثر در صحنه كشور است.
وي ادامه داد : اين بحث باعث شد كه برخي نيروهاي حاشيه نشين به متن نزديك شوند و نقش‌‏آفريني كنند ، مثلاً در انتخابات مجلس و شوراها ديديم كه نيروهايي كه سابقاً ، اصلا به حساب نمي‌‏آمدند و اظهار نظر نمي‌‏كردند ، امروز به سطح عرصه اجتماعي وارد شده‌‏اند .
مسئول دفتر مطالعات ، تحقيقات و آموزش تحكيم وحدت با طرح اين موضوع كه بايد آرايش نيروهاي سياسي در آستانه انتخابات جدي گرفته شود ، تصريح كرد : اين امر بايد به عنوان كاري تئوريك پيش‌‏روي فعالان سياسي ايران باشد ، انتخابات گذراست ولي نيروهاي بالنده و پويا در درون جامعه خواهند بود و بايد تقسيم بندي واقعي ارائه كنيم .
حاجي‌‏بابايي در تشريح مواضع خود در مورد آرايش نيروهاي سياسي كشور در انتخابات آتي رياست‌‏جمهوري ، اظهار داشت : در مواجهه با آسايش نيروهاي سياسي در انتخابات آتي ، فعلاً با سه جريان مشخص روبرويم ؛ اصلاح طلب - محافظه‌‏كار - اپوزيسيون ، كه هر يك نشاني مختلفي دارند ، برخي اصلاح‌‏طلبان مي‌‏گويند ساختار سياسي موجود جواب نمي‌‏دهد و بايد كناره‌‏گيري كرد ، عده‌‏اي هم به ماندن در قدرت معتقدند و در مقابل محافظه‌‏كاران هم ديدگاه‌‏هاي خاص خود را دارند و از طرف ديگر اپوزيسيون هم حرف خود را مي‌‏زند .
عضو شوراي مركزي دفتر تحكيم وحدت در مورد ديدگاه‌‏هاي موجود به مسئله انتخابات ، گفت : انتخابات ؛ هم فرصت است هم تهديد . تهديد از اين جهت كه اگر مثل شوراها و مجلس نتيجه در اختيار اقتدارگرايان قرار گيرد ، از بعد بين الملل و داخلي مي‌‏تواند ،مشكل‌‏ساز براي كشور باشد ، چون اقتدارگرايان در داخل با دندان‌‏هاي تيز برخورد مي‌‏كنند و در خارج بسيار متواضعانه برخورد مي‌‏كنند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي تاكيد كرد : ما فراتر از "شركت" يا "عدم شركت" در انتخابات ، بايد اين تهديد را براي ملت ايران بيان كنيم ، دنياي سرمايه‌‏داري و ساختار حاكم بر آن ، از ملت‌‏هاي جهان سومي و كشورهاي توسعه نيافته و آرمانهاي آنها ، دفاع نخواهد كرد و حكومت‌‏هايي كه از پشتوانه مردمي برخودار نباشند ، در عرصه بين المللي ضعيف عمل خواهند كرد .
وي در تشريح اين مطلب ، تصريح كرد : اگر جامعه ايران با چالش‌‏هاي بين‌‏المللي مواجه شود ، ملت است كه با اين چالش‌‏ها مواجه مي‌‏شود و نه حاكميت .
حاجي‌‏بابايي در مورد فرصت بودن "انتخابات" ، بيان داشت : در زمان انتخابات حساسيت‌‏هاي سياسي و اجتماعي مردم تحريك مي‌‏شود و آماده شنيدن پيام‌‏ها هستند و كساني‌‏كه حرف يا پيام جديد دارند يا مي‌‏خواهند تحريم كنند ، بايد با انتخابات فعال برخورد كنند و از آن براي بيان خواسته‌‏هاي خود استفاده كنند.
وي افزود : مجموعه دفتر تحكيم وحدت استراتژي‌‏هاي كلاني را دارد كه رفتارمان نبايد متناقض با آن باشد ، اگر نقد قدرت را مطرح مي‌‏كنيم بايد به لوازم آن پاي‌‏بند باشيم ، بحث اصولي ما اين است كه در فعاليت‌‏هايي كه معطوف به قدرت‌‏گيري است ، شركت نمي‌‏كنيم اما اين مطلب به معناي تحريم نيست ، چون تحريم هم تلاش براي قدرت است ، در مقطع كنوني ؛ قدرت براي ما بلاموضوع است . فعاليت جنبش دانشجويي در حال حاضر معطوف به شركت يا عدم شركت نيست ، بحث بر سر كارآمدي انتخابات است.

دنبالک:
http://khabarnameh.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/11144

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مجيد حاجي‌‏بابايي (تحکيم وحدت): اصلاحات بيشترين ضربه را از كساني خورد كه تفكر دموكراسي‌‏خواهانه نداشتند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016